Abit SE6 Crashed

Pagina: 1
Acties:

• 0528973
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15-05-2013
Hoi allemaal,

Ik heb een klein maar irritant probleem. Mijn pc freezed met erg grotte regelmaat.
Ondertussen heb ik vastgesteld dat het probleem zeer waarschijnlijk een hardware probleem is. Het freezen gebeurt namelijk onder verschillende OS'en(windows, linux)

Het freezen uit zich random, niet eens wanneer de pc in kwestie zwaar belast wordt oid. Meestal reboot mijn machine meteen en herstart het hele systeem, de laatste tijd krijg ik echter steeds vaker dat mijn machine blijft "hangen" en dat tie nergens meer op reageert. Om hem dan te laten rebooten moet ik hem compleet van zijn stroomvoorziening afhalen.

Dit probleem doet zich dus niet alleen onder windows en linux voor, maar ook wanneer ik bijv. langdurig memtest86 uitvoer.(Denk hierbij aan meer als 30 minuten) Waarbij memtest86 zelf tijdens (zolang het goed gaat dus) aangeeft dat er geen geheugen problemen zijn.

Mijn systeem is gebaseerd op een Abit SE6 mainboard met een 933 mhz intel pentium III processor. Er zit 512 mb kingston geheugen in, 2 harde schijven(IBM), 1 cdrom speler en een 3com netwerk kaart.

Alle schijven zijn afzonderlijk getest met software van IBM, de schijven bevatten geen fouten en of andere problemen. Deze reboot problemen heb ik al redelijk lange tijd en ze beginnen nu toch erg vervelend te worden. Aangezien ik niet kan pinpointen waar het probleem zich nu bevindt.

Ogenschijnlijk lijkt het niets met mijn processor te maken te hebben(alhoewel ik dit nog niet heb kunnen testen, ik heb namelijk geen idee hoe ik dit zou moeten doen) en het lijkt ook niets met mijn geheugen te maken te hebben... Aangezien memtest86 na meerdere passes(3-6) nog steeds geen fouten gevonden heeft.

Ik heb zojuist een topic gelezen waarin een gelijksoortig probleem werd opgelost door de Vcore spanning hoger in te stellen. Ik heb dit nog niet kunnen proberen en hoop dat dit mijn oplossing is(al verwacht ik van niet vanwege andere hardware ed)

Zijn er nog tools in de omloop waarmee ik bijv. mijn processor kan testen op zijn werking, mijn geheugen en schijven lijken goed te zijn?

Ik zal vanavond meteen even mijn condensatoren bekijken...(hoop niet dat ze lekken)

Verder is waarschijnlijk nuttige info dat mijn hele systeem niet is overgeklokt en nu +/- 2.5 jaar oud is, mijn bios is de laatst mogelijke versie die er beschikbaar is bij Abit...

[ Voor 9% gewijzigd door 0528973 op 24-03-2004 16:04 ]

Pascal

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:56

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Dan blijven er nog 4 dingen over:
-CPU
-Videokaart
-Mobo
-voeding

Wissel deze eens één voor één om en kijk of het probleem over is?
Ik heb precies hetzelfde probleem gehad met een Gigabyte ZXE moederbord.
--------
Tjek temps en voltages eens. Max 5% afwijking.

[ Voor 16% gewijzigd door PD2JK op 24-03-2004 17:06 ]

Toen waren beige computers heel gewoon.

• 0528973
Videokaart kan het niet zijn(dit is een agp matrox g450 kaart welke het overal netjes in doet... tevens doet de onboard variant mijn mijn mainboard het ook goed)

Voeding, CPU en Mobo blijven idd helaas over...

Nou ja, ik ga zo naar huis en dan gaat ik is controleren of er kapotte condensatoren op mijn mobo zitten. Zo niet, dan gaat ik mijn Vcore spanning iets verhogen... Mocht dat ook niet baten dan probeer ik een CPU wissel uit met een andere PC.

[ Voor 37% gewijzigd door 0528973 op 24-03-2004 17:18 ]

Pascal

• 0528973
Hoe irritant,

Het lijkt er erg op dat mijn condensator is gesprongen :(
Dus mijn CPU, geheugen en voeding zijn het dus niet....
Nou ja, maar is kijken of ik nog garantie heb op een productie fout.

Pascal

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:56

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Als je geen garantie meer op je mobo hebt, kun je makkelijk de condensator vervangen door er een nieuwe op te solderen. Is het een elco (electrolytische condensator), kijken naar plus en min van het componentje. :)

Ik weet niet in hoeverre je er verstand van hebt ;)

Toen waren beige computers heel gewoon.

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

De Abit SE6 staat bekend om z'n slechte condensatoren. Kijk nog maar eens of er niet meer dan die ene condensator is gesprongen. Het is namelijk goed mogelijk dat er meerdere condensatoren gesprongen zijn.

Stuur Abit maar een mailtje. Garantie zal waarschijnlijk niet meer hebben, maar misschien hebben ze tips oid mbt de reparatie :)

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

• 0528973
Bedankt voor de reacties tot nu toe,
Ik heb vanmorgen nog eens gekeken en ik vermoed dat er 3 "gesprongen" zijn en dat er 2 bijna gaan lekken...

Zelf heb ik weinig verstand van solderen en mijn garantie is idd verlopen...(heb de machine nu ongeveer 3,5 volgens de verkoop bon :()

Ik ga Abit mailen en kijken of ze me de juiste elco's kunnen sturen en dan gaat ik me pc winkel is een schop geven en zeggen dat ze die dingen erop moeten solderen :)

Pascal

Pagina: 1