Maxtor HDD langzamer laten lopen.

Pagina: 1
Acties:

• Crash_Override007
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-03 14:51
Ik heb een maxtor 6Y160P0 160Gb 7200rpm ATA133 8Mb cache.

Deze heb ik dus in mijn satteliet ontvanger (topfield TF4000PVR) ingebouwd om af en toe eens wat op te nemen. Om het warmte probleem tegen te gaan heb ik er al een fannetje inzitten op 5v.

Maar nu weet ik dat je een hardeschijf terug kan voeren om hem stiller te maken. Uiteraard wordt de schijf er ook langzamer van, maar snelheid heb je niet echt nodig om alleen maar mpeg2 realtime te capturen.

Heeft iemand enig idee hoe dit moet ?

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:56
Maar nu weet ik dat je een hardeschijf terug kan voeren om hem stiller te maken.
Dan weet je meer dan ik :)

Waar heb je gelezen/gehoord dat dit zou kunnen? Het zal vast wel mogelijk zijn om je hardeschijf traag te laten werken, maar daardoor gaat ie niet slomer draaien.

The devil is in the details.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

December schreef op 24 maart 2004 @ 21:50:
[...]
Dan weet je meer dan ik :)
Er staat mij ook iets bij dat je een 7200 rpm op 5400 rpm kon laten draaien.

ARME AOW’er

• constructor
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:07
was dat niet met een of ander tooltje van maxtor (iets van silent drive)???

• Juicy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:14
Kwestie van zoeken op acoustic management.

http://gathering.tweakers...5Bsearch%5D=Zoek#hitstart

[ Voor 81% gewijzigd door Juicy op 24-03-2004 21:53 ]

-

• Crash_Override007
Thnx Juicy,

Dat wilde ik weten. Ga nu testen of het werkt.

Heb het hier gevonden:
http://maxtor.custhelp.co.../olh_adp.php?p_faqid=1200

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Acoustic management heeft niks te maken met het omlaagbrengen van de rotatiesnelheid. Het enige dat het doet is de seek-operaties van de schijf langzamer uitvoeren zodat er minder 'geratel' te horen is tijdens seeks. Dit heeft nagenoeg geen enkel effect op het energieverbruik van een harde schijf.
En als je even research had gedaan had je gezien dat een hdd tussen de 12W en 20W verbruikt, dus had je kunnen bedenken dat er op het energieverbruik sowieso al weinig te beknibbelen viel, eenvoudig doordat het aandeel van de harde schijf in de totale dissipatie van je systeem enorm klein is. Je CPU lager klokken heeft een stuk meer effect.

• Crash_Override007
koraks schreef op 25 maart 2004 @ 09:31:
Acoustic management heeft niks te maken met het omlaagbrengen van de rotatiesnelheid. Het enige dat het doet is de seek-operaties van de schijf langzamer uitvoeren zodat er minder 'geratel' te horen is tijdens seeks. Dit heeft nagenoeg geen enkel effect op het energieverbruik van een harde schijf.
En als je even research had gedaan had je gezien dat een hdd tussen de 12W en 20W verbruikt, dus had je kunnen bedenken dat er op het energieverbruik sowieso al weinig te beknibbelen viel, eenvoudig doordat het aandeel van de harde schijf in de totale dissipatie van je systeem enorm klein is. Je CPU lager klokken heeft een stuk meer effect.
Beste Korak,

Bedankt voor je info.

Maar aangezien ik hem in een sat receiver heb zitten wil ik hem niet energie zuiniger maken, of minder toeren laten maken. Ik wil hem stiller hebben. Dat is nu gelukt met acoustic management, dus mission acomplished :)

Het enige nadeel dat ik nu nog heb is dat deze maxtor 7200rpm warmer wordt als mijn oude 40Gb 5400rpm seagate die ik eruit heb gehaald. Ga hem gewoon gebruiken zo en hopen dat hij niet te warm wordt, ander moet ik alsnog een xtra fannetje monteren. maar dat wil ik eigenlijk niet want die kleine fannetjes maken herrie.

Hoe merk ik dat hij TE heet wordt, krijg je dan eerst lees/schrijf fouten of crashed de schijf dan meteen volledig ? Zit er een termische beveiliging in, dat iemand weet ?

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-03 16:32
Kun je die 7200rpm niet beter inruilen voor een 5400rpm versie?

Ik heb zelf een Samsung 160Gb 5400rpm harddisk in mijn sat-receiver zitten en die is erg stil en vraagt weinig stroom.

Verwijderd

Ruil hem om voor een laptopmodel. Die kun je middels een converter gewoon aansluiten op een ATA/IDE systeem.

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Hoe merk ik dat hij TE heet wordt, krijg je dan eerst lees/schrijf fouten of crashed de schijf dan meteen volledig ?
Als je schijf langdurig te warm wordt crasht ie op een gegeven moment zonder waarschuwing. Data redden kun je dan meestal wel vergeten. En zoals gezegd: zonder waarschuwing, dus je ziet het niet aankomen.
Zit er een termische beveiliging in, dat iemand weet ?
Niet dat ik weet, maar het zou een nuttige toevoeging zijn wat mij betreft. Zou me niet verbazen als er binnenkort desktopschijven op de markt komen met zo'n beveiliging.
Pagina: 1