Q-tec voeding de mond snoeren...

Pagina: 1
Acties:

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:06
Goed, ik heb in mijn computer een Q-tec Dual fan 550 Watt voeding zitten. Deze dus:
Afbeeldingslocatie: http://download.qtec.info/_images/products/normal/13025.gif

Deze maakt veel te veel herrie en ik wil hem de mond snoeren. :) Nu wil ik dat niet doen door deze voeding weg te gooien en een nieuwe te kopen, maar ik wil dat doen met een stel nieuwe fans. Ik zit daarbij te denken aan deze fans: Case FAN (80 x 25) Papst 8412 N/2GL. Deze moeten de originele fans gaan vervangen.

Specs van de Papst fan:
• Afmetingen: 80 x 80 x 25 mm
• Toerental: 1500 tpm
• Geluidsproductie: 12 dB
• Luchtverplaatsing: 33 m³/h
• Bearing: sleeve
• Tachosignaal: ja
• Aansluiting: 3-pin
• Overig:
- Spanningsbereik: 8 - 12 V
- Vermogen: 0,6 W

Mijn vraag is nu, kan dit?
Ik bedoel, gaat de voeding niet instabiel of te warm worden?
Zou ik de voeding daarnaast ook kunnen voorzien van 1 zo'n Papst fan ipv twee?

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Verwijderd

Ik heb die voeding ook en heb er 1 fan gewoon uit gehaald ;) . De ander zit er nog gewoon in en dat is geen probleem. Misschien laat ik over een tijdje zelfs die fan @7volt lopen :*) . Volgens mij trekt hij dit goed en anders een nieuwe van 34euro :*) .
Dus wees niet bang, hij wordt neit snel te heet, succes :D

• Emmeau
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Emmeau

All your UNIX are belong to us

ik heb een identieke voeding, en heb er twee bluelight coolermaster fans ingezet, welke op mijn aerogate2 zijn aangesloten (meteen ook even een temperatuur sensor in the voeding aangebracht).

Fans draaien op 1440 rpm, en temp is 35C op dit moment.

Geen enkel probleem hier.

If you choose to criticise you choose your enemies

Verwijderd

Je zou ook simpelweg de fans die er in zitten op een lager voltage kunnen zetten.
In mijn PC ook gedaan (zo'n 7.5V); geen instabiliteit te bekennen.

Nog steeds wel lichtelijk luidruchtig overigens.

Verwijderd

ik heb zelf in ieder geval beide roostertjes weggehaald.
dat scheelt ook weer iets...

• rimave
Mhhh... ik heb alleen geen flauw idee hoe ik die fans op minder voltage laat draaien.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

• Initial G
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-05 16:57
liquid-orange schreef op 24 maart 2004 @ 22:19:
Mhhh... ik heb alleen geen flauw idee hoe ik die fans op minder voltage laat draaien.
daarvoor moet je de voeding openschroeven en de 0 V draad van de fan aansluiten op een 5V aansluiting. Dan krijg je nl ipv 12-0=12V 12-5V=7V. 5V kan ook, maar dan wissel je de 12V draad voor een 5V

snap je van het bovenstaande niets, doe het dan nog maar niet ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Initial G op 24-03-2004 22:27 ]

Verwijderd

Initial G schreef op 24 maart 2004 @ 22:26:
[...]

daarvoor moet je de voeding openschroeven en de 0 V draad van de fan aansluiten op een 5V aansluiting. Dan krijg je nl ipv 12-0=12V 12-5V=7V. 5V kan ook, maar dan wissel je de 12V draad voor een 5V

Echt het is een piece of een cake hoor >:) echt iedereen kan een fan @7volt laten lopen, met de search vind je er nog wel over! :*)

• rimave
Ik ben net even aan het knutselen geweest en heb nu beide standaard fans uit de voeding gehaald en er één andere fan ingezet die ik nog had liggen. Aan de achterkant zit nu alleen een fan, die andere is eruit. Er zitten ook twee temp. sensors in van m'n Enermax fancontrol. Beide sensors meten de temp in de voeding. De ene geeft 34 graden aan en de ander 24. De fan draait daarbij op 1800 rpm.

