Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

oude fulltower

Pagina: 1
Acties:
  • 131 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
hallo mensen (ben nieuw op dit forum, maar zeker niet nieuw met forums, heb er zelf een... zie website) zit al tijden dit forum te volgen (en tweakers.net natuurlijk ook :P ) maar had nog niet echt het initiatief genomen om me aan te melden.
ik dacht ik maak gelijk me eerste post na het registreren 8)

Ik heb namelijk een oude fulltower gekregen (foto's komen nog), die wou ik graag, omdat mijn coolermaster jet 7 cpu cooler niet goed in mijn suffe (half gemodde) midtowertje paste...
Nu is deze fulltower een oude linux bak (350mhz) en die doet het ook nog, alleen is het de bedoeling dat ik mijn eigen moederbord enz. daar ik ga planten... opzich koud kunstje... maar laat het nou net een oude setup zijn (dus ik moet eerst knippen en plakken voor m'n moederbord erin kan, er zit om even een indicatie te geven ook nog zo'n oude toetsenboord aansluiting op....
enige tips hiervoor??

thanx

ps: een complete mod-beurd staat overings nog wel in de planning, maar laat ik eerst zorgen dat m'n moederbord erin past 8)

• UTM
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:08

UTM

iig welkom @ GoT ;). In die fulltower zal waarschijnlijk wel een 486 systeempje hebben gezeten. Als ik met zulke kasten werk rag ik gelijk alle aansluitingen eruit, en ook aan de achterkant van de kast gaat de hele rack eruit. Hierdoor moet je later wel wat in elkaar modden, maar ja je bent tweaker he :), maar je hebt wel de ruimte om lekker door te werken in de kast en je mobo overal te plaatsen waar je maar wilt. Succes iig!

• CARman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-12-2024
Dat wordt dus het betere Dremel-werk en een andere voeding.

Zo uit je beschrijving maak ik op dat het om een oude AT kast gaat. Aangezien alles tegenwoordig ATX is ( met ondertussen ook allemaal verschillende backplanes ), moet hier ook de voeding aangepast worden.

Niets is onmogelijk. Als je een goed passend gat voor het juiste model backplane hebt gemaakt, dan ben je al halverweg de klus.

Waarschijnlijk moet je daarna ook nog op andere plaatsen gaatjes boren ( en draad tappen ) in de MoBo tray, want ATX borden zitten op andere punten vast dan AT borden.

Blijft er nog 1 puntje over. Als de voeding hoog genoeg in de kast zit is er geen probleem, maar in AT kasten zit de voeding vaak op de kant boven het moederbord. Dit houdt in, dat je niet lekker weg gaat komen met je CPU koeling. Lijkt me een puntje om in de gaten te houden.

Een beetje modden is natuurlijk best leuk, maar als je echt de complete kast moet gaan omgooien om het er een beetje fatsoenlijk in te krijgen, is een nieuwe ( of leuke 2de handse ) ATX kast misschien toch een betere oplossing

Asrock Extreme9, AMD9590, Kraken X61, 32GB

Verwijderd

w03f schreef op 23 maart 2004 @ 22:53:
iig welkom @ GoT ;). In die fulltower zal waarschijnlijk wel een 486 systeempje hebben gezeten. Als ik met zulke kasten werk rag ik gelijk alle aansluitingen eruit, en ook aan de achterkant van de kast gaat de hele rack eruit. Hierdoor moet je later wel wat in elkaar modden, maar ja je bent tweaker he :), maar je hebt wel de ruimte om lekker door te werken in de kast en je mobo overal te plaatsen waar je maar wilt. Succes iig!
een 486 op 350 mhz :? >:)

Er zal wel een AT moederbord inzitten, dan moet je inderdaad een beetje zagen. Neem een backplate uit een ATX kast, scheelt een hoop werk :) Op de rommelmarkt vind je nog wel eens oude ATX kasten. Ik heb hier zelfs ene P1 kast met een uitschuifbare mobo tray :9

• Thrillseekah
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-10 13:04
Ik heb zelf ook een at kast omgebouwd tot een atx zelf aan de achter kant een nieuwe plexie glas kant gemaakt alleen de ophang voor de kaarten is nog het zelfde . gewoon de haakse slijper er op gezet.

