Toon posts:

Soltek SL-61B : niet stabiel met softFSB, wel met jumpers

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
beetje aan het klooien met een oud bordje :

de specs :

*Soltek SL-61B (440LX chipset)
clock generator : ICS 9148BF-04

*PII-266 klamath (4.0x 66) aangeschaft aug. '98

de situatie :

Het bord ondersteund 66/75 mhz FSB. Deze kan ingesteld worden dmv jumpers, de manual maakt ook melding van een instelmogelijkheid in de bios van 66/75/83 mhz, maar die is nergens te bekennen (mailtje gestuurd naar soltek voor de meest recente beschikbare bios maar ene Tommy uit Taiwan heeft mijn vraag niet helemaal begrepen denk ik :) ,morgen nog eens proberen).

Aangezien de proc in aug. '98 aangeschaft is was ik toch even benieuwd of ie misschien nog geunlockt was. Met de jumpertjes de multiplier op 4.5X gezet , maar helaas : clock gaat naar omlaag in plaats van naar 300mhz. Conclusie : gelockt dus.

Ik toch nog even benieuwd naar die illustere 83 mhz FSB setting die in de bios zou zitten : softFSB erop en klokken maar ! Voorheen had ik het systeem al perfect stabiel op 4.0x 75 draaien met de jumper settings. Met softFSB echter loopt ie onmiddellijk vast als ik de FSB op 75 mhz zet. (clock generator van het bord is wel ondersteund in softFSB)
Ik kan wel zonder problemen naar 68.5 FSB gaan, dat toont volgens mij toch wel aan dat softFSB z'n werk kan doen.

Nu zet ik echter met de jumpers de multiplier op 5.0x. Pc boot maar geeft aan dat er een 133 mhz proc inzit (niet anders verwacht als ie dan toch gelockt is). WCPUID geeft echter een multiplier van 5.0x aan ! Tja, dan softFSB erop en die fsb omhoog gooien natuurlijk!

het resultaat :

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/data_storage/GoT/screenie.jpg

Vreemd, softFSB en WCPUID geven hele andere waardes voor de fsb ! En als ik 'm op 75 mhz gooi dan loopt de bende weer vast...strange

Waarom is ie wel stabiel op 4.0x 75 met de jumpertjes en instabiel als ik hetzelfde doe met softFSB ? En heeft WCPUID het mis of is ie mischien toch unlockt (het is een kantje-boordje aug. 98 gevalletje :) ) allemaal vragen ....

*me is nostalgisch : dit was de eerste pc thuis (ok, op die atari na)

Verwijderd

Topicstarter
Niemand die weet wat het verschil is tussen de aanpak van softFSB en de jumpers ?

Oftewel : wat doet softFSB ánders, zodat ie daar niet stabiel mee is ?

• YoupY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-06-2024
Het bord maakt gebruik van jumpers en stelt daarmee de zaak in door open en gesloten verbindingen te gaan vertalen. Wanneer je met dezelfde jumper instellingen in softFSB dingen gaat lopen wijzigen dan zijn hardwarematig nog steeds die instellingen van de jumpers van kracht. Hoogstwaarschijnlijk komt daar die instabiliteit van vandaan.

Ik vermoed dat softFSB gewoon niet echt lekker werkt met zulke oude chips. Zeker bij alles wat met jumpers geschakeld is lijkt me dat geen 1 oc progje 't goed doet. Ervaring heb ik er echter niet mee.