Toon posts:

Parallel port interfacing (relais schakeling)

Pagina: 1
Acties:
  • 210 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een 12Volt relais (toevallig uit auto),
ik wil dit relais graag laten schakelen zodat
ik met de parallel port een aparte voeding
kan laten schakelen dus hij moet het relais
schakelen zodat stroomkring in de voeding gesloten is.
Relais zelf is goed als ik hem onder 12V zet hoor je hem klikken.Maar uit port komt maar ca. 5Volt?
Maar ik denk dat stroom/spanning te laag is die uit parallel poort kom,want hij schakelt niet dat relais iemand idee of suggesties?

:7

Bedankt!
Groeten,
Henk

Verwijderd

tja.. koop een relais voor weinig dat schakelt bij 5 volt ...

verder niet zoveel aan toe te voegen eigenlijk...

Verwijderd

hoe prog jij die poort om dat te schakelen met welke taal en wat is de code daar voor
ik wil het ook graag doen maar weet niet hoe het moet.

Verwijderd

Er zijn kant en klare kit van de firma Velleman en die kunnen tot 8 relais schakelen
www.velleman.be / nl

Verwijderd

Schakel NOOIT direct via welke poort dan ook een relais |:(
De "tegenEMK" kan je poort slopen!
Schakel via een transistor je relais of nog beter gebruik eerst een optokoppler zodat de schakeling galvanisch gescheiden is!

Succes

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-08 15:19

Cr3ator

1 bar is geen bar

Ben hier nogal veel mee b-zig..
kep zelf een schakeling voor 8 kanaals lichtcomputer ontworpen (incl. zelfgeschreven software van zo'n 1000 regels >:))

Probeer het in GEEN GEVAL direct aan te sluiten. Zorg voor een veilige schakeling via een transistor (en eventueel een opto.) waar je vervolgens dat relais weer mee schakelt.

De simpelste manier om vervolgens je LPT-pport te besturen is via QBasic (jaja:))

OUT &H378, 1 zet pin 2 hoog, 0 = weer uit
OUT &H378, 2 pin 3
OUT &H378, 4 pin 4
OUT &H378, 8 pin 5
enz enz. tot pin 9

voor verdere vragen mail me / message me maar..
Ik werk hiervoor in VB6 en heb een 16Amp. 8kanaals apparaat gemaakt voor professionele aansturen van Par56's voor drive-in shows...

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Verwijderd

Topicstarter
Maar bij conrad.nl kan ik geen relais vinden
dat al schakelt bij 5Volt,of athans ik kijk niet goed,kan iemand een schema geven
en evt. artikelnummers voor transistor en relais?

Bedankt!

Verwijderd

Als je dus met een transistor schakeld kan je gewoon een relais van 12 volt nemen!
das het tweede voordeel als je niet direct schakeld! >:)

Verwijderd

Topicstarter
Oh,een transistor kan die stroom van 5V toch niet versterken naar 12Volt of wel?Is dat d fucntie van transistor ? En welke model moet ik nemen ? artikelnr?

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Warezhelp-> Ik denk dat je beter ff bij Velleman moet kijken, want zo te zien heb je de ballen verstand van elektronica. (no offence intended)
Wat hierboven staat uitgelegd over dat relais is standaard e-leer en een must-know voor zelfbouwers.
Met een kit als deze-> http://www.velleman.be/Product.asp?lan=2&id=9383 kun je leuke dingen doen; kijk anders ff wat rond op de Velleman-site of informeer bij je lokale elektronica-zaak.

Verwijderd

Topicstarter
:) Maar met een schematje en artiklnr moet hetr wel leuk,als ik weet welke transistor te kopen,ik weet wel dat een transistor een
"sluisje" denkbeeldig dan voor stroom is?
DUS hoe aan sluiten en welke nemen,rest electronica basis ken ik wel (hoop ik:))
Moet alleen zorgen dat het relais aantrekt bij die miezerstroom uit par poort.

Verwijderd

Ik heb net gedaan met mijn schakeling. Ik schakel tot 8 relais via de LPT. de lijst met onderdelen en schakeling is te bekomen via mail... (peedy@pi.be)

Verwijderd

Op zaterdag 16 december 2000 22:15 schreef Cr3ator het volgende:
Ben hier nogal veel mee b-zig..
kep zelf een schakeling voor 8 kanaals lichtcomputer ontworpen (incl. zelfgeschreven software van zo'n 1000 regels >:))

Probeer het in GEEN GEVAL direct aan te sluiten. Zorg voor een veilige schakeling via een transistor (en eventueel een opto.) waar je vervolgens dat relais weer mee schakelt.

De simpelste manier om vervolgens je LPT-pport te besturen is via QBasic (jaja:))

OUT &H378, 1 zet pin 2 hoog, 0 = weer uit
OUT &H378, 2 pin 3
OUT &H378, 4 pin 4
OUT &H378, 8 pin 5
enz enz. tot pin 9

voor verdere vragen mail me / message me maar..
Ik werk hiervoor in VB6 en heb een 16Amp. 8kanaals apparaat gemaakt voor professionele aansturen van Par56's voor drive-in shows...
Ja in QB is het erg simpel alleen dit werkt alleen onder DOS en soms ook onder 95...

Verwijderd

Als je een schakeling wil bouwen die op de parallele poort werkt kun je het beste gebruik maken van SSR Relais (Solid State Relais), want bij deze wordt namelijk gebruik gemaakt van een zogenaamde OPTO-coupler welke de spanning van de PC en je schakeling Optisch scheidt, het programma met normale relais is dat je er een inductie spanning in het relay kan ontstaan en dat deze terug gaat naar je paralle poort/PC en zo je LPT of zelfs MOBO sloopt...ik zou voor SSR gaan, zelf heb ik 2 schakelingen eentje met 8 normale relais en doorslag diodes om eventuele inductie spanningen te ondervangen en eentje met opto couplers!

Tevens als je onder windows NT, 2000 of XP werkt heb je een speciale driver nodig die er voor zorgt dat je rechtstreeks toegang tot je LPT krijgt zonder zo iets kun je je LPT niet onder deze OS-en interfacen!

edit:

En dan ben ik nog vergeten te vertellen dat normale relays behoorlijk wat kracht vereissen, mijn reguliere voeding 500mA kan met moeiete 8 a 9 relais tegelijk van genoeg spanning voorzien!

Verwijderd

Op zondag 17 december 2000 20:27 schreef marsnl het volgende:
Als je dus met een transistor schakeld kan je gewoon een relais van 12 volt nemen!
das het tweede voordeel als je niet direct schakeld! >:)
Ik zou gewoon voor 6 volt relais gaan als je al normale relais wilt gebruiken en de brug tussen de 5 volt van je LPT en de 6 volt voor je relais met een relay, hiermee wordt de kans kleiner dat je je LPT of mobo beschadigt als je iets verkeerd aansluit of het niet helemaal goed werkt... spannings verschilletje van 6 volt als je ipv 12v een 6v relay neemt!
Pagina: 1