Toon posts:

[SCSI] opstarttijd

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Op mijn computer met een Adaptec 29160 + Quantum Atlas 10kIII duurt het zo'n 20 a 30 seconden voordat de machine met het daadwerkelijke starten van Windows begint. Dit is kennelijk nodig om e.e.a. te initialiseren.

Ik heb al met de nodige opties in het BIOS gespeeld, maar dat maakt weinig uit.

Aangezien ik tig keer per dag herstart is dit allemaal nogal vervelend.

Mijn vraag is: zijn er ook SCSI-controllers die geen last hebben van zo'n irritant lange initialisatiefase?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Weet je zeker dat het aan de controller ligt en niet dat het een of andere setting op je hdd is. Je kunt de hdds namelijk instellen dat ze niet direct opspinnen.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:19

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ze zijn bijna allemaal traag, of het nu Adaptec's, Qlogic's of LSI Logic's zijn. De Adaptec kaarten zijn nog relatief snel. Het beste wat je kunt doen (ik weet niet meer of dat op de 29160 kan) is het scannen van ID's uit te zetten voor alle ID's die niet in gebruik zijn. Verder valt er niet zoveel te tweaken.

Als je snel wilt booten kun je beter een SATA-schijf gaan gebruiken.

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04-2025
Die opstarttijd is niet normaal, SCSI en IDE starten vrijwel evensnel op als het in orde is. Natuurlijk zie je even een berichtje van je SCSI-controller maar dat is maar een seconden of 3 hooguit.
Is er soms iets mis met de terminator op de bus. Natuurlijk kan ook je SCSI-kaart gewoon kapot zijn.
Of staat er een of andere check in de SCSI-BIOS aan?

S-ATA hoeft helemaal niks sneller op te starten als SCSI. Dat hangt enkel van de controller af. :)

Je zou handmatig kunnen aangeven welke deveices aan de bus hangen en niet te laten scannen op de rest.

Senile! Senile Oekaki

Verwijderd

een SCSI controller initialiseert gewoon langzaam.
Eerst 5 seconden "press CTRL-C to enter SCSI BIOS"

vervolgens nog 2 kanalen compleet afzoeken met de nodige toegestane delays.

of je nou opstart van dat ding of niet.

• paradoXical
  • Laatst online: 20-02 14:21

paradoXical

The ParadoX

Ik zou een beetje uitkijken maar te vaak booten..

offtopic:
Ik zit hir te klussen met een 7200 toeren compaq schijfje welke ik tevaak aan en uit gezet heb (zijn deze niet voor gemaakt)

Nu wil ie niet doorstarten.. dus de oven in ermee, kijken of ie het warm wel doet

She was beautiful. God I loved her. I just didn't know how to show it, that's all. I killed her, Red. I didn't pull the trigger, but I pushed her away. And that's why she died, because of me.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:19

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

_bas_ schreef op 25 maart 2004 @ 09:57:
Die opstarttijd is niet normaal, SCSI en IDE starten vrijwel evensnel op als het in orde is. Natuurlijk zie je even een berichtje van je SCSI-controller maar dat is maar een seconden of 3 hooguit.
Is er soms iets mis met de terminator op de bus. Natuurlijk kan ook je SCSI-kaart gewoon kapot zijn.
Of staat er een of andere check in de SCSI-BIOS aan?

S-ATA hoeft helemaal niks sneller op te starten als SCSI. Dat hangt enkel van de controller af. :)

Je zou handmatig kunnen aangeven welke deveices aan de bus hangen en niet te laten scannen op de rest.
Bijzondere SCSI controller heb jij dan. Het scannen van de SCSI-bus gaat gewoon veel trager dan het scannen van een paar SATA-poorten. In mijn geval kost het ongeveer 13 seconden om twee bussen te scannen (LSI 53C1030 controller op een MegaRAID SCSI 320-2X). Een SATA controller start vaak al naar twee seconden door. Ik heb heel wat SCSI controllers in mijn handen gehad en ze zijn allemaal traag.

[ Voor 4% gewijzigd door Femme op 25-03-2004 13:11 ]

• Laurent
  • Niet online
Je kan niet instellen dat je bepaalde ID's niet wil laten scannen bij de x9160, dat is een bug afaik. Bij de 39160 heb ik er ook last van, maar ik reboot dan relatief weinig (2x op een dag oid). Zie ook : Adaptec 29160 BIOS bug?

Hier duurt het ook ongeveer 40 seconden.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt allemaal voor de antwoorden, het ziet ernaar uit dat ik ermee zal moeten leren leven.

Heb ook BIOS 3.10 en het disablen van het scannen van de diverse ID's maakt weinig uit. Het enige dat een beetje helpt is de optie om de kaart niet te resetten.

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
Ik snap het niet ik zie het scherm waar mn SCSI schijven worden gescand minder dan 10 seconden, het duurt alleen soms iets langer als het een koude boot is (ik heb ook een 10 KIII) die 10KIII die start soms 'te laat' opwaardoor de SCSI kaart even moet wachten, de rest van mijn schijven starten wel allemaal snel op, misschien dat jij hetzelfde 'probleem' hebt als ik :?

Verwijderd

in m'n bios van qlogic heb ik een optie ->scsi reset delay.
die helpt bij mij zeer goed op 0 sec.
volgens de manual is dit de delay tussen een bus reset en firmware-initialisatie.
boot in iedergeval meters beter.
normaal scant windows dan nog cd's die in je speler zit, wat je boot-tijd met een gaar cd'tje behoorlijk oprekt.

ow en probeer cd-boot es uit te schakelen,
scheelt ook een paar tandjes in je bios.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2004 09:35 ]

Pagina: 1