Fdisk / fat32 niet te formaten

Pagina: 1
Acties:

• Marinus-Roro
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-02 22:23
Ik heb een schrijf ( 9 gb ) die NTFS geformateerd was (Win. NT). Nu wil ik hem weer terug zetten naar FAT32.
Met partition M7. kreeg ik wel gewoon de NTFS partition verwijderd maar het aanmaken van een prim en ext. partition in FAT32 liep vast.
Met Fdisk krijg ik wel een prim. partition & een ext. dos partition. en kan deze laatste ook opdelen in twee schrijven D & E. Echter krijg ik alleen de prim.partition geformateerd en de twee andere schrijven/partitie's niet. Ook de ext. dos partition als een gehele partition aanmaken brengt niet het gewenste resultaat. Het formateren van de partition D of D & E lukt van geen kant. Zodra ik het formateer command ingeef onder in de dos prompt komt hij nog wel met de melding dat alle data verloren zal gaan, en daarna start het formateren op maar deze blijft dan op 0 procent verwerkt staan. Heeft iemand hier ook ervaring mee gehad?? en heeft evt. een oplossing voor dit probleem.

[ Voor 20% gewijzigd door Marinus-Roro op 24-03-2004 18:14 ]

All in one - touch desktop. *en de benodige overige spullen - anders looptieniet :-) *

• Marinus-Roro
Tweede poging.
Via Partition Magic 7 krijg ik nu wel een prim. partition aangemaakt & meteen fat32 geformateerd. Maar P.M7 blijft nog steeds vastlopen op het aanmaken van de extended gedeelte. Echter de extended partion, met een of twee logical drive's kan ik wel aanmaken met Fdisk, maar dan is deze nog steeds niet te formateren naar FAT32. Opzich zou ik dus wel via P.M7 een grote prim.part. kunnen aanmaken en door P.M7 laten formateren in Fat32.
Maar deze laatste optie is nu niet de meest gewenste, omdat je dan bij een evt.
nieuwe format of windows crash al je gegevens kwijt bent.

Dus evt. suggesties zijn nog steeds welkom.

All in one - touch desktop. *en de benodige overige spullen - anders looptieniet :-) *

• _Lu_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-10-2022
google even op xfdisk. Ik heb vaker dat soort taferelen meegemaakt & mbv xfdisk is t tot nu toe altijd weer goedgekomen. succes!

Life is too short... Play more...

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-03 10:10

mutsje

Certified Prutser

hoi Marinus-Roro
zou je in het vervolg de EditAfbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif knop willen gebruiken. Modjes kunnen jou 2e post als schoppen/kicken zien en dat is not done. ty.

btw pm wil nog wel eens moeilijkheden geven dus voortaan voordat je gaat klooien je data ff veilig stellen.

[ Voor 14% gewijzigd door mutsje op 24-03-2004 19:46 ]

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:36

momania

iPhone 30! Bam!

Aangezien het hier alleen maar om het formatteren gaat, heeft het dus nog niks met windows te maken :)

Dus: Windows Operated Systems >> Opslagmedia & I/O Controllers

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

• Marinus-Roro
mutsje schreef op 24 maart 2004 @ 19:45:
hoi Marinus-Roro
zou je in het vervolg de Edit[afbeelding] knop willen gebruiken. Modjes kunnen jou 2e post als schoppen/kicken zien en dat is not done. ty.

btw pm wil nog wel eens moeilijkheden geven dus voortaan voordat je gaat klooien je data ff veilig stellen.
Zal daar in de toekomst rekening mee houden.
En wat betreft PM - nou dat was in dit geval niet zo belangrijk daar ik een geheel
schone schrijf wil overhouden. B.t.w. was het ook een opstartdisketten van PM. en niet een versie onder windows.

• Sfynx
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Waarschijnlijk een wat rotte partitietabel, waardoor de betreffende programma's in de war raken... het begin van de schijf wegvegen met nulletjes moet al genoeg zijn :) hoe je dat snel moet doen in DOS/Windows weet ik niet, maar in Linux gaat het zo als je schijf op /dev/hda zit:

dd if=/dev/zero of=/dev/hda bs=1024k count=1

(veegt de eerste megabyte van de schijf compleet leeg)... count argument weglaten voor een hele schijf vol nullen ;)

Andere manier is low level fomat door een tool van de fabrikant, dat gaat dan meestal vanuit DOS.

