Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Gebruikstijd beperking voor pc

Pagina: 1
Acties:
  • 191 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-11 10:01

OgWok

U.N.C.L.E.

Topicstarter
Heb op het net gekeken naar een voordelig systeem om de tijd die gebruikers aan een pc zitten te beperken.

Conrad heeft wel een systeem om kaarten uit te lezen en te bewerken, geen beheerssysteem.

Wat ik zoek: hardware (eventueel software) die de gebruikstijd van de pc beperkt tot een in te stellen tijd per 24 uur en niet te makkelijk te omzeilen is, bv. door de tijd terug te zetten en betaalbaar.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Verwijderd

alles is te omzeilen :) desnoods met een windows PE cdrom.

maar wacht dacht je van zo'n oude stroomschakelaar. tijd op > geen spanning meer

• Hayfork
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-09 20:55

Hayfork

Drinkin&Boardin

je bedoelt dat je mensen maar een bepaalde tijd gebruik wilt kunnen maken van de computer... :S dat je hem alleen tijdens de lunchpauze van 12 tot 1 kan gebruiken ofzo?
ik zou eerlijk gezegd niet weten hoe dat zit maar wat about een tijdklok op het stopcontact met een code die alleen JIJ weet.. :S

::In de hemel is geen bier, daarom drinken wij het hier!:: | ::specs::

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Topicstarter
De tijd op de dag maakt niet uit. Het gaat om een in te stellen tijd per 24 uur, dus bv 1,5 uur voor gebruiker a en bv. 3 uur voor gebruiker b etc.

• Mayco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-11 14:42
je zal zeker iets met hardware moeten vinden, software kan je omzeilen, hoewel, je stel de bootsequence in op eerst de hd, en je zet er een bios wachtwoord op, dan moet je nog een stevig stuk software vinden (dat niet met shift te omzeilen is :) )

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Topicstarter
Nou zo handig zijn de gebruikers (nog) niet. Booten van diskette, andere bootpartitie instellen weten ze nog niet van (voorlopig?).

In de bios kan de bootsequence op hd first staan en de floppy disabled.

• Sn00pN00b
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-11 09:51
Zit je in een windows domein?? Zo ja dan kan je per gebruiker instellen wanneer en op welke pc ze in mogen loggen. Weet alleen niet hoe dat gaat als ze al ingelogt zitten en ze moeten eruit maar misschien heb je er wat aan.

Verwijderd

kan je niet zoiets met novell instelle??

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Topicstarter
Het systeem is XP standalone met een adsl aansluiting en de tijd per dag moet in te stellen zijn, niet een vaste tijd per dag. Dat kan met een tijdklok.

[ Voor 48% gewijzigd door OgWok op 25-03-2004 10:18 ]

• elTigro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-11 10:52

elTigro

Es un Gringo!

Kun je niet bijvoorbeeld je aan en uit schakelaar disconnecten, en in je bios aanzetten wanneer je machine moet opkomen. Dan kun je in je software wel weer zetten dat ie bijvoorbeeld een kwartier na het booten weer downgaat. (moeten je users alleen wel heel erg snel kunnen typen willen ze echt iets gedaan krijgen..). Cron of anacron effe een shutdown -h now laten doen ofzo. onder MS heb je geloof ik shutdown uit de resource kit die wel door at kan aangeroepen worden lijkt me.
zonder aan uit knopje kan niemand je pc aanzetten... (en kost nog niets ook :P)

/edit typo

[ Voor 4% gewijzigd door elTigro op 25-03-2004 10:18 ]

Lazlo's Chinese Relativity Axiom:No matter how great your triumphs or how tragic your defeats --approximately one billion Chinese couldn't care less.

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06:49

World Citizen

FreeReef.nl

een soort van internet cafe achtig iets. daar is toch wel software voor.

FreeReef.nl

• LuCarD
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

Ik denk dat de gebruiker iets zoekt voor zijn zoon/dochter/irri broertje of zusje.

Misschien moet je eens kijken naar NetNanny of Cybersitter of zo iets in die richting....

En volgens mij kan dit topic beter in SA, tenzij ik het helemaal fout heb wat de gebruiker wil..

Programmer - an organism that turns coffee into software.

Verwijderd

Volgens mij kan je dit gewoon via policies regelen...
heb je daar al naar gekeken?

• elTigro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-11 10:52

elTigro

Es un Gringo!

Verwijderd schreef op 25 maart 2004 @ 10:30:
Volgens mij kan je dit gewoon via policies regelen...
heb je daar al naar gekeken?
Volgens mij wou ie hardware.... Maar ik zou het zelf ook eerder met een policy doen als met een stuk hardware.

