[Accu] Laptopaccu dood na 'extern' ontladen.

Pagina: 1
Acties:
  • 112 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boekel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-06 12:27

boekel

Dusss...

Topicstarter
Ik heb tijdens de wintersport de accu's van m'n laptop misbruikt om een keyboard mee van stroom te voorzien.

Gevolg:
Accu één geeft een error (de 'normale' accu).

Accu twee (in de bay waar ook cd/dvd in kan) laad nog wel op maar heeft veel minder capaciteit.

Ook laadt accu twee niet op als accu één aanwezig is.

Ik denk dat de electronica in de accu's van slag is (denkt waarschijnlijk dat de accu nog vol moet zijn) en de laptop daarom niet (goed) oplaadt.

De laptop is een IBM T20. Met bijde accu's vol was vóór de vakantie nog zo'n drie uur te werken.

Ik heb rondgekeken op GoT en op internet naar programma's om de electronica in de accu te resetten ofzo, maar kan alleen maar wat voor de oudere Thinkpads (600 serie) vinden met waarschuwingen erbij dit niet voor andere typen te gebruiken....

Andere optie is de accu handmatig op te laden (de contacten plus en min gaan rechtstreeks naar de cellen toe vermoed ik). Heeft iemand hier ervaring mee?

http://www.boekel.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 70513

tjah, in de eerste plaats niet erg silm zulks te doen, maar what's done is done...
zomaar electronica 'resetten' zoals jij het voorstelt, lijkt me niet evident.
Heb je al eens met een DMM (Digital MultiMeter) geleten of er nog wel (de normale) spanning op de contacten van de accu staat? mss is er intern in de accu een contactje gelost?

Indien er wel spanning op de accu-contacten staat, wil dat zeggen dat je weining tot geen stroom meer kan leveren, en dan mag je ervanuit gaan dat er in de accu zelf 1 of meerdere cellen het begeven hebben... Dat wil dus zeggen: nieuwe accu...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-02 17:24
de accu handmatig op te laden (de contacten plus en min gaan rechtstreeks naar de cellen toe vermoed ik). Heeft iemand hier ervaring mee?
Ja,dat werkte ook bij m'n minidisk-batterij.
Kijk uit voor ontploffings-en ander gevaar:
Gebruik de juiste spanning en een niet al te hoge stroom en laad verder op met de originele laptop zodra dat kan.

Bij mij kon ik na een minuutje de batterij snel overzetten en gaf de speler aan dat de batterij geladen werd, ipv ontbrak :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:09

TheBorg

Resistance is futile.

Simba schreef op 24 maart 2004 @ 01:36:
[...]

Ja,dat werkte ook bij m'n minidisk-batterij.
Kijk uit voor ontploffings-en ander gevaar:
Gebruik de juiste spanning en een niet al te hoge stroom en laad verder op met de originele laptop zodra dat kan.

Bij mij kon ik na een minuutje de batterij snel overzetten en gaf de speler aan dat de batterij geladen werd, ipv ontbrak :)
Inderdaad, "reanimeren" noem ik dat. LiIon Accu's zijn vrij gevoelig voor een nauwkeurig laadproces. Als de electronica ziet dat er e.e.a. mis is dan zal het laden nooit worden gestart, bijv. door een cel die te diep ontladen is. Als de accu voor een ander doel is gebruikt dan voor de originele laptop dan kan hij te diep ontladen zijn. Zeer kort (minuutje of 2-3) met een flinke stroom kan hierbij helpen. Een labvoeding is hiervoor ideaal. Helaas is het met LiIon cellen vaak dat als ze te diep ontladen zijn dat ze gewoon kapot zijn.

Ook kan het zijn dat de accu thermisch is beveiligd. Dit word gedaan met een soort zekering die boven een bepaalde temperatuur doorbrand. Deze hebben ze gewoon ergens tussen de cellen gestopt. Als LiIon accu's worden overladen kunnen deze ontploffen... Is deze zekering doorgebrand dan zal de output van de accu 0 volt zijn. In bijna alle andere gevallen komt er in ieder geval "iets" uit.

Afhankelijk van de pinnetjes die je hebt gebruikt om het keyboard aan te sluiten kan het ook zijn dat je niet alle, maar een paar cellen hebt gebruikt. Probeer dan juist alleen deze cellen te laden met een labvoeding.

[ Voor 14% gewijzigd door TheBorg op 24-03-2004 01:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boekel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-06 12:27

boekel

Dusss...

Topicstarter
Hmmmm....toch maar eens de multimeter erbijgepakt (ja had ik eerder moeten doen ja).

Er staat ongeveer 0 volt op de accu...lijkt erop of hij ofwel door de elektronica is uitgeschakeld of dat er een cel dood is.

Ik zal eerst proberen een klein beetje op te laden en als dat geen resultaat geeft maak ik 'm open en ga ik de cellen stuk voor stuk opmeten.

http://www.boekel.nu