[hub] paar vraagjes erover...

Pagina: 1
Acties:

• Bware81
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-01-2022
ik heb op de hcc beurs een SUPER STACK || baseline dual speed hub in me handen geschoven gekregen..

maar nu heb ik er wat vraagjes over

- kan ik deze gebruiken om men internet (@home) mee te delen thuis en ook unreal over te spelen met 3 computers?

als dit kan op welke poort moet dan de modem van @home hangen en hoe zit dat dan met de ip adressen?

quote vanuit FAQ:

netwerkkaart <-> netwerkkaart = cross
netwerkkaart <-> hub/switch poort = straight
netwerkkaart <-> hub/switch uplink = cross
hub/switch uplink poort <-> hub/switch gewone poort = straight
hub/switch gewone poort <-> hub/switch gewone poort = cross
hub/switch uplink poort <-> hub/switch uplink poort = cross

maar waar valt de modem (com21) van @home onder? en welke kbel moet er dus lopen vanuit de modem naar de HUB.

FAQ:

PS: sommige switch zijn Auto-MDI/MDIX
Wat dus betekend dat je cross of straight mag gebruiken en de switch zelf nog eens crossed als dat nodig is.
PS2: Als je een router hebt met een ingebouwde switch dan gelden natuurlijk de regels voor switch.

maar dit zit ook op mijn hub... kan ik een knopje indrukken van wel MDI of MDIX en daar staat ook nog een nummer bij 3c16592a.

AMD64 XP3000+, 1024MB Kingston, ASUS K8V deluxe SE, ATI Radeon 9800 pro Realtek8139 Nic, ITE RAID contr, 2x 80GB Maxtor,2x 160GB sataMaxtor, NEC1300a DVD-r, Samsung DVD/CD-r combo. 21inch crt Compaq

• _WgV_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-05 09:11

_WgV_

It's a magical world!

Je modem moet óf met een straight-cable op je uplink.(als je die hebt) Of met een gewone op een gewone poort.
Dan moet het werken, en wat die ip-adressen betreft: gewoon de wizard van windows XP runnen komt het helemaal goed!

#StopBurningStuff

• Bware81
_WgV_ schreef op 24 maart 2004 @ 15:30:
Je modem moet óf met een straight-cable op je uplink.(als je die hebt) Of met een gewone op een gewone poort.
Dan moet het werken, en wat die ip-adressen betreft: gewoon de wizard van windows XP runnen komt het helemaal goed!
nee geen uplink gewoon 12 poorten meer niet...

dus dat moet lukken dan ...

AMD64 XP3000+, 1024MB Kingston, ASUS K8V deluxe SE, ATI Radeon 9800 pro Realtek8139 Nic, ITE RAID contr, 2x 80GB Maxtor,2x 160GB sataMaxtor, NEC1300a DVD-r, Samsung DVD/CD-r combo. 21inch crt Compaq

Verwijderd

je kan met een hub dus geen internet delen, tenzij je modem zelf al als router fungeert.

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

met een hub kun je noraalgesproken geen i-net delen, maar met een com21 moet je tog zelf het ip adres invoeren en de gatweay en de hele zooi??

en wat die uplink betreft: het kan ook zijn dat alle poorten uplink zijn

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• Bware81
anti-XP schreef op 24 maart 2004 @ 15:41:
met een hub kun je noraalgesproken geen i-net delen, maar met een com21 moet je tog zelf het ip adres invoeren en de gatweay en de hele zooi??

en wat die uplink betreft: het kan ook zijn dat alle poorten uplink zijn
nope com21 hoef / kan je zelf nix aan doen iig zover ik weet...

Verwijderd

Dan moet je ergens een router kopen, kost zo'n 50/100 euro. Maar dan had je beter meteen een router kunnen kopen, omdat daarin meestal een ingebouwde switch zit. Dus aan die hub heb je niks.

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-08 15:24
Inderdaad, een COM21 modem is puur een modem en heeft geen webinterface om iets in te stelen.
Alleen een COM-poort schijnt er op te zetten om wat mee te kunnen "hacken".
TS zal dus eerst een router moeten aanschaffen en die tussen de modem en hub moeten zetten.

In de beginjaren van @home kon je nog wel extra IP-adressen krijgen en op den duur zelfs gratis, maar tegenwoordig doen ze dat niet meer en mag je blij zijn als je ze uit de beginjaren hebt gekregen en nog steeds mag gebruiken. ;) Kijk, in zo'n geval kun je dus wel die HUB gebruiken en moet je op elke PC 1 van de IP-adressen inklokken die je destijds van @home hebt gekregen; iedere PC zn eigen IP btw.