Lazlo's Chinese Relativity Axiom:No matter how great your triumphs or how tragic your defeats --approximately one billion Chinese couldn't care less.

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 02:56
Softwarematig kan je dit uitstekend regelen. Alleen weet ik niet of er ook gratis software voor is maar dat het bestaat is zeker -> internet cafe's gebruiken het ook.
Die software is uitstekend dichtgetimmerd.

Senile! Senile Oekaki

Verwijderd

je bedoelt dat een gebruiker in moet loggen en dan maar maximaal een bepaalde tijd gebruik kan maken van de computer daarna automatisch uit gelogd word dat kan geloof ik gewoon met windows nt ofzow hebben we op school ook een soort boeksysteem voor pc's die de gebruiker automatisch uitloggen. Bij internetcafe's zie je ook progjes die na een bepaalde tijd de gebruiker uitloggen ipv uitloggen zou je dan een file aan kunnen roepen die de pc uitzet (heb je ook meteen stroom besparing)

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06:49

World Citizen

FreeReef.nl

zoeits ja en dan een progje schrijven die een countdown timer heeft en die dan automatish elke dag 1 uur oplaad oid.

ik denk dat dit een vrij makkelijke oplossing is.

FreeReef.nl

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-11 21:19

rally

Deyterra Consultancy

Dat "omzeilen" van de software m.b.v. BootCD's etc is heel eenvoudig te voorkomen.

Je kunt nl. een zgn. ReBorn kaart in het systeem zetten. Alle wijzigingen die aan het systeem worden gedaan worden bij de eerste de beste herstart weer ongedaan gemaakt.
http://www.reborn.nl/cont...meset_contentpags.asp?red
of http://www.reborn.nl voor de mainpage

Maak je in het autoexec een regel om automatisch de tijd te synchroniseren
net time \\serverx /set /y

Daarmee ben je af van het voor- of achteruitzetten van de systeemklok :)

[ Voor 15% gewijzigd door rally op 25-03-2004 10:59 ]

http://www.deyterra.com

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Topicstarter
Mensen, mensen.... dank voor het meedenken, maar "met zoiets als" of reborn kaarten kom ik er niet. Even concreet graag.

Voor alle duidelijkheid: op een standalone XP systeem een gebruiker toestaan dat systeem gedurende een x tijd per 24 uur te gebruiken.

Hardware oplossing heeft de vookeur, met bv. kaartlezer.

That's it.

Verwijderd

OgWok schreef op 25 maart 2004 @ 11:18:
Mensen, mensen.... dank voor het meedenken, maar "met zoiets als" of reborn kaarten kom ik er niet. Even concreet graag.

Voor alle duidelijkheid: op een standalone XP systeem een gebruiker toestaan dat systeem gedurende een x tijd per 24 uur te gebruiken.

That's it.
NOVELL!!! :9

heb ik thuis ook, werkt perfect.
alleen een beetje moeilijk aan te komen ;)

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:50

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Ik zou denken aan iets hardwarematigs met een klokje eraan wat verbonden is met de pc. Dat ding heeft een kaartlezer, en op een persoonlijke kaart staat de tijd die een de eigenaar achter zijn pc mag zitten. Vervolgens een progje dat gelijk opstart met het inloggen van de gebruiker, registreert hoelang de gebruiker al achter de pc gezeten heeft vandaag. Is dat meer dan toegestaan, dan sluit de pc af, anders mag je doorwerken. 10 minuten voordat de maximumtijd bereikt is waarschuwt het progje en als het zover is dan sluit de pc af.

Je kunt dit ook doen zonder chipkaart maar op basis van een bestandje waar instaat hoe lang een gebruiker mar computeren.

Je moet er alleen voor zorgen dat het progje altijd opstart en niet uitgezet kan worden en zulk soort dingen.

Zoiets zal wel commercieel beschikbaar of maakbaar zijn, maar ik heb geen idee waar.

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Topicstarter
Ja NOVELL en dan ???

Even goed B) het gaat om een standalone XP systeem met ADSL aansluiting.

[ Voor 6% gewijzigd door OgWok op 25-03-2004 11:54 ]

• [TazZ]
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-06 15:06
zegmaar dus zo'n systeem a la internet kosten beheersing van kpn, maar dan voor het hele systeem?? iedereen heeft een account die zegmaar elke dag wordt aangevuld...

If it ain't broke, fix it till it is...

• slaay
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-11 18:50

slaay

Natuurbeleven.com

@TS kun je iets concreter zijn waar je het voor wilt gaan gebruiken?

