[FarCry] Tegenvallend FPS.

Pagina: 1
Acties:

• blix
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-02 12:07
Hallo beste tweakers,

Zit als volgt, ik dacht dat ik met mijn systeem wel makkelijk op high kon spelen, of zelfs ultra high.
Nou dat viel dus echt zwaar tegen! als ik op 1280x1024 met alles op high speel haal ik een armoedingen 30/40 fps, dit vind ik ronduit slecht voor het systeem dat ik heb.
Ik heb AA uitstaan, Vsync ook, durf het ook niet aan te zetten want dan wordt het helemaal een fiasco.

Geprobeerd

- Nieuwe drivers, Omega drivers nieuwste, en van ATi zelf.
- Kaart en CPU terug clocken, ook geen effect (alleen maar een lageren FPS)
- Zonder geluid, ook geen effect, of een lichte FPS winst.

Ik dacht eerst dat het aan mijn videokaart lag maar dat lijkt me stug, ik hoor verhalen van AMD 2ghz procjes met een R9800PRO die alles op high kunnen spelen en zelf dan nog AAx2 of zelfs x4 kunnen aanzetten en dan rond de 40/60 FPS komen.

Als iemand weet wat ik hieraan kan doen zou ik het graag willen weten, een nieuwe videokaart kopen is wel een optie, ik zat te denken aan een R9800PRO maar dat lijkt me raar als dat veel winst zal opleveren.

Vriendelijke groet, blix.

Voor de luie mensen die niet goed kijken, specs: P4 "C" 3Ghz @ 3,7Ghz - Asus P4C800 E Deluxe - Corsair DDR3200 512MB @ 242Mhz - Radeon 9500 Pro @ 9700 Pro (Flashed)

[ Voor 8% gewijzigd door blix op 24-03-2004 00:25 ]

• scorpie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:55

scorpie

Supra Addict

De crytek engine is gewoon onwijs zwaar... omdat je niet de nieuwste en beste videokaart hebt (let's face it, dat is gewoon zo), moet je niet verwachten dat je alles op very high kunt spelen.

Je processor / mobo / geheugen maken een groot deel uit van je snelheid met betrekking tot spellen, maar de videokaart ook. Je resolutie kan trouwens makkelijk naar 1024*768, ik zie dat je geen tft monitor hebt met fixed reso, dus probeer dat eens...

wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati
"Security is just a state of mind"
PSN: scorpie | Diablo 3: scorpie#2470

• blix
Het is dus wel me videokaart? Zat al te denken om die te upgrade, dat heeft dus wel zin?

Verwijderd

Die Crytek engine is niet zozeer "zwaar", maar iets te veel toegespitst op Geforce kaarten. Ik heb een 9800XT kaart en kan het spel niet eens spelen omdat ik een "critical exception" melding krijg. Een vriend van mij heeft een Geforce 4 (mindere performance dan Radeon 9500) en die kan het spel goed spelen. Ik zou als ik jou was even wachten totdat ATI een nieuwe driver heeft uitgebracht waarmee Farcry wel goed mee te spelen valt.

• Godjira
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 31-12-2025

Godjira

To infinity and beyond!

blix schreef op 24 maart 2004 @ 08:34:
Het is dus wel me videokaart? Zat al te denken om die te upgrade, dat heeft dus wel zin?
Het is absoluut je videokaart. Ik heb thuis het volgende systeem:
  • ASUS A7V600 met laatste BIOS versie
  • AMD Athlon XP 2500+
  • 1024 MB DDR2700 (Samsung) geheugen
  • Seagate 160GB 8MB S-ATA
  • Sapphire Atlantis RadeOn 9800 Pro
  • SoundBlaster Audigy 2 Player
  • Lite-On DVD±RW LDW811S
  • Lite-On 52x32x52x CD-RW
  • Logitech MX700 / MX310 (backup muis ;) )
  • Logitech Internet Navigator Special Edition
Op dit systeem kan ik alles op hoog draaien zonder enig probleem. Wel moet je AA en AF uitzetten, aangezien er in de huidige ATi Catalyst drivers een bug zit. Die bug zou verholpen moeten zijn in de 4.4 Catalyst drivers. Sowieso lijkt me het met jouw systeem verstandig om de settings op medium te zetten. De RadeOn 9500 is gewoon niet sterk genoeg om Far Cry met volledige grapische pracht soepel te draaien ben ik bang.