Verwijderd

Topicstarter
kijk, zo kom al een heel eind!
ik heb em overigens vanochtend ff opengeschroefd, want toen ik em aan deed gaf ie geen beeld (dus nog met de oude shit erin)... wat bleek... zit geen geheugen in

maar ik zet gewoon de voeding van me andere systeem erin.. (en de rest uit dat systeem natuurlijk ook ;)
maar is et mogelijk om de achterkant van mijn oude atx kast eraf te halen, en dat in die fulltower erbij te monteren zegmaar?

• Biglines
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-02-2011

Biglines

Biglines.nl

ja, sommige achterkanten zijn er zo uit te halen, sommige moet je dremelen/zagen/wotever. Dit kan je dan in een passend gemaakt gat van die at kast maken.

Konica Minolta Dynax 7D | Mijn foto gallery | Biglines.nl

Verwijderd

Topicstarter
even een beetje een maffe vraag.... maar wat is een dremel?? is dat zo'n soort boor, maar waar je mee kunt slijpen?? (lijkt een beetje op een staafmixer?)
zoja, mooi... die heeft me moeder wel

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-11 19:23
Verwijderd schreef op 28 maart 2004 @ 12:25:
even een beetje een maffe vraag.... maar wat is een dremel?? is dat zo'n soort boor, maar waar je mee kunt slijpen?? (lijkt een beetje op een staafmixer?)
zoja, mooi... die heeft me moeder wel
Ja, die van je moeder inderdaad :)
Afbeeldingslocatie: http://www.rockhounds.com/rockgem/craftsman/dremel.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door djluc op 28-03-2004 12:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
aha thanx, dan kan ik volgend weekend aan de slag (kom je hiermee door het metaal van je kast heen?)

Verwijderd

jah dat kan mits je het goeie opzet stukje gebruikt ;) Maar wat sneller gaat denk ik als je niet rare figuren hoeft te zagen is gewoon decoupeerzaag pakken met ijzerzaagje erop! gaat sneller namelijk :D

• Biglines
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-02-2011

Biglines

Biglines.nl

en veeeeeeel mooier, een decoupeerzaag heeft namelijk een veel minder breed blad, waardoor je ook veel mooier/makkelijker rondes kan zagen. Ik kan me nix voorstellen wat een decoupeerzaag (met iemand erachter die ermee kan omgaan) slegter zou kunnen dan een dremel (over gaten in kasten zagen heb ik het dus), alleen als je weinig support hebt voor je decoupeerzaag (dan gaat het metaal buigen), dus fijne tekeneningen kun je beter met een dremel afmaken.

Konica Minolta Dynax 7D | Mijn foto gallery | Biglines.nl

Verwijderd

Dit heb ik ook gedaan met me pa :D
Hij is heel goed gelukt :D (gebruik um nogsteed ;) ).
Regel eerst een ATX kast, (nieuwe, oude, who cares. Koop hem iig niet, athans voor neit te veel want na de tijd issie rijp voor de schroot :P)
Pak een decoupeerzaag (geen dremel, die kasten zijn loeihard, dremels breken af denk ik, tis geen blik maar gewoon keihard staal) doe er een metaalzaagje in (duh :P) en leg um ergens neer.

Sloop de achterkant uit de ATX, (dat gedeelte waar de aalsuitingen zitten) als het goed is zijn dat popnagels die kun je dus zo kapotboren. Haal em er uit + mobo ophanging (indien nodig: Zagen) en monteer dat ding vast aan de AT kast (gewoon op de oude mobo ophanging monteren op 1 of andere manier ik heb ut met boutjes gedaan) En maak um vast :) Zorg wel dat je hem goed tegen de achterkant aan drukt van de at kast.
Dan stamp je er een mobo met ten minste 1 kaart er in, en die je die backplate er achter, leg um goed en ga aftekenen. Backplate uit oude kast zagen, nieuwe monteren (is bij mij ook boutwerk) en dan neem je hem mee naar binnen.
Je maakt hem schoon, heel mooi tot hij glansts.
Je knalt je hele pc er in, je maakt van de reset de aan knop (of van de turbo) en gaan met de banaan :)

• lexophilia
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 26-03-2023
Ken je de at naar atx fase niet beter gewoon overslaan, en meteen een btx kast maken? dat scheelt je strax weer werk als je van atx naar btx moet strax.
Ik heb gehoord dat je atx mobo's ook in btx kasten kan stoppen of het waar is weet ik niet, dit is alleen van horen en zeggen.

