Toon posts:

127 GB i.p.v. 160 GB

Pagina: 1
Acties:
  • 63 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik ben ten einde raad! Ik heb een Maxtor 160 GB aangeschaft en ik als ik Windows XP eil installeren dan ziet het maar 131 GB! Nu ben ik in de FAQ en op de site van Maxtor gaan zoeken en heb voor mij doen alles geprobeerd. Ik heb de volgende handelingen verricht voor het verhelpen van dit probleem:

- Laatste update van BIOS (ASUS P4P800 SE)
- Service pack 1 geinstalleerd van Win XP
- Big Drive Enabler geinstallleerd
- Max Blast 3 geinstalleerd (die overigens keurig 160 GB aangeeft, net als de BIOS overigens)

Maar niks helpt! Als ik Win XP weer opnieuw wil installen, dan ziet het maar 131 GB.

Jongens, wie kan me helpen want ik wordt hier niet goed van!

Alvast bedankt,

Maarten V.

• Exterazzo
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:03

Exterazzo

Qeasy

Staat je jumper wel goed?

Audentia

• RSpliet
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-11-2025

RSpliet

*blink*

Drivers van chipset op mobo geinstalleerd/geupdate?

Schaadt het niet, dan baat het niet

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Staan nog wat dingen over in de FAQ. Heb je die doorgenomen?

OM FAQ / Beleid

Punt 5 en 6:

5) Als je Windows 2000 draait en een schijf van groter dan 128GB wil gebruiken, dan zul je minimaal SP3 moeten installeren. In sommige gevallen werkt dat zelfs niet, dan zul je een klein reghackje moeten doen om 48bits LBA addressering werkend te krijgen. Voor Windows XP heb je minimaal SP1 nodig en doe eventueel de volgende reghack. In de beide gevallen bestaat overigens nog steeds de eis dat je BIOS tevens de 48bits LBA addressering ondersteunt.
6) Er zijn gevallen bekend dat grote (>128GB) Maxtor schijven correct in de BIOS worden herkend, maar in Windows slechts als 128GB worden gezien, ook al heb je minimaal Win2K SP3 en WinXP SP1 geïnstalleerd. De exacte oorzaak is vooralsnog onbekend, maar dit probleem is gelukkig wel te oplossen met Maxtor Big Drive Enabler

offtopic:
Als het je uiteindelijk niet lukt wil ik wel met je ruilen voor mijn 80GB harddisk. :P

[ Voor 85% gewijzigd door Noork op 24-03-2004 22:48 ]

• DeX
  • Laatst online: 13-01 09:52

DeX

Heb je deze FAQ helemaal doorgenomen?
OM FAQ / Beleid

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 02:30
Ik heb hier ook nog een heleboel gevonden, want ik dacht al dat ik dit vaker wat tegengekomen:
http://gathering.tweakers...5Bsearch%5D=Zoek#hitstart

en
http://maxtor.custhelp.co...mFueX4mcF9wYWdlPTE*&p_li=

Misschien heb je er wat aan.

[ Voor 49% gewijzigd door Hoyden op 24-03-2004 22:46 ]

Verwijderd

Je hebt tijdens de install van Windows maar 131GB toegewezen aan partities, je zult de overige partities nog moeten aanmaken(rechtermuis op Deze Computer-Beheren-Schijfbeheer-nieuw logisch station op niet toegewezen partitie)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 24 maart 2004 @ 22:48:
Je hebt tijdens de install van Windows maar 131GB toegewezen aan partities, je zult de overige partities nog moeten aanmaken(rechtermuis op Deze Computer-Beheren-Schijfbeheer-nieuw logisch station op niet toegewezen partitie)
En vergeet niet dat je er maar maximaal 4 kan hebben. Als je er dus al 4 hebt verschijnt de optie niet en lijkt het dus dat al aan de maximale capaciteit zit.

• HADES2001
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
mischien even makkelijk om kort af te zijn
somige moederborden zijn glimiteert op 127 gig heb je niet toevallig zon mobo ? :)
ik zou even kijken op de site van je mobo want denk dat het daar dan door komt :)

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Mensen,

Allereerst bedankt voor de snelle reacties!

