Modems, ISDN en ADSL: Serieel?

Pagina: 1
Acties:

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Topicstarter
Yo,

Ik zit hier op school in discussie met een klasgenoot of modems, ISDN en ADSL verbindingen seriele verbindingen zijn.
Volgens hem zijn modems (56K's) paralel.
ik denk dat het serieel is.
We hebben alleen geen van beiden waarom we dat denken...

Mijn vraag:
zijn die 3 typen verbindingen nou serieel of paralel?

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Hoe bedoel je serieel / parallel ??? De bitjes worden gewoon een voor een over gestuurt dus in dat opzicht zijn ze alledrie serieel.

Verwijderd

modems, isdn, adsl maken gebruik van analoge/digitale verbindingen..

heeft niks te zien met serieel/parallel...

edit:
in zo'n opzicht wel dus...

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2004 13:36 ]

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-05 11:00
Is inderdaad ALLEMAAL seriëel aangezien je maar twee koper lijntjes hebt waar het spul overheen moet. Een voor heen, en de ander voor terug. Alle data moet dus achter elkaar over de lijn en is dus seriëel..

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:13

The Eagle

I wear my sunglasses at night

ISDN en analoge modems (externe dan) worden in principe altijd serieel aangeslote. In principe zeg ik, want parallel kan ook - ik heb zelf namelijk een Microcom DeskPorte Fast+ 28k8 thuis staan en die kan ook op een paralelle poort aangesloten worden. En dat draait beter en stabieler als serieel kan ik zeggen :)
Maar de meeste modems komen op een seriele aansluiting. De data tussen modem en PC wordt dan dus serieel verzonden; maar parallel kan dus zoals gezegd met sommige modems ook.

Ik denk dat jullie in de war zijn met het verschil tussen connectionless en connection oriented - oftewel het grote verschil tussen het TCP protocol en het UDP protocol.
Daarnaast gebruikt ISDN een digitale telefoonlijn en een analoog modem een analoge, waarbij in het laatste geval de digitale info van en naar de PC omgezet (gemoduleerd) wordt naar een analoog signaal. Vandaar ook de term MoDem - het is een afkorting van ModulatorDemodulator (maar da's veel te lang voor een IT'er ;) ).

Verder is een 56k6 modem asynchroon en een ISDN lijn synchroon - een 56k6 heeft een grotere down- als upstream, een ISDN lijn een gelijke up- en downstream. Veroorzaakt ook nog wel eens verwarring.

[ Voor 11% gewijzigd door The Eagle op 25-03-2004 13:43 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-05 11:00
The_Eagle schreef op 25 maart 2004 @ 13:40:
ISDN en analoge modems (externe dan) worden in principe altijd serieel aangeslote. In principe zeg ik, want parallel kan ook - ik heb zelf namelijk een Microcom DeskPorte Fast+ 28k8 thuis staan en die kan ook op een paralelle poort aangesloten worden. En dat draait beter en stabieler als serieel kan ik zeggen :)
Maar de meeste modems komen op een seriele aansluiting. De data tussen modem en PC wordt dan dus serieel verzonden; maar parallel kan dus zoals gezegd met sommige modems ook.

Ik denk dat jullie in de war zijn met het verschil tussen connectionless en connection oriented - oftewel het grote verschil tussen het TCP protocol en het UDP protocol.
Daarnaast gebruikt ISDN een digitale telefoonlijn en een analoog modem een analoge, waarbij in het laatste geval de digitale info van en naar de PC omgezet (gemoduleerd) wordt naar een analoog signaal. Vandaar ook de term MoDem - het is een afkorting van ModulatorDemodulator (maar da's veel te lang voor een IT'er ;) ).

Verder is een 56k6 modem asynchroon en een ISDN lijn synchroon - een 56k6 heeft een grotere down- als upstream, een ISDN lijn een gelijke up- en downstream. Veroorzaakt ook nog wel eens verwarring.
Leuk verhaal, en het klopt volgens mij nog ook, maar dat was niet de vraag. De vraag van de TS was of de VERBINDING parallel of seriëel was. Dat een modem dan parallel aangesloten wordt doet er niet toe, vanaf het modem begint de verbinding pas en dat is zoals ik al zei, seriëel.
Pagina: 1