Gaat het om een toepassing op de werkvloer dat men maar maximaal 1 uur mag internetten? Of thuis voor de kinderen?

Dich bis echt unne foëzen haas

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Gewoon een internet cafe binnenstappen en vragen waar hun de software vandaan hebben???

En iets belangrijker vraag, hoeveel mag het kosten. Want meeste systemen voor dit soort dingen zijn iets prijziger omdat ze niet voor 1 pc zijn

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Topicstarter
Bakfiets schreef op 25 maart 2004 @ 12:05:
zegmaar dus zo'n systeem a la internet kosten beheersing van kpn, maar dan voor het hele systeem?? iedereen heeft een account die zegmaar elke dag wordt aangevuld...
Dat komt dicht in de buurt, het is alleen software die makkelijk af te schieten is en werkt niet op een ADSL verbinding.
slaay schreef op 25 maart 2004 @ 12:36:
@TS kun je iets concreter zijn waar je het voor wilt gaan gebruiken?

Gaat het om een toepassing op de werkvloer dat men maar maximaal 1 uur mag internetten? Of thuis voor de kinderen?
Het gaat om een thuissysteem, niet bij mij. Maar het mag wel wat kosten als het een goed systeem is om het gebruik te beperken. Ook heb ik die vraag wel eens eerder gekregen, dus daar heb ik dan wel meer liefhebbers voor.

• Corpse2
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-01-2023
Ik heb vroeger nog in de bibliotheek moeten internetten :( en daar gebruikte men een systeem met een diskette die je er tijdens het opstarten moest insteken. Je kon dan een half uur bezig zijn en daarna werd de computer onverbiddelijk afgesloten en moest je achter een nieuwe diskette.
Misschien dat zoiets een oplossing kan zijn, ik weet alleen niet wat voor software het was. Die diskettes waren alleszins niet leesbaar in de verkenner |:(

keep trying...

Verwijderd

rally schreef op 25 maart 2004 @ 10:57:
Dat "omzeilen" van de software m.b.v. BootCD's etc is heel eenvoudig te voorkomen.

Je kunt nl. een zgn. ReBorn kaart in het systeem zetten. Alle wijzigingen die aan het systeem worden gedaan worden bij de eerste de beste herstart weer ongedaan gemaakt.
http://www.reborn.nl/cont...meset_contentpags.asp?red
of http://www.reborn.nl voor de mainpage

Maak je in het autoexec een regel om automatisch de tijd te synchroniseren
net time \\serverx /set /y

Daarmee ben je af van het voor- of achteruitzetten van de systeemklok :)
Wat dacht je van gewone policies?? Daar kan je PRECIES hetzelfde mee...

Verwijderd

OgWok schreef op 25 maart 2004 @ 11:18:

That's it.
Tsja... als jij perse hardware wilt gebruiken (en dus een dure overkill oplossing) dan zou ik gewoon "een" leverancier bellen en vragen wat de mogelijkheden zijn.
Verwijderd schreef op 25 maart 2004 @ 11:44:
[...]

NOVELL!!! :9

heb ik thuis ook, werkt perfect.
alleen een beetje moeilijk aan te komen ;)
Zo ken ik er nog eentje...

APPELTAART !
Heb ik thuis ook en smaakt perfect.
KOMT ZO UIT DE OVEN !

Leuke opmerking, maar weinig concreet...

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Topicstarter
Verwijderd schreef op 25 maart 2004 @ 16:05:
[...]

Wat dacht je van gewone policies?? Daar kan je PRECIES hetzelfde mee...
Wat ik van policies weet is dat je aan kan geven dat een gebruiker in een BEPAALDE dag/tijdsspanne het systeem kan gebruiken, en daar heb je in ieder geval een server voor nodig die dat in de gaten houdt. Dat weet ik van Novell.

Ben dat in XP niet tegengekomen...... mocht jij wel iets weten wat ik niet weet hoe je dat in XP op een standalone kan uitvoeren, dan ben ik heel benieuwd (anderen ook trouwens, want een oplossing is er nog niet)

[ Voor 4% gewijzigd door OgWok op 25-03-2004 16:18 ]

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 26-11 20:49
Misschien is het mogelijk om een stukje software te schrijven die de pc (dmv de aan/uit contacten te verbinden) afsluit?

• TimBosua
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-05-2023
Misschien is qua software een geplande taak die de computer om een bepaalde tijd aanzet? Zoiets als:

code:
1
%windir%\system32\shutdown.exe -s -t 00 -f

En weer aanzetten dmv. wakeup-timer in BIOS? Mits dat ondersteund wordt..

