[W2K] Terminal services vraag

Pagina: 1
Acties:

• B-Man
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
We draaien hier SBS2000 als domain controller en exchange server voor drie man. Twee van deze mensen willen graag van huis uit kunnen werken, wat ze op dit moment via een VPN doen, zonder terminal services.

Aangezien dit erg traag werkt, willen we over op terminal services. Nu blijkt echter dat we TS niet kunnen draaien binnen SBS2000, omdat deze enkel in de beheermodus gedraaid kan worden. Om nu een extra server en extra serverlicentie aan te schaffen enkel voor twee gebruikers lijkt me overkill. We hebben flink geinvesteerd in de server die er nu staat (dual Xeon 2,4 GHz met 1 Gig ram, SCSI RAID-1, complete 5u intel doos). Ik blijf het vreemd vinden dat dit niet gewoon met SBS2000 kan.

Wat voor alternatieven zijn er? Clients zijn Win2k professional. VNC en consorten zijn geen alternatief, aangezien de twee gebruikers simultaan in gescheiden sessies moeten kunnen werken. Ik ben bekend met linux alternatieven, maar die zijn in deze situatie niet aan de orde.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
in sbs2000 kan je nog wel terminal server in appmode draaien in 2003 niet meer

http://support.microsoft....;en-us;828056&Product=sbs

http://support.microsoft....;en-us;282009&Product=sbs

[ Voor 55% gewijzigd door Zwelgje op 23-03-2004 22:45 ]

A wise man's life is based around fuck you

• B-Man
  • Niet online
Ik heb SBS2000 een keer omgezet naar Appmode (in de testfase), en hij meld dan netjes dat niet alle programma's zullen werken. Na een reboot startte windows zelf helemaal niet meer! Kortom: dat was niet acceptabel ;)

Maar vertel: misschien doe ik iets verkeerd?

• Zwelgje
B-Man schreef op 23 maart 2004 @ 22:47:
Ik heb SBS2000 een keer omgezet naar Appmode (in de testfase), en hij meld dan netjes dat niet alle programma's zullen werken. Na een reboot startte windows zelf helemaal niet meer! Kortom: dat was niet acceptabel ;)

Maar vertel: misschien doe ik iets verkeerd?
mja das meer een probleem met je applicaties, dat ligt niet aan het feit dat sbs2000 het niet kan (zoals je suggereerde)

brak register op die server dus, is een reinstall (en dan gelijk in app mode installeren) en dan pas die apps erop geen optie?

maar goed, dit http://support.microsoft....;en-us;252330&Product=sbs had je gelezen :?

en over wat voor apps hebben we het :? office 2000? die heeft nog speciale transforms nodig om te kunnen werken on TS 2000 (mst files zitten in de resourcekit van office2000)

[ Voor 21% gewijzigd door Zwelgje op 23-03-2004 22:51 ]

• B-Man
  • Niet online
zwelgje: Zoals ik al aangaf heb ik in de testfase (schone SBS2000) install de server via add/remove programs al eens naar Appmode geschakeld, waarbij de wizard aangeeft dat SBS2000 zelf mogelijk niet zal werken (staat ook in de lijst van programma's die mogelijk niet werken).
Toen ik de server een reboot gaf (dat moest na het omzetten geloof ik), kreeg ik niet eens een login scherm, ergens hiervoor gaf Windows al aan dat er bestanden ontbraken als ik het me goed herinner. Het gaf me in ieder geval geen gerust en betrouwbaar gevoel ;)

We hebben het o.a. over office 2000 ja, ik ben op de hoogte van de transforms, heb office dan ook werkend in de admin mode van TS.

Het is volgens mij dus niet te wijten aan een "brak register", aangezien ik het geprobeerd heb met een schone installatie.

Verwijderd

Niet naar appmode omschakelen. Laat die mannen lekker in remote admin mode werken.
http://support.microsoft....aspx?scid=kb;en-us;253831

• B-Man
  • Niet online
smiley: met die gedachte heb ik al eens eerder gespeeld, knelpunten zijn dan echter:

- ze zijn domain admins omdat ze op hun kantoorwerkplek gewoon zelf software moeten kunnen installeren, dit lijkt me wat gevaarlijk als ze op de server inloggen
- ze kunnen de server uitzetten als ze niet opletten bij het afmelden. Ik weet dat dit uit te schakelen is, maar dan schakel ik het uit voor alle domain admins. Wat voor invloed heeft dit op de administrator login, die ook onder deze groep valt?

