Toon posts:

frames in dreamweaver

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wie is zo vriendelijk mij even het volgende uit te leggen:

Ik ben voor het eerst bezig een "echte" site in dreamweaver te creëren. Voorheen gebruikte ik vaak Frontpage (geen commentaar :X)
De site waar ik mee bezig ben is een enkele pagina verdeeld in layout-tabels en cellen. Nu lijkt mij het aannemelijk dat ik hyperlinks kan maken in een bepaalde cel (bijv de bovenste, voor de navigatie) en dat deze dan in een andere cel van de pagina openen. Zeg maar hetzelfde als wat je met frames doet in frontpage.
Kan dit uberhaubt, en moet ik dan nog speciale tags gebruiken zoals:
<div>, <iframe>, <span> (Wat zijn eigenlijk de concrete verschillen hiertussen?)

Ik hoop dat iemand me ff verder kan helpen, bedankt!

Verwijderd

<a href="bla.html" target="naamVanFrame">linkje</a>
edit:
sorry had de vraag niet goed gelezen

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2004 10:09 ]

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-05 00:33

André

Analytics dude

Hij bedoelt dat de content in een andere cel geopend word, dat kan niet zo simpel als jij denkt. Je zult de pagina eerst in een iframe moeten laden en vanaf daar weer naar een layer in die cel moeten verplaatsen.

<div> is een block level element, vaak gebruikt als layer
<span> is een inline element vaak gebruikt om inline een style toe te passen
<iframe> is een het zelfde als een frame maar dan in een pagina

[ Voor 33% gewijzigd door André op 25-03-2004 09:43 ]

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-05 18:53

Bosmonster

*zucht*

Ik zou me daar niet teveel druk om maken. Als je je pagina goed opbouwt komt alles in de cache en merk je pagina overgangen niet eens. Gefreubel met iframes en andere ongein als basis voor je site zou ik dus niet aanraden.

Kijk gewoon eens naar hoe andere sites op internet zulke dingen oplossen.

Verwijderd

Topicstarter
Bosmonster schreef op 25 maart 2004 @ 09:43:
Kijk gewoon eens naar hoe andere sites op internet zulke dingen oplossen.
Ik had zelf wel wat research gedaan, maar echt veel wijzer werd ik er niet van.

Wat heb je in hemelsnaam aan die lay-out tables en cells als het zo veel werk is om er fatsoenlijk dynamische content in te krijgen?
Ik zou dus voor elk onderdeeltje een compleet nieuwe mainpage moeten maken? (of gewoon met frames werken, maar dan heb ik weer andere beperkingen)

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:46
Zo moeilijk is dat niet. Als je nou in één bestand je lay-out vastlegt en daarin een plekje reserveert voor je inhoud dan valt het allemaal wel mee, toch? Dat bestand kun je elke keer als basis gebruiken. Of nog beter middels scripting zorg je dat de juiste content op die plaats geïnclude wordt.

Regeren is vooruitschuiven

Verwijderd

Hier wat tips:
-gebruik geen frames, hierdoor kunnen bezoekers ook op afzonderlijke pagina's komen van je site zonder menubar dus. Of je moet wat scripten dat dan de hele pagina wordt opgeladen. Gewoon de gehele pagina opnieuw inladen. En met includes je header en footer op elke pagina invoegen. Zodat je die maar één keer hoeft te maken/veranderen voor alle pagina's.

-Kijk eens naar de tag <div>, en ga is op zoek naar voorbeelden en uitleg. Kan je mooie dingen mee doen. En werkt sneller dan tables.

-Gebruik stylesheets.

Succes met het bouwen

Verwijderd

Topicstarter
T-MOB schreef op 25 maart 2004 @ 10:05:
Zo moeilijk is dat niet. Als je nou in één bestand je lay-out vastlegt en daarin een plekje reserveert voor je inhoud dan valt het allemaal wel mee, toch? Dat bestand kun je elke keer als basis gebruiken.
haha tuurlijk, dat had ik dan zelf ook wel bedacht,
Of nog beter middels scripting zorg je dat de juiste content op die plaats geïnclude wordt.
Heb ik daar PHP voor nodig? (wat bij deze site helaas geen optie is)
Of kan dat ook met javascript?

Verwijderd

Het argument dat mensen op individuele pagina's komen is heel gemakkelijk te verhelpen met de framejammer extension voor dreamweaver.

