Toon posts:

Poort 80 http staat open, kan dit kwaad

Pagina: 1
Acties:
  • 394 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Nadat ik mijn netwerk heb voorzien van een Router, ben ik tot de ontdekking gekomen dat 1 computer poort 80 HTTP (Hypertext Transfer Protocol) open staat.
Kan dit kwaad, zo ja hoe kan ik die dicht zetten?

Systeem:
w98 alle update geinstalleerd
Edimax router (br-6104k)

Andere computer ook win98 hebben hier geen last van, dus zal het ergens in de instellingen moeten zitten.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2004 18:44 ]

• Evos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:01
Heb je toevallig niet je router gepoort scannend?

inprincipe geen probleem als alle pc's achter de router zitten en poort 80 niet door gemapped is naar binnen toe....

Verwijderd

Topicstarter
fastbal schreef op 24 maart 2004 @ 18:50:
Heb je toevallig niet je router gepoort scannend?

inprincipe geen probleem als alle pc's achter de router zitten en poort 80 niet door gemapped is naar binnen toe....
Als ik de router gepoort scanned zou hebben, dan zou ie bij alle computer open moeten staan, dat is niet het geval.

wat bedoel je met niet door gemapped naar binnen toe?

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

van waaruit heb je gescant?

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

Verwijderd

Topicstarter
vanuit de site van symantec

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
Als je via een proxy naar jou eigen ip toegaat, krijg je dan een site ?

[ Voor 4% gewijzigd door Attilla op 24-03-2004 19:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
nee, want ik heb geen site, tenminste niet dat ik zelf weet?
zal effe checken

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Als je Symantec laat scannen, dan scant die de WAN-zijde van je router...

Waarschijnlijk wordt poort 80 gebruikt voor Remote Configureren, wat niet zo verstandig is om open te hebben staan als die niet beveiligt is met een wachtwoord en/of IP-access-list :)

Verwijderd

Topicstarter
ik krijg het inlog scherm van mijn router te zien, das vast niet goed?
hoe kan ik dat bij mijn router uitzetten?

• Osiris
  • Niet online
Verwijderd schreef op 24 maart 2004 @ 19:20:
ik krijg het inlog scherm van mijn router te zien, das vast niet goed?
hoe kan ik dat bij mijn router uitzetten?
Ergens in je configuratie van je router als je ff inlogt hè ;) Waarschijnlijk onder een kopje als "System Management / Management Setup" :)

Verwijderd

Topicstarter
Osiris schreef op 24 maart 2004 @ 19:24:
[...]

Ergens in je configuratie van je router als je ff inlogt hè ;) Waarschijnlijk onder een kopje als "System Management / Management Setup" :)
eh, die heb ik niet
ik heb alleen een Remote Management en die zegt het volgende

The remote management function allows you to designate a host in the Internet to have management/configuration access to the Broadband router from a remote site. Enter the designated host IP Address in the Host IP Address field.

alleen staat die al uitgeschakkeld.

Kan het liggen aan het feit dat de dhcp server bij mij staat ingeschakeld?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2004 19:39 ]

• Sfynx
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
DHCP heeft er niets mee te maken:)

Sites als Symantec en grc.com scannen inderdaad van buitenaf je netwerk. Er zijn twee mogelijkheden waarom poort 80 open kan staan:

- je hebt poort 80 op de router geforward naar 1 van je interne computers op je netwerk en daar staat een webserver te luisteren
- je router draait zelf een webserver op die poort.

Vanaf een computer buiten je netwerk naar http://VulHierJeExterneIPin surfen zou toch wel duidelijkheid moeten geven over wat er draait. Je IP posten is nooit een goed idee, maar laat iemand even de service achter die poort identificeren met een portscanner als nmap.... zijn we er zo achter.