[ Voor 7% gewijzigd door Sfynx op 24-03-2004 22:05 ]

• Marinus-Roro
Nou weer even een update.
De tip van Xfdisk uitgeprobeerd.
Krijg hiermee wel de schrijf opgedeeld in 3 partitie's en krijg hem ook
geinitialiseerd op fat32. Dit programma kan echter geen format uitvoeren.
Hand matig kan ik in z'n geheel geen format uitvoeren op een van de drie partities. De vraag wilt u alles verwijderen en daarna de weet u het zeker vraag komt nog wel. en na de melding start format komt er alleen nog een knipperende cursor in beeld met 0% voltooid. Met Partiion magic 7 krijg ik wel een van de drie partities geformateerd maar als hij aan een tweede partitie wil beginnen hangt dit programma zichzelf op. In eerste instantie ook nog geprobeerd om een grote drive aan te maken. Dit lukte niet met PM7 of met Fdisk - maar Xfdisk kon hier wel mee uit de voeten. En PM7 kreeg deze wel geformateerd alhoewel hij hierna ook weer vastliep.
Als ik nu een CHKdisk op C: uitvoer gaat alles goed. Alleen heb je niu geen mooie opdeling qua bestandsbeheer kunnen maken. Overigens heb ik geen low-format diskette van de fabricant, en ook op de site van IBM heb ik niets terug kunnen vinden over een mogelijk probleem met dit type PC.
Bios ziet de schrijf wel gewoon - en ide driver kan alleen in normal of high performance worden gezet. beide instellingen uitgeprobeerd maar nog steeds geen patitie format mogelijk. Als iemand nu nog een tip heeft, dan wil ik dat best nog wel even uitproberen.

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-01 15:40
Wat is er mis met formatteren vanuit DOS/Windows met het commando "format"?

Start, als je geen PC met Windows hebt, op van een win98 bootdisk (www.bootdisk.com) en doe dan:

format c: (enter)

Dan moet het gewoon lukken (ik snap niet waarom dat persé met PM moet.) Het kan natuurlijk ook vanuit de setup van Windows (9x, 2K, XP etc.) - de installatie dus.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• Marinus-Roro
pinockio schreef op 27 maart 2004 @ 09:00:
Wat is er mis met formatteren vanuit DOS/Windows met het commando "format"?

Start, als je geen PC met Windows hebt, op van een win98 bootdisk (www.bootdisk.com) en doe dan:

format c: (enter)

Dan moet het gewoon lukken (ik snap niet waarom dat persé met PM moet.) Het kan natuurlijk ook vanuit de setup van Windows (9x, 2K, XP etc.) - de installatie dus.
Dat geef ik al aan. Als ik de schrijf opdeel - dan krijg ik hem niet via de opstartdiskette geformateerd.
Na het ingeven van het format (C - D of E) command krijg je wel de gebruikelijke vragen te zien, maar daarna doet hij niets. Blijft staan op 0% uitgevoerd. Heb hem wel een keer lang in deze situatie laten staan maar ook dat haalt niets uit.
vandaar de uitwijk naar PM. Wat ik nog niet heb uitgeprobeerd is het formateren van de schrijf in een ander systeem. want de pc. herkend de schrijf verder wel.

[ Voor 4% gewijzigd door Marinus-Roro op 27-03-2004 09:14 ]

• Marinus-Roro
sorry

[ Voor 99% gewijzigd door Marinus-Roro op 27-03-2004 09:15 . Reden: dubbelklik ]

• Hax0r3d427
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-03 18:47
Heb je geporbeerd om met Fdisk (in dos en niet dos box!!) alle partities te verwijderen?

http://hax0r4d.serveuser.com/Support/Image/png.aspx.png

• Marinus-Roro
Hax0r3d schreef op 27 maart 2004 @ 09:22:
Heb je geporbeerd om met Fdisk (in dos en niet dos box!!) alle partities te verwijderen?
In Dos - via opstartdiskette win98.
Schrijf is geheel leeg - en format in diverse opdelingen uitgeprobeerd.
Schrijf is nu geformateerd (fat32) als een prim. C: schrijf.
Maar zou hem graag willen opdelen in drie stukken, en dat laatste lukt
dus niet.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Heb je dat ding al eens gedebugged?
FDISK FAQ
Hier staat in hoe je dat kunt doen. Schijf is dan helemaal leeg (dus ook bootrecords zijn weg) en dan kun je gewoon met fdisk nieuwe partities maken.

