[win32] SDI tekenen

Pagina: 1
Acties:

• Dr. Malsain
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-02-2023
Om (Visual) C++ te leren ben ik begonnen met het maken van een SDI / C++ tekenprogramma, ik gebruik visual studio. Tot zover ben ik in staat verschillende soorten lijnen te tekenen vam verschillende diktes en kleuren en ik kan getekende documenten opslaan en weer openen. Voor het tekenen gebruik ik CObArray voor het opslaan van de coordinaten van de lijnen.

Mijn doel is een basic tekenprogramma te maken waarin ik naast lijnen ook verschillende figuren kan tekenen met een muis. Ben al flink aan het zoeken geweest maar kan tot nu toe nog niet echt goede manuals vinden waarin duidelijk uit te doeken wordt gedaan hoe ik dit kan implementeren.

Iemand een idee hoe ik verschillende figuren als vierkanten, circels e.d. kan implementeren door gebruik te maken van CObArray? Misschien wat goede manuals omtrent tekenprogramma's.

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-05 22:23

curry684

left part of the evil twins

CObArray is MFC, een deprecated class library. Probeer het eens gewoon met vectors of een eigengeschreven array aan te pakken :)

Professionele website nodig?

• Dr. Malsain
Ik zat te denken dat alle CObject gerelateerde data in CObArray te stoopen was. Zitten er sowieso wel mogelijkheden in de aanpak met CObArray?

• curry684

curry684

Dr. Malsain schreef op 23 maart 2004 @ 22:50:
Ik zat te denken dat alle CObject gerelateerde data in CObArray te stoopen was. Zitten er sowieso wel mogelijkheden in de aanpak met CObArray?
CObject en CObArray zijn beiden onderdeel dus van MFC, de Microsoft Foundation Classes. MFC is wijd bekend als zijnde het slechtste onder de zon in de zin van class frameworks, en Microsoft ondersteunt het ook al een jaar of 3-4 niet meer ten faveure van .NET. Dus vandaar mijn opmerking :)

• Dr. Malsain
curry684 schreef op 23 maart 2004 @ 22:57:
[...]

CObject en CObArray zijn beiden onderdeel dus van MFC, de Microsoft Foundation Classes.
Zit een beetje in de onderwijsopdracht. leren omgaan met MFC is een van de leerdoelen dus zit ik er een beetje aan vast :7

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:14
Vreemd omdat als leerdoel te stellen. Zoals curry684 toch wel duidelijk heeft gemaakt is 't hele MFC gebeuren ten dode opgeschreven.

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-05 16:53
Soultaker schreef op 24 maart 2004 @ 00:59:
Vreemd omdat als leerdoel te stellen. Zoals curry684 toch wel duidelijk heeft gemaakt is 't hele MFC gebeuren ten dode opgeschreven.
En daar komt of is geen alternatief framework van MS voor native applicaties ?

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

• curry684

curry684

farlane schreef op 24 maart 2004 @ 09:22:
[...]
En daar komt of is geen alternatief framework van MS voor native applicaties ?
Dacht dat toch wel bekend was dat MS alles op .NET gooide :)

Voor topicstarter: denk class inheritance. Inherit een CMyShape van CObject, en daarvan dan weer CMyCircle, CMySquare etc. Introduceer in CMyShape een pure virtual Draw() method, en je bent klaar en zo :Y)

• Dr. Malsain
curry684 schreef op 24 maart 2004 @ 09:52:
[...]

Dacht dat toch wel bekend was dat MS alles op .NET gooide :)

Voor topicstarter: denk class inheritance. Inherit een CMyShape van CObject, en daarvan dan weer CMyCircle, CMySquare etc. Introduceer in CMyShape een pure virtual Draw() method, en je bent klaar en zo :Y)
Ok, bedankt voor de tip. Ik zal het bij de verzameling probeersels zetten.

edit: Iemand misschien een tip voor een goede manual waarin met voorbeelden wordt uitgelegd hoe je een tekenapplicatie kunt bouwen. Ik ben het overzicht een beetje kwijtgeraakt. }:O

[ Voor 17% gewijzigd door Dr. Malsain op 24-03-2004 18:23 ]

• Dr. Malsain
Ik heb in "Mastering Visual C++" van Micheal Young een goed boek gevonden, waarin wat dieper wordt ingegaan op het maken van een tekenapplicatie m.b.v. MFC Classes. Helaas zitten er wel wat tikfouten in het boek. Niet zo handig als het om code gaat. :|

[ Voor 32% gewijzigd door Dr. Malsain op 30-03-2004 13:16 ]

Pagina: 1