En over of het kwaad kan.... Als de service die erachter zit veilig is, kan het geen kwaad, maar als je geen webserver nodig hebt, is het altijd nog beter om de handel dicht te zetten natuurlijk :)

[ Voor 18% gewijzigd door Sfynx op 24-03-2004 20:50 ]

• Evos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:01
Verwijderd schreef op 24 maart 2004 @ 19:00:
[...]
wat bedoel je met niet door gemapped naar binnen toe?
Dit
Sfynx schreef op 24 maart 2004 @ 20:47:

- je hebt poort 80 op de router geforward naar 1 van je interne computers op je netwerk en daar staat een webserver te luisteren

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:23
Is die Symantec geval een webbased scanner? Dan lijkt het mij gewoon dat op dat moment poort 80 gewoon open staat, of je hebt een website open tijdens het scannen. (lijkt me niet dat het specifiek een server moet zijn, TS zegt niet dat op poort 80 gelistened wordt.) Draai eens een virusscanner, lees de faq door, lees de handleiding van je router door. Want het lijkt me niet nodig om voor elk klein vraagje een gil hier te doen.

• Osiris
  • Niet online
cls schreef op 24 maart 2004 @ 21:35:
Is die Symantec geval een webbased scanner? Dan lijkt het mij gewoon dat op dat moment poort 80 gewoon open staat, of je hebt een website open tijdens het scannen. (lijkt me niet dat het specifiek een server moet zijn, TS zegt niet dat op poort 80 gelistened wordt.)
Beetje onzin wat je nu zegt hè :)

Zodra jij een website opent krijg je pakketjes naar remote poort 80. Elk pakketje wat naar je router komt naar poort 80 heeft dat (vanuit jou point of view) met local poort 80.. Dus dat heeft niets te maken met websites die je bezoekt. Uberhaupt kloppen de (vanuit jou point of view) local poorten niet als je een website bezoekt..

• Sfynx
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
cls schreef op 24 maart 2004 @ 21:35:
Dan lijkt het mij gewoon dat op dat moment poort 80 gewoon open staat, of je hebt een website open tijdens het scannen. (lijkt me niet dat het specifiek een server moet zijn, TS zegt niet dat op poort 80 gelistened wordt.)
Als er niet op een poort gelistened wordt, staat die altijd dicht. Het is dus wél een server. Als je een webpagina opvraagt, wordt er niet iets op de client opengezet... en al helemaal niet op poort 80. Dat is een poort boven de 1024, en die wordt alleen gebruikt voor die ene connectie, niet voor het aanbieden van een service.

Voorbeeldje van mij:
TCP cartman:3197 www.tweakers.net:http ESTABLISHED

edit: okay, te laat ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Sfynx op 24-03-2004 21:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik was al zover dat als je mijn ip adres invult je na het invullen van naam een wachtwoord in de configuratie van de router komt. Maar hoe kan ik er nu voor zorgen dat deze van buiten het LAN netwerk niet meer zichtbaar is?
Ik heb er niet zo'n behoefte aan als iemand anders mijn router gaat programmeren.

• fulgore
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-11 12:04

fulgore

goud

Verwijderd schreef op 25 maart 2004 @ 09:45:
ik was al zover dat als je mijn ip adres invult je na het invullen van naam een wachtwoord in de configuratie van de router komt. Maar hoe kan ik er nu voor zorgen dat deze van buiten het LAN netwerk niet meer zichtbaar is?
Ik heb er niet zo'n behoefte aan als iemand anders mijn router gaat programmeren.
In je router moet je iets hebben staan van WAN of webadmin o.i.d. zet dat op disabled zou ik zeggen.

