A7N8X + Maxtor SATA: XP setup hangt bij aanmaken partitie

Pagina: 1
Acties:

• PsychoG
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 23-02 15:59

PsychoG

Pumpin' on your stereo...

Topicstarter
Ik heb er sinds gisteren een systeempje erbij met de volgende specs:
Asus A7N8X-E Deluxe
AMD Athlon XP 2800+
2 x TwinMOS 256 MB (dual channel)
Maxtor 160 GB S-ATA schijf
Madview Radeon 9800 PRO

Nu probeer ik daar dus Windows XP op te installeren maar iedere keer als ik een partitie wil aanmaken (in de textmode setup) loopt de PC vast. Ik heb het volgende allemaal al geprobeerd.

- Andere drivers voor de S-ATA RAID controller (zit het moederbord)
- Ander geheugen (je weet het maar nooit)
- Andere S-ATA kabel
- Andere S-ATA poort
- Andere voedingskabel
- 3 verschillende XP versies en Windows 2000 (allemaal hetzelfde probleem)

Aangezien ik geen andere S-ATA schijf heb liggen kan ik deze niet vervangen.
Is er nu gewoon iets kapot of zie ik iets over het hoofd. Het is trouwens voor het eerst dat ik nu iets met S-ATA en RAID heb, het is toch niet zo dat ik persé 2 schijven moet hebben.

PS. Zat nog te twijfelen of dit in een ander forum moest maar mocht dat zo zijn verlplaats hem dan maar.

[ Voor 6% gewijzigd door PsychoG op 24-03-2004 08:46 ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

ARME AOW’er

• Neejoh
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-01 20:20
Hangt de setup tijdense het partitioneren (partitioneren -> enter -> *vast*?), of in de loop er naar toe ("welkom bij setup -> wilt u partitioneren -> *vast*? of hoe zeg je dat... :P)?

Bij het eerste geval moet je het eens proberen om de HDD via FDISK te partitioneren.

[ Voor 25% gewijzigd door Neejoh op 24-03-2004 08:50 ]

• blizt
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 29-09-2025

blizt

Wannabe-geek

FAQ al bekeken?
edit:

Te laat :(

[ Voor 15% gewijzigd door blizt op 24-03-2004 08:50 ]

United we stand, and divided we fall

• PsychoG

PsychoG

Topicstarter
Owja.. FAQ al bekeken ja. Aangezien er zoveel FAQ geroepen wordt weten jullie letter voor letter wat daar in staat? Zo ja, kunnen julle me dan op het antwoord wijzen want ik kan het niet vinden.

• PsychoG

PsychoG

Topicstarter
Neejoh schreef op 24 maart 2004 @ 08:49:
Hangt de setup tijdense het partitioneren (partitioneren -> enter -> *vast*?), of in de loop er naar toe ("welkom bij setup -> wilt u partitioneren -> *vast*? of hoe zeg je dat... :P)?

Bij het eerste geval moet je het eens proberen om de HDD via FDISK te partitioneren.
Ik kies de C (van Create Partition) voer de grootte van de partitie in en ram op enter.. dan hangt die.
Heb er eerlijk gezegd nog niet eens aan gedacht om het via FDISK te proberen, dat ga ik vanavond even doen. Ondertussen sta ik natuurlijk nog steeds open voor andere suggesties.

[Edit]
Kan ik trouwens mbv FDISK wel m'n S-ATA schijven aanspreken!?

[ Voor 8% gewijzigd door PsychoG op 24-03-2004 09:55 ]

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

PsychoG schreef op 24 maart 2004 @ 08:57:
Owja.. FAQ al bekeken ja. Aangezien er zoveel FAQ geroepen wordt weten jullie letter voor letter wat daar in staat? Zo ja, kunnen julle me dan op het antwoord wijzen want ik kan het niet vinden.
Niet letter voor letter maar wel de punten die daar genoemd worden. :)

Er wordt, door mij tenminste, gewoon de vraag gesteld of je dat deel van de FAQ hebt gelezen én de oplossingen hebt geprobeerd. Als je dat even in je startpost had vermeld had je die vraag niet gesteld gekregen.

Heb je, bij gebrek aan een S-ATA schijf, geprobeerd de schijf in een ander systeem, van familie/vrienden, aan de praat te krijgen? Heb je al geprobeerd om een normale IDE-SCHIJF te installeren? Ik mis ook het vermogen van de voeding in je startpost.

