EC legt Microsoft boete van 497 miljoen op

Pagina: 1
Acties:

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:54

sus

is druk :+

Topicstarter
Net gezien op teletekst:

Afbeeldingslocatie: http://people.zeelandnet.nl/broersger/pics/GoT/ms_boete.gif

Persoonlijk denk ik niet dat het er van gaat komen, een mediaplayer-loze windows. Ik denk dat MS net zo lang doorgaat met procederen totdat de EC toegeeft.

Verder vind ik eerder dat IE uit windows moet worden gesloopt dan dat MP eruit moet worden gehaald.

Graag jullie reacties op dit (welkome :? ) nieuws :)

• Juicy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:46
Staat alweer een tijdje op de frontpage ... Sinds gisteren ...

-

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:50

momania

iPhone 30! Bam!

Ik moet nog maar zien wat er van terecht komt.
Was dit al in hoger beroep geweest, want dat zal MS zeker wel doen denk ik?

Ik weet iig wel dat heel veel onderdelen afhankelijk van elkaar zijn.
Explorer gebruikt en deel van IE, een deel van WMP etc...

Dus als er toch een aparte versie op de markt moet komen, moet ik nog maar zien wat dat dan wordt.
Waarschijnlijk blijven dan toch wel al die onderdelen erin zitten, alleen worden de hergebruikte modules die nu bij de software horen waarschijnlijk gewoon losse libraries oid.

[ Voor 63% gewijzigd door momania op 24-03-2004 20:18 ]

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

• Tarzan
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-05 10:57
Het is natuurlijk niet goed dat microsoft zo'n gigantische monopilie heeft, maar een boete van bijna een half miljard euro vind ik wel erg veel voor het feit dat microsoft toevallig een media spelertje heeft ingebouwd. Ik vind dat niet echt zo'n hoge boete waard.

Maar aangezien microsoft in hoger beroep gaat, zal het wel weer 5 jaar duren voordat er een nieuwe uitspraak komt :)

Oja: internet explorer hoeft er wat mij betreft niet uit, bijna iedereen gebruikt het, en voor die 1% tweakers is het echt niet nodig om het eruit te slopen omdat een tweaker daar z'n eigen maniertjes voor heeft :)

..:: ::..

Verwijderd

Ik had er vandaag een discussie over met iemand. Ik vind het belachelijk dat de EU dit doet. Ik ben geen MS fanboy (werk liever met BSD) maar ik heb niets tegen intergratie. De klant kan direct online, en muziek luisteren... oh wat erg. En die vrije concurentie is ook vaak een ramp. Dus nee... van mij mag MS doorgaan. De argumenten voor een gestripte versie van Windows- tjah, je kan er weinig tegenin brengen.. ze promoten zichzelf natuurlijk gigantisch. Maar nogmaals, ik kan het neit erg vindan dat er een compleet OS word geleverd, waar overgens prima andere componenten voor te downloaden zijn, mocht de gebruiker dat willen.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2004 20:21 ]

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Sick Nick

Drop the top!

Mja, alleen wmp eruit halen zet natuurlijk geen zoden aan de dijk. Als ze al een gestripte versie uitbrengen moet er wel een echt gestripte versie zijn, geen IE, al die ingebouwde brand software/diashow/movie maker/msn weet ik het allemaal eruit. Gewoon alleen de basis, een grafisch OS zonder dingen erbij die niet essentieel zijn. Dan kan de gebruiker zelf kiezen wat ze er allemaal bij willen.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Degenen die voorstander zijn van geen standaard extra Windowssoftware in het OS zullen blij zijn met een 'kale' Windows. Er zijn overigens allerlei eenvoudige oplossingen te vinden om Windows zo kaal te maken als je maar wilt dus dat is het probleem niet meer.

Zij die voorstander zijn van een Full-Version-OS zullen de gewenste oplossingen toch wel gratis downloaden dus voor hen is er ook geen probleem meer.

Persoonlijk mag van mij een OS boordevol met gratis extra's zitten. Schijfruimte is vandaag de dag geen enkel probleem.

Microsoft verliest nu 470 miljoen die uiteindelijk door de kopers wordt betaald. Daarnaast is het een bedrag dat, gokje, in twee weken weer is verdiend dus ook wat dat betreft is er geen enkel probleem.

Dit soort onzinnige acties van een overheid belemmert eerder de technologie dan dat ze deze bevordert. I.p.v. zich met zaken te bemoeien waar men toch geen verstand van heeft had het Europese Parlement best iets nuttigers kunnen doen en dat is wél een probleem.