-- Kleine toevoeging:

Zijn er uberhaupt eigenlijk alternatieven voor TS? Is er software te krijgen waarmee ik hetzelfde effect kan krijgen, die draait op een normale werkplek?

[ Voor 16% gewijzigd door B-Man op 23-03-2004 23:25 ]

Verwijderd

B-Man schreef op 23 maart 2004 @ 23:22:
- ze zijn domain admins omdat ze op hun kantoorwerkplek gewoon zelf software moeten kunnen installeren, dit lijkt me wat gevaarlijk als ze op de server inloggen

Persoonlijk zou ik ze local admin maken, en geen domain admin; magoe, smaken verschillen.

- ze kunnen de server uitzetten als ze niet opletten bij het afmelden. Ik weet dat dit uit te schakelen is, maar dan schakel ik het uit voor alle domain admins. Wat voor invloed heeft dit op de administrator login, die ook onder deze groep valt?

Die knop kun je weghalen met een GPO (geen idee welke) of met een reghack (geen idee welke).

-- Kleine toevoeging:

Zijn er uberhaupt eigenlijk alternatieven voor TS? Is er software te krijgen waarmee ik hetzelfde effect kan krijgen, die draait op een normale werkplek?
Voor het draaien van win32 apps kom je al snel bij MS uit. En als er al een partij komt die dit kan maken, worden ze kapotgemaakt door MS, voordat je het woord kassa uit kan spreken.

• B-Man
  • Niet online
smiley:

- De keuze voor domain admin is niet door mij gemaakt. Er was hier een andere partij die de systemen beheerde, die het zo ingericht heeft. Hoe beinvloed jouw voorstel de rechten als ze inloggen op de server? Een "local admin" lijkt me op de server nog gevaarlijker?

- Die knop kan ik inderdaad weghalen (User config > Administrative ... > Start menu & taskbar > Remove shutdown ...), maar mijn vraag is of ik als Administrator die optie dan ook niet meer zie...

- Dat dacht ik al. Geen alternatieven dus, enkel een superlatief in de vorm van Citrix ($$$).

"Heerlijk" dit gevoel van gebrek aan keuze ;)

[ Voor 4% gewijzigd door B-Man op 24-03-2004 01:06 ]

• Superstudent
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-01-2022
Ik ben blij dat ik met de betaversie van win2k adv server hier al achter ben gekomen, draai nu lekker op linux. Kost je wel "wat" meer moeite, maar geen rare MS fratsen meer :).

Ik vrees dat Citrix voor jou misschien weleens de enige goeie oplossing kan zijn :(....

• B-Man
  • Niet online
Superstudent schreef op 24 maart 2004 @ 00:58:
Ik ben blij dat ik met de betaversie van win2k adv server hier al achter ben gekomen, draai nu lekker op linux. Kost je wel "wat" meer moeite, maar geen rare MS fratsen meer :).

Ik vrees dat Citrix voor jou misschien weleens de enige goeie oplossing kan zijn :(....
Ja, ik ben zelf ook goed thuis in linux, maar het gaat niet om mijn eigen werkplek in deze situatie. Aangezien de gebruikers gewend zijn aan win2k en ms office, schotel ik ze geen linux voor. Misschien in een later stadium :)

Citrix is volgens mij ook niet echt een oplossing. Ik vermoed dat citrix niet op een SBS2000 server draait, en dat ik dan wederom op de separate-server-oplossing uitkom. Het lijkt erop dat het weer aardig wat gaat kosten om een stabiele omgeving op te zetten.

Nou goed, ik zoek nog even verder naar een oplossing, misschien toch maar eens LTSP bekijken, al moet ik dan nog wel het MS office vraagstuk oplossen, en uitzoeken hoe LTSP zich gedraagt over een VPN-over-ADSL.

• B-Man
  • Niet online
Hmmm, ik heb na wat leeswerk besloten eens een LTSP server (linux terminal server) op te zetten met crossover office van codeweavers, ik wilde dit toch al een tijdje proberen, en dit lijkt me een erg geschikt moment.

