[Topologie] Kabel + ADSL

Pagina: 1
Acties:
  • 117 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• One_Gandalf
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:34
Ik heb nu kabel en krijg er binnenkort ADSL bij. Nu wil/kan ik voor korte tijd (een paar weken) beide verbindingen tegelijkertijd gebruiken.

Momenteel heb ik het volgende:
  • kabelmodem
  • router
  • twee computers
Aangezien ik elders gelezen heb dat mijn router (Draytek 2200e) niet verder gaat dan 6+ megabit wil ik deze tijdelijk buiten gebruik stellen.

Ik denk dan aan de volgende opstelling:
  • ADSL-modem naar PC1
  • kabel-modem naar PC2
Echter dan kunnen de PC's elkaar niet meer benaderen. Weet iemand hier een slimme oplossing voor?

De UTP-kabels van beide PC's, de modems en de router treffen elkaar in de meterkast.

[ Voor 3% gewijzigd door One_Gandalf op 24-03-2004 17:09 ]

• WildOne
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-08 18:55
Welk ADSL modem krijg je?? Misschien dat je dit in de uplinkpoort van je router kan hangen (er vanuit gaande dat je de WAN poort en de uplinkpoort tegelijk kunt gebruiken)

• One_Gandalf
WildOne schreef op 24 maart 2004 @ 17:23:
Welk ADSL modem krijg je?? Misschien dat je dit in de uplinkpoort van je router kan hangen (er vanuit gaande dat je de WAN poort en de uplinkpoort tegelijk kunt gebruiken)
Het ADSL-modem is de ZyXEL Prestige 650R-33 ethernet modem voor ISDN linesharing.

Dan komt op de WAN-poort van de router de kabel-verbinding binnen en op de uplink poort van de router de ADSL-verbinding. Dan moet ik mijn router dus zo instellen dat hij met beide verbindingen wil praten. Is dit mogelijk?

Nadeel is wel dat ik dan niet de maximale 8 megabit van de ADSL-lijn kan benutten omdat de router niet verder kan dan 6+ megabit.

[ Voor 17% gewijzigd door One_Gandalf op 24-03-2004 18:11 ]

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

volgens mij heeft de Zyxel zelf routerkwaliteiten in zich.....

maarre....
volgens mij kan het helemaal niet wat jij wil (of je moet professionele shit gaan gebruiken)

Modbreak: Gelieve te kappen met zulk soort termen, er is je al meerdere malen gewezen op het feit dat ongefundeerd flamen hier niet de bedoeling is :(

[ Voor 82% gewijzigd door Koffie op 24-03-2004 22:17 . Reden: Gelive normale termen te gebruiken :( ]

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11-2025
Misschien dat je wat kan bereiken door in beide pc's een extra NIC te plaatsen en die te verbinden met een crosslink-kabel ...

Anders vrees ik dat je naar een dual-WAN router zal moeten gaan zoeken..

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:55

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
(jarig!)
In de search is dit wel eens voorbij gekomen..

Je moet dus naar een router met 2 wan poorten als je ze wilt bundelen, en die zijn niet goedkoop :)

Je kunt wellicht proberen om met een pc met 2 nics en linux de poorten te bundelen.

Tweakers Discord

• One_Gandalf
Voor alle duidelijkheid het gaat niet om het combineren van de WAN-verbindingen. Ik wil PC 1 aansluiten op het ADSL-modem en PC 2 op het kabel-modem.

De vraag is 'slechts' hoe ik daarnaast de mogelijkheid open houd dat de PC's onderling bestanden kunnen uitwisselen.

Met als randvoorwaarde dat ik de oplossing in de meterkast kan uitvoeren. Ik dacht zelf aan het splitsen van de UTP-kabel:
  • UTP PC1 naar UTP PC2 en ADSL-modem
  • UTP PC2 naar UTP PC1 en kabel-modem
Ik weet alleen niet of dit ongestraft kan en welke hulpstukken ik hier voor nodig heb.

• Exterazzo
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-08 21:51

Exterazzo

Qeasy

Je kunt toch 2 routers in je netwerk hangen, waarbij je bij allebei DHCP uitzet. En dan zelf ip adressen opgeeft in de range. 192.168.x.x en dat je dan de gateway e.d. op elke computer anders instelt?

Audentia

Verwijderd

Ik denk misschien te simpel. Een 2de NIC in allebei de pc's en een crosscable er tussen :X

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-08 22:29
Wat mssl zegt werkt perfect en snel enige nadeel is 2 bezette pci sloten.

Mocht je besluiten het zo te doen denk dan even verder en kijk voor 2 gbit kaartjes :9 Heb je meteen een beetje snelheid erbij.

• One_Gandalf
CROSS CABLE
De cross-cable optie heb ik overwogen maar dat wordt me te ingewikkeld omdat het slechts om een zeer tijdelijke oplossing gaat. Ik zou dan een lange cross-cable moeten kopen en twee extra NIC-kaarten.

TWEE ROUTERS
Is de oplossing met twee routers misschien werkbaar? Ik kan het Zyxel-modem instellen als router en het kabel-modem aansluiten op de Draytek-router. Kan ik dan beide routers ongestraft koppelen? Ik zie zojuist dat het Zyxel-modem slechts één aansluitpunt heeft voor een UTP-kabel.