ARME AOW’er

• mutsje
  • Laatst online: 07-05 09:20

mutsje

Certified Prutser

Met 50 miljard dollar in kas ligt Microsoft hier echt niet wakker van. Het enige waar die wakker van liggen is dat de EU het vrijgeven van meer source code wil afdwingen om concurentie beter mogelijk te maken..daar liggen ze in Redmond nou weer wel wakker van.

• Eijkb
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-04 15:47

Eijkb

Zo.

Microsoft had geen moeite met die boete als wel met de eis dat er een kale versie moet komen van Windows. Hopenlijk pakken ze dit eens goed aan en maken ze echt een kale versie ipv een uitgeklede versie die net zoveel geheugen etc gebruikt als de versie met alle opties. Maarja, Microsoft 'kennende' gaan ze uiteraard eerst in hoger beroep (dat hebben ze al aangekondigd) en komen uiteindelijk toch nog tot een schikking. We zien het wel. Neverending story dit. Wel handig scoren voor heren/dames politici. Als ze nu gewoon afspreken dat alle ambtenaren op Linux / Open Source produkten overstappen dan is Microsoft verder van huis. Laat ze een regel instellen dat openbaar onderwijs niet alleen aandacht mag besteden aan MS Office, maar ook aan de concurrende produkten enzo. Want anders komt er nooit (of moeilijker) de benodigde acceptatie van de alternatieven. (Krijg je straks net als met het geloof Microsoft scholen, StarOffice scholen en de alternatieve notepad-plan (a.k.a jenaplan) scholen :p

.

Verwijderd

het leuke is wel dat MS dan min of meer gedwongen is om die gestripte windows wereldwijd te verkopen.

als MS de gestripte versie moet uitbrengen zal dat oa in het engels/spaans/frans zijn, en als die dan buiten de EU niet te koop is wordt hij massaal gedownload...
Eijkb schreef op 24 maart 2004 @ 20:23:
Microsoft had geen moeite met die boete als wel met de eis dat er een kale versie moet komen van Windows. Hopenlijk pakken ze dit eens goed aan en maken ze echt een kale versie ipv een uitgeklede versie die net zoveel geheugen etc gebruikt als de versie met alle opties.
don't worry, MS moet de betreffende gedeeltes van de broncode ook vrijgeven aan derde softwareontwikkelaars en de EC.

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2004 20:25 ]

Verwijderd

Ik vind zowiezo de hele discussie te belachelijk voor woorden. Als Microsoft het onmogelijk zou maken om "concurrerende" software in plaats van bijv. Window Mediaplayer te installeren is het een ander verhaal, maar de gebruiker heeft niet alleen de keuze om geheel naar eigen wens een andere mediaspeler te gebruiken maar ook nog de keuze om de extensie van media formaten op zijn eigen keuze in te stellen zonder beperkingen.

Wat krijgen we vervolgens, rechtzaken en boetes omdat een autofabrikant fabrieksaf een hifi systeem meeleverd met een auto. In het geval van BMW zelfs een audiosysteem wat zo is geintegreerd dat het niet zo makkelijk is om een ander merk te gebruiken.

Bij Peugeot heb je weer niet de mogelijkheid om van een ander merk autoradio de RDS gegevens op het display van de auto te tonen als je een radio anders dan de fabrieksaf gemonteerde radio neemt, je zou het een monopolie kunnen noemen.

Ik vind het een bijzondere situatie.

• Twist
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Mja het is weer die standaarddiscussie.

Het punt is dat het (bijna) niemand kan schelen dat Microsoft al die prul meelevert, het probleem is dat het altijd geïnstalleert is (en vaak nog op de achtergrond draait ook). Zodat je als je al die troep niet nodig hebt eerst een dag bezig alles weg te krijgen. Wat bij sommige programma's nog niet eens lukt ook, omdat er geen normale manier is om het weg te krijgen.

Als ze gewoon (net zoals bij vorige Windows versies) je tijdens de installatie de keuze geven om zelf te bepalen of je WMP, systeemherstel, Movie Maker, MSN en weet ik veel wat voor troep wilt hebben, is er voor de meesten niks aan de hand. De leek klikt gewoon op "aangeraden installatie" en diegenen die die zooi niet willen hebben klikken op "aangepaste installatie".

[ Voor 3% gewijzigd door Twist op 24-03-2004 21:02 ]

Verwijderd

NoTimeToPlay schreef op 24 maart 2004 @ 21:01:

Het punt is dat het (bijna) niemand kan schelen dat Microsoft al die prul meelevert, het probleem is dat het altijd geïnstalleert is (en vaak nog op de achtergrond draait ook). Zodat je als je al die troep niet nodig hebt eerst een dag bezig alles weg te krijgen. Wat bij sommige programma's nog niet eens lukt ook, omdat er geen normale manier is om het weg te krijgen.