• Zwelgje
Superstudent schreef op 24 maart 2004 @ 00:58:

Citrix Metaframa kan alleen worden geinstalleerd op een TS in app mode...

mischien: http://www.thinsoftinc.com/products_winconserver_info.html proberen :?

das een multiuser TS oplossing op basis van windows xp :)

21 man kan je er op kwijt (lijkt me genoeg) je hebt alleen windows XP nodig en dat pakket

[ Voor 22% gewijzigd door Zwelgje op 24-03-2004 07:02 ]

Verwijderd

B-Man schreef op 24 maart 2004 @ 00:50:
- De keuze voor domain admin is niet door mij gemaakt. Er was hier een andere partij die de systemen beheerde, die het zo ingericht heeft. Hoe beinvloed jouw voorstel de rechten als ze inloggen op de server? Een "local admin" lijkt me op de server nog gevaarlijker?
Ik ga ervanuit dat ze local admin op hun laptop/desktop zijn, en niet op de server.
Ze software laten installeren op de server, is inderdaad wel het laatste wat je wilt.

• Superstudent
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-01-2022
zwelgje schreef op 24 maart 2004 @ 06:59:
[...]

Citrix Metaframa kan alleen worden geinstalleerd op een TS in app mode...

mischien: http://www.thinsoftinc.com/products_winconserver_info.html proberen :?

das een multiuser TS oplossing op basis van windows xp :)

21 man kan je er op kwijt (lijkt me genoeg) je hebt alleen windows XP nodig en dat pakket
Ziet er leuk uit :)
Maar check de systeemeisen, ik vind ze best heftig...

Verwijderd

Superstudent schreef op 25 maart 2004 @ 00:12:
Ziet er leuk uit :)
Maar check de systeemeisen, ik vind ze best heftig...
Alleen het feit dat win2k TS omgewisseld wordt door XP TS, doet niks af aan de normale eisen voor een multiuser omgeving.

Voor 20 man dus 3 gigaherz (dus een dual xeon 2.x), met 1500mb ram.
Prima investering hoor.

Normaal gesproken is dat een server van +/- 4000 euro, 1250 voor het OS, 20 x ts cal van 100 (2000) en 20 keer een win2k cal van 50 (1000)
Dat is 7.000 in totaal.

Dikke workstation van ongeveer 3000, 300 voor het basispakket en 100 per user (17 x ) is een totaal van 5.000

Das 2000 verschil.

Alleen die 100 per user vindt ik een beetje zwaar geprijst van ze. Als dat 50 tot 75 was, was het geheel nog interesanter.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 25 maart 2004 @ 01:19:
[...]

Alleen die 100 per user vindt ik een beetje zwaar geprijst van ze. Als dat 50 tot 75 was, was het geheel nog interesanter.
Ander Idee: Laat ze met XP draaien en remote via VPN hun eigen computer overnemen..

(niet linksom, niet rechtsom, er dan maar onderdoor)

Verwijderd

Je zou er natuurlijk ook voor kunnen kiezen hun eigen werkplek gewoon aan te laten staan en deze vervolgens te installeren met windows xp.
Je kan dan prima remote werken.

Wat ik ook niet snap is dat je iemand domain admin maakt voor rechten op hun eigen systeem.
Ga gewoon naar local groups en voeg daar bij administrators hun domain user toe en je bent ook klaar.

• B-Man
  • Niet online
Dat ze domain admins zijn, is dus niet mijn keuze geweest, zoals ik al aangaf. Dat is besloten door de partij die hier een tijd systeembeheer uitgevoerd heeft: een van de best aangeschreven en meest professionele partijen hier in de omgeving. Maar goed, dat is nu even niet het punt.

Ik wil niet enkel die twee werkplekken op XP overzetten: we draaien nu volledig op W2K.

Merci voor de hulp mensen, ik kan weer even vooruit.

