Abit Radeon 9800XT

Pagina: 1
Acties:

• Ad Hox
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-07 11:03
Mijn oog is gevallen op deze kaart, maar ik zie dat er hier niemand is met deze kaart (de search vond niks over deze kaart).

Nu wil ik toch graag weten hoe dit kaartje presteert. Ik heb wel reviews gelezen maar die gingen voornamelijk over de prestaties ten opzichte van de Nvidia.

Dit kaartje is een stuk goedkoper dan de Sapphire, en aangezien ik niet aan een Club3D wil beginnen (vermeende koeler-problemen), en de Asus ook wat koelproblemen heeft, is het een leuk kaartje.

Alleen een beetje raar dat niemand hier iets over te melden heeft :) Dus zou iemand kunnen vertellen over dit kaartje? Misschien iemand deze icm een AMD64 systeem?

Ik wilde eerst voor een Hercules gaan, maar die worden dus uit de handel genomen en de zaak waar ik hem wilde halen heeft hem dus al niet meer. Het verschil met de Sapphire is erg groot (qua prijs).

Is het verstandig dit kaartje aan te schaffen? Of beter doorsparen voor een Sapphire?

Afbeelding: Afbeeldingslocatie: http://www.firingsquad.com/hardware/abit_radeon_9800_xt_review/images/07.jpg

(voor groot: click)

[ Voor 11% gewijzigd door Ad Hox op 25-03-2004 00:12 ]

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:30

makje

Professioneel prutser

Dat nog niet veel tweakers deze kaart hebben is logisch, hij is er nog maar net: tweakers nieuwsbericht.

Er zijn al wel een zootje reviews van gemaakt, zie google: search @ google

Ervaringen zul je hier dus nog niet veel lezen, reviews zij er al wel om je te helpen :)

9800x3d

• Ad Hox
Ja ik heb al een aantal reviews gelezen, maar zoals ik al zei word de Abit XT vergeleken met een NVidia kaart.

Ik had dat bericht inderdaad nog niet gelezen, bedankt!

Het schijnt dat er geen OTES op zit? Zit dit wel bij de andere 9800XT of alleen niet op de Abit versie? (Wat is OTES eigenlijk?).

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

418O2

u mad?

Ad Hox schreef op 25 maart 2004 @ 00:10:
Ja ik heb al een aantal reviews gelezen, maar zoals ik al zei word de Abit XT vergeleken met een NVidia kaart.

Ik had dat bericht inderdaad nog niet gelezen, bedankt!

Het schijnt dat er geen OTES op zit? Zit dit wel bij de andere 9800XT of alleen niet op de Abit versie? (Wat is OTES eigenlijk?).
Outside thermal Exhaust System

blaast de warme lucht van de grafische kaart direct naar buiten, kijk daarvoor ff op de abit site..

Maar de XT is sowieso goed. Ben je een tweaker? koop een 9800pro en mod hem naar een XT (is vrij makkelijk.)

Voor de rest moet je ff googlen voor benchmarks, je vraag is vrij makkelijk te vinden

Verwijderd

ik zou ff wachten op de rv420 of de nieuwe geforce, dat duurt nog 2 maandjes en dan zal deze flink in prijs zakken.

• makje

makje

Professioneel prutser

Als je niet weet wat OTES is, waarom wil je het dan hebben? ;)

OTES is een speciale koeler voor op de videokaart die de warme lucht direct naar buiten verplaatst, hij koelt dus goed en is vrij stil. Het origineel en de naam is van Abit, maar er zijn wel klonen van:
Afbeeldingslocatie: http://store4.yimg.com/I/xoxide_1783_33065647

9800x3d

• Ad Hox
Ik hoef het niet per se te hebben :) Ik was alleen benieuwd wat het was, bedankt. Ik ben wel een tweaker, maar ik heb het budget voor een XT, dus het wordt dan ook een XT.

Ik wil op die kaart 2 DVI monitoren plaatsen, dat kan natuurlijk niet, maar zou je heel erg het verschil merken als je 2 exact dezelfde monitoren aansluit waarvan de ene met DVI en de ander analoog?