Als ze gewoon (net zoals bij vorige Windows versies) je tijdens de installatie de keuze geven om zelf te bepalen of je WMP, systeemherstel, Movie Maker, MSN en weet ik veel wat voor troep wilt hebben, is er voor de meesten niks aan de hand. De leek klikt gewoon op "aangeraden installatie" en diegenen die die zooi niet willen hebben klikken op "aangepaste installatie".
En bij andere besturingssystemen dan? Bij de laatste installatie van Panther werd ook automatisch quicktime geinstalleerd.

• Tarzan
NoTimeToPlay schreef op 24 maart 2004 @ 21:01:

Ja, maar het zou voor de consument nog beter zijn als je gewoon in de winkel een soort 'lite' versie zou kunnen kopen, en daar mee $$ (of €€) kunt besparen :Y)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 24 maart 2004 @ 21:42:
[...]

En bij andere besturingssystemen dan? Bij de laatste installatie van Panther werd ook automatisch quicktime geinstalleerd.
Max OS heeft geen hele grote positie t.o.v. zoals Microsoft die heeft in de wereld van besturingsystemen.

Enne, ja microsoft gaat in beroep, maar gisteren werd in het nieuws al gemeld dat Microsoft zijn hand niet omdraaid voor die kleine € 500.000.000 omdat het ongeveer twee weken produceren (en het verkopen) van goederen is.

Voor de rest kan ik het allemaal wel begrijpen, wil je een hele kermis van je computer laten ze dan die XP Media Center op de markt brengen, dan kan je echt kiezen tussen een Teletubbie PC of een beetje normale computer, toch?

Voor de rest als het doorgaat wel een tegenvaller voor de in de markt brengen van DRM. "stomme" consumenten hebben niet zo gauw zin om weer iets te installeren voor een mogelijkheid ... Maar wij Tweakers kunnen daar natuurlijk niet om treuren,toch?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2004 22:03 ]

• sjaakaq
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-04 10:24

sjaakaq

It might get loud

Oja: internet explorer hoeft er wat mij betreft niet uit, bijna iedereen gebruikt het
Wat juist de grootste reden is om het eruit te halen; zorgt voor 90% van de toolbars, worms en trojans enz....

leoaq.fm // Jeune Loop

Verwijderd

Verwijderd schreef op 24 maart 2004 @ 21:50:
[...]
Max OS heeft geen hele grote positie t.o.v. zoals Microsoft die heeft in de wereld van besturingsystemen.
En waar ligt die grens dan vast? Je kunt niet adhv natte vinger werk zeggen.. joh.. die partij is wat ons betreft te groot om zoiets te mogen.. baf hier heb je een boete en mag je ook nog eens je produkt rigoreus wijzigen.

Je moet aan de hand van bepaalde regelgeving dergelijke beslissingen nemen, en als die beslissing inhoudt, dat je geen software anders dan het besturingssysteem mag leveren kun je concluderen dat er nog 1000en andere partijen een boete horen te krijgen.

• mutsje
  • Laatst online: 07-05 09:20

mutsje

Certified Prutser

Het lijkt mij inderdaad voor de hand liggend dat de volgende stap is om MacOS uit te kleden en daar een lite edition van de eisen.... en wij allemaal straks maar klagen omdat de Software bouwers de versies zo strippen dat het onwerkbaar wordt :X

• Loogie
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 04-05 08:50
Ik ben toch benieuwd hoe het dan zal gaan met de complete systemen die de minder tweak-begaafde klant in de winkel kan kopen. Want eigenlijk zou je klanten daar ook de keus tussen een OS met extra's en een zonder moet kunnen geven dan...?

Verwijderd

hou die windows gewoon heel
en die boete is ook gewoon veel te hoog
microsoft heeft misschien heel veen centjes
maar ze hebben het wel verdient en het is een mooi pakket waar veel tijd en ontwikkeling ingestoken is dus ik vindt dat die boete abnormaal hoog is

Verwijderd

Da Loogie schreef op 25 maart 2004 @ 08:18:
Ik ben toch benieuwd hoe het dan zal gaan met de complete systemen die de minder tweak-begaafde klant in de winkel kan kopen. Want eigenlijk zou je klanten daar ook de keus tussen een OS met extra's en een zonder moet kunnen geven dan...?
de uitgeklede windows moet even duur zijn als de gewone, dus ik denk dat er gewoon een uitgeklede windows kant-en-klaar op staat, en er een cdrom bij zit die (zonder lastige vragen te stellen) in 1 klap er de mediaplayer/OEX/IEX/etc op gooit

• Luke_msx
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 31-03 15:24
Verwijderd schreef op 24 maart 2004 @ 22:23:
[...]