• paulhekje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-04 18:30
B-Man schreef op 25 maart 2004 @ 17:03:
Ik wil niet enkel die twee werkplekken op XP overzetten: we draaien nu volledig op W2K.
Je kunt ook op de w2k pc's een remote control pakket installeren.
gratis is WinVNC (maar niet zo snel). Er zijn genoeg snelle commerciele oplossingen.

|=|=|=||=|=|=||=|=|=| http://www.vanwijck.com |=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=|

• B-Man
  • Niet online
paulhekje schreef op 26 maart 2004 @ 12:18:
[...]

Je kunt ook op de w2k pc's een remote control pakket installeren.
gratis is WinVNC (maar niet zo snel). Er zijn genoeg snelle commerciele oplossingen.
Ik heb ervaring met de verschillende VNC's, ook met bijvoorbeeld UltraVNC die een (toen dan) experimentele hook-driver had, die een stuk sneller was dan de andere VNC's die ik ken.

Echter, ik wil niet aan VNC in deze situatie aangezien het mobiele gebruikers zijn met laptops. M.a.w.: op kantoor pluggen ze hun laptop in een docking station, en werken ze lokaal, remote openen ze een TS sessie of iets dergelijks. VNC of dingen als RAdmin (ook ervaring mee) vallen dus af, aangezien ik anders twee nieuwe werkplekken neer moet zetten alleen maar om hun remote te kunnen laten werken. Dan kan ik net zo goed een TS server neerzetten, als ik toch bezig ben.

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:24

Reptile209

- gers -

Ik volg je even niet meer. Eerst ging ik er vanuit dat de 2 werknemers thuis op hun eigen (prive) PC zaten, en dat VPN daar te traag voor was. Kan.
Nu zeg je dat ze hun eigen laptop mee naar huis hebben. De enige beperking die je dan nog in de snelheid hebt, is de verbinding tussen huis en zaak, en ik denk niet dat een TS, remote desktop of wat dan ook sneller gaat werken dan een VPN. Ze draaien dan immers alles lokaal maar kunnen wel bij het bedrijfsnetwerk... Lijkt me dus dat ze/jij beter kunnen/kan investeren in een beetje een snelle thuisaansluiting. :)
Of is een TS zo gruwlijk veel sneller dat dat het probleem al wel op zou lossen??

Enlighten me :)

Zo scherp als een voetbal!

• B-Man
  • Niet online
Reptile: Ze hebben dus laptops waarvoor ze op kantoor en thuis een docking station hebben. Met de thuiswerkplek is een VPN opgezet.
Op kantoor ligt 2Mbit SDSL (dus zowel up als down 2Mbit), thuis ligt 512/256 ADSL, we hebben op een lokatie ook een half jaartje gewerkt via een @home kabelverbinding (4Mbit/128Kbit), maar dat was niet veel sneller.

De gebruikers werken nu van huis uit "live" via het VPN, dus bladeren direct op de server, Word opent bestanden direct vanaf de server, etc.

TS is veel sneller omdat je dan enkel toetsenbord/muis/schermdata heen en weer zend, ipv alle bestanden die je opent, mappen die je bekijkt, enz. TS is notabene gemaakt om zelfs over 56K te werken.

Die ADSL verbinding is in ieder geval niet snel genoeg, maar goed: 4Mbit downstream was dus ook niet genoeg, het is gewoon gruwelijk traag. Dit is natuurlijk wel logisch: normaliter werkt een werkplek via 10Mbit of 100Mbit synchroon, met een lage latency.
Overigens ligt het voor een groot stuk aan windows: deze lijkt niet goed om te kunnen gaan met de hogere latency, het hele systeem wordt traag als er wat over het netwerk wordt gedaan.

Genoeg uitleg lijkt me zo? ;)

Ik wil dus een TS-systeem draaien, omdat de benodigde bandbreedte dan een stuk lager ligt om soepel te kunnen werken.

Iets wat ik nog niet gemeld had is het volgende: de gebruikers hebben hun bestanden op de server staan, en hebben dmv "offline folders/files" in win2k een lokale kopie. Omdat er een VPN is, werkt windows echter altijd met de "live" gegevens, en niet de lokale kopie. Ik ben nog steeds op zoek naar een ogenschijnlijk niet bestaande "schakelaar" om windows duidelijk te maken dat zelfs als de server beschikbaar is (via het VPN), toch de lokale kopie gebruikt moet worden.
Handmatig online/offline schakelen dus.
Pagina: 1