Verwijderd

wel eens gehoord van delpart.exe? Dat tooltje gebruik ik wel eens om ALLE partities van de schijf te verwijderen, ook partities die niet met andere tooltjes te benaderen/verwijderen zijn. Moet ergens te vinden zijn bij Microsoft.
Kun je daarna weer opnieuw beginnen met indelen van je schijf.

• Hax0r3d427
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-03 18:47
Marinus-Roro schreef op 27 maart 2004 @ 09:45:
[...]

In Dos - via opstartdiskette win98.
Schrijf is geheel leeg - en format in diverse opdelingen uitgeprobeerd.
Schrijf is nu geformateerd (fat32) als een prim. C: schrijf.
Maar zou hem graag willen opdelen in drie stukken, en dat laatste lukt
dus niet.
Je moet wel eerst een primaire partitie adden voordat je er logische station kan maken.

http://hax0r4d.serveuser.com/Support/Image/png.aspx.png

Verwijderd

heb hier een snellere link: http://www.russelltexas.com/delpart.exe

• Marinus-Roro
Ik zal dat tooltje even downloaden en ermee aan de slag gaan.
Wellicht dat dit uitkomst bied.

hou jullie op de hoogte. tot zover weer bedankt.

• Marinus-Roro
Nou zoals belooft hier een update.

Heb het bovenstaande programma gedownload, en bekeken of er
nog een partitie achter was gebleven.
Maar ook deze geeft alleen maar de huidige C: partitie weer.
Wat wel nog opvalt is het verschil in schrijfgrote.
Volgens maxtor en workbench programma zou de schrijf 10.2 mb groot
moeten zijn. Echter onder de diverse Fdisk programma's 9.6+ mb groot.
Nu kan dit te maken hebben met een andere optelling van de waarden,
maar zou ook kunnen duiden op één of andere achtergebleven data block.
alhoewel dit toch verdwenen zou moeten zijn na een fdisk + init.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Marinus-Roro schreef op 29 maart 2004 @ 17:56:
Nou zoals belooft hier een update.

Heb het bovenstaande programma gedownload, en bekeken of er
nog een partitie achter was gebleven.
Maar ook deze geeft alleen maar de huidige C: partitie weer.
Wat wel nog opvalt is het verschil in schrijfgrote.
Volgens maxtor en workbench programma zou de schrijf 10.2 mb groot
moeten zijn. Echter onder de diverse Fdisk programma's 9.6+ mb groot.
Nu kan dit te maken hebben met een andere optelling van de waarden,
maar zou ook kunnen duiden op één of andere achtergebleven data block.
alhoewel dit toch verdwenen zou moeten zijn na een fdisk + init.
Als er 10.2 GB op je hdd staat heb je uiteindelijk iets van 9.7GB bruikbaar in windows en fdisk.

• Marinus-Roro
Terw_Dan schreef op 29 maart 2004 @ 17:58:
[...]

Als er 10.2 GB op je hdd staat heb je uiteindelijk iets van 9.7GB bruikbaar in windows en fdisk.
Oke, dat is dan bij deze verklaart, nu nog het indelingsprobleem.

• Marinus-Roro
Nou... begin nu toch echt te denken dat de schrijf kaduk is :(
Ook het speciale test programma van de schrijven producent
komt niet helemaal door z'n testprogramma heen.
Wel een keer de hele boot sector laten schonen en en quick
low format laten uitvoeren.
Maar na het opdelen in de nieuwe partitie structuur (wat overigens
wel steeds goed verloopt) laat de schrijf zich elke keer niet formateren.
Een partitie lukt wel maar daarna zwijgt de formateren van de andere delen
in alle toonaarden.
Het formateren als een schrijf lukt nog wel steeds - maar dat had ik al eerder
gemeld. Echter dan is na een install van een besturingssysteem de p.c.
niet vooruit te branden door lange seektimeouts.

Dus ik denk dat ik het maar opgeef met dit exemplaar. ;(

[ Voor 8% gewijzigd door Marinus-Roro op 03-04-2004 05:04 ]

• guidooo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-01 02:17

guidooo

Amd-64 ownage

Heb je al eens een install van XP geprobeert?
Daar vraagt ie of je hem wil formateren in ntfs of fat 32, kies de laatste en als dat klaar is dan fdisk proberen.
Ik heb het zelfde gehad met ntfs schijven die ik wilde veranderen maar fdisk en format werken niet met ntfs. eerst moet de schijf helemaal geformatterd zijn als fat32 dan kan je daarna met fdisk gewoon partieties toewijzen.

Waar wil je zitten in het hiernamaals?............Rokers of niet-rokers

Pagina: 1