En waar ligt die grens dan vast? Je kunt niet adhv natte vinger werk zeggen.. joh.. die partij is wat ons betreft te groot om zoiets te mogen.. baf hier heb je een boete en mag je ook nog eens je produkt rigoreus wijzigen.

Je moet aan de hand van bepaalde regelgeving dergelijke beslissingen nemen, en als die beslissing inhoudt, dat je geen software anders dan het besturingssysteem mag leveren kun je concluderen dat er nog 1000en andere partijen een boete horen te krijgen.
Er bestaat regelgeving over monopolie- en kartelvorming. Aan de hand van die regelgeving is dit oordeel uitgesproken. Niet over het feit dat je bij een OS geen andere software mag leveren. Maar over het feit dat je je monopolie op het gebied van besturingssystemen niet mag gebruiken als middel om op andere markten(in dit geval media-content) ook een monopolie te doen ontstaan door je OS slecht toegankelijk (technisch of anderszins) te maken voor producten van derden.

Macbook 2,13 GHz 4GB 120GB SSD

Verwijderd

Het wil niet zeggen als je het kunt betalen dat je het dan wil betalen , als jij nu 100 euro moet betalen voor een stomme parkeerboete dan ga jij ook vloeken !waarom ? je kan het toch betalen ?

Ik vind dat alles op de cd moet blijven staan maar dat in de standard installatie het niet in mag in zitten . wel dus in bv "full install"

• Zerora
  • Laatst online: 09-05 23:06

Zerora

Ik Henk 'm!

OK, Microsoft levert een Windows zonder Media player. Vervolgens gaat iedereen massaal Media player gratis van de Microsoft website downloaden. Heb je alsnog een windows met media player.

Kweenie waarom ze zo moeilijk doen hierover.

Als de concurrenten willlen dat hun product beter is dan media player, zullen hun product beter moeten maken dan media player.

Trans-life! :::: "All things change, whether from inside out or the outside in. That is what magic is. And we are magic too."

Verwijderd

Tja, het gaat niet daarom, ze mogen mediaplayer wel verpakken in windows, maar ze willen dat er ook 3 concurerende versies erbij komen, zodat de gebruiker kan kiezen welke hij wilt.

Ik denk wel dat iedereen gewoon mediaplyer blijft gebruiken, dus de concurende bedrijven zullen alsnog met de feiten op hun neus worden gedrukt

• sus

sus

Topicstarter
Persoonlijk mag van mij een OS boordevol met gratis extra's zitten. Schijfruimte is vandaag de dag geen enkel probleem.
Probleem is alleen dat het niet gratis is. Als al die extra zut eruit gaat, die ik toch niet gebruik, zal windows dus goedkoper zijn.

Daarbij: MS maakt geen misbruik van haar monopoly? Probeer jij in NL maar eens een computer te kopen _zonder_ Windows erop.
Ik vindt het niet kunnen dat deze vorm van koppelverkoop nog steeds wordt toegestaan. MS drukt op deze manier haar software de markt in, zonder dat een ander OS de kans krijgt.

Naar mijn idee mag de EC nog een stuk verder gaan dan alleen het eisen dat MP uit windows verdwijnt. Een kale windows, puur en alleen de kernel en de GUI. Waar ik zelf dan mijn programma's op kan installeren

• Tarzan
SuspiciouS schreef op 25 maart 2004 @ 09:31:
[...]
MS drukt op deze manier haar software de markt in, zonder dat een ander OS de kans krijgt.
Ja, en gelijkt hebben ze natuurlijk. Wat zou jij doen als je een zeer succelsvol OS hebt gemaakt, en iedereen die wil het gebruiken. Microsoft is gewoon één van de eersten geweest met een goed OS, en dat heeft ze deze monopolie opgeleverd.

Ik ben vóór een vrije marktwerking, en in principe hoort een monopolie daar gewoon bij. Maar we zien de laatste tijd dat linux flink in populairiteit aan het toenemen is, en dat mischien over 10 jaar de hele monopolie van MS op een 'natuurlijke' manier verdwijnt.

• jordan2k
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-04 12:57
Eigenlijk is MS al tegemoet gekomen met "Set program Acces and Defaults" waar je zelf kan kiezen welke browser media player enz. je wilt gebruiken.
Als echt een andere media player better is dan de huidige player van MS dan gaat men dat vanzelf wel gebruiken.

