Zenith 7njs herkent processor fout

Pagina: 1
Acties:

• Big Joe
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09-08 19:34
M'n mobo (een chaintech zenith 7njs) herkent de processor (een Althon XP 2400+) als een 1800+.

Als ik de FSB die nu op 100 MHz staat, op 133 MHz zet (De multiplier staat altijd op 15) word er na het laden van Windows XP (dus voor het welkomsscherm) een bleu screen gegeven met de volgende foutmelding:

MACHINE_NOT_LESS_OR_EQUAL

Na deze melding word het systeem opnieuw opgestart. Deze melding krijg ik ook bij de installatie van windows XP, dan word na het laden van de drivers dezelfde melding weer gegeven. Ik heb ook andere windows versies geprobeerd maar van windows 3.11 tot windows XP geven ze allemaal dezelfde melding of sluiten al af bij de setup. Alleen bij Dos kan ik hem wel op een 2400+ laten draaien zonder dat de pc deze melding komt en de pc herstart.

Als ik de multiplier verhoog naar 17.5 ofzo geeft die pc dezelfde melding en herstart weer.

Systeem configuratie:
Mobo: Chaintech Zenith 7NJS
Proc: Athlon XP 2400+ @ 1800+
Mem: Kingston 256 MB 333 MHz
video: Radeon 9800 pro 128 MB
hdd: IBM deskstar 60 GB ATA100
BIOS: versie 8.0 15-9-03

Weet iemand hoe ik deze processor in Windows XP als een Athlon XP 2400+ kan laten draaien zonder dat deze herstart.

Alvast bedankt _/-\o_

Jan-Willem

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Big Joe schreef op 25 maart 2004 @ 10:33:
Nooit van gehoord :? Bedoel je niet IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL?
Systeem configuratie:
Welke voeding heb je? Wat zijn de geheugentimings? Staan deze niet te strak? Al geprobeerd om het geheugen synchroon aan de FSB te laten draaien (DDR266 dus)? Zie voor de rest van de tips/suggesties de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter dat je via de FAQ en het Beleid van dit subforum kunt vinden :)

[ Voor 15% gewijzigd door BalusC op 25-03-2004 10:36 ]

• Big Joe
Sorry een foutje

Als ik windows opnieuw wil installeren en hij staat in het BIOS ingesteld als een 2400+ geeft hij de melding: MACHINE_NOT_LESS_OR_EQUAL

Als ik na de installatie van windows de FSB veranderd naar 133 MHz geeft hij de melding: IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Serieus? Deze MACHINE_etc BSOD melding komt nérgens voor in Google en microsoft.com ..

Bedoel je niet MACHINE_CHECK_EXCEPTION oid?

• Big Joe
Welke voeding heb je?
Het is een 300 Watt voeding en zat standaard ingebouwd in mijn aopen kast, de Aopen QF50C
Al geprobeerd om het geheugen synchroon aan de FSB te laten draaien (DDR266 dus)?
Dit heb ik al geprobeerd, maar daarbij kreeg ik dezelfde melding: IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

• Big Joe
BalusC schreef op 25 maart 2004 @ 10:43:
Serieus? Deze MACHINE_etc BSOD melding komt nérgens voor in Google en microsoft.com ..

Bedoel je niet MACHINE_CHECK_EXCEPTION oid?
Hij komt er echt. Bij windows XP home en Windows XP prof. Bij de andere windows versies loopt die pc vast bij de installatie.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Big Joe schreef op 25 maart 2004 @ 10:51:
Het is een 300 Watt voeding en zat standaard ingebouwd in mijn aopen kast, de Aopen QF50C
Probeer het met een andere voeding van minimaal 400W of wissel de videokaart voor een minder stroomconsumerend exemplaar (bij voorkeur zo'n klassiek PCI kaartje) en zie toe of je PC zich houdt :) Voor de rest verwijs ik je naar de Voeding gedeelte in de eerder genoemde troubleshooter B)

[ Voor 7% gewijzigd door BalusC op 25-03-2004 10:58 ]

Verwijderd

Je machine is niet minder of gelijk aan die van Microsoft :P

• Big Joe
Verwijderd schreef op 25 maart 2004 @ 10:57:
[...]

Je machine is niet minder of gelijk aan die van Microsoft :P
Ik vind het ook een vage melding maar ik krijg hem wel. Zodra ik de FSB gewoon op 100 MHz zet krijg ik deze melding niet en werkt de pc goed. (totdat ik far cry ging spelen :P )

Verwijderd

Al eens gedacht aan een geheugentest? misschien slim....
Anders zou ik ff naar de PC shop waar je je cpu vandaan hebt gaan en laten testen ;)

• Big Joe
Verwijderd schreef op 25 maart 2004 @ 11:02:
Al eens gedacht aan een geheugentest? misschien slim....
Anders zou ik ff naar de PC shop waar je je cpu vandaan hebt gaan en laten testen ;)
het bedrijf waar ik die processor vandaan heb is failliet dus daar is de garantie van vervallen (het hele ding is nog maar een paar maanden oud)

• Big Joe
Zal straks als ik thuis ben ff naar de geheugentimings kijken en een geheugentest uitvoeren

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Big Joe schreef op 25 maart 2004 @ 11:02:
(totdat ik far cry ging spelen :P )
Jep, definitely de voeding en in mindere mate het geheugen.