Als je wilt upgraden, een RadeOn 9800 Pro kost bij MyCom EUR 235,-. Naar mijn mening is dat een leuke prijs en met die kaart kun je voorlopig zeer zeker vooruit.

Profile

• blix
Ja aan die kaart zat ik ook al te denken, maar heb nu dus een 9500PRO geflashed naar een 9700PRO dus de snelheid moet ongeveer gelijkzitten, maar dat maakt dus echt veel uit voor de performance? want vind het raar dat ik zo laag haal met die kaart, is toch een mooi kaartje al zeg ik het zelf.
Natuurlijk niet het nieuwste van het nieuwste maja...

• Godjira

Godjira

To infinity and beyond!

blix schreef op 24 maart 2004 @ 09:16:
Ja aan die kaart zat ik ook al te denken, maar heb nu dus een 9500PRO geflashed naar een 9700PRO dus de snelheid moet ongeveer gelijkzitten, maar dat maakt dus echt veel uit voor de performance? want vind het raar dat ik zo laag haal met die kaart, is toch een mooi kaartje al zeg ik het zelf.
Flashen is nooit de RadeOn 9700 Pro zelf, zit altijd wel verschil tussen. Heb zelf de Sapphire Atlantis RadeOn 9800 Pro en daarop draait alles perfect. Ik haal met alles hoog vaak rond de 70 a 80 fps, met AA en AF werkt het niet vanwege die bug in de huidige ATi drivers, maar je kunt er vanuit gaan dat in de nieuwe ATi drivers sowieso de bugfix zit en ook betere performance. Lijkt mij een verstandige upgrade. Eventueel kun je op de nieuwe ATi kaarten wachten die ergens in de komende maanden zullen uitkomen, maar verwacht wel dat je daar een behoorlijk prijsje voor neer moet tellen tegen die tijd.

Profile

• evaarties
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21-01 14:35

evaarties

Powerball @ 12.582

Wat voor bug zit er dan in de huidige drivers? Dat hoor ik voor het eerst.

• Godjira

Godjira

To infinity and beyond!

evaarties schreef op 24 maart 2004 @ 09:41:
Wat voor bug zit er dan in de huidige drivers? Dat hoor ik voor het eerst.
Dat is een bug met AA en AF in Far Cry. Is al een tijdje bekend, staat ook in de ATi changelog dat dit nog gefixt moet worden. Dus vandaar.

Profile

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-02 21:52
je systeem zou hem op high moeten trekken... misschien een reepje DRR erbij.
heb je wel een fatsoenlijke geluidskaart? die onboard ondingen kunnen je FPS ook flink drukken

TheS4ndm4n#1919

• blix
Creative Soundblaster Live! 5.1, die heb ik :]

Verwijderd

Op mijn 9600 XT loopt het spel uitstekend. Het ligt denk ik aan het gebrek aan DirectX 9 support? Hoewel dat weer in strijd is met de poster die zei dat een GF4 het dan weer wel trok.

• Godjira

Godjira

To infinity and beyond!

Verwijderd schreef op 26 maart 2004 @ 01:37:
Op mijn 9600 XT loopt het spel uitstekend. Het ligt denk ik aan het gebrek aan DirectX 9 support? Hoewel dat weer in strijd is met de poster die zei dat een GF4 het dan weer wel trok.
De RadeOn 9500 Pro heeft ook volledige DirectX 9 support, hoor, dus dat is het sowieso niet. De kaart is gewoon niet de snelste die je kunt hebben, vergeet dat niet.

Profile

Verwijderd

Controleer de Crytek site maar eens, het is huile met de pet op. Ik zelf heb een perfect nieuw systeem met 9800pro en p4 3.3 en alles op en aan 1.2 aan memory.
Helaas ik kan niet goed spelen, daarnaast heb ik een ontzettend lag aan mn muis waardoor ik dus niet goed kan mikken, ... dan houd het voor mij alweer op ;(

• Pubbert
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06-02 08:18

Pubbert

random gestoord

Met mijn systeem draaid hij ook niet zo lekker als de demo, die draaide ik op 1280x1024, alles op zn hoogst en dan nog 4xAA 16x AF.

Nu de full moet ik 1280x1024 high/medim en max 2x fsaa en 8x AF wil ik nog een beetje fps hebben ;(

Tijd voor een goede patch lijkt me.