Uhm bij het kopen van een computer verplicht je je niet om MS windows te gebruiken...
en als ik me niet vergis was er toch een bedrijf bezig om pc's met linux of alleen dos te verkopen ?

Vind het gewoon onzin van de EC veel bedrijven zijn gewoon jaloers op MS dat MS het zo goed geregeld heeft. Ze zijn op allen markten thuis van OS voor pc tot aan de mobiele telefoon en wie weet ondertussen all wel veder.

Conclusie: Laat MS toch lekker als een software pakket van en andere firma beter is dan neemt men dat toch wel.

Verwijderd

douwe_jan schreef op 25 maart 2004 @ 09:37:
Ik ben vóór een vrije marktwerking, en in principe hoort een monopolie daar gewoon bij.
da's inderdaad de hele kern van de zaak. in theorie heb je gelijk, maar in de praktijk zorgt een monopolie ervoor dat er geen vrije markt meer over blijft (denk maar aan de NS, weinig marktwerking te vinden).

en dus hebben we met zijn allen afgesproken dat er regels komen tegen monopolies en grote kartels. de VS (toch hét "land of the free") gaat daarin zelfs nog een stuk verder dan de EU. (want die laatste is oorspronkelijk zelfs opgericht voor het creëren van een vrije markt)

• HyperDevil
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-12-2025
Ze moeten dat Windows Messenger eruit halen ipv. WMP
Want iedereen wil MSN Messenger... :)

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Ze moeten meer gaan zeiken op linux. Wat daar allemaal wel niet aan extra's in zit. Is nog veel meer dan windows.

Trans-life! :::: "All things change, whether from inside out or the outside in. That is what magic is. And we are magic too."

• sus

sus

Topicstarter
Zerora schreef op 25 maart 2004 @ 10:03:
Ze moeten meer gaan zeiken op linux. Wat daar allemaal wel niet aan extra's in zit. Is nog veel meer dan windows.
Heb jij linux al eens geinstalleerd?

Dan zou je moeten weten dat je bij de installatie van linux (en dan los van welke distro) _zelf_ kan kiezen _welke_ mediaplayer/browser/tekstverwerker wilt installeren. En je kan OOK kiezen om geen extra software te installeren. En inderdaad, je kan ook kiezen om alles te installeren. Maar dat is jouw keuze, en niet de keuze van de maker van de distro.

Neem dan de windows installatie. Je rost die cd erin, hij gaat data overzetten, start een paar keer opnieuw op, installeert nog eens wat. En dan? Heb je een OS, met standaard een browser erin (die ik niet wil), met standaard een mediaplayer erin (die ik ook niet wil). Van mij mogen ze meegeleverd worden op de CD, geen probleem. Maar ik wil de mogelijkheid om windows kaal te installeren, zonder de extra software.

[ Voor 7% gewijzigd door sus op 25-03-2004 10:16 ]

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

SuspiciouS schreef op 25 maart 2004 @ 10:16:
[...]

Heb jij linux al eens geinstalleerd?

Dan zou je moeten weten dat je bij de installatie van linux (en dan los van welke distro) _zelf_ kan kiezen _welke_ mediaplayer/browser/tekstverwerker wilt installeren. En je kan OOK kiezen om geen extra software te installeren. En inderdaad, je kan ook kiezen om alles te installeren. Maar dat is jouw keuze, en niet de keuze van de maker van de distro.

Neem dan de windows installatie. Je rost die cd erin, hij gaat data overzetten, start een paar keer opnieuw op, installeert nog eens wat. En dan? Heb je een OS, met standaard een browser erin (die ik niet wil), met standaard een mediaplayer erin (die ik ook niet wil). Van mij mogen ze meegeleverd worden op de CD, geen probleem. Maar ik wil de mogelijkheid om windows kaal te installeren, zonder de extra software.
Jij zou dus de windows installatie net een linux installatie willen zien?

• T.T.
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-01 14:13

T.T.

Sowieso

douwe_jan schreef op 24 maart 2004 @ 20:17:
Het is natuurlijk niet goed dat microsoft zo'n gigantische monopilie heeft, maar een boete van bijna een half miljard euro vind ik wel erg veel voor het feit dat microsoft toevallig een media spelertje heeft ingebouwd. Ik vind dat niet echt zo'n hoge boete waard.
Dat is dus een veelgemaakte fout.