Nu zit de 1e temp sensor (die 34 graden aangeeft) wel op zo'n koelfin in de voeding, dus dat die het warmer aangeeft klopt daarom wel. De 2e hangt gewoon in de voeding dwz los in de voeding.

Ik zit nu even de temp. te aanschouwen voor een kleine 10 minuten, maar de temp van de 1e sensor loopt op. Hij heeft het nu inmiddels 35.7 graden.

Hoe warm mag een voeding eigenlijk worden?

'T is hier wel een lekker stuk stiller.
Het scheelt wel een hoop, deze verandering. :) :)

[ Voor 9% gewijzigd door rimave op 25-03-2004 00:29 ]

• Emmeau
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Emmeau

All your UNIX are belong to us

Ik draai hier al tijden op 35C en nog geen enkel probleem met mijn Q-tecje (staat 24/7 aan).
Heb nu de fans op 2500 rpm draaien, om eens te kijken wat het verschil zal zijn.

Temp is nu 29.5 op 2460 rpm.

[ Voor 18% gewijzigd door Emmeau op 25-03-2004 00:36 ]

If you choose to criticise you choose your enemies

• Gondor
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:43
Ik heb hetzelfde voeding. En beide fans draaien op 6 volt. Systeem staat 24/7 aan. Af en toe kijk ik met mijn hand hoe warm de lucht is die uit de voeding komt. Tot nu toe probleem loos en stiller.

"Peace cannot be kept by force. It can only be achieved by understanding"-Albert Einstein-

Verwijderd

ik snap nie hoe jullie dat doen zon andere fan erin te zetten. De fans die er bij mij inzitten zitten op zon 2 pootig stekkertje. Terwijl neonfans bijvoorbeeld of andere fans vaak 3 pootjes moeten hebben.. Hoe heb je dat gedaan? of heb je de stekkertjes gewoon verwisseld of zo??? :?

edit: Lekkere tijden zitten jullie op tweakers! :P ^3 mensen hierboven^ :)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2004 09:27 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 25 maart 2004 @ 09:24:
ik snap nie hoe jullie dat doen zon andere fan erin te zetten. De fans die er bij mij inzitten zitten op zon 2 pootig stekkertje. Terwijl neonfans bijvoorbeeld of andere fans vaak 3 pootjes moeten hebben.. Hoe heb je dat gedaan? of heb je de stekkertjes gewoon verwisseld of zo??? :?

Dat 3 ''potige''stekkertje heeft als optie dat je de rpm snelheid van je fan kan uitlezen 8) . Maar die kun je dus ook gewoon gebruiken in je voeding alleen kan hij de rpm niet zien. Dus ik dacht de gele uit me hoofd is voor de rpm dus die duw je er gewoon naast eigenlijk ;) En anders gooi je er een grote molex aan en laat je die @7 of 5 volt lopen alleen heb je het probleem dat je die dan niet in je voeding kan aansluiten maar aan de buitenkant :+

BTW: zie iemand 6volt posten, ben wel benieuwd hoe je dat doet, dat kan voglens mij niet :Y)

• Griffin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18:07

Griffin

Is mythical

Vraagje. ik heb ook z'n identieke voeding.
het maakt een tering herrie en zit er aan te denken om hem dus zachter te maken.
alleen iemand zijn dat hij dus soms even voelt hoe warm de lucht is die er uit komt.

Bij mij is die lucht warm. maar mijn CPU loop altijd te grazen (100% belasting) de cpu word 50 graden.

nu zit ik te denken of de voeding we goed gekoeld kan worden door 1 fan.

ik weet niet hoe warm mn voeding precies wordt.

heeft iemand een idee???

en misschien meer oplossingen.