Verwijderd

Topicstarter
Nog even ter verduidelijking:
http://www.duikschool-ceesenco.nl/temp/index.htm

Ik vraag misschien een beetje veel, maar begin hier nu eenmaal net mee, en wil het graag leren. En allelei cursussen en tutorials zijn nix voor mij, daar staat zo veel overbodig gedoe in, en de dingen die ik wil weten zijn er nooit in terug te vinden :P

Verwijderd

Dat kan wel allemaal met dreamweaver. Maar zonder dat ik nu mensen tegen het verkeerde been wil schoppen. Dreamweaver code bijna even ranzig als Frontpage. Gewoon zelf scripten in notepad(kladblok).

• pasta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-04 23:18

pasta

Ondertitel

Verwijderd schreef op 25 maart 2004 @ 10:18:
Ik vraag misschien een beetje veel, maar begin hier nu eenmaal net mee, en wil het graag leren. En allelei cursussen en tutorials zijn nix voor mij, daar staat zo veel overbodig gedoe in, en de dingen die ik wil weten zijn er nooit in terug te vinden :P
Tja, door middel van die "overbodige dingen" leer je hoe je bepaalde dingen moet toepassen. ;)
Overigens is het wat je in gedachten had volgens mij alleen realiseerbaar door middel van PHP.

Signature

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:28
Ik vind frames niet zo'n nette oplossing, ik heb het anders opgelost. (dit kan ook met een include functie, nog minder werk, omdat je met 1 bestand aan kan passen).

http://www.vc-team.net

Ik heb gewoon 1 pagina gemaakt, 20x gekopierd en de content veranderd. Als ik iets wil veranderen aan de opbouw doe ik gewoon in dreamweaver de functie replace all in een map.

Een include is makkelijker, dan heb je maar 1 bestand die je hoeft aan te passen.

p.s. Ik ben ook een noobje wat html/php etc betreft, dus wellicht zijn er betere oplossingen.

Verwijderd

<script language="javascript" type="text/javascript">
if (window.name!='frmMain' && window.name!='booker_'
&& !((self.innerHeight == 0) && (self.innerWidth == 0)))
top.location.replace('../content-frames.htm?content/home.php~frmMain');
</script>

Jeetje wat een ranzige code om je frame te jammen

<edit>
We houden er overop, ik schiet het topic voorbij, sorry

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2004 10:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok wie geeft me nu even duidelijkheid?
Hoe kan ik dit: http://www.duikschool-ceesenco.nl/temp/index.htm nu het beste gaan oplossen?
Ik kan die groene <div> dus geen naam mee geven en in een link die naam als target="" gebruiken?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2004 10:40 ]

• pasta

pasta

Ondertitel

Verwijderd schreef op 25 maart 2004 @ 10:40:
Hoe kan ik dit: http://www.duikschool-ceesenco.nl/temp/index.htm nu het beste gaan oplossen?
Ik kan die groene <div> dus geen naam mee geven en in een link die naam als target="" gebruiken?
Simpel gezegd, met pure html: nee :)

Signature

Verwijderd

Topicstarter
[b][message=20342211,noline]pastapappie.NET
Simpel gezegd, met pure html: nee :)
Hoe dan WEL? alleen php zou een probleempje kunnen worden. :'(

• pasta

pasta

Ondertitel

Verwijderd schreef op 25 maart 2004 @ 10:52:
[...]

Je zou het ook dmv JavaScript kunnen catchen, en zo de tabel in die div kunnen plaatsen, maar dat is een vrij lelijke oplossing.
Je kunt overigens ook gewoon een nieuwe pagina met dezelfde layout kunnen maken, en hier dan de tabel in zetten. :)

Signature

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Verwijderd schreef op 25 maart 2004 @ 10:52:
[...]

Ik zou beginnen met de vraag WAAROM je het zou willen. Ik heb daar nog geen goede reden voor kunnen lezen behalve dat je het 'vreemd' vindt om gewoon een nieuwe pagina te maken met dezelfde layout.

Zo vreemd is dat niet, dat doet namelijk 9x% van de sites op internet. En niet zonder reden ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Bosmonster op 25-03-2004 10:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
hmm, tis inderdaad niet bepaald mijn werkwijze die ik gewend ben. Bij de uiteindelijke site zal er nogal behoorlijk wat content op komen en op deze manier kom ik dan al snel aan minimaal 200 keer de zelfde pagina. Vooral het overzicht voor het beheer is dan nogal ver te zoeken lijkt me.