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

Verwijderd

Verwijderd schreef op 24 maart 2004 @ 08:55:
Die Crytek engine is niet zozeer "zwaar", maar iets te veel toegespitst op Geforce kaarten. Ik heb een 9800XT kaart en kan het spel niet eens spelen omdat ik een "critical exception" melding krijg. Een vriend van mij heeft een Geforce 4 (mindere performance dan Radeon 9500) en die kan het spel goed spelen. Ik zou als ik jou was even wachten totdat ATI een nieuwe driver heeft uitgebracht waarmee Farcry wel goed mee te spelen valt.
R9800pro hier... alles op full en ik kan alles goed spelen, behalve sommige buitenstukken, veel landschap ineens renderen, krijg ik een framedrop, maar daarna speel ik gewoon lekker door :)

en dat met een res van 1280x960 ... dus het kan wel met een ATi kaart :)

edit:
moet ik er wel bijzetten dat ik eik niet echt op FSAA en AF let...

kheb een beetje hetzelfde als Godjira dus

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2004 09:46 ]

Verwijderd

Ik snap niet waar het dan aan moet liggen |:( .

Mijn systeem:
P4 3.2GHz
MSI 875P moederbord
2x 512mb PC3200 DDR400 geheugen
Hercules 9800XT videokaart.

Ik kan het spel niet spelen omdat ik een "crititcal exception" te zien krijg (memory could not be read). Zelfs als ik alles op Low zet krijg ik deze melding. Ik gebruik de Catalyst 4.3 drivers. Verder kan ik alle spellen zonder problemen spelen. Je zou toch zeggen dat je met mijn systeem Farcry met de hoogste instellingen zou moeten kunnen spelen

• Godjira

Godjira

To infinity and beyond!

Verwijderd schreef op 26 maart 2004 @ 10:04:
Ik snap niet waar het dan aan moet liggen |:( .

Mijn systeem:
P4 3.2GHz
MSI 875P moederbord
2x 512mb PC3200 DDR400 geheugen
Hercules 9800XT videokaart.

Ik kan het spel niet spelen omdat ik een "crititcal exception" te zien krijg (memory could not be read). Zelfs als ik alles op Low zet krijg ik deze melding. Ik gebruik de Catalyst 4.3 drivers. Verder kan ik alle spellen zonder problemen spelen. Je zou toch zeggen dat je met mijn systeem Farcry met de hoogste instellingen zou moeten kunnen spelen
Heb je AA en AF aanstaan? Zo ja, zet die eens uit, dan zal het waarschijnlijk wel werken.

Profile

Verwijderd

Kan iemand mij vertellen wat die "Omega drivers" precies zijn ? Heb ik die nodig ? Ik gebruik nu 'gewoon' de ATI Catalyst-drivers, maar ik heb nu niet het idee dat ik alles uit m'n bak haal.

Met FarCry haal ik een bedroevend lage FPS (tussen 20-25 max)..... Lijkt me dat het op een 1,5Ghz, 512Mb en een Radeon 9700 toch enigs (al is het op medium) moet kunnen draaien.... Wat doe ik fout ?

Verwijderd

AA staat op None en AF staat op 1, verder alles op low en krijg nog steeds die melding. Ik snap het niet meer :?

• Godjira

Godjira

To infinity and beyond!

Verwijderd schreef op 26 maart 2004 @ 10:23:
Kan iemand mij vertellen wat die "Omega drivers" precies zijn ? Heb ik die nodig ? Ik gebruik nu 'gewoon' de ATI Catalyst-drivers, maar ik heb nu niet het idee dat ik alles uit m'n bak haal.

Met FarCry haal ik een bedroevend lage FPS (tussen 20-25 max)..... Lijkt me dat het op een 1,5Ghz, 512Mb en een Radeon 9700 toch enigs (al is het op medium) moet kunnen draaien.... Wat doe ik fout ?
De Omerga Drivers zijn eigenlijk de gewone Catalyst drivers, alleen zitten hier aanpassingen in die vooral overclocken heel makkelijk maken.

Profile

• Godjira

Godjira

To infinity and beyond!

Verwijderd schreef op 26 maart 2004 @ 10:40:
AA staat op None en AF staat op 1, verder alles op low en krijg nog steeds die melding. Ik snap het niet meer :?
Je moet hem ook in je drivers uitschakelen. Dus onder je display properties in windows.

