Toon posts:

Eminent EM-4101/4103 voor ADSL over ISDN. Ervaringen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Naar aanleiding van deze thread: [rml][ ADSL] Modem voor 1024 upload icm ISDN[/rml]
heb ik de Eminent EM-4103 besteld.

Die is voor ADSL over ISDN(linesharing).
Netwerk= BBned
Provider= SURFnet (InterNLNet)

Dit was het enige(goedkope in tegenstelling tot de vigor2600) leverbare modem met een Globespan chipset.

Willen de tweakers met dit modem vertellen wat hun ervaringen zijn?
Of je er inderdaad 1024kbit kan halen, of dat je zelf wat moet configureren.

Verwijderd

Topicstarter
Ik hem 'm binnen het apparaat. Het is de Eminent EM-4101 geworden.
Ik heb al heel wat instellingen gemaakt.

Zodra ik echter de diagnostische test uitvoer, PASSed hij alles behalve de laatste 4 punten bij de Internet Connection Test.

- Pingen van de Default Gateway IP,
- Pingen van Primary Domain Name Server(DNS),
- DNS query www.globespanvirata.com en
- Ping www.globespanvirata.com

Ik heb niets ingevuld bij default Gateway tijdens de quick configuration,
maar bij de WAN instellingen zietie vervolgens wel dat het om een 217.x.x.x adres gaat. Ik denk dan gebruik ik die bij de quick configuration, maar dat maakt geen verschil op de diagnostisch test.
Dus wat zou ik hier in kunnen stellen?

Daarnaast als ik tijdens de quick configuration het subnet mask, 255.255.255.248, invoer en ik submit het form, maaktie er bij de WAN instellingen gewoon 255.255.255.255 van :s.

Wie kent deze problemen? Of iemand die de telnet commando's van deze instellingen weet?

Of moet ik de firmware upgraden? Er staat nu: DSL 1.4.2, naar wat ik aanneem de firmware is.
En als dat inderdaad het geval is, waar kan ik die formware downloaden en welk tooltje gebruik ik daarvoor om naar de router toe te sturen.
En hoe start ik de TFTP server (ook in telnet).

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-05 16:20
Ik heb zelf ook een Eminent modem. Niet zo spacy als nu, ik had m al voordat ie in het assortiment zat van Eminent (ben tester geweest voor Eminent)

Ik haal zelf een upload van 960kbit over ISDN. Zit op ruim 2km van de centrale. Down is nu 7624.

Overigens, om expliciet een Globespan-based modem te kopen voor een hoge upload is nu wel leuk, maar BBNed is bezig met het vervangen van de huidige Cisco DSLAMS. Deze gebruiken dus ook Globespan, en daardoor sync je in verhouding vrij hoog.

De nieuwe Alcatel DSLAMS hebben geen globespan chipset meer, dus hoe het dan synced weet ik niet.
Voor mij niet van belang, centrale hier wordt voorlopig niet geupgraded naar alcatel. Ook niet nodig, want ik schat dat er in totaal zo'n 70 BBNed gebruikers zijn in onze centrale (tenminste, laatste keer dat ik daar binnen was)

Overigens gebruiken een aantal Allieddata modems ook een globespan chipset. De Eminent die ik heb heeft een Helium 80, de Allieddata de (langzamere) Helium classic CPU. (die iets trager is)

Tenslotte is GlobespanVirate overgenomen door Connexant (zie FP ergens). Eminent gaat vermoedelijk ook stoppen met deze producten. Connexant is niet-echt-alles zegmaar.

In hoeverre die dingen goed met Surfnet werken weet ik niet, Surfnet levert je namelijk een routed subnet af met 8 IP's (5 vrij bruikbaar).

Ik zal even een vriend op dit draadje wijzen, die heeft namelijk oa ook zo'n eminent gehad op zijn Surfnet dsl lijntje.

[ Voor 23% gewijzigd door DJSmiley op 25-03-2004 17:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja graag, ik zou zijn ervaringen wel willen weten ^^.