In iedergeval de roosters eraf. dat hielp wel een beetje zijden ze.

Alvast bednkt

Verwijderd

Griffin schreef op 25 maart 2004 @ 12:16:
Vraagje. ik heb ook z'n identieke voeding.
het maakt een tering herrie en zit er aan te denken om hem dus zachter te maken.
alleen iemand zijn dat hij dus soms even voelt hoe warm de lucht is die er uit komt.

Bij mij is die lucht warm. maar mijn CPU loop altijd te grazen (100% belasting) de cpu word 50 graden.

nu zit ik te denken of de voeding we goed gekoeld kan worden door 1 fan.

ik weet niet hoe warm mn voeding precies wordt.

heeft iemand een idee???

en misschien meer oplossingen.

In iedergeval de roosters eraf. dat hielp wel een beetje zijden ze.

Alvast bednkt
Ik laat mijn pc ook flink blazen hoor ;) en ook vaak lang 100% stressed (1800+ @2400mhz). Alleen je moet natuurlijk wel de fan laten zitten die de lucht uit de kast blaast/zuigt ;). De andere is niet echt nodig. En anders als je dat niet durft doe je toch 2 fans @7volt >:)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op 25 maart 2004 @ 09:24:

Het antwoord daarop is: kroonsteentjes
Zonder kroonsteentjes is het hier geen pc :P.
Hiermee kun je je fan aan ieder draadje wat je maar wilt vastmaken, echt handig.
Verwijderd schreef op 25 maart 2004 @ 11:50:
[...]
BTW: zie iemand 6volt posten, ben wel benieuwd hoe je dat doet, dat kan voglens mij niet :Y)
Weerstandje ertussen :P

Verwijderd

Haha, okay dat kan natuurlijk ook, maar heb geen zin om ook maar 1 cent aan mijn q-tec uit te geven :9 . Is leuk om te modden zonder dat het geld kost B) . Behalve dan voltmods etc. :*) op je GPU/Mobo.

Verwijderd

BTW: zie iemand 6volt posten, ben wel benieuwd hoe je dat doet, dat kan voglens mij niet
De 2 ventilatoren in serie zetten (minpool - zwart[fan1]rood - zwart[fan2]rood - pluspool)

• bladebla
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:04

bladebla

<Piéééép>

'k heb hem ook al maanden probleemloos in serie op 6 volt draaien. Behalve mijn garantie kostte het niks extra's op deze manier en superstil. Beide fans behouden nu ook mooi hun functie. Mede door zijn lage prijs en (huidige) geluidsniveau vind ik die Q-tec 550W een heerlijke voeding.

WP: Kronoterm Versi-I | ESS: Victron MP-II 3f 5000VA + 65kWh Pylontech US5000 | PV: 8.3kWp Trina glas/glas + Fronius Symo 8.2-3-M + Victron MPPT 250/60

• Griffin

Griffin

Is mythical

Verwijderd schreef op 25 maart 2004 @ 12:19:
[...]

Ik laat mijn pc ook flink blazen hoor ;) en ook vaak lang 100% stressed (1800+ @2400mhz). Alleen je moet natuurlijk wel de fan laten zitten die de lucht uit de kast blaast/zuigt ;). De andere is niet echt nodig. En anders als je dat niet durft doe je toch 2 fans @7volt >:)
Bedankt voor je reactie.

alleen ik snap nie hoe je da doe. je fan op 7 volt laten lopen??? :?

• Initial G
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-05 16:57
Griffin schreef op 25 maart 2004 @ 14:07:
[...]

Bedankt voor je reactie.

:/ :z

Verwijderd

Zo'n reactie heeft ook niet veel nut he :+

http://gathering.tweakers...5Bsearch%5D=Zoek#hitstart

Eerste hit vind je het al :*)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Griffin schreef op 25 maart 2004 @ 14:07:
[...]

Bedankt voor je reactie.

