Toon posts:

[Premiere/Encore] Snijd randen af *

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben al een geruime tijd bezig met een maken van een DVD. Ik heb de hele film al gemonteerd en het ziet er geweldig uit. Maar nu is er een probleem. Als ik de film overzet op DVD via encore of naar een VHS band via mijn digitale video camara dan worden er randen afgesneden. Ik snap er nix van en ik vind het heel erg jammer.

De film zelf is 720px bij 576px en ik render de film naar 4:3.

Weet iemand hoe dit komt en wat ik er aan kan doen?

Trouwens ik gebruik Premier 6.0 en Encore DVD 1.0

Verwijderd

Heb je al gekeken naar de pixel aspect ratio?

Hoe heb je de film opgenomen? Met een digitale video camera neem ik aan, ben je er zeker van dat je de juiste instellingen hebt gebruikt tijdens het opnemen (in jouw geval 4:3).

Verzeker jezelf er ook van dat alle instellingen in Premiere hetzelfde zijn (Project settings).

Ik ben er vrij zeker van dat het met de pixel aspect ratio te maken heeft.

Verwijderd

Topicstarter
dus jij wil zeggen dat ik ergens bijvoorbeeld 16:9 heb gebruikt in plaats van 4:3. Ik kan dit nu niet controleren omdat ik niet achter die PC zit waar ik premiere heb op staan.

Ik denk trouwens wel dat het daar nix mee te maken heeft omdat er rondom een gelijk stuk wordt afgehaald.

En ik heb de film van mn PC op de camera gezet. Daar staat hij wel normaal op.

Verwijderd

Ik wil helemaal niks zeggen :) ik probeer er alleen achter te komen wat je hebt gedaan. Bij een verkeerde pixel aspect ratio instelling bij het renderen, krijg je inderdaad het probleem wat je beschrijft, dat er zowel links als rechts stukken worden afgehakt.

settings: (Klik voor een grotere versie)
Afbeeldingslocatie: http://www.drunk.nl/tweakers/premiere/premiere_klein.png

Verwijderd

Topicstarter
Maar hoe kan het dan als de gerenderde film wel goed is maar als je de film op DVD op VHS zet het dan niet goed doet?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 24 maart 2004 @ 11:31:
Maar hoe kan het dan als de gerenderde film wel goed is maar als je de film op DVD op VHS zet het dan niet goed doet?
Het verhoudings verhaal is vrij ingewikkeld, maar naar alle waarschijnlijkheid wordt de DVD of tape toch met de verkeerde verhouding gebrand.

Nogmaals ik kan het niet beoordelen vanuit hier, zolang er niet meer gegevens bekend zijn, het enige wat ik kan doen is een edumecated guess

Uit de help van Premiere pro.
Aspect ratio specifies the ratio of width to height. Video frames have an aspect ratio (frame aspect ratio), and so do the pixels that make up the frame (pixel aspect ratio). Some video cameras can record various frame aspect ratios, and different video standards use various pixel aspect ratios.

When imported clips are created using a different pixel or frame aspect ratio than your project, distortions can result. Adobe Premiere Pro automatically attempts to detect and compensate for the pixel aspect ratio of source clips. If a clip appears distorted in Adobe Premiere Pro, you can use Adobe Premiere Pro to manually indicate its pixel aspect ratio. It's important to reconcile pixel aspect ratios before reconciling frame aspect ratios, because an incorrect frame aspect ratio is often caused by misinterpreting a source clip's pixel aspect ratio.

• MaDDoG
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

MaDDoG

De brakste schakel

En niet vergeten dat een tv vrijwel altijd stukken van de rand afhaalt (soort overscan?). Daarom moet je er rekening mee houden dat je de ondertitels ed niet helemaal onderaan zet. Misschien dat dat het gewoon is.

"Computer games don't affect kids. I mean if Pacman affected us as kids,
we'd all run around in a darkened room munching pills and listening
to repetitive music."

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:37

Pelle

🚴‍♂️

Titel iets minder schreeuwerig gemaakt. :)

• Digital-DNA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-05 15:35

Digital-DNA

Gedigitaliseerd tot op het bot

Als je in premiere titles maakt zie je niet voor niets van die hulplijntjes, die zijn er voor om te zorgen dat het daarbinnen zekersteweten in beeld komt en niet wordt afgekapt als je kijkt op een tv.

Maar misschien heeft de TS dit probleem ook als ie de DVD op z'n pc bekijkt, dan is het natuurlijk een ander probleem. Wij weten echter niet of ie de DVD op z'n pc of op z'n tv bekijkt :), dat moet hij dan even vertellen

www.nintendocasemods.com

• jvo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-10-2023

jvo

geen commentaar

MaDDoG schreef op 24 maart 2004 @ 13:06:
En niet vergeten dat een tv vrijwel altijd stukken van de rand afhaalt (soort overscan?). Daarom moet je er rekening mee houden dat je de ondertitels ed niet helemaal onderaan zet. Misschien dat dat het gewoon is.
Dat is volgens mij hetgeen er gebeurt. Ik heb er ook last van. Maak je je video precies op maat (daar ben je IT-er voor), dan zorgen de DVD-speler en de tv er wel voor dat er een stuk vanaf valt. Ondanks dit zou je het nog steeds precies passend kunnen maken, maar de vraag is dan of dit er op elke tv nog goed uitziet.