Xbox One GamerTag 'QuarterCask'

• Osiris
  • Niet online
Bij mij (Draytek Vigor 2600WE) heet dat "Allow management from the Internet" onder het menu "Management Setup" wat weer onder het kopje "System Management" staat :)

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Verwijderd schreef op 25 maart 2004 @ 09:45:
is dat vanaf je interne netwerk, dat je die configuratie kunt openen? ZO ja, dat zegt niks over of et van extern ook kan. Aangezien je zegt dat die functie uitstond in de router kan dat als et goed is dus niet. Maar wat je het beste even kunt doen is iemand ander jouw externe ip adres geven, en vragen of hij http://jouw-ip eens wil openen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Verwijderd

Topicstarter
is dat vanaf je interne netwerk, dat je die configuratie kunt openen? ZO ja, dat zegt niks over of et van extern ook kan. Aangezien je zegt dat die functie uitstond in de router kan dat als et goed is dus niet. Maar wat je het beste even kunt doen is iemand ander jouw externe ip adres geven, en vragen of hij http://jouw-ip eens wil openen.
Ik heb het even laten checken door iemand anders, en die kon als hij het wachtwoord had, zo in. Alleen had hij gelukkig het wachtwoord niet.

Verwijderd

Topicstarter
Osiris schreef op 25 maart 2004 @ 13:49:
Bij mij (Draytek Vigor 2600WE) heet dat "Allow management from the Internet" onder het menu "Management Setup" wat weer onder het kopje "System Management" staat :)
Daar ben ik al naar op zoek geweest, maar ik kan dat op mijn Edimax 6401k niet echt vinden. (of ik ben scheel en kijk er over heen?) ook in de handleiding staat daar niets over vermeld :'(
Maar ik zal edimax maar eens mailen, die zullen dat hopenlijk wel weten.

• Kvn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-11 10:32

Kvn

Verwijderd schreef op 25 maart 2004 @ 18:55:
[...]

Daar ben ik al naar op zoek geweest, maar ik kan dat op mijn Edimax 6401k niet echt vinden. (of ik ben scheel en kijk er over heen?) ook in de handleiding staat daar niets over vermeld :'(
Maar ik zal edimax maar eens mailen, die zullen dat hopenlijk wel weten.
Al moet je je er niet al te veel zorgen over maken hoor denk ik, stel gewoon een sterk wachtwoord in als je paranoide bent, iets van 20 karakters met cijfers en letters. Duurt wel ff voor dat iemand dat hacked. Besides, zo fun is een router hacken niet

Verwijderd

Topicstarter
Al moet je je er niet al te veel zorgen over maken hoor denk ik, stel gewoon een sterk wachtwoord in als je paranoide bent, iets van 20 karakters met cijfers en letters. Duurt wel ff voor dat iemand dat hacked. Besides, zo fun is een router hacken niet
Nee, dat niet, maar het is niet echt fijn als iemand zich met jouw spullen kan gaan bemoeien. Ik vraag toch ook niet wat in jouw portomonee zit? Of kan ik die vergelijking niet trekken?

• JohnR
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

Ik heb een soortgelijk exemplaar gehad en volgens mij was het wel degelijk in te stellen. Via system-remote management en dan een vinkje enabled uitzetten. Dat zou de webinterface (van buitenaf) uit moeten krijgen.

Beter overbodig dan te laat. Misschien is het ook handig de firewall-functie van de router te enablen. Dan zou je in ieder geval daarnaast ook nog inkomende requests blocken...

[ Voor 30% gewijzigd door JohnR op 26-03-2004 21:10 . Reden: kleine toevoeging ]

/(bb|[^b]{2})/

• Kvn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-11 10:32

Kvn

Verwijderd schreef op 26 maart 2004 @ 13:19:
[...]

Nee, dat niet, maar het is niet echt fijn als iemand zich met jouw spullen kan gaan bemoeien. Ik vraag toch ook niet wat in jouw portomonee zit? Of kan ik die vergelijking niet trekken?
Ik zie gewoon het complete probleem er niet van in. Verder vind ik het een scheve vergelijking. Als jij je portemonee niet afgeeft kijkt er ook niemand in. Tenzij je bedreigd word. Naja bla. Je snapt het wel.

En nog wat, je hoeft niet zo aangevallen te reageren hoor :)

Verwijderd

Slayerized schreef op 26 maart 2004 @ 12:00:
[...]

Behalve natuurlijk als er een bugje inzit en je er me een standaardww, bufferoverflow of zelfs een simpel URL trucje in kan komen..
Pagina: 1