Uitleg:
De Commissie begon het onderzoek tegen Microsoft nadat Sun Microsystems vijf jaar geleden een klacht had ingediend, omdat Microsoft had geweigerd bepaalde interface-informatie te verstrekken die Sun nodig had om producten te kunnen ontwikkelen die op correcte wijze zouden "communiceren" met Windows-pc's. Sun wilde onder gelijke voorwaarden kunnen concurreren op de markt van besturingssystemen voor netwerkcomputers.
Uit onderzoek van de Commissie bleek dat Sun niet de enige onderneming was waaraan door Microsoft informatie geweigerd werd. Volgens Brussel maakte het nie-vrijgeven van informatie door Microsoft deel uit van een strategie die erop gericht was concurrenten uit de markt te drukken.
Daardoor werd de concurrentie op het gebied van andere productkenmerken als betrouwbaarheid, veiligheid en snelheid naar een tweede positie verdrongen, en werd het succes van Microsoft op de markt verzekerd.
Een overgrote meerderheid van de klanten deelde de Commissie mee dat het feit dat Microsoft haar informatie niet deelt, hun keuze kunstmatig heeft beïnvloed in het voordeel van Microsofts producten voor netwerkcomputers. Volgens Eurocommissaris Mario Monti blijkt ook uit Microsofts gegevens dat er verband is tussen het groeiende marktaandeel van het concern en het niet verstrekken van informatie.
De Commissie concludeert in het onderzoek naar Windows Media Player dat het meeleveren van deze software met Windows voor andere bedrijven kunstmatig de stimulans vermindert om producten te ontwikkelen voor concurrerende programma's, zoals realPlayer of Quicktime.
De markt voor concurrenten wordt afgeschermd en de keuze van de consument uiteindelijk beperkt, stelt de Commissie. Dat Windows Media Player profiteert van de koppeling met Windows, blijkt al uit de beschikbare gegevens. De markt zou waarschijnlijk definitief omslaan in het voordeel van Microsoft, verwacht de Commissie, als zijn niet zou optreden.
De onderneming zou dan in staat zijn om aanverwante markten te beheersen in de sector van de digitale media, bijvoorbeeld op het gebied van coderingstechnologie, software voor het uitzenden van muziek via het internet en digitale-rechtenbeheer.

Voor de volledigheid nog even een overzicht van beboete bedrijven:

2004 Microsoft - 497 miljoen
2001 Zwitsers chemiebedrijf Hoffman - La Roche - 462 miljoen (kartel rond vitamines)
2001 Duits bedrijf BASF - 296 miljoen (zelfde kartel)
2002 Franse bouwmaterialenfabrikant Lafarge - 250 miljoen (kartel gipsplaten)
2001 Britse bedrijf Arjo Wiggins - 184 miljoen (kartel carbonpapier)
2002 Nintendo - 149 miljoen (onwettige distributie spelcomputers)

Ik hoop dat hiermee wat misverstanden uit de wereld worden geholpen. Met name over de aanleiding en over de hoogte van de boete. Ik zie namelijk erg veel onzin voorbij komen (dan met name op de Frontpage).

[ Voor 1% gewijzigd door T.T. op 25-03-2004 10:21 . Reden: bron: Volkskrant ]

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:38
Je vergeet TETRA PAK in je overzichtje.

• T.T.
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-01 14:13

T.T.

Sowieso

ddc schreef op 25 maart 2004 @ 10:31:
Je vergeet TETRA PAK in je overzichtje.
Die kregen "slechts" een boete van 75 miljoen euro en al in 1991. Je moet het lijstje ergens stoppen :) Bovendien is dat niet de kern. Het gaat er over of de boete te hoog is en wat de aanleiding is. Ik ben het gewoon eens met de Commissie: prima boete.

[ Voor 26% gewijzigd door T.T. op 25-03-2004 10:37 ]

• Tarzan
T.T. schreef op 25 maart 2004 @ 10:34:
[...]

Die kregen "slechts" een boete van 75 miljoen euro en al in 1991. Je moet het lijstje ergens stoppen :) Bovendien is dat niet de kern. Het gaat er over of de boete te hoog is en wat de aanleiding is. Ik ben het gewoon eens met de Commissie: prima boete.
Ik ben het er niet mee eens, die andere boetes, waren gewoon omdat bedrijven prijsafspraken hadden gemaakt (kartel). Dit is bij de wet verboden, en logisch dat er een boete komt.

Dat wat microsoft heeft gedaan, ligt toch wel iets ingewikkelder, en staat volgens mij ook niet zwart op wit in de afspraken die gemaakt zijn in de handelsverdragen.

Ik denk dat deze boete ook eigenlijk wel een beetje bedoelt is als bescherming van de europese economie, want immers, er verdwijnen heel wat €€ richting amerika door microsoft :P

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Als de brandsoftware ed eruit moet, hoe ver ga je dan. Het configscherm ook, Paint ook en het startmenu ook geljik maar. Leve Dos.