En belangrijker zijn instellingen van dat modem voor surfnet.
Want ik wil usedhcp instellen via telnet(ik kan het niet vinden in de webinterface),
maar hij vraagt om een interface naam. eth-0 is echter een ongeldige inter face naam :s.

Daarnaast kan ik ook niets vinden van een lijst met uitleg/gebruik over alle mogelijke telnet-commando's.

Dus als iemand wat weet, alles is welkom :P.

thnx

Verwijderd

Topicstarter
Nou kheb 'm werkend :P

Alleen omdat ik al een erg goede router(vigor 2200e) heb, wil ik deze dus bridgen zodatie niet gaat zitten klooien met het dataverkeer dat langskomt(als een firewall).

Iemand enig idee hoe dat moet?

• DJSmiley
Verwijderd schreef op 25 maart 2004 @ 21:36:
Nou kheb 'm werkend :P

Alleen omdat ik al een erg goede router(vigor 2200e) heb, wil ik deze dus bridgen zodatie niet gaat zitten klooien met het dataverkeer dat langskomt(als een firewall).

Iemand enig idee hoe dat moet?
Houd je er wel rekening mee dat die vigor2200 geen 8Mbit kan routeren? Dat ding kapt bij een Mbitje of 5-6.... Als je 8Mbit hebt is dat dus een beetje zonde..

Als je trouwens je modem het hele subnet laat routeren, kun je prima je 2200 gebruiken (muv die snelheid dan). Je router krijgt dan gewoon een extern IPtje aan z'n wan kant. Of je laat het hele subnet achterwege en je zet de 2200 in een DMZ achter de eminent, maar dat vind ik zelf een beetje overdreven.

[ Voor 25% gewijzigd door DJSmiley op 25-03-2004 22:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
Die vigor kapt 'm dus af,
das bale!

Ik laat de ADSL apparatus nu trouwens functioneren als enkel modem, zodat mijn pc nu het buiten ip heeft. Dit kan met 'modify zipb cfg enable' in telnet ofzo.

Het enige waar ik nu nog op w8 is het NT1 S6 kastje.

btw het modem geeft aan dat het 7000-7300 kbps down heeft.
rechtstreeks op een pc heb ik maximaal nog "maar" 560kBps gehaald, ongeveer 4500kbps terwijl ik maar 670 meter van de centrale af woon.

De up-speed is wel uitstekend (denk ik), die is 100kB/s.
Wel netjes d8 ik zo.

• DJSmiley
Verwijderd schreef op 25 maart 2004 @ 23:52:
Die vigor kapt 'm dus af,
das bale!

Ik laat de ADSL apparatus nu trouwens functioneren als enkel modem, zodat mijn pc nu het buiten ip heeft. Dit kan met 'modify zipb cfg enable' in telnet ofzo.

Het enige waar ik nu nog op w8 is het NT1 S6 kastje.

btw het modem geeft aan dat het 7000-7300 kbps down heeft.
rechtstreeks op een pc heb ik maximaal nog "maar" 560kBps gehaald, ongeveer 4500kbps terwijl ik maar 670 meter van de centrale af woon.

De up-speed is wel uitstekend (denk ik), die is 100kB/s.
Wel netjes d8 ik zo.
Kijk eens in dit draadje voor de snelheden enz ;)
Het Grote SurfSnelADSL-topic, deel 3

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm ik heb 'm dus in bridged mode, dus de pc die er achter zit heeft het WAN(buiten) ip.

Op de één of andere manier kan niemand die pingen.
Het opzetten van een ftp server is ook niet gelukt. Mensen krijgen dan een time-out. :s

Doe ik iets verkeerd?

test account ftp: <DeLLeD FTP aDDReSS>.

Van af mijn pc kan ik 'm wel benaderen via dat ip :s.

Iemand een oplossing?

/edit

mijn fout, had IP Filter nog niet op accept all gezet :S

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2004 14:59 ]

Pagina: 1