Er zijn de laatste tijd relatief veel problemen met dit moederbord en/of het geheugen. Kijk eens in die topics.

ARME AOW’er

• PsychoG

PsychoG

Topicstarter
Ik heb geen directe vrienden of familie in de buurt die de mogelijkheid hebben om een S-ATA schijf aan te sluiten. IDE gaat prima geen problemen mee. De voeding die er in zit (een 360 Watt voeding van m'n Chieftec kast) lijkt mij voldoende.

Heb alle geheugen problematiek meegekregen en heb dat ook uitgebreid getest. Hier lijkt niet het probleem te zitten.

Even nog over die FAQ.. ik ben al sinds 99 actief hier op GoT dus weet hoe het hier gaat. Voor mij is het trouwens logisch dat mensen de FAQ doorlezen voordat ze een topic openen vandaar dat het niet in mijn openingspost staat.

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-03 13:31

Turkish

zhé germans

Mij lijkt Fdisk de beste manier om je HD te benaderen, als je dan geen partitie aan kan maken, dan vrees ik voor je harde schijf. Je kan ook nog in je S-ATA controller kijken of de instellingen staan op gewoon IDE en niet op RAID ;)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• PsychoG

PsychoG

Topicstarter
Turkish schreef op 24 maart 2004 @ 09:57:
..............Je kan ook nog in je S-ATA controller kijken of de instellingen staan op gewoon IDE en niet op RAID ;)
Deze snap ik niet helemaal. Alle instellingen kloppen van de S-ATA controller en de HD wordt gewoon herkend.

• Canard
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14-03 18:56
Je zou je HD eens kunnen proberen te partitioneren met Maxtor MaxBlast 3.0, maar het zou me niet verbazen als de Windows Setup dan alsnog hangt bij het zoeken naar je harddisk...

Weet je zeker dat je de goede driver hebt voor je SATA controller?

[ Voor 14% gewijzigd door Canard op 24-03-2004 10:01 ]

• PsychoG

PsychoG

Topicstarter
Canard schreef op 24 maart 2004 @ 09:59:
Je zou je HD eens kunnen proberen te partitioneren met Maxtor MaxBlast 3.0, maar het zou me niet verbazen als de Windows Setup dan alsnog hangt bij het zoeken naar je harddisk...

Weet je zeker dat je de goede driver hebt voor je SATA controller?
Heb ik voor MAXblast geen werkende Windows installatie nodig dan? En ik weet 100% zekers dat ik de goeie driver heb, heb namelijk eerst de bijgeleverde diskette van het moederbord gebruikt daarna van het internet de drivers gedownload (dit waren overigens dezelfde drivers als op de diskette stonden) enz enz..

• Canard
PsychoG schreef op 24 maart 2004 @ 10:01:
[...]

Heb ik voor MAXblast geen werkende Windows installatie nodig dan? En ik weet 100% zekers dat ik de goeie driver heb, heb namelijk eerst de bijgeleverde diskette van het moederbord gebruikt daarna van het internet de drivers gedownload (dit waren overigens dezelfde drivers als op de diskette stonden) enz enz..
Als je die pagina even leest, zie je dat je een bootable floppy kunt laten maken...

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

PsychoG schreef op 24 maart 2004 @ 09:54:
Even nog over die FAQ.. ik ben al sinds 99 actief hier op GoT dus weet hoe het hier gaat. Voor mij is het trouwens logisch dat mensen de FAQ doorlezen voordat ze een topic openen vandaar dat het niet in mijn openingspost staat.
offtopic:
Dat laat niet onverlet dat je het beter kunt melden in je startpost. Ook dát staat nl. in de FAQ. Je vermijdt daarmee dat er verwijzingen naar de FAQ gepost worden.

Heb je in het BIOS de S-ATA correct enabled? Ach, ik neem maar aan van wel. Je hebt immers de FAQ gelezen :)

Helaas dus geen oplossing van mijn kant slechts het advies toch maar eens iemand te zoeken die de schijf kan testen in een systeem. Het is een kwestie van uitsluiten wat het NIET is.

