Toon posts:

[Alg] Selectie Beheer methode

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Voor mijn stage bedrijf ben ik opzoek naar een geschikte beheer methode voor de ontwikkeling van de software die zij maken.

Vooral belangrijk hiervoor is een goed en degelijk versiebeheer.

Nu heb ik al een aantal beheermethode onderzocht, ITIL, ASL, MOF, Looijen, etc

Nu wil ik eigenlijk deze methode gaan vergelijken met elkaar om zo tot een onderbouwde conclusie te komen over welke methode het best gebruikt kan worden.

De methodes hebben veel overlap met elkaar maar op andere punten wijken weer extreem af. Dit maakt een vergelijking moeilijk.

Vraag,

Heeft iemand ervaring met het selecteren van een beheermethode en hoe heb je dit toen aangepakt.

Welke beheer methode worden door mensen hier gebruikt en dan met name voor versiebeheer.

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Dit is i.m.o meer een 'management' vraag dan een vraag voor een programmeur. Ik heb wel eens een ITIL cursus moeten doen (booooring) maar ik heb er echt geen hol van opgestoken.

Was ITIL niet dat je 5 fasen had waarin een project zich kon bevinden en dat je in fase 5 op elk moment kon voorspellen hoe lang alles zou duren enzo?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Verwijderd

ITIL is 'documented common sense' :) ;)

Wat meer on topic:

Misschien kun je hier al wat mee?
http://www.ictforyourbusi...n.CRM.pakketselectie.html

:)

Verwijderd

Topicstarter
programmeurs hebben, als het goed is, ook met deze zaken te maken.

Maar heb idd lopen twijvelen waar ik de vraag moest stellen, als je een beter voorstel hebt, hoor ik dat graag.

ITIL is een verzameling van "best practice" beheer processen.

Heb die site bekeken, was niet helemaal wat ik hoopte te vinden. Ben eigenlijk opzoek naar een matrix ofzo iets waar ik door die in te vullen tot een conclusie kan komen.

Ik denk maar dat ik per methode de voor en na delen op ga noemen om zo de keuze voor een methode te onderbouwen.

Verwijderd

Juup schreef op 24 maart 2004 @ 17:47:
Was ITIL niet dat je 5 fasen had waarin een project zich kon bevinden en dat je in fase 5 op elk moment kon voorspellen hoe lang alles zou duren enzo?
Nee niet echt :) Sterker nog totaal niet

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2004 09:28 ]

Verwijderd

Juup schreef op 24 maart 2004 @ 17:47:
Wat jij bedoeld zijn CMM levels, waarbij de volwassenheid van bepaalde processen mee beschreven kunnen worden. Wanneer een proces zich op level 5 bevind, dan is dat op het hoogste niveau en dan kun je inderdaad heel nauwkeurig zeggen wat het eindresultaat van een project, de tijd e.d. is.

Dit heeft op zichzelf niet veel met ITIL te maken, maar de volwassenheid van geimplementeerde ITIL processen wordt wel vaak middels de CMM levels aangeduid.

Voor de topic starter...., het is misschien wel eens interessant om naar CMM te kijken. Zoek met google en er is genoeg over te vinden.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2004 22:21 ]

Verwijderd

wat is eigenlijk het verschil tussen de methoden die jij noemt en DSDM, XP, enz. Software Engineering beheer processen? want ITIL is toch voor de beheer van de informatie stroom?

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:35

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Verwijderd schreef op 06 april 2004 @ 22:44:
wat is eigenlijk het verschil tussen de methoden die jij noemt en DSDM, XP, enz. Software Engineering beheer processen? want ITIL is toch voor de beheer van de informatie stroom?
ITIL is een beheer methode. Geen ontwikkelmethode zoals DSDM en XP.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Verwijderd

Creepy schreef op 07 april 2004 @ 08:28:
[...]

ITIL is een beheer methode. Geen ontwikkelmethode zoals DSDM en XP.
ITIL is meer proces beheersing, dmv documentatie, registratie en escalatie. Meer informatie op bijv. www.equiplus.nl, daar wordt het beter uitgelegd.

Verwijderd

Topicstarter
ITIL beschrijft een aantal processen voor de inrichting van het beheer van de IT infrastructuur binnen een organisatie.

XP, DSDM, RAD, SDM, IAD, etc zijn ontwikkelmethode die een aantal fase beschrijven van de ontwikkeling van informatiesystemen(applicaties).

Ik heb gekeken naar CMM, Capability Maturity Model, en de vijf volwassenheidsniveaus die het beschrijft. Mijn bedrijf zit nog in niveau 1, maar zie niet veder hoe dat helpt bij het selecteren van een beheer methode.

Zoals ik CMM zie is het meer een hulpmiddel om een beleid te vormen voor een organisatie. Wat ik in een beheer methode meer zoek is hulp bieden bij het opstellen van procedures voor het beheer.

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-04 22:08
CMM is primair een methode voor het modeleren van de volwassenheid van een software ontwikkel proces. XP is een theoretisch proces; de implementatie daarvan in een bedrijf is dus iets wwat met CMM beschreven kan worden.

Met beheer heeft dit weinig te maken; de CMM Key Process Areas zijn iha niet relevant.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Pagina: 1