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

VB_programmer schreef op 25 maart 2004 @ 11:05:
Als de brandsoftware ed eruit moet, hoe ver ga je dan. Het configscherm ook, Paint ook en het startmenu ook geljik maar. Leve Dos.
Weg windows moviemaker, weg systeembeheerders tools, weg rekenmachine, weg windows update, weg kladblok, weg wordpad, weg geluidsrecorder....enz

• Tarzan
Zerora schreef op 25 maart 2004 @ 11:15:
[...]
weg systeembeheerders tools
Nou, die tools die houdt ik toch liever wel in windows hoor! Die komen nog wel eens van pas :P

Maar zo zie je maar weer dat is allemaal persoonlijk, en het zou dus wel handig zijn als je dat gewoon bij de setup zou kunnen kiezen.

• sus

sus

Topicstarter
Zerora schreef op 25 maart 2004 @ 10:19:
[...]

Jij zou dus de windows installatie net een linux installatie willen zien?
Ik zou graag weer de win98-optie krijgen:

*standard install
*advanced install (waar je dus verschillende dingen kunt aan/uitzetten) En NIET dat ik dat achteraf nog eens moet gaan doen. Waarom iets installeren, wat er na de install meteen weer afgaat ?

Verwijderd

Het MS verbieden om WMP mee te leveren met XP vind ik een foute eis. Fout, omdat dit in principe zegt dat bedrijven geen toevoegingen mogen doen aan hun producten om het te verrijken/verbeteren. Hoe zou in jullie mening een kale Windows XP, zonder de "gewraakte" WMP, Messenger, IE en outlook) het afleggen tegen een Mac OS X in de ogen van de doorsnee consument? Hoe zou dan een eventueel nieuwe versie van Windows zich gaan moeten onderscheiden van XP als het zich tot "de" kerntaken van een OS moet houden? "de" tussen aanhalingstekens, want waar je precies de grens legt is nogal een twistpunt. Puur gezien kan de grafische schil er ook wel uit voor puristen, want in principe is dat ook niet nodig voor een OS en drukt de makers van andere UI makers uit de markt :9

Ikzelf zie Windows als de grootste gemene deler. Het hoort te brengen wat we minimaal van een PC tegenwoordig verwachten te kunnen doen. Tegenwoordig verwacht men met een pc te kunnen internetten en dat kun je met XP als je een ISP hebt en hierbij hoort dus een browser. Ik kan me dan ook niet een pc voorstellen zonder een browser. En zo zal de consument steeds meer eisen van wat een pc kan. Gegeven de vraag van de consument kan je niet vragen van een software maker dat die daar geen antwoord op mag geven, of niet? Zolang de consument maar de mogelijkheid heeft om dat stukje functionaliteit te laten afhandelen door een ander programma als hij dat wil. Hierin mag geen obstructie zijn van de kant van MS, wat mij een meer gegronde eis lijkt dan het gewoonweg verbieden van WMP in XP.

Hiermee lijkt het grootste deel van de gebruikers ook wel eens te zijn, maar dit zet bij mij toch wel vraagtekens bij de bekwaamheid/inzicht van de EU rechters op dit gebied.

Verwijderd

NIETS moet WEG !!! gewoon alles erin en zoals linux , 5cdtjes met software waar je kan uit kiezen in de install :9~

• Tarzan
Verwijderd schreef op 25 maart 2004 @ 15:37:
NIETS moet WEG !!! gewoon alles erin en zoals linux , 5cdtjes met software waar je kan uit kiezen in de install :9~
En jij hebt zin om daar ook het 5-voudige voor te gaan betalen? Nou ik niet! :X

• Grote Smurf
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13-03 21:23
Ik denk dat het wel handig zou zijn als Microsoft Windows op twee cd's zou leveren. Op de eerste cd een kale winodws installatie en op de tweede cd de overige programma's die naar keuze zijn te installeren. Volgens mij is dan iedereen gelukkig.

• Tarzan
Grote Smurf schreef op 31 maart 2004 @ 00:52:
Volgens mij is dan iedereen gelukkig.
Ik zou nog gelukkiger zijn, als ik ook apart voor die 2e cd zou kunnen betalen, want als ik die programma's niet hoef, dan wil ik er eigenlijk ook niet voor betalen :)

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Douwe Jan schreef op 31 maart 2004 @ 09:00:
[...]

