Toon posts:

2 fans op 1 cpu heatsink

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
mischien n btje domme vraag, maar ik vraag het toch lekker maar ;) voordat ik me mobo sloop:

ik heb hier een coolermaster heatsink+ koeler, ik heb hier ook 2 dezelfde kast koelers ook coolermaster, wat ik mij nou af vraag: kan ik die 2 kastkoelers op mijn heatsink monteren/tapen want hij word nou te heet en ik wil verder gaan overclocken
maar kan dit wel? ik bedoel, de koelers gaan een hoger toeren tal maken, blaas ik ivm het opwekken van electriciteit niet mijn mobo op?

de koelers zijn allemaal 80 mm

• Ares408
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Dat kan.

Verwijderd

Topicstarter
moet ik ze dan alle 2 op me mobo aansluiten of kan ik de 2e ook gewoon op me voeding aansluiten

• vierkant228
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-04-2025
voorkeur op direct op je voeding, loop je ook niet het risico dat er teveel stroom door een printbaan loopt (hier hief je al niet bang voor te zijn, maar met el-cheapo plankie durf ik mijn hand er niet voor in het vuur te steken)

Verwijderd

Topicstarter
dus alle 2 op de voeding?, ik heb een asus p4pe-x (ja een cheapy :P)

Verwijderd

Als de bovenste fan sterker of net zo sterk blaast als de onderste kan het, anders heb je een probleem dat de onderste meer lucht wil trekken dan hij krijgt en dus de lagers van de bovenste eerder kapot gaan. Het lijkt mij slimmer om een doorstroming te maken, dat je je heatsink pakt, aan de ene zijkant een fan die erdoorheen blaast en aan de andere kant een die eruit zuigt, zodat je dit idee hebt:

-->\|||/-->
Let wel op dat je de lucht tussen de ribben door laat gaan en niet zoals het op dit plaatje lijkt tegen de zijkant aan ;)

[edit]
Verwijderd schreef op 24 maart 2004 @ 20:21:
dus alle 2 op de voeding?, ik heb een asus p4pe-x (ja een cheapy :P)
Ik zou er een op je mobo houden, als je bios is ingesteld dat ie niet start als ie geen fan signal ziet, dan boot ie niet ;)

En Asus is nou niet echt cheapy, ook al is het de '-x' ;)

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2004 20:24 . Reden: Toevoeging.... ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Vraag je eerst maar af of de overclock wel nuttig is (behalve de kick) en het gewenste resultaat gaat geven.

Goed doordachte airflow en een goede kwaliteit koeler en fans geven een beter resultaat.
de koelers gaan een hoger toeren tal maken, blaas ik ivm het opwekken van electriciteit niet mijn mobo op.
De FANS gaan geen hoger toerental draaien en je wekt geen electriciteit op ook. Onzin dus.

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
k denk dat ik er dan maar gewoon 2 op elkaar ga zetten :) een doorstroming is hier nogal moeilijk te bouwen :P

IIG: bedankt voor alle info en het snelle reageren ;)
@ guardianangel: de fans gaan wel een hoger toerental draaien, ik heb het er ff opgehad en in bios gekeken, het scheelde iets van 200 toeren

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2004 20:28 ]

• vierkant228
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-04-2025
asus is geen el-cheapo, ik zou 1 op moederbord en 1 op de voeding
(op moederbord i.v.m. monitoren van het toerental, anders ook direct op de voeding)

Verwijderd

Topicstarter
k heb ze op elkaar gezet, de onderste (diegene die ik op mn mobo heb aangesloten) loopt op 2935 toeren volgens speedfan, is dit niet te veel?
hij liep op 2500

• Race Eend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Zal nog wel gaan denk ik.. Mocht ie kapot gaan, dan merk je dat vanzelf, ze kosten 8 euro per stuk ofzo, dus een bult kan je er niet aan vallen.

Zijn je temps verbeterd?

Verwijderd

Topicstarter
k ben me temps nu aan het testen, op dit moment zijn ze 34 graden, maar het gaat me er om dat de temps omlaag gaan als ik hem erg stress :) dat was 55 graden, strax post ik ff me nieuwe temps

• 4VAlien
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-04 20:02

4VAlien

Intarweb!

wat is het nut van 2 fans op elkaar duwen? Mijn kennis van luchtstromingen mag dan nihil zijn maar die bladen van die 2e fan zitten behoorlijk in de weg. Kan je die 2e fan niet beter ergens in je kast monteren?

Verwijderd

Topicstarter
de luchtstroom word toch juist sterker? die 2e fan staat niet stil hoor :P
hij blijft nu hangen rond de 50 graden ipv 55

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

2 fans op elkaar is het domste wat je kunt doen, je creert er geen doorstroming mee, alleen maar lawaai en gejengel van fans die met oneven snelheid draaien. Als je eerst eens kijkt of de temp van je kast wel laag genoeg is.....