Verwijderd

lexophilia schreef op 30 maart 2004 @ 13:02:
Ken je de at naar atx fase niet beter gewoon overslaan, en meteen een btx kast maken? dat scheelt je strax weer werk als je van atx naar btx moet strax.
Ik heb gehoord dat je atx mobo's ook in btx kasten kan stoppen of het waar is weet ik niet, dit is alleen van horen en zeggen.
Dan lijkt het me juist niet erg slim om dat te doen als je niet zeker weet of het past of niet.
Als je er nu gewoon een atx maakt kun je later altijd nog een btx of hoe je het ook noemt er van maken door een BTX kast te kopen en die te slopen aangezien je toch alleenmaar het plaatwerk nodig hebt :)

En volgensmij gaat dat toch nog wel ff duren want ik heb nog nooit van dat zogenaamde "btx" gehoord.

• Hennie-M
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-11 13:29
Verwijderd schreef op 23 maart 2004 @ 23:24:
[...]

een 486 op 350 mhz :? >:)

Er zal wel een AT moederbord inzitten, dan moet je inderdaad een beetje zagen. Neem een backplate uit een ATX kast, scheelt een hoop werk :) Op de rommelmarkt vind je nog wel eens oude ATX kasten. Ik heb hier zelfs ene P1 kast met een uitschuifbare mobo tray :9
Een p1 in een atx kast?
Verwijderd schreef op 30 maart 2004 @ 15:23:
[...]

Dan lijkt het me juist niet erg slim om dat te doen als je niet zeker weet of het past of niet.
Als je er nu gewoon een atx maakt kun je later altijd nog een btx of hoe je het ook noemt er van maken door een BTX kast te kopen en die te slopen aangezien je toch alleenmaar het plaatwerk nodig hebt :)

En volgensmij gaat dat toch nog wel ff duren want ik heb nog nooit van dat zogenaamde "btx" gehoord.
Nog Nooit van BTX gehoord? Hmm dan wordt het misschien eens tijd dat je de frontpage bekijkt. Ik heb zelf nog geen PDF'jes oid gezien met maten e.d. maar btx kasten zijn al geintroduceerd en toch binnenkort te koop in de betere hardware winkels.

[ Voor 48% gewijzigd door Hennie-M op 30-03-2004 16:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik wou zeggen..... ik heb er zeker wel van gehoord ;)
maare ik denk dat ik toch maar een chieftec kast of iets dergelijks ga kopen, en die vet ga modden, want ik denk dat deze kast na ombouwing een beetje een zootje wordt....
kan ik beter die oude comp. onderdelen er nog in stoppen en er een leuk servertje van maken....

Verwijderd

BTX staat zelfs in de CME Faq ;) (onder airflow als naslag)

De specificaties:
http://www.formfactors.org/developer/specs/BTX_Spec_1_0.pdf (mirror1, mirror2)

En wat betreft de AT/ATX opmerking(en): er zijn zelfs PII-/K6-2's met AT/ATX gecombineerde aansluiting en je zit bij een tower niet vast aan de voeding - die kun je ook gewoon omwisselen (niet vergeten ook je aan/uit knop te verwisselen/modden). Zo heb ik hier een Athlon 2000+ in zo'n oude degelijke kast waar eerst een PC inzat die niet eens Windows 95 kon draaien. ;)

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2004 16:37 ]

Verwijderd

what's your point?

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06:51
aha thanx, dan kan ik volgend weekend aan de slag (kom je hiermee door het metaal van je kast heen?)
Ja hoor, maar doe het met beleid en veel geduld :) En zorg in godesnaam dat je wat bescherming draagt! Ik zie nog wel eens lui de bink uit hangen ("Voor zo'n klein rot apparaatje ga ik me niet als een d0rk kleden!"), maar je bent blij met die bril als er eens een slijpschijf in stukken spat :D

Maar ik zag dat je al voor een andere kast ging... Succes!

Liege, liege, liegebeest!

Verwijderd

Topicstarter
thanx allemaal voor de goeie tips!
als ik er nog een keer mee aan de slag ga weet ik iig wat me te wachten staat 8)
Pagina: 1