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Topicstarter
timcooijmans schreef op 25 maart 2004 @ 16:25:
Misschien is het mogelijk om een stukje software te schrijven die de pc (dmv de aan/uit contacten te verbinden) afsluit?
Mooi idee..... schrijf jij het :? >:)

Laat ik een specifiek voorbeeld geven: gebruiker (a) mag per dag (24 uur) 2 uur internetten. De software/hardware houdt in de gaten dat de tijd niet overschreden wordt; zijn de 2 uur om dat kan bv. internet Explorer niet meer gestart worden in die tijspanne van 24 uur.

• JozyDaPozy
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-09 20:28
OgWok schreef op 25 maart 2004 @ 16:34:
[...]

Laat ik een specifiek voorbeeld geven: gebruiker (a) mag per dag (24 uur) 2 uur internetten. De software/hardware houdt in de gaten dat de tijd niet overschreden wordt; zijn de 2 uur om dat kan bv. internet Explorer niet meer gestart worden in die tijspanne van 24 uur.
Zoiets valt wel (softwarematig) te maken.. Maar je bent niet duidelijk in 'hoe' safe het moet zijn. Dat soort dingen zijn namelijk ALTIJD te hacken..

Verwijderd

jozy2002 schreef op 25 maart 2004 @ 16:44:
[...]

Zoiets valt wel (softwarematig) te maken.. Maar je bent niet duidelijk in 'hoe' safe het moet zijn. Dat soort dingen zijn namelijk ALTIJD te hacken..
en de toepassing (de context) is me ook nog niet helemaal duidelijk eerlijk gezegd

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-11 19:16

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Wat ik zou doen:

Een microcontroller met een timer er in. Druk op een knop, en hij schakelt (dmv relais) de soft power button aan. Dan begint hij af te tellen. Hij gaat piepen op 5 minuten, en dan op 1 minuut constant. En op het einde drukt hij weer de soft off knop in. De PC gaat uit, na netjes afgesloten te hebben.

Ik kan een en ander eventueel voor je produceren, hoef je het alleen nog maar aan te sluiten.

• Armageddon_2k
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-11 15:48

Armageddon_2k

Trotse eigenaar: Yamaha R6

Download.com
zoeken op netnanny, werkt heel mooi, je kan per dag max tijd instellen maar ook als je wilt per dag van de week, meerdere gebruikers mogelijk, en alleen de hoofdgebruiker kan de gegevens wijzigen

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
als je ff wacht op windows longhorn, die heeft zo'n optie ingebouwd. kun je per gebruiker aangeven wanneer die op de computer mag.

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

Verwijderd

Batch file:

Shutdown -s -t 3600

in de opstartmap plakken, en de pc gaat na 3600 seconden (1 uur) uit

maarja, waarom makkelijk doen als het moeilijk kan :9~

-f erbij werkt nog beter

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2004 23:02 . Reden: -f er....... ]

Verwijderd

mischien heb je hier iets aan http://www.lappasoft.com/features.html

de demo versie kun je voor twee clients gebruiken.

• Punksmurf
  • Laatst online: 06-01-2024
OgWok schreef op 25 maart 2004 @ 16:34:
[...]

ik begrijp hieruit dat een gebruiker wel de hele dag op de computer mag, maar niet langer dan 2 uur internetten

uit je eerdere berichten begreep ik dat er maar maximaal 2 uur op de computer in het algemeen gewerkt mocht worden

(die 2 uur haal ik uit je voorbeeld, uiteraard moet dat ingesteld kunnen worden. als het gaat om internetten zou je voor wat betreft hardware kunnen denken aan een relais dat je netwerk/internetkabel ontkoppelt. aansluiten en aansturing laat ik liever aan een ander over, maar it just came to my mind :) )

met een hamer past alles

Verwijderd

tijdschakelaar op de voeding, schakelaar in houten doosje met slot.. klaal! :D

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 maart 2004 @ 20:46:
Vind een PC dat leuk? 8 keer per dag abrupt van eten onthouden worden? HDD's enzo... (of hebben die een buffertje onboard?)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 maart 2004 @ 20:46:
Klinkt leuk, maar dan zou de gebruiker hem weer aan kunnen zetten.

En als iemand wel de hele dag op de comp mag maar niet op internet wordt het hardwarematig gezien heeeeeeel moeilijk.