ARME AOW’er

• PsychoG

PsychoG

Topicstarter
Canard schreef op 24 maart 2004 @ 10:02:
[...]

Als je die pagina even leest, zie je dat je een bootable floppy kunt laten maken...
Woeps.. was weer eens te snel. :) Het is gewoon zooooooo frustrerend dat het niet werkt, heb nog nooit zoveel gezeik gehad met het installeren van een PC.

• Burner NL
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-03 12:48
Ik had laatst ook een nieuwe hd. Een Maxtor 160 8mb (IDE)
Het aanmaken van partities ging niet lekker. Tijdens het installeren van Windows bleef ie hangen of gaf aan dat ie bestanden niet kon kopieeren.
Ik had eerst een quick format gedaan. Later een full format. Toen was het probleem opgelost.

• PsychoG

PsychoG

Topicstarter
GuardianAngel schreef op 24 maart 2004 @ 10:02:
[...]

offtopic:
Dat laat niet onverlet dat je het beter kunt melden in je startpost. Ook dát staat nl. in de FAQ. Je vermijdt daarmee dat er verwijzingen naar de FAQ gepost worden.

Heb je in het BIOS de S-ATA correct enabled? Ach, ik neem maar aan van wel. Je hebt immers de FAQ gelezen :)

Helaas dus geen oplossing van mijn kant slechts het advies toch maar eens iemand te zoeken die de schijf kan testen in een systeem. Het is een kwestie van uitsluiten wat het NIET is.
offtopic:
I know I know had het er beter bij moeten zetten. Mijn postingsroutine is niet meer wat het geweest is.

Inderdaad :) heb ik al gechecked.

Verwijderd

Ik heb ook zo een probleempje gehad , toen had ik een linux cd-tje gebruikt en een fat32 partitie aangemaakt en daarna de installatie afgebroken

Hierna kon ik mijn windows gewoon installeren . Dit was wel IDE dus ik weet niet of het je probleem gaat oplossen

• PsychoG

PsychoG

Topicstarter
Okay.. ik heb het met MaxBlast geprobeerd en ook daarmee kan ik de schijf niet partitioneren. Ik heb nu PowerMax gedownload (diagnostisch progje van Maxtor) om de schijf te testen, volgens mij is namelijk gewoon de schijf kaduuk.

Ik dacht laat ik jullie even op de hoogte houden. ;)

• Canard
PsychoG schreef op 25 maart 2004 @ 10:00:
Okay.. ik heb het met MaxBlast geprobeerd en ook daarmee kan ik de schijf niet partitioneren. Ik heb nu PowerMax gedownload (diagnostisch progje van Maxtor) om de schijf te testen, volgens mij is namelijk gewoon de schijf kaduuk.

Ik dacht laat ik jullie even op de hoogte houden. ;)
krijg je een foutmelding?

• PsychoG

PsychoG

Topicstarter
Canard schreef op 25 maart 2004 @ 10:25:
[...]

krijg je een foutmelding?
Nope.. hij geeft aan dat hij de partities wil aanmaken, ik klik op Next... en bam.. ik zit weer op de prompt (waar ik nog wel netjes bedankt word voor het gebruiken van MaxBlast).

• Burner NL
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-03 12:48
Heb je het al eens met een ander tool geprobeert?

• PsychoG

PsychoG

Topicstarter
Yep... MaxBlast van Maxtor zelf.. loopt ook vast.. Partition Magic crashed ook.. Heb nu m'n HD voor RMA aangemeld.

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:13

momania

iPhone 30! Bam!

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Je bent niet de enige .. [search=a7n8x maxtor sata windows setup hangt] :o

Uit mijn hoofd: de onboard Silicon Image 3112 SATA controller kan niet met grote (>128GB) Maxtor ATA133 schijven overweg. Oplossing: de A7N8X flashen met de überbios: [google=download a7n8x uber bios].

Titelfix: specs in titel gevrot ;)

[ Voor 5% gewijzigd door BalusC op 29-03-2004 09:57 ]

• PsychoG

PsychoG

Topicstarter
Damned.. Heb net zaterdag m'n HD al ingeleverd... was na 5 dagen kloten het wel zat. Maar die Uber BIOS heb ik dus niet geprobeerd. Nou maar hopen dat het wel aan de HD ligt, anders mag ik me weer gaan schamen.
Pagina: 1