Verwijderd

MaDDoG schreef op 24 maart 2004 @ 13:06:
Daarom moet je er rekening mee houden dat je de ondertitels ed niet helemaal onderaan zet. Misschien dat dat het gewoon is.
Daar heb je de safe margins voor en heeft verder weinig met dit verhaal te maken.

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01-2025

under-world

ooh-la dots

verhouding van dv pal die jij hebt gekozen (720x576) = geen 4:3. Wat je niet opneemt heb je ook niet niet en moet dus geresized worden...

[ Voor 13% gewijzigd door under-world op 24-03-2004 14:24 ]

Verwijderd

under-world schreef op 24 maart 2004 @ 14:21:
verhouding van dv pal die jij hebt gekozen (720x576) = geen 4:3. Wat je niet opneemt heb je ook niet niet en moet dus geresized worden...
Wat een onzin, PAL is wel degelijk 720x576 het heeft met de Pixel aspect ratio te maken:
D1/DV PAL

Uses a 1.0666 pixel aspect ratio. Use this setting if your source clip has a 720 x 576 frame size and you want it to maintain a 4:3 frame aspect ratio.

D1/DV PAL Widescreen

Uses a 1.4222 pixel aspect ratio. Use this setting if your source clip has a 720 x 576 frame size and you want it to maintain a 16:9 frame aspect ratio.

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01-2025

under-world

ooh-la dots

Verwijderd schreef op 24 maart 2004 @ 14:33:
Wat een onzin, PAL is wel degelijk 720x576 het heeft met de Pixel aspect ratio te maken
@shadow: Welke PAL heb jij het over ?? Er bestaan namelijk verschillende soorten PAL :+ zucht... reken maar na als je me niet geloofd... 768 : 576 = 3:4 (ook niet helemaal BTW... maar bij benadering)

Vandaar pixelratio 1,066. bij 720 Er zit dus een afwijking in van 6,6 % betreffende de verhouding... Waarschijnlijk wordt je beeld nu daarom 6 % "opgeblazen" DV pal is iets anders anders dan de oude Pal (768x576) Analoge camera's nemen meestal nog gewoon in 768 op en digibeta's en mini dv in 720...
--------------------------------------------------------------------------------------

D1/DV PAL

Uses a 1.0666 pixel aspect ratio. Use this setting if your source clip has a 720 x 576 frame size and you want it to maintain a 4:3 frame aspect ratio.

D1/DV PAL Widescreen

Uses a 1.4222 pixel aspect ratio. Use this setting if your source clip has a 720 x 576 frame size and you want it to maintain a 16:9 frame aspect ratio.

---------------------------------------------------------------------------------------
Dit is dus opblazen, kun je nagaan hoe lelijk het wordt als je in DV PAL draait en daarna overzet naar widescreen... watermeloenhoofdjes...

[ Voor 126% gewijzigd door under-world op 24-03-2004 15:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
Kan ik hieruit concluderen dat ik er niets aan kan doen? Wel zonde want daar gaat mn film .. heb nl net ondekt dat ik de premiere files niet meer heb :'( .. nou ja pech gehad, was toch maar een vakantiefilm.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 24 maart 2004 @ 16:59:
Kan ik hieruit concluderen dat ik er niets aan kan doen? Wel zonde want daar gaat mn film .. heb nl net ondekt dat ik de premiere files niet meer heb :'( .. nou ja pech gehad, was toch maar een vakantiefilm.
Je hebt de originele film toch nog wel? In dat geval kan je een nieuw project starten en er voor zorgen dat de instellingen allemaal goed staan, incl. je export settings.

Verwijderd

Het probleem wat je krijgt op een tv met die randen die afvallen zijn simpel te verklaren.

Het beeld wordt op de hele beeldbuis geprojecteerd, maar omdat er ook nog een stuk beeldbuis onder de rand van de tv behuizing zit, valt dit gedeelte weg.

Want als je het beeld wat van de DVD speler afkomt invoert op een pc, zie je dat het volledige beeld wordt weergegeven.

Hier moet je inderdaad rekening mee houden als je op tv's gaat afspelen, dus gebruik die safe margins.

Als hij aan alle vier de kanten een stuk weglaat, zelfs als je het op de computer afspeelt, dan is er iets misgegaan met de film maken...

Misschien als MPEG1 rerenderd, zonder dat hij resized wordt, dan heb je inderdaad de buitenste randen niet meer.
Pagina: 1