Dit kaartje is trouwens vrij 'goedkoop' vergeleken met Sapphire en Asus. Ik heb hem gespot voor 429,- (tuurlijk zal hij goedkoper zijn in de PW), terwijl een Sapphire bij diezelfde shop 500,- kost.

[ Voor 4% gewijzigd door Ad Hox op 25-03-2004 00:27 ]

• Intronic
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-06 19:06
Ad Hox schreef op 25 maart 2004 @ 00:26:
Ik hoef het niet per se te hebben :) Ik was alleen benieuwd wat het was, bedankt. Ik ben wel een tweaker, maar ik heb het budget voor een XT, dus het wordt dan ook een XT.

Ik wil op die kaart 2 DVI monitoren plaatsen, dat kan natuurlijk niet, maar zou je heel erg het verschil merken als je 2 exact dezelfde monitoren aansluit waarvan de ene met DVI en de ander analoog?

Dit kaartje is trouwens vrij 'goedkoop' vergeleken met Sapphire en Asus. Ik heb hem gespot voor 429,- (tuurlijk zal hij goedkoper zijn in de PW), terwijl een Sapphire bij diezelfde shop 500,- kost.
Waarom geen Hercules? Die is €379,-. Maar als ik jou was zou ik wachten op de R420, dan zakt de XT toch wel in prijs.

• Ad Hox
Ik wilde eerst voor een Hercules gaan, maar die worden dus uit de handel genomen en de zaak waar ik hem wilde halen heeft hem dus al niet meer. Het verschil met de Sapphire is erg groot (qua prijs).
Ik moet nog even wachten met het aanschaffen en met die tijd is de Hercules denk ik nergens meer. En met dat wachten wordt ik gelijk beloond door jou redenering met de R420 ;)

• makje

makje

Professioneel prutser

Ad Hox schreef op 25 maart 2004 @ 00:26:
zie de knipoog :P
valt meestal wel mee dacht ik, op hoge resoluties mischien wat meer. De snelste kaart op dit moment met 2 DVI uitgangen is de GeForce FX 5700. Niet direct de snelste dus, de snellere kaarten hebben allemaal maar 1x DVI en 1x analoog
Zou dit aan abit en sapphire liggen of aan die specifieke winkel? ik kan het niet zien, want abit staat nog niet met deze kaart in de pricewatch. Echter sapphire kan hun 9800Pro nu ook al voor 220 euro verkopen terwijl dat een 2-tal maanden nog meer dan 300 euro was (en in sommige winkels nog steeds veel meer dan dat...)

Ik heb de reviews nog niet gelezen, maar als die een beetje positief zijn over die abit dan zou ik hem gewoon nemen. Laat je niet afleiden door het feit dat een of andere gare winkel de sapphire veel duurder verkoopt dan de abit :)

9800x3d

Verwijderd

De Abit is identiek aan de Sapphire, beiden zijn gewoon normale referentiemodellen, de goedkoopste is dus direct de beste :)

• Ad Hox
Klare taal allemaal :)
Ik heb de reviews nog niet gelezen, maar als die een beetje positief zijn over die abit dan zou ik hem gewoon nemen. Laat je niet afleiden door het feit dat een of andere gare winkel de sapphire veel duurder verkoopt dan de abit
Reviews:
- http://www.hardocp.com/article.html?art=NTgw
- http://www.rage3d.com/content/reviews/video/abit9800xt
- http://www.firingsquad.co...it_radeon_9800_xt_review/

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:01

Deathchant

Don't intend. Do!

op dat plaatje ziet het wel niet 8x agp achtig uit, meer pci achtig.........
maar goed. Wat is er trouwens mis met de Asus R9800XT ?
Ik heb net gehoord en gelezen dat Asus een van de beste cooling solutions hebben .......