Bijna alles al geprobeerd wat jullie aandroegen:

- Wat betreft jumper: die zit niet op de HD (of althan, die zit vast)
- Chipset is ge-update
- Maxtor Big Enabler werkt niet (maar ziet wel dat de schijf 160 GB is
- Wat betreft die reghack, welke is dat dan, dat snap ik niet?
- Wat betreft de partitie: ik heb er nu maar een gebruik, dus in de setup aangegeven op de ruimte van 131 GB te installen (in windows ziet ie dan 127 GB)

Wat doe ik fout of kan ik nog doen?

• Len
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-03 15:31

Len

Leeg

maak NOG een partitie aan..

Free Tibet

• Noork
  • Niet online
HADES2001 schreef op 24 maart 2004 @ 22:52:
mischien even makkelijk om kort af te zijn
somige moederborden zijn glimiteert op 127 gig heb je niet toevallig zon mobo ? :)
ik zou even kijken op de site van je mobo want denk dat het daar dan door komt :)
Precies, en in dat geval moet je of een kleinere hd halen, of een promise kaartje aanschaffen.

Verwijderd

Topicstarter
Wat maakt het uit om nog een partitie aan te maken in de 131 GB? Ziet het OS dat alsnog in totaal 160 GB?

En met promise kaartje halen, wordt daar RAID mee bedoeld?

Nogmaals dank,

Maarten V.

• Noork
  • Niet online
Verwijderd schreef op 24 maart 2004 @ 23:23:
Wat maakt het uit om nog een partitie aan te maken in de 131 GB? Ziet het OS dat alsnog in totaal 160 GB?

En met promise kaartje halen, wordt daar RAID mee bedoeld?
1. Je moet juist een partitie boven de 131GB maken. Wanneer dit niet mogelijk is wordt de schijf dus niet goed herkend door Windows.

2. nee nee, gewoon een IDE controller kaart. Waarschijnlijk moet je wel de ATA-133 versie hebben om boven de 128GB te komen.

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:53

makje

Professioneel prutser

Verwijderd schreef op 24 maart 2004 @ 22:42:
Hallo allemaal,

Ik ben ten einde raad! Ik heb een Maxtor 160 GB aangeschaft en ik als ik Windows XP eil installeren dan ziet het maar 131 GB! Nu ben ik in de FAQ en op de site van Maxtor gaan zoeken en heb voor mij doen alles geprobeerd. Ik heb de volgende handelingen verricht voor het verhelpen van dit probleem:

- Laatste update van BIOS (ASUS P4P800 SE)
- Service pack 1 geinstalleerd van Win XP
- Big Drive Enabler geinstallleerd
- Max Blast 3 geinstalleerd (die overigens keurig 160 GB aangeeft, net als de BIOS overigens)

Maar niks helpt! Als ik Win XP weer opnieuw wil installen, dan ziet het maar 131 GB.

Jongens, wie kan me helpen want ik wordt hier niet goed van!

Alvast bedankt,

Maarten V.
* makje leest topic start.
* makje leest nog eens de topic start
* makje is confused...

Je BIOS ziet hem goed en Windows XP ook, nadat je service pack 1 geinstalleerd hebt. Als je Win XP dan opnieuw gaat installeren (zonder SP 1 dus) dan ziet windows dus alleen 131GB, totdat je weer SP 1 installeert

Ben ik nu gek of is dit gewoon heel logisch :?

9800x3d

Verwijderd

Heb je nu al uwe windows xp geupdate naar sp1?

[mijn voorganger is iets sneller geweest]

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2004 23:32 ]

• Okyah
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Okyah

wespachterrrrrfilm..

Met partition magic kan je dit probleem btw met 1 druk op de knop oplossen, mocht niets helpen :) Volgens mij kan je daarmee gewoon ook je (nu te kleine) partitie uitbreiden namelijk :) Had laatst ook zo'n probleem :P Vervelend dat het partitionerings ding van XP nie meer kan btw.. :/ (Of zie ik iets over het hoofd? :P )

//Probleem is dus dat je met XP slechts partities van 131 gig kan maken volgens mij :) Ook met SP1 enzo geinstalleerd. Althans, das wat ik ervoer :P

[ Voor 20% gewijzigd door Okyah op 24-03-2004 23:33 ]

Alone at last
Just nostalgia and I
We were sure to have a blast

Verwijderd

Topicstarter
ok, voor de duidelijkheid:

Ik heb weer Windows XP geinstalled en ik had maar een maxmale schijfcapacitet van 131 GB ter beschikking staan, dus kon geen grotere partitie maken.