Ik zou nog gelukkiger zijn, als ik ook apart voor die 2e cd zou kunnen betalen, want als ik die programma's niet hoef, dan wil ik er eigenlijk ook niet voor betalen :)
CD 1 Windows = 400 euro
CD 2 Programma's = 45 euro

• Victor
  • Niet online
[sarcasme]Nou, het gaat er uiteindelijk om dat als straks Mediaplayer niet meer standaard is Microsoft binnen twee maanden haar marktaandeel verliest en iedereen massaal een ander OS kiest... 8)7 [/sarcasme]

Goed werk EC! Jullie zijn je geld waard! :r

Steve Ballmer is de EC op allerlei manieren tegemoed gekomen (hij heeft o.a. aanbegoden 3 concurerende mediaplayers mee te leveren) maar die [flamemodus]machttrippende EC n00bs[/flamemodus] wilden zonodig een boete uitdelen. :(

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Het jammere aan dit soort zaken vind ik altijd dat de verkeerde beslissingen genomen worden.

Is Microsoft dominant aanwezig op de desktop - natuurlijk is dat zo. Moeten alternatieven een kans krijgen - natuurlijk. Moet men gedwongen worden manke producten te leveren? Natuurlijk niet.

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-05 10:45

Wekkel

De downloadkoning

Het punt is dat we als consument gebaat zijn bij een goed werkende markt met concurrentie. Ik kan een stofzuiger van X kopen maar ook een stofzuiger van Y. Beiden doen ze wat ik wil: stofzuigen. Bij computersoftware is dat in zekere zin ook zo, maar niet helemaal. We kunnen namelijk een onderscheid maken tussen het besturingssysteem en aparte applicaties. Natuurlijk is het zo dat bij stofzuiger X natuurlijk ook stofzuigerzakken X erin moeten net zoals bij Y. Echter, stofzuigerzakkenmaker Y kan ook voor stofzuiger X stofzuigzakken X gaan maken. Bij computersoftware zou dat eigenlijk ook moeten kunnen. Toch hebben we een systeem waarbij de maker van het OS een groot voordeel heeft ten opzichte van de buitenstaander die de concurrentie moet voorstellen. Dat voordeel bestaat onder meer uit:
• automatische toegang tot consument door meeliften met OS distributie;
• verregaande vervlechting met OS mogelijk door kennis van de code.

Een ander aspect is de verschillen tussen OS'en zelf. Met een MS systeem ben ik gebonden aan bepaalde win32 toepassingen, die onder Linux of MacOS niet zomaar draaien. Lapmiddelen of minder fraai werkende ontwikkelingsomgevingen om een programma draaiend te krijgen onder meerdere OS'en zijn niet van hetzelfde kaliber als een echte MS toepassing. De overstap naar een ander OS betekent dus het vaarwel zeggen van zo ongeveer elke applicatie die je (theoretisch ;) ) ooit maar gekocht hebt voor een windows omgeving. Je kan zelf wel bedenken dat daarmee de overstap van een Windows installatie naar een Linux of MacOS installatie voor een gemiddelde consument totaal ondenkbaar is. Met een marktpenetratie van 90% zou het toch wenselijk zijn als er een concurrerend OS zou zijn dat alle windows programma's zou kunnen draaien zonder fratsen. Ik heb dat OS nog niet gezien behalve een illegale windows cd voor nop :/

Natuurlijk vind ik het fijn dat ik een OS van MS kan kopen met allerlei mooie dingen er op. Het vervelende is echter wel dat concurrenten op een grote achterstand staan, wat uiteindelijk niet gunstig is voor mij als consument. Ik betaal immers niet de laagst mogelijke prijs in een vrije markt. Concurrenten hebben immers niet de mogelijkheid om een gelijkwaardig product te ontwikkelen dat dezelfde gunstige startpositie heeft als een MS product. In dat verband is Linux of MacOS geen volwaardig alternatief, omdat ik alles wat ik ooit maar aan software heb gekocht of gewend ben te gebruiken, af moet stoten voor nieuwe programma's. Dat is geen waarlijke concurrentie zoals wel het geval is bij iedere keuze voor een nieuwe stofzuiger.

Het zit dus wat ingewikkelder in elkaar dan een vraag of een mediaspelertje wel of niet in het OS moet zitten. Europa komt met de meest vreemde dingen aan (zie de hoogwerkerplicht voor glazenwassers 8)7 ), maar slaat niet op alle fronten de plank mis. Wees maar blij dat er een EC waakt over de concurrentiepositie van bedrijven, voordat zij de gehele markt naar zich toe hebben getrokken. Je bent er uiteindelijk bij gebaat.

[ Voor 5% gewijzigd door Wekkel op 31-03-2004 10:40 ]

Pagina: 1