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• makje

makje

Professioneel prutser

Deathchant schreef op 25 maart 2004 @ 13:28:
op dat plaatje ziet het wel niet 8x agp achtig uit, meer pci achtig.........
Hij ziet er hetzelfde uit als mijn Radeon 9800 Pro Je hebt gelijk, zo te zien is het geen Universal AGP kaart en past hij fysiek dus niet in AGP 2x slot, alleen in AGP 4x en AGP 8x sloten.
maar goed. Wat is er trouwens mis met de Asus R9800XT ?
Weet ik niet, is er iets mis mee dan?
Ik heb net gehoord en gelezen dat Asus een van de beste cooling solutions hebben .......
Zou best kunnen, in dat geval lijkt mij dat ook een goede mogelijke kandidaat voor een nieuwe 9800XT :)

[ Voor 15% gewijzigd door makje op 25-03-2004 13:43 . Reden: foutje, verbeterd ]

9800x3d

• Ad Hox
Wat er mis is met een Asus (b-redenen :)):

- De zaak waar ik het wil halen heeft hem niet
- De cooling ziet er bizar raar uit, vergeleken met de rest
- Hij is iets duurder
- Hij is gewoon niet zo cool vind ik ;)

Zoals ik al zei: het zijn geen echte redenen, maar als het dan toch 40 euro scheelt: dan liever een Abit (ziet dr nog stoer uit met de cooling).

Voordelen Asus:
- vermeende goede cooling
- PCM Keuze maart 2004
- 2 koelers?

Conclusie: ik twijfel dus nog tussen deze twee kaarten. Ik heb nu ook een Abit kaartje (MX100/200 @ 32MB :D) en ik ben er zéér tevreden over (alle spellen lopen nog!). Maar ja, Abit heeft bij mij een kleine voorkeur :)

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

- De zaak waar ik het wil halen heeft hem niet
Internet :)
- De cooling ziet er bizar raar uit, vergeleken met de rest
het is een Asus koeler. Kijk eens naar de 5900nu en 5900U en 5950U van asus......allemaal zeer effectieve koelers, dus waarom deze niet ook op de radeon?
De fans op deze koelers draaien geloof ik allebei de tegengestelde richting op, de een met de klok mee, de ander tegen de klok in. Moet alleen nog ff uitzoeken waarom...
- Hij is iets duurder
Tis Asus he, bekend om moederbord en vga producten en draait al heel lang mee, net zoals Sony<-->panasonic.
- Hij is gewoon niet zo cool vind ik ;)
persoonlijke voorkeur he. Ik vind de Geforces ook ietsje vetter uitzien, maar de "coole" kan komt toch naar benenden te liggen. Kijk maar naar mijn 5900U, mooie kleur blauw met een goud/koperen heatsink.............erg mooi.
Maar het gaat tenslotte om prestaties/kwaliteit, niet om uiterlijk.
Conclusie: ik twijfel dus nog tussen deze twee kaarten. Ik heb nu ook een Abit kaartje (MX100/200 @ 32MB :D) en ik ben er zéér tevreden over (alle spellen lopen nog!). Maar ja, Abit heeft bij mij een kleine voorkeur :)
Als jij tevreden bent over Abit, moet je daar vooral bij blijven. Zolang iets goed is, waarom zou je dan overstappen?
Ik had zelf ooit een creative PCI Geforce 2MX100/200, ook nooit problemen mee gehad. Maar kep de overstap op asus gemaakt vanwege de goeie producten die ze leveren.

[ Voor 6% gewijzigd door Deathchant op 25-03-2004 16:33 ]

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• Ad Hox
Je hebt groot gelijk hoor, om alles wat je zegt :) Ik ga nog wel even wat reviews lezen over de verschillen (als die er zijn), en anders kies ik toch uiteindelijk voor een Abit. Mocht er nu blijken dat er een heel groot koelingsverschil is met de Asus (of is dit al bekend?) dan zou ik het kunnen overwegen, want er zijn inderdaad ook andere shops die deze kaart aanbieden.