Want een cpu koelen met warmte lucht is hetzelfde als kachel stoken met het raam open.

Verwijderd

Topicstarter
k heb er al 3 casefans in zitten, die maken een mooie airflow, de temps zijn nu trouwens wel wat lager

• Fairy
  • Niet online

Fairy

Fairy schreef op 24 maart 2004 @ 21:21:
2 fans op elkaar is het domste wat je kunt doen, je creert er geen doorstroming mee, alleen maar lawaai en gejengel van fans die met oneven snelheid draaien. Als je eerst eens kijkt of de temp van je kast wel laag genoeg is.....

Want een cpu koelen met warmte lucht is hetzelfde als kachel stoken met het raam open.
Mijn casetemp (IDLE) is nu 26 graden en de cpu is 27 graden. met luchtkoeling.
Athlon XP 2200+ FSB 139, 3 Membanken, 4 HDD's en een Passief gekoelde GF4 Ti4400 met 128MB DDR videomemory.

(Antec sonata ICM Zalman 7000A-Cu)

[ Voor 10% gewijzigd door Fairy op 24-03-2004 21:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
1 grade boven case? dan heb je wel een goeie koeler :S
mijn temps: stressed 52 graden cpu 27 graden case, en idle: 34 graden cpu en 25 graden case :)

• XyS
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:23

XyS

0.o.O

mijn temps exactly same as jojarno :P
wat heb je voor cpu>? en welke cooler

zalman 7000a-cu is ook goed, ga ik ook kopen :+

[ Voor 28% gewijzigd door XyS op 24-03-2004 21:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
k heb een p4 1800 mhz @ 2216 mhz :) en een coolermaster koeler van 15 piek :P
edit: meer specs moet je ff in me sign kijken :)

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2004 21:31 ]

• XyS

XyS

0.o.O

Had toenet al gekeke :p
dom vergete dat jij et was :X
kga ook ff 2 fans op me heatsink aansluite:P

1 bovenop en 1 die tussen de blade door blaast ofzo :)

Verwijderd

Topicstarter
volgens mij krijg je dan tegenwerkende lucht stromen als je dat doet :P ik ga denk ik ff een airduct maken of een zorgen dat de fans tussen de bladen door blazen :)

• whackerjack
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-09-2025
Verwijderd schreef op 24 maart 2004 @ 21:43:
volgens mij krijg je dan tegenwerkende lucht stromen als je dat doet :P ik ga denk ik ff een airduct maken of een zorgen dat de fans tussen de bladen door blazen :)
Heeft dit nu wel of geen zin om twee fans boven elkaar te zetten? Is er iemand die er echt verstand van heeft? Een straalmotor werkt ook met twee fans achter elkaar om voor de drukopbouw voor de verbranding te zorgen?

It takes 2 2 make 1

• Fairy
  • Niet online

Fairy

Verwijderd schreef op 24 maart 2004 @ 21:26:
1 grade boven case? dan heb je wel een goeie koeler :S
mijn temps: stressed 52 graden cpu 27 graden case, en idle: 34 graden cpu en 25 graden case :)
Tja ik vond het ook wel apart, heb die 7000A-CU er net sinds vandaag inzitten, had eerst een 6000-CU maar heb dus geupgrade :)

CPU is niet uit zijn socket geweest en eerst was er altijd wel een temp verschil dus die 7000CU werkt echt prima :) Airflow is ook super met deze kast :)

Let wel, dit zijn idle temps, bij stressen kan het verschil tussen case en cpu wel 3 graden worden...

• XyS

XyS

0.o.O

w0w 3 hele graden :9
hier 20 ofzo

• Haan
  • Laatst online: 18-05 13:43

Haan

dotnetter

Fairy schreef op 24 maart 2004 @ 21:54:
[...]

Tja ik vond het ook wel apart, heb die 7000A-CU er net sinds vandaag inzitten, had eerst een 6000-CU maar heb dus geupgrade :)

CPU is niet uit zijn socket geweest en eerst was er altijd wel een temp verschil dus die 7000CU werkt echt prima :) Airflow is ook super met deze kast :)

Let wel, dit zijn idle temps, bij stressen kan het verschil tussen case en cpu wel 3 graden worden...
Ik twijfel toch een beetje aan die temps van jou.. Zulke prestaties haal je imo met de beste WC nog niet, laat staan met gewoon luchtkoeling.

Kater? Eerst water, de rest komt later

Verwijderd

Topicstarter
20 graden :| hoe heb jij hem gemonteert dan?

Verwijderd

Topicstarter
me temperaturen zijn nu al een stuk minderhoog :) k heb de fans opnieuw op elkaar geplakt alleen nu zit er een paar mm tussen zodat de bladen elkaar minder in de weg zitten enz... het lawaai is ook minder, ik denk dat ik er morgen nog wat dubbelzeidig plakband in ga zetten :D
edit: hij is idle 31 graden

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2004 22:33 ]

Pagina: 1