PAR2 ( hoe werkt het)

Pagina: 1
Acties:
  • 134 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Carel
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 31-08 15:35
Nee, dit is niet de vraag hoe ik Quickpar werkt :)

Waar ik nog steeds niet uit ben, en dit is denk een vrij ingewikkend iets, is hoe je met die PAR2 files nou in godsnaam alsnog je data kan recoveren.

IK ben van mening dat er wel een heel bizar algoritme moet zijn voor bijvoorbeeld de cdr check om de reeds onbekende data te recoveren.

Met 20% par bestanden kan je tenslotte een x 20% recoveren van je data, zonder dat je weet waar het in godsnaam fout kan gaan.

Nou is mij het een compleet raadsel hoe dit mogelijk is en hoe je in godsnaam een samenhang kan hebben tussen compleet verschillende rar files.

Weet iemand hier meer over, of een site met uitleg? Ik heb al lopen zoeken, maar kan niet zo 123 iets vinden erover hoe dit nou werkelijk in elkaar steekt.

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:44

momania

iPhone 30! Bam!

Even super simpel gezegd:

1 + 1 = 2 ofwel: rarfile + rarfile = parfile (of rarblokje +rarblokje = parblokje)

Als ik dan van die som een 1 weg haal, maar ik weet wel de uitkomst, dan kan ik alsnog de som compleet maken :)
1 + x = 2, dan weet ik dat x = 1.

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

• Carel
momania schreef op 23 maart 2004 @ 22:46:
Even super simpel gezegd:

1 + 1 = 2 ofwel: rarfile + rarfile = parfile (of rarblokje +rarblokje = parblokje)

Als ik dan van die som een 1 weg haal, maar ik weet wel de uitkomst, dan kan ik alsnog de som compleet maken :)
1 + x = 2, dan weet ik dat x = 1.
maargoed, dat betekend dus dat alle rar files bij elkaar opgeteld moeten worden..
Daarbuiten al je dus 2 rars mist of meer, kom je volgens mij al niet meer tot die som ?

• momania

momania

iPhone 30! Bam!

Carel schreef op 23 maart 2004 @ 22:48:
[...]

maargoed, dat betekend dus dat alle rar files bij elkaar opgeteld moeten worden..
Daarbuiten al je dus 2 rars mist of meer, kom je volgens mij al niet meer tot die som ?
Daarom heb je meestal ook meerdere par files.

Met het oude par systeem, waarbij je alleen complete files kon restoren kon je net zo veel files restoren als je par files had. 2 rar's missend, had je dus 2 par files nodig.
De som wordt dan op een of andere manier verdeeld over de par files.
Hoe het helemaal precies werkt weet ik ook niet, maar dit is iig het basis princiepe :)

[ Voor 14% gewijzigd door momania op 23-03-2004 22:53 ]

• sPENKMAN
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-08 09:27
Even doordenkend op dat 1 x 1 = 1 verhaal, als je 1 ding mist lukt het wel maar als je er 2 mist? wat dan

1 x ? = ? (Hier heb je eindeloze mogelijkheden)

Een (deel van de) oplossing zou wellicht dit kunnen zijn:

1 x c = a
2 x d = b

Een algorimte geeft aan: a+b=3, hier kom je dan altijd erop uit dat c=1 en d=2, dit is dat wel heel basic maar ook heel logisch in mijn ogen.

Ik ben zelf ook wel benieuwd hoe dit in elkaar steekt *bookmarked*

Eve char: Warock <TEST>

• Carel
momania schreef op 23 maart 2004 @ 22:50:
[...]

Daarom heb je meestal ook meerdere par files.

Met het oude par systeem, waarbij je alleen complete files kon restoren kon je net zo veel files restoren als je par files had. 2 rar's missend, had je dus 2 par files nodig.
De som wordt dan op een of andere manier verdeeld over de par files.
Hoe het helemaal precies werkt weet ik ook niet, maar dit is iig het basis princiepe :)
Maar dat zou betekenen dat met bijvoorbeeld met 6 missende bestanden het al 6 tot de 2 par2 files moeten zijn?

Argh , ik wil echt een site met uitleg betreffende dit :)

[ Voor 6% gewijzigd door Carel op 23-03-2004 22:55 ]

• momania

momania

iPhone 30! Bam!

Zie ook http://www.quickpar.org.uk/index.htm voor meer info.
Daar staat een link naar http://parchive.sourceforge.net/ waar details staan over het algorithme :)

• momania

momania

iPhone 30! Bam!

Carel schreef op 23 maart 2004 @ 22:54:
[...]

Maar dat zou betekenen dat met bijvoorbeeld met 6 missende bestanden het al 6 tot de 2 par2 files moeten zijn?
Met par2 werkt het weer met blokjes.
Een par 2 file bestaat uit een bepaald aantal blokjes en ene rar file delen ze in in blokjes.
Als je dan 6 files mist die totaalbv 200 blokjes zijn, heb je minimaal een verzameling par2 files nodig die samen ook 200 blokjes zijn om te kunnen restoren.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

offtopic:
"Ooit" is een poging gewaagd en howto/uitleg te maken voor hier op GoT. De conclusie was dat dat geen zin heeft op een forum dat niet vol zit met wiskundigen :P

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:29

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1