Ik heb in een netwerk op een client bak een FTP server draaien. Als command port heb ik 15944 ingesteld, en als data port 17921. Die bak zit niet direct op internet, maar in de firewall (router) heb ik beide ports geforward naar de betreffende client bak waar die FTP draait.
In de config van FTP server heb ik passive mode (PASV) uit gezet. Ik denk dat ik het wel aan de praat krijg met PASV aan, alleen dat doe ik liever niet omdat we soms nogal domme klanten hebben die geen pasv snappen
Zonder pasv kunnen we ze gewoon een "ftp://blabla:port" achtige link geven die ze dan met hun browser (die doorgaans niet-passive ftp wel supporten) kunnen downloaden. De standaard ftp-porten (20 en 21) kunnen we niet gebruiken, daar draait al een andere ftp server op.
Maar goed, zonder passive dus. Ik kan wel inloggen (over port 15944 dus) van buitenaf, maar als ik iets wil downloaden "hangt" hij. Ik heb het gevoel dat het met die dataport / forwarden ervan te maken heeft. Wat is in mijn situatie nou eigenlijk de dataport:
• 17921, omdat ik dat heb ingesteld?
• 15943, omdat bij standaard FTP de dataport altijd de cmd port min 1 is?
• 20, omdat dat altijd zo is bij non-passive FTP?
• random, omdat bij non-passive FTP de effectieve dataport door de bezoeker bepaald wordt?

In het laatste geval ben ik gefuckt lijkt me, want dan kan de bezoeker in principe op elke random port een connectie beginnen, waarvan de router onmogelijk kan weten naar welke clientbak in mijn netwerk hij moet.
Iemand enig idee?
In de config van FTP server heb ik passive mode (PASV) uit gezet. Ik denk dat ik het wel aan de praat krijg met PASV aan, alleen dat doe ik liever niet omdat we soms nogal domme klanten hebben die geen pasv snappen
Maar goed, zonder passive dus. Ik kan wel inloggen (over port 15944 dus) van buitenaf, maar als ik iets wil downloaden "hangt" hij. Ik heb het gevoel dat het met die dataport / forwarden ervan te maken heeft. Wat is in mijn situatie nou eigenlijk de dataport:
• 17921, omdat ik dat heb ingesteld?
• 15943, omdat bij standaard FTP de dataport altijd de cmd port min 1 is?
• 20, omdat dat altijd zo is bij non-passive FTP?
• random, omdat bij non-passive FTP de effectieve dataport door de bezoeker bepaald wordt?
In het laatste geval ben ik gefuckt lijkt me, want dan kan de bezoeker in principe op elke random port een connectie beginnen, waarvan de router onmogelijk kan weten naar welke clientbak in mijn netwerk hij moet.
Iemand enig idee?