En over de kabel: gewoon een normale CAT5 UTP kabel tussen de modem en de uplink van je HUB (mits je dus meerdere IP-adressenb van @home hebt he), anders een normale UTP-kabel tussen de COM21-modem en de WAN-aansluiting van de router.

Edit:
Heb zelf geen COM21-modem (zit op ADSL), maar kom wel eens zo nu en dan bij @home-abbonee's.

Edit 2:
Verwijderd schreef op 24 maart 2004 @ 15:49:
Dan moet je ergens een router kopen, kost zo'n 50/100 euro. Maar dan had je beter meteen een router kunnen kopen, omdat daarin meestal een ingebouwde switch zit. Dus aan die hub heb je niks.
Niet gelijk afkraken he. ;)
Routers zijn vandaag de dag ook niet zo vreselijk duur meer, dus die HUB kan nog best heel bruikbaar zijn. ;)

[ Voor 26% gewijzigd door Joen op 24-03-2004 15:54 ]

Verwijderd

Of een server achter die com21 hangen.
De server verdeeld dan internet, en achter die server hang je die hub.

Als je nog een oude pc hebt moet je eens "Freesco" installeren. Is helemaal niet moeilijk en draaibaar vanaf 1 diskette.
Enigste wat je nodig hebt zijn 2 NIC's, een oude pc bv 386 en een diskette.
Freesco installen, alles doorlopen en internetten maar.

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-08 15:24
Verwijderd schreef op 24 maart 2004 @ 15:53:

Als je nog een oude pc hebt moet je eens "Freesco" installeren. Is helemaal niet moeilijk en draaibaar vanaf 1 diskette.
Dat kan natuurlijk ook. ;)
Alhoewel ik persoonlijk Freesco wat traag vind en ook moeilijk te configureren.
Verder kan je nog een goed beveiligde proxy installeren op een PC met 2 netwerkkaarten. ;)

Verwijderd

JeroenM_tbs schreef op 24 maart 2004 @ 15:55:
[...]
Dat kan natuurlijk ook. ;)
Alhoewel ik persoonlijk Freesco wat traag vind en ook moeilijk te configureren.
Verder kan je nog een goed beveiligde proxy installeren op een PC met 2 netwerkkaarten. ;)
Freesco is idd traag met opstarten vanaf diskette, maar als het draait dan blijft het ook draaien en goed!
Ik heb het zelf een half jaar ofzo gehad.

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

Bware81 schreef op 24 maart 2004 @ 15:42:
[...]

nope com21 hoef / kan je zelf nix aan doen iig zover ik weet...
ik d8 dat je bij je netwerkkaart als gateway ht ip van je modem in moest voeren (de laatste keer dat ik dat heb gedaan is inmiddels ook al weer een aantal jaren geleden)

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• Bware81
Verwijderd schreef op 24 maart 2004 @ 15:53:

nou men hoof pc... die beneden staat is altijd online.. dus.. alsk daar internet deel op een nieuwe nic dan die weer terug hang aan de hub dan heb je wel overal internet?

Verwijderd

Bware81 schreef op 24 maart 2004 @ 15:59:
[...]

nou men hoof pc... die beneden staat is altijd online.. dus.. alsk daar internet deel op een nieuwe nic dan die weer terug hang aan de hub dan heb je wel overal internet?
ja dan wel, alleen beetje omslachtig.

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 12:58
Scoor nu ergens een oude pc, waar je freesco of smoothwall op zet en hang daar op de 2e netwerkkaart je hub aan. Dan komt het allemaal goed.

_ik_ zou het niet via je hoofdpc doen.

En een E-tech routertje kost €45.-
Is ook het overwegen waard.

Abort, Retry, Quake ???

• Bware81
Verwijderd schreef op 24 maart 2004 @ 16:00:
[...]

ja dan wel, alleen beetje omslachtig.
hmmmja idd...

maar men router/switch is kapot dusja.. en ik heb dat ding toch liggen en netwerk kaartjes enzo ook dus.. das goedkoper..

want die router/switch doet het nog wel maar na paar sec schakelt ie i net uit en dan doet hij het weer wel een beetje , heb al firmware update gedaan maar dat werkt ook nie...

Verwijderd

Bware81 schreef op 24 maart 2004 @ 16:03:
[...]

hmmmja idd...

maar men router/switch is kapot dusja.. en ik heb dat ding toch liggen en netwerk kaartjes enzo ook dus.. das goedkoper..

want die router/switch doet het nog wel maar na paar sec schakelt ie i net uit en dan doet hij het weer wel een beetje , heb al firmware update gedaan maar dat werkt ook nie...
Zeker van "Eminent" rommel heb ik ook gehad, 3 dagen gehad en weer verkocht rommelding.
Het kan idd wel zoals jij het omschreef. NIC erbij zetten en zo natten.
Pagina: 1