Stel dat ik het wel op deze manier doe:
- Is het dan wel mogelijk dat een (java)drop-down menu aan de linkerzijde weer in dezelfde sub-groep terecht komt?

Verwijderd

Is het dan niet verstandiger om met php te gaan werken en dus een dynamische site te gaan maken. Vooral als je zoveel content hebt als jij zegt, kan je hiervoor ook een cmsje maken. Anders wordt het onderhoud zowiezo vrij lastig, helmaal als anderen het in de toekomst van jou moeten overnemen.

Verwijderd

Topicstarter
PHP is op dit moment helaas nog geen optie; we kunnen geen webserver draaien en ik heb nog niet genoeg verstand van php. Het is wel de bedoeling dat de site ooit php gaat gebruiken.
Een cms is geen vereiste, maar wel iets om in de toekomst aan te denken.

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-05 17:49

Haan

dotnetter

Verwijderd schreef op 25 maart 2004 @ 10:40:
Als ik het goed begrijpwil je die link laten openen in het groene frame. Maar je kan in dreamweaver toch gewoon aangeven waar een link in geopend wordt? _blank, _parent, _mainFrame etc. :?

Kater? Eerst water, de rest komt later

Verwijderd

iframe oplossing:

maak van je link de volgende:

<A href="http://www.duranmatic.com/persberichten.html" target="iframe">hyperdehyper</A>

zet in het groene gedeelte het volgende:

<TD vAlign=top bgColor=#99cc66>
<iframe name="iframe" width="100%" border="0" height="600"></iframe></TD>
<TD>

Wil je dit verder uitwerken let er dan op dat je de tearget van je links altijd laat wijzen naar de juiste iframe naam, in dit geval "iframe"

meer info op:

http://www.w3schools.com/tags/tag_iframe.asp

Jouw voorbeeld:

http://www.xs4all.nl/~silvestr/nix.htm

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2004 11:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
Kijk daar heb ik wat aan! bedankt!
Maar als ik me niet vergis: iframes worden toch niet door netscape/opera/mozzila ondersteunt of wel?

nog wat kleine vraagjes:
- kan ik instellen dat hij bij het openen van de pagina een bepaalde pagina al laad in het iframe?
- kan dat kleine randje om het iframe nog weg?

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Verwijderd schreef op 25 maart 2004 @ 12:14:
Kijk daar heb ik wat aan! bedankt!
Maar als ik me niet vergis: iframes worden toch niet door netscape/opera/mozzila ondersteunt of wel?

nog wat kleine vraagjes:
- kan ik instellen dat hij bij het openen van de pagina een bepaalde pagina al laad in het iframe?
- kan dat kleine randje om het iframe nog weg?
iframes werken prima in alle browsers behalve netscape 4.x

frameborder="0"

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-05 00:33

André

Analytics dude

Netscape 4.x gebruikt ilayers.

Verwijderd

Grrr ik zit ook te knoeien met Dreamweaver en frames.
Ik had eerst een linker en een rechter frame. De linker gebruikte ik voor het menu. Ik had gewoon hyperlinks gemaakt en het lukte prima om dan mbv "target" de gewenste pagina's in het rechterframe te laten zien.

Alleen nu wilde ik dus met dreamweaver het menu mooier maken... Ik heb flash-buttons neergezet. Maar wat ik ook doe, als ik op een button klik opent het nieuwe scherm in het linkerframe, in plaats van in het rechterframe. Het attribuut "target" lijkt opeens nergens meer te werken :'(

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2004 13:30 ]

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Verwijderd schreef op 25 maart 2004 @ 13:29:
Grrr ik zit ook te knoeien met Dreamweaver en frames.
Ik had eerst een linker en een rechter frame. De linker gebruikte ik voor het menu. Ik had gewoon hyperlinks gemaakt en het lukte prima om dan mbv "target" de gewenste pagina's in het rechterframe te laten zien.

Alleen nu wilde ik dus met dreamweaver het menu mooier maken... Ik heb flash-buttons neergezet. Maar wat ik ook doe, als ik op een button klik opent het nieuwe scherm in het linkerframe, in plaats van in het rechterframe. Het attribuut "target" lijkt opeens nergens meer te werken :'(
Het lijkt me niet de bedoeling om DaHarm z'n topic te kapen, maar omdat het antwoord waarschijnlijk heel simpel is:

GetURL in Flash heeft gewoon een target attribuut net als html-links.
Pagina: 1