[php/sql] Menu uitgelezen uit DB

Pagina: 1
Acties:
  • 31 views sinds 30-01-2008

• Fire_Bird
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:17
Ik ben al enige tijd bezig met een menu te maken voor een project.
Nu wordt het menu dynamisch dus laat ik deze uitlezen uit een d-base.

In de database heb ik 2 tabellen aangemaakt, de eerste zijn de kopjes van het menu. Informatie, Actueel en Webmail dus.
in de tweede tabel zijn de subcategorieën, samen met [i]hid[/id] deze verwijst naar het hoofd-id van de eerste tabel dus..(zal hier nog wel een query in moeten zetten bij MySQL denk ik :? )
Affijn, hieronder even snel de tabelletjes (urls ontbreken)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Tabel1, naam: Menu.
Id |     name       |     url
1    Informatief        
2    Actueel
3    Webmail

Tabel2, naam: sub.
Id  |  hid   |  name          | url
1        1      De school
2        1      Agenda
3        2      Nieuwsbrief
4        2      Fotos
5        2      Agenda

Nu heb ik met de volgende php code de eerste tabel goed weer kunnen geven, mijn bedoeling is om de menu's uit te laten schuiven als je op de eerste categorie drukt
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
<?
include "config.inc.php";

$sql = mysql_query("select name,url,target from menu"); 
    while(list($name,$url,$target) = mysql_fetch_array($sql)) 
        echo "<a href='http://$url' target='$target'>$name</a>\n<br>";

?>

Heb me al een aantal dagen helemaal lam gezocht op het internet en in boeken en allerhande documentatie. maar kan nogsteeds niet vinden wat ik wil. :(
Heb al wel wat gevonden met
PHP:
1
if (isset(

maar dan klopt het bovenstaande weer niet :?
Zie ff door de bomen het bos niet meer, nee ik request geen volledig script, maar iemand die mij misschien een eindje opweg kan helpen...

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-05 00:33

André

Analytics dude

Er zijn miljoenen scripts die dat voor je doen, ik weet niet waar je op gezocht hebt :?

En je tabel kan ook mooier, je kunt alles in 1 tabel zetten: Je geeft bij elke item aan waar het een child van is, en bij de hoofditems zeg je dat ze een child van de root zijn. Zo kun je de menu's ook 100 levels diep maken.

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-05 18:53

Bosmonster

*zucht*

Ten eerste.. Je hebt nu 2 dezelfde tabellen die makkelijk samengevoegd kunnen worden toe zoiets:

ID, parent, naam, url

Kun je oneindige menu-diepte in verwerken. parent=0 is dan bijvoorbeeld je hoofdmenu.

Ten tweede hoort dit dus thuis in P&W, niet in W&G :)

Move W&G -> P&W

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:50

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Ik snap niets van je verhaal. Alleen de items seleceren die tot een bepaalde categorie behoren doe je natuurlijk met SELECT ... FROM menu WHERE hid=$hid

Het lijkt me verder een enorm basic probleem, ik doe 'm dan ook op slot. Ik krijg namelijk een beetje het idee dat je zelf ook geen idee hebt van waar je het over hebt, in welk geval je dus beter eerst even een paar tutorials door kunt lezen over databases en php. En idd, zoals André al zegt, er zijn echt al duizenden mensen geweest die je zijn voorgegaan, dus er moet wel iets te vinden zijn op het internet. Veel succes :)

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Dit topic is gesloten.