[ Uiteindelijk zal ik alleen met ADSL werken en speelt dit niet meer. ]

[ Voor 22% gewijzigd door One_Gandalf op 25-03-2004 14:24 ]

Verwijderd

------------
| kabelmodem -
------------
------------
| draytek(192.168.0.1)
------------
(via uplink draytek)

------------
| Switch |
------------

ADSL LIJN
------------
zyxel(192.168.2.1)
------------
Ip alias instellen : http://www.zyxel.com/supp...ote/p314/app/ip_alias.htm

- DHCP uitzetten in beide routers

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2004 21:18 ]

• One_Gandalf
Verwijderd schreef op 25 maart 2004 @ 21:16:
------------
| kabelmodem -
------------
------------
| draytek(192.168.0.1)
------------
(via uplink draytek)

------------
| Switch |
------------

ADSL LIJN
------------
zyxel(192.168.2.1)
------------
Ip alias instellen : http://www.zyxel.com/supp...ote/p314/app/ip_alias.htm

- DHCP uitzetten in beide routers
Kun je dit schema nader toelichten :?

Ik kan er geen kaas van maken :o

Ik vermoed dat je bedoelt dat de Zyxel en Draytek als router moeten worden ingesteld. Maar wat bedoel je met switch en wat bedoel je met 'via uplink draytek'?

En hoe moet het een en ander worden aangesloten?

[ Voor 18% gewijzigd door One_Gandalf op 25-03-2004 21:59 ]

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-08 16:58
Exterazzo geeft de makkelijkste, en functionele oplossing. Voordeel is dat je geen extra handware nodig hebt; anders dan dat je ADSL modem als router moet werken.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• One_Gandalf
ijdod schreef op 26 maart 2004 @ 10:57:
Exterazzo geeft de makkelijkste, en functionele oplossing. Voordeel is dat je geen extra handware nodig hebt; anders dan dat je ADSL modem als router moet werken.
Hoe verbind ik dan de routers met elkaar :?

Hoe kunnen de computers dan met elkaar 'praten' :?

• Exterazzo

Exterazzo

Qeasy

Afbeeldingslocatie: http://www.de-pit.net/janooms/netwerk.gif

Er van uitgaande dat de Zyxel router capaciteiten heeft, hang je die met een crosskabel of gewone kabel aan de LAN kant van je Draytek router, en je je computers ook in de LAN kant van je draytek router. Nu stel je op beide routers DHCP niet in. Of iig je geeft je computers handmatig ip adressen bijv:

Draytek: 192.168.1.1
Zyxel: 192.168.1.2
PC1: 192.168.1.3
PC2: 192.168.1.4

En dan stel je op de ene pc als gateway de Zyxel in (192.168.1.2) en op de andere als gateway de draytek (192.168.1.1). Ook moet je nog even handmatig je DNS servers opgeven maar die moet je gewoon opzoeken van je provider.

Audentia

• Romke

Romke

Dieselhead

ik denk dat dat wel kan, maar dan moet je dhcp op de zeikcel aanzetten

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• One_Gandalf
Exterazzo schreef op 26 maart 2004 @ 14:54:
[afbeelding]

Er van uitgaande dat de Zyxel router capaciteiten heeft, hang je die met een crosskabel of gewone kabel aan de LAN kant van je Draytek router, en je je computers ook in de LAN kant van je draytek router. Nu stel je op beide routers DHCP niet in. Of iig je geeft je computers handmatig ip adressen bijv:

Draytek: 192.168.1.1
Zyxel: 192.168.1.2
PC1: 192.168.1.3
PC2: 192.168.1.4

En dan stel je op de ene pc als gateway de Zyxel in (192.168.1.2) en op de andere als gateway de draytek (192.168.1.1). Ook moet je nog even handmatig je DNS servers opgeven maar die moet je gewoon opzoeken van je provider.
Bedankt voor de nadere uitleg. :)

Ik ga dit uitproberen zodra de ADSL-verbinding actief is. Voor alle duidelijkheid: ik hoef geen gebruik te maken van de uplink-aansluiting van de Draytek?

Verwijderd

One_Gandalf schreef op 26 maart 2004 @ 21:25:
[...]

Ik ga dit uitproberen zodra de ADSL-verbinding actief is. Voor alle duidelijkheid: ik hoef geen gebruik te maken van de uplink-aansluiting van de Draytek?
Denk Draytek aan Zyxel verbinden he :+ of ik begrijp het niet:

Zyxel - Draytek - pc's. Hierdoor verbinden sommige zich met de ene en de andere met de andere router :9

• Exterazzo

Exterazzo

Qeasy

One_Gandalf schreef op 26 maart 2004 @ 21:25:
[...]

De uplink aansluiting gebruiken ligt aan je kabel. Als je een gewone kabel gebruikt (dus geen cross) dan moet je wel de uplink gebruiken. Gebruik je al een crossed kabel dan moet je een gewone poort gebruiken op de Draytek

Audentia

• One_Gandalf
Exterazzo schreef op 27 maart 2004 @ 00:22:
[...]

De uplink aansluiting gebruiken ligt aan je kabel. Als je een gewone kabel gebruikt (dus geen cross) dan moet je wel de uplink gebruiken. Gebruik je al een crossed kabel dan moet je een gewone poort gebruiken op de Draytek
_/-\o_

• Romke

Romke

Dieselhead

offtopic: als je dan straks nog maar over 1 verbinding beschikt vind je de andere weer te traag en ga je je daaraan irriteren, dus ik zou het niet doen (om gewenning te voorkomen)

Pagina: 1