Initial G schreef op 24 maart 2004 @ 22:26:
[...]

Staat dus al vermeld in dit topic.
ipv de 0 draad als aarde te pakken de +5V draad

• Griffin

Griffin

Is mythical

Ik ga er maar een beetje geld aan uit geven.

2x nieuwe fan. totaal €14.

Ik heb de roosters pleite gehaald. dat help al iets (nadruk op iets).
ook al 1 fan losgehaald. hielp wel, maar ik had er niet super veel vertrouwen in. (wrom weet ik ook nie)

nieuwe fans erin en gaan met die banaan.

Dit forum heeft mij wel erg geholpen.
BEDANKT HIERVOOR _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:28
wat ik trouwens gedaan heb is 1 fan eruit en 1 fan op 5v zetten :D werkt ook al 2 maand perfect en voeding is onhoorbaar ;)

https://wren.co/join/Devian

• rimave
bij mij is de temp van de voeding nu al wat stabilized. Hij komt nu niet meer boven de 32 graden @ 1700 rpm.

Verwijderd

Devian schreef op 27 maart 2004 @ 20:49:
wat ik trouwens gedaan heb is 1 fan eruit en 1 fan op 5v zetten :D werkt ook al 2 maand perfect en voeding is onhoorbaar ;)
Dat wilde ik eerst ook doen, maar nu twijvel ik wel een beetje :9 . Zou hij dan niet erg heet worden :?

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-05 12:01

DaWaN

'r you wicked ??

Verwijderd schreef op 27 maart 2004 @ 20:57:
[...]

Dat wilde ik eerst ook doen, maar nu twijvel ik wel een beetje :9 . Zou hij dan niet erg heet worden :?
Je voeding niet echt denk, maar je case temp zou wel stijgen, omdat die 2e fan je kast leegzuigt

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:28
AMD Mafkees schreef op 27 maart 2004 @ 22:05:
[...]

Je voeding niet echt denk, maar je case temp zou wel stijgen, omdat die 2e fan je kast leegzuigt
valt heel erg mee(maar kan ook komenomdat ik meerdere casefans heb die onhoorbaar op 5v hun werk doen ;), de voeding zelf wordt niet bijzonder warm, maar aan de andere kant heb ik ook niet echt veel stroomverbruikers in me pc (xp1800@2300mhz, gf4, 1x raptor 2x cdrw/dvd)

https://wren.co/join/Devian

Verwijderd

AMD Mafkees schreef op 27 maart 2004 @ 22:05:
[...]

Heb maar 1 fan in me voeding ;) . Die de lucht naar buiten zuigt/blaast :9 . Maarja te veel moeite om die voeding eruit halen. Me CPU cooler van Coolermaster heeft zo'n grote klip die steekt een deel in de voeding zelf uit >:) , gaat maar net :+

Verwijderd

Ik heb er zojuist 2 andere fans in gezet.

2x Antec 80mm

Werkt voor zover SUPER! >:)

p.s. bij mij gaat het om de 450Watt Q-Tec

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06-05 14:26
Ik heb ook Q-tec 550 watt, vond de originele fans veel te luidruchtig, eerst opgelost met een baybus (fans zijn superfans trouwens, starten op 5 volt :*) ) maar nu zit er 2 x blue led fan in :)

• all_by_myself
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-04 12:58

all_by_myself

Per Ardua ad Astra

Ik heb meerdere QTEC voedingen gehad,.. mij is echter opgevallen dat de zogenaamde LOW NOISE versies voorzien zijn van 2 Xinruilian fans en de (nieuwe versie van de) 550Watt versie er eentje heeft en een XP Cooler. Die XP Cooler fans die zijn luidruchtig.. dus gewoon die XP cooler eruit halen en die Xinruilian achterin bouwen en klaar, zonder veel moeite een stillere voeding..

AMD Ryzen 9 PRO 3900, 32GB, Win11 x64

Pagina: 1