Daarnaast heb ik ook SP1 geinstalled en nog steeds maar 127 GB totale capaciteit in Windows XP

Het is een S-ATA Maxtor 160 GB, dus dan kan er toch geen ATA-133 kabel op. S-ATA is 150 MB/s toch?

Alle mogelijkheden in de FAQ zijn ook al uitgeprobeerd!

Rest voor mij dan nog alleen maar Partitionmagic? Is er echt geen andere weg? Volgens mij zien we iets over het hoofd!

Maarten V.

• makje

makje

Professioneel prutser

Als je BIOS gewoon 160GB ziet en je Win XP met SP1 hebt geinstalleerd dan zou het gewoon moeten werken ja. Omdat het zou moeten werken nog een vraag van mij:

Je hebt die schijf ingedeeld toen je nog geen SP 1 had geinstalleerd?? in dat geval heb je misschien een partitie van maar 131GB aangemaakt. In dat geval ziet schijfbeheer je totale schijfruimte wel goed, maar kan windows dat nog niet gebruiken omdat je maar 131GB gepartitioneerd hebt. In dat geval moet je de rest dus ook nog ff partitioneren zodat windows hem ook ziet en kan gebuiken....

Als dit het niet is dan weet ik het verder ook niet ;(

9800x3d

Verwijderd

Topicstarter
In het begin van de installatie van Win XP kan je toch opgeven hoeveel enhoe groot je partities moeten worden?! Ik heb meteen op de 131 GB geinstalleerd, dus heb alleen een C-schijf die 127 GB groot is in Win XP. Daarna heb ik SP1 eroverheen gezet en nog steeds zie ie maar 127 GB. Vervolgens alle tools en nog steeds klote!

Hebben jullie hier meer aan.

Alvast dank,

Maarten V.

p.s. Het is een S-ATA schijf voor de duidelijkheid

• dxta
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

dxta

Moo!

Probeers eens een slipstreamed WinXP Sp1a, dan is die bug er namelijk al uit en werkt ie misschien wel :)

Omelette du fromage!

• Xof
  • Laatst online: 12-03 21:32

Xof

Noork schreef op 24 maart 2004 @ 23:03:
[...]

Precies, en in dat geval moet je of een kleinere hd halen, of een promise kaartje aanschaffen.
Op een p4p800 se... wat een onzin :D
en dan zou btw de bios te weinig herkennen en nu alleen windows.. niks mis met mobo dus :)

tis wel vreemd dat na het gebruiken van big drive enabler en het installeren van sp1 dat die hem dan nog steeds niet vind.

• CaineTanathos
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-01 09:23
Uw C partitie zal niet veranderen van grootte hoor, nadat je SP1 installeerd
Indien je die extra ruimte wil benutten, moet je een extra partitie aanmaken.
Nu als windows geen on-gepartioneerde ruimte ziet, dan wordt het moeilijker.

Perilous to us all are the devices of an art deeper than we possess ourselves.

• makje

makje

Professioneel prutser

Dat zeg ik dus :)

Stel: Op een helemaal nieuwe 80GB nieuwe schijf wil ik Windows gaan installeren. Bij het installeren geeft Win XP dan aan dat de schijf nog gepartitioneerd moet worden. Ik geef daar op dat ik 1 primaire partitie van 40GB wil maken waarop hij windows moet installeren. Als windows dan geinstalleerd is dan zie ik in Windows maar 1 schijf van 40GB!

Die andere 40Gb is er dan wel, maar omdat ik die nog niet gepartitioneerd heb ziet windows hem niet.

Hetzelfde geld dan misschien voor jou: je pc en alles ziet je totale harde schijf van 160Gb wel goed (nadat je dus SP1 hebt geinstalleerd) maar je hebt slechts 1 partitie van 131GB aangemaakt waardoor windows alleen dat gedeelte van je schijf ziet. Zou je de rest ook nog gaan partitioneren (met fdisk, partition magic of schijfbeheer van windows zelf) dan zie je vervolgens een 2e harde scjihf van ongeveer 25GB

9800x3d

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-02 12:54

Mentalist

[avdD]

Ga eens naar je control panel, administrative tools, computer management en klik daar disk management aan. Maximaliseer het venster en post hier eens een screenshot van.. Als je hier al niet ziet dat de schijf misschien toch goed herkend is.
Okyah schreef op 24 maart 2004 @ 23:32:
//Probleem is dus dat je met XP slechts partities van 131 gig kan maken volgens mij :) Ook met SP1 enzo geinstalleerd. Althans, das wat ik ervoer :P
Ohw :?