Je neemt iets wat pulsen genereert (Draaiend wieltje+lampje+lichtgevoelig weesrtandje bijvoorbeeld, zou ook wel een chipje voor zijn) en iets wat die pulsen telt en bijhoudt(Dit moet dan dagen bijhouden, zou ook kunnen met pulsen en resetten elke dag om zeg 12 uur 's-nachts).

Dit pulsengeneratortje gaat aan als er spanning komt te staan op de kabel die je met het internet verbindt(Kan dit? i.v.m. constante spanning. Is er misschien een pulserend signaal door dit kabeltje?) dan houdt het chipje de pulsen bij en bij X pulsen(Die dus gelijk zijn aan X tijd) gaat het internet uit (Verbreek de verbinding in de kabel zelf)

Ik kan er wel een ietsje voor tekenen, mar het lijkt mij veel te veel gezeur omdat dit ook softwarematig gedaan kan worden.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2004 21:14 ]

Verwijderd

Haloo... da was ook nie echt serieus he.. meer ff geintje tussendoor, zie smiley :D

• lobotm
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-11 01:05
weet je zeker dat netnanny niet voldoet ?

http://ww3.netnanny.com/assets/docs/nn5/datasheet.pdf

eventueel incl reborn hardware kaart

al is je hardware nog zo snel de software achterhaald hem wel

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:56

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Mayco schreef op 25 maart 2004 @ 10:09:
je zal zeker iets met hardware moeten vinden, software kan je omzeilen, hoewel, je stel de bootsequence in op eerst de hd, en je zet er een bios wachtwoord op, dan moet je nog een stevig stuk software vinden (dat niet met shift te omzeilen is :) )
Als je de pc goed dicht timmert moet je erg goed bezig zijn om de software te kunnen omzeilen

computertijd zusje "beperken" >:)

:)

[ Voor 3% gewijzigd door We Are Borg op 28-03-2004 01:21 ]

Verwijderd

Mensen... ik snap niet wat jullie zeggen over internet cafe's.

Ten 1e is daar een systeembeheerder die dus op een afstand consoles kan uitloggen.

Ten 2e kom je binnen meld je aan de balie, je PC tijd gaat dan in, ben je klaar dan meld je je weer af en moet je dokken. Het is geen pre-paid systeem ofzo (hoewel je bij sommige wel vooraf moet betalen, maar dan komt er gewoon iemand je wegschoppen als je niet op tijd opzout)

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:56

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Verwijderd schreef op 28 maart 2004 @ 01:31:
Mensen... ik snap niet wat jullie zeggen over internet cafe's.

Ten 1e is daar een systeembeheerder die dus op een afstand consoles kan uitloggen.

Ten 2e kom je binnen meld je aan de balie, je PC tijd gaat dan in, ben je klaar dan meld je je weer af en moet je dokken. Het is geen pre-paid systeem ofzo (hoewel je bij sommige wel vooraf moet betalen, maar dan komt er gewoon iemand je wegschoppen als je niet op tijd opzout)
Jij hebt gewoon niet genoeg ervaring met internet cafe's ;). In singapore heb achter een pc gezeten die pre-paid achtig systeem had. Pc stond al aan maar moest code in voeren om te gebruiken. Timer ging lopen en pc ging automatisch terug naar beginscherm zodra mijn tijd om was. Kortom, daarom hebben mensen het over internet cafe's :)

Verwijderd

Hier in nederland ook hoor :)
In harderwijk zit er 1.
Ff kieken hoe die heet...

Hmmz je kan de site vinden op www.i-playonline.nl

Misschien kan je contact met hen opnemen ?

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Topicstarter
lobotm schreef op 28 maart 2004 @ 01:16:
weet je zeker dat netnanny niet voldoet ?

http://ww3.netnanny.com/assets/docs/nn5/datasheet.pdf

eventueel incl reborn hardware kaart
Heb Netnanny 4 even getest en dat ziet er goed uit, alleen kon je daar alleen aangeven welke uren van de dag er wel ge-internet kan worden. Het ontbrak nog net om aan te geven tussen 7 uur en 23 uur en dan max. 2 uur

• Armageddon_2k
  • Laatst online: 24-11 15:48

Armageddon_2k

Trotse eigenaar: Yamaha R6

Beter zoeken of andere verzie want die ik laatst had zat et wel bij O-)

Verwijderd

Bij het volgende linkje krijg je een hele zooi progjes die handig zijn. Staat zeker een progje bij dat geschikt is voor je! 8) Voor sommige moet je betalen :'( andere niet. ;) zelf vind ik deze wel goed...

>>linkje<< :Y)

suc6! :*)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2004 10:47 ]

Pagina: 1