Profile

• Chrasher
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:20

Chrasher

Tevree met z'n PS5

Verwijderd schreef op 26 maart 2004 @ 10:40:
Ik zou eens die twee geheugenbankjes van je omdraaien. Farcry is een van de weinige spellen die met alle instellingen op high maar dan 512Mb van je geheugen zwaar belast. Mischien is er een probleem met een van die reepjes (slecht contact ofzo).
Heb je je systeem overgeklokt? Zet alles om te testen maar eens op standaard waarden.

PSN-id: Chrasher

Verwijderd

Ik heb gisteren Memtest gedraaid en die vond geen errors. Zou het niet zo zijn dat het geheugen van de videokaart zelf bedoeld wordt.

Verwijderd

Je hoor veel verschillende dingen kwa prestaities. Bij mij zit het gelukkig mee, want ik speel op1280*1024 met alles op very high en het water op ultra high, de fps zijn lekker en ze zijn bij mij juist beter dan bij de demo terwijl hij tevens mooier is!
het zit wel erg mee! :)
Ik krijg overigens het idee dat de radeon 9800pro met 256ddr zijn vruchten begint af te werpen met het dubbele aantal geheugen ten op zichte van de 128ddr!
voor de rest heb ik een barton 3000 en een gigje aan geheugen.

Verwijderd

blix schreef op 24 maart 2004 @ 09:16:
hehe een 9500 pro geflashed naar 9700 pro. Die is dan cker niet hetzelfde, de 9500 pro heeft namelijk maar 128 bit geheugen i.p.v 256 bit wat de 9700 pro heeft. Dit maakt erg veel uit wat perfomance betreft. Ik raad dan cker ook aan dat je een betere videokaart gaat halen cker met jou systeem.

Verwijderd

Ik draai far cry zonder enige problemen, en mijn systeem is niet bepaald super zwaar te noemen 8)7 , ik speel met alle instellingen op high! Alleen met veel tegenstanders wil het wel eens wat schokken maar dat is zo weer voorbij en ik vind het geen probleem. :/

systeem:
p4 2.8ghz
512mb ddr
geforce TI4800 se 128mb
:?

• blix
Dit is geen algemeen help topic, maarja wordt toch niks meer. ;(

• Operations
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-02 17:24
ik speel het op 1280x1024 met alles op high, ik haal ook maar 35 tot 40 fps. en dacht ook wel dat mijn systeem het makkelijker zou kunnen hebben. maar niet dus.

P4 3,3 ghz
512 Mb DDR500
Ati 9800 XT 256 mb.

Ati Catalyst 4.3 driver.

PC1: ASUS B850-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- DELL 4025QW | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

• blix
Denk dat het een driver probleem is ofzo.. want is echt lagen performance voor zo'n systeem.

Verwijderd

Ik heb gisteren mijn pc zonder creative audigy kaart geinstalleerd, en nu loopt hij vloeiend. Op mijn andere systeem met een creative audigy krijg ik hem niet vloeiend. Zelfs na nieuwe proc en mb.
Weet vrijwel zeker dat het creative is.

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Verwijderd schreef op 07 april 2004 @ 15:59:
Ik heb gisteren mijn pc zonder creative audigy kaart geinstalleerd, en nu loopt hij vloeiend. Op mijn andere systeem met een creative audigy krijg ik hem niet vloeiend. Zelfs na nieuwe proc en mb.
Weet vrijwel zeker dat het creative is.
Audigy1 of 2?

PS: in je profiel staat Soundblaster 512. Profiel niet geupdate?

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

• blix
Ik heb hier een soundblaster live! 5.1, zal het eens met een andere proberen, iig bedankt :)

• Operations
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-02 17:24
blix schreef op 07 april 2004 @ 16:21:
Ik heb hier een soundblaster live! 5.1, zal het eens met een andere proberen, iig bedankt :)
Ik heb al een audigy1 erin zitten, dus voor mij is dat geen oplossing.

PC1: ASUS B850-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- DELL 4025QW | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

Verwijderd

Audigy1. Heb nu met het nieuwe mobo (A7NX8-E de luxe) tijdens het typen dat Winamp skipt. Ben absoluut zeker dat dit de oorzaak van de Creative drivers is.

Nu dus blijkt dat op dat andere systeem waar ik nu de onboard sound gebruik FarCry wel goed draait, lijkt me momenteel dat dat de oorzaak is.

Het oude systeem heeft een GeForce4 en die draait dus beter dan de GeForce FX met snellere proc.
Pagina: 1