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/W3ird_N3rd/pics/228gb1337_properties.png

En dit is zeker een spookpartitie? >:)

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
TS, zeg nou eens wat je ziet onder config > systeembeheer > computerbeheer > schijfbeheer.

Want 1 grote partitie is imo echt niet handig, als je netjes een format wil doen bij een nieuwe installatie ooit.

Blijkbaar wil je per se 1 partitie, maar meld dan gewoon aub wat je ziet bij schijfbeheer.

{signature}

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Zie zo snel geen andere oplossing dan een al of niet free- of shareware partitieprogramma te gebruiken. Partition Magic kost geld maar er zijn alternatieven.

offtopic:
Je hoeft ons niet telkens te begroeten, te bedanken en je naam eronder te zetten. We groeten elkaar continu en danken elkaar heel de dag door en speciaal voor het slapen gaan. We weten wie je bent dus je naam hoeft er ook nooit onder te staan :)

ARME AOW’er

• Xof

Xof

makje schreef op 25 maart 2004 @ 00:30:
Dat zeg ik dus :)

Stel: Op een helemaal nieuwe 80GB nieuwe schijf wil ik Windows gaan installeren. Bij het installeren geeft Win XP dan aan dat de schijf nog gepartitioneerd moet worden. Ik geef daar op dat ik 1 primaire partitie van 40GB wil maken waarop hij windows moet installeren. Als windows dan geinstalleerd is dan zie ik in Windows maar 1 schijf van 40GB!

Die andere 40Gb is er dan wel, maar omdat ik die nog niet gepartitioneerd heb ziet windows hem niet.

Hetzelfde geld dan misschien voor jou: je pc en alles ziet je totale harde schijf van 160Gb wel goed (nadat je dus SP1 hebt geinstalleerd) maar je hebt slechts 1 partitie van 131GB aangemaakt waardoor windows alleen dat gedeelte van je schijf ziet. Zou je de rest ook nog gaan partitioneren (met fdisk, partition magic of schijfbeheer van windows zelf) dan zie je vervolgens een 2e harde scjihf van ongeveer 25GB
Nu je het zegt.. ik kan nergens op uitmaken dat hij daarna weer een partitie aangemaakt heeft,
Ik denk dat het voor de TS het makkelijkste is om dit via schijfbeheer te doen van windows :) (systeembeheer in configscherm etc. :) )

edit: nu is mijn post helemaal waardeloos ;)

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Makje,

Volgens mij heb je helemaal gelijk! Ik ga morgen verder.

Bedankt voor alles jongens.

Maarten V.

• Xof

Xof

W3ird_N3rd schreef op 25 maart 2004 @ 00:34:
Ga eens naar je control panel, administrative tools, computer management en klik daar disk management aan. Maximaliseer het venster en post hier eens een screenshot van.. Als je hier al niet ziet dat de schijf misschien toch goed herkend is.

[...]

Ohw :?

[afbeelding]

En dit is zeker een spookpartitie? >:)
SP1 al geinstalleerd en daarna de schijf erin gedaan OF winxp installatie met sp1 erin..

Of win2k met sp3 natuurlijk :)

Edit: stoney187, jij bent al helemaal laat :P

[ Voor 5% gewijzigd door Xof op 25-03-2004 00:39 ]

• rewind.
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-03 21:59
doe het volgende:

ga naar je configuratiescherm > administrative tools > computer management

klik dan links op "Disk managment"

dan zie je onderin een balk wat je hardeschijf moet voorstellen en de paritties die erop zitten.

links daarvan staat: "Disk0" met daaronder de grootte van je harde schijf.

post hier hoeveel die aangeeft.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Een bestaande partitie wordt niet automatisch vergroot als je SP1/reghack overheen zet :z

Voor de rest valt dit onder basiskennis qua partitioneren/formatteren.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.