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

ze zijn sowieso beter dan standaard ATI koelers (die op de hercules zit)

ATi heeft gewoon kutkoelers, heeft review over gestaan op anandtech en tomshardware, moet ik ff zoeken.

Asus heeft gewoon een hele goeie cooling solution. Kijk, die zalman heatpipe is ook mooi, maar waar veel mensen niet over denken is dat het zich eigenlijk alleen gaat om de geluidsloosheid, maar je videokaart wordt niet beter gekoeld.

Iedereen zegt dat die asus koelers zo hoorbaar zijn, geloof me, ik heb een 5900Ultra van asus met dezelfde cooling solution erop als de R9800XT, ik hoor hem nauwelijks, tijdens gamen heb je sowieso je geluid aan staan :)

Wat dat betreft heeft asus een van de beste coolings

• RobertJ
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-08 10:04
Iedereen roept wel dat je kunt wachten op een nieuwe kaart maarja, uiteindelijk als je nog een paar maanden wacht is er iets wat nog sneller is...

In computerland blijf je wachten op iets beters;) :+

Life is what you make of it. Always has been, always will be.

• Okyah
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Okyah

wespachterrrrrfilm..

Ik zou zeggen... Ga ieg NIET voor die asus. Veel problemen gezien met die asus, ivm de software en drivers. Hijs duurder, koelt niet veel beter en is luidruchtiger, zeker zonder gebruik van hun software (die niet zo prettig is :P). Ik heb niets tegen asus (heb hier vele asus borden en videokaarten gehad) maar ik zou voor een reference kaart gaan. Ik ben al enkele maanden ERG tevree met m'n sapphire 9800XT :)

Hoe de koeler er uit ziet is mij echt worst btw :P

De referencekoeler is btw ok genoeg. Ik draai m'n XT @ 460/760 zonder enig probleem.

//Als ik btw NU een aankoop zou willen doen.... zou ik liever even wachten op de volgende generatie kaarten :P Dus niet nu ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Okyah op 25-03-2004 17:12 ]

Alone at last
Just nostalgia and I
We were sure to have a blast

• Ad Hox
Wachten op de nieuwe R420? Ja het is een optie inderdaad om te overwegen. Maar de XT worden dan nog goedkoper (terwijl die nieuwe heel duur zijn). Tenzij er dual dvi kaart komt (die heel goed is, net zoals of beter dan een XT) dan wil ik die wel kopen :)

Verwijderd

Ad Hox schreef op 25 maart 2004 @ 22:37:
Wachten op de nieuwe R420? Ja het is een optie inderdaad om te overwegen. Maar de XT worden dan nog goedkoper (terwijl die nieuwe heel duur zijn). Tenzij er dual dvi kaart komt (die heel goed is, net zoals of beter dan een XT) dan wil ik die wel kopen :)
Goh, eerst wou je een Sapphire 9800pro hebben(zie ander topic)
Leg mij nou eens uit wat het verschil is tussen een XT en een PRO?

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:19

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Verwijderd schreef op 26 maart 2004 @ 15:51:
[...]

Goh, eerst wou je een Sapphire 9800pro hebben(zie ander topic)
Leg mij nou eens uit wat het verschil is tussen een XT en een PRO?
XT is (veel) sneller dan PRO

Home Assistant Configuratie GitHub V&A

• Ad Hox
Dat andere topic is al een hele tijd terug. Ik had daar een vraag gesteld en genoeg informatie gekregen. Blijkbaar is dit een graag geziene topic omdat mensen er blijven posten om vragen te stellen of informatie te geven over de verschillen (en overeenkomsten?) tussen de Sapphire en Club3D van de Radeon 9800PRO.

De XT is veel sneller dan de PRO, en hij ziet er ook een stuk cooler uit :). Er zijn nog veel meer verschillen natuurlijk.

Verwijderd

Kijk hier maar eens, deze schrijver heeft het bijna goed

http://www.ixbt-labs.com/...eon/sapphire-7.html?81984

Er zit wel verschil in de kaarten maar dat heeft met het productieproces te maken, kom ik nog wel op terug.
Pagina: 1