• Big Joe
BalusC schreef op 25 maart 2004 @ 11:09:
[...]
Jep, definitely de voeding en in mindere mate het geheugen.
Dus ik zal een nieuwe voeding moeten kopen en een extra bankie geheugen?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Nee .. Het kan de voeding óf het geheugen zijn.

Heb je de troubleshooter überhaupt wel doorgenomen? Ik heb namelijk niet echt het idee van wel Hangen en Opstartproblemen troubleshooter. Daarin staat hoe je je voeding kan oordelen en het geheugen kan testen.

• Big Joe
BalusC schreef op 25 maart 2004 @ 11:15:
Nee .. Het kan de voeding óf het geheugen zijn.

Heb je de troubleshooter überhaupt wel doorgenomen? Ik heb namelijk niet echt het idee van wel Hangen en Opstartproblemen troubleshooter. Daarin staat hoe je je voeding kan oordelen en het geheugen kan testen.
Ik heb processor, moederbord en geheugen gelezen maar ik wist niet dat het de voeding kon zijn

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Big Joe schreef op 25 maart 2004 @ 11:20:
Ik heb processor, moederbord en geheugen gelezen
Dus je hebt het geheugen ook reeds getest met Memtest86+ ? Wat zijn de resultaten :?

• Big Joe
BalusC schreef op 25 maart 2004 @ 11:22:
[...]
Dus je hebt het geheugen ook reeds getest met Memtest86+ ? Wat zijn de resultaten :?
Ik zit nu op school en m'n pc staat thuis. Ik heb dit dus nog niet kunnen testen

Verwijderd

Komt mij redelijk bekend voor dit, bij mij was het de voeding, maar ik zou ook eens je geheugen nakijken! Als je fouten krijgt met memtest, ff je bankjes los (als je er meer dan 1 hebt) proberen... Anders zou ik ff een andere voeding lenen en daarmee testen, je hebt een grote kans dat het dan opgelost is! (Check je 12V Rail eens hoeveel amps die kan leveren.... voor een btje AMD bakje is minimaal 14A nodig)

• Big Joe
M'n pc is nu bezig met die geheugentest met het programma MEMTEST-86 maar doet er wel erg lang over hij is nu bijna al een uur bezig en hij heeft volgens mij al 4 keer hetzelfde gedaan. Er zijn nog geen errors gevonden

• Big Joe
de geheugentest is klaar en er zijn geen errors gevonden. Dus het zal de voeding wel zijn (ik kan dit niet testen, ik heb nl alleen maar 250 watt voedingjes thuis liggen)

• Big Joe
BalusC schreef op 25 maart 2004 @ 10:36:
[...]
Nooit van gehoord :? Bedoel je niet IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL?
[...]
Welke voeding heb je? Wat zijn de geheugentimings? Staan deze niet te strak? Al geprobeerd om het geheugen synchroon aan de FSB te laten draaien (DDR266 dus)? Zie voor de rest van de tips/suggesties de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter dat je via de FAQ en het Beleid van dit subforum kunt vinden :)

• Big Joe
sorry ging een beetje mis quote het verkeerde bericht

• Big Joe
hiero komen de memory timings

memory frequence: 166 MHz (=333MHz)
T(RAS): 7
T(RDC): 3
T(RP): 3
CAS: 2.5

ik zou verder niet weten of dit nou goed of slecht is

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-08 08:21

Haan

dotnetter

Je hebt ook een hele mooie edit knop.. ;)
Die kan je gebruiken ipv telkens een nieuwe post te maken.

[ Voor 42% gewijzigd door Haan op 25-03-2004 15:40 ]

Kater? Eerst water, de rest komt later

Verwijderd

Big Joe schreef op 25 maart 2004 @ 15:37:
hiero komen de memory timings

memory frequence: 166 MHz (=333MHz)
T(RAS): 7
T(RDC): 3
T(RP): 3
CAS: 2.5

ik zou verder niet weten of dit nou goed of slecht is
Je zou kunnen proberen om het voltage van je geheugen (waarschijnlijk vDimm in BIOS) iets te verhogen, maar eigenlijk is het niet nodig. Je zou ook kunnen proberen om de timings losser te zetten (omhoog dus, TRAS naar 8 ofzo).
Op zich zijn dit goede timings voor het geheugen, het is niet echt strak maar ook niet 'los'. Ik denk niet dat hier je probleem ligt, het lijkt mij toch duidelijk een voedingsprobleem.

Wat je ook kunt proberen om je voeding te testen is ff alles wat je niet gebruikt loskoppelen (dus alleen cpu,ram,vga,hdd,cdrom) Als hij dan geen of minder fouten geeft weet je al eigenlijk zeker dat dat je probleem is.

• Big Joe
Tnx voor alle reacties

Ik ga een 450 watt voeding in mijn pc gooien. Ik hoop dat het helpt.

nogmaals iedereen bedankt

Big Joe
Pagina: 1