Toon posts:

Beschikbaarheids rapportage ala ipmonitor?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben opzoek naar een tool dit het volgende kan:

• Monitoren van servers (dmv simpele ping)
• Groeperen van servers
• Rapportage over de afgelopen maand
• Onderscheid kunnen maken tussen prime/nonprime (dus dat je alleen de beschikbaarheid rapporteert over werkdagen van 07:00 tot 18:00)

Nou gebruiken we ipmonitor (http://www.ipmonitor.com/), dit is bijna precies wat we nodig hebben.
Het enige dat ontbreekt is het onderscheid kunnen maken tussen prime en nonprime. Je kan wel tijden opgeven, maar geen dagen.

Ik zoek dus iets waarmee je kunt rapporteren over de afgelopen maand, en dan bv. elke werkdag (niet weekend) van 07:00 tot 18:00
Iemand zoiets misschien ooit eens tegen gekomen?

• DGTL_Magician
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-01 15:53

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Verwijderd schreef op 23 maart 2004 @ 20:00:
Ik ben opzoek naar een tool dit het volgende kan:

• Monitoren van servers (dmv simpele ping)
• Groeperen van servers
• Rapportage over de afgelopen maand
• Onderscheid kunnen maken tussen prime/nonprime (dus dat je alleen de beschikbaarheid rapporteert over werkdagen van 07:00 tot 18:00)

Nou gebruiken we ipmonitor (http://www.ipmonitor.com/), dit is bijna precies wat we nodig hebben.
Het enige dat ontbreekt is het onderscheid kunnen maken tussen prime en nonprime. Je kan wel tijden opgeven, maar geen dagen.

Ik zoek dus iets waarmee je kunt rapporteren over de afgelopen maand, en dan bv. elke werkdag (niet weekend) van 07:00 tot 18:00
Iemand zoiets misschien ooit eens tegen gekomen?
www.nagios.org
Een gigantisch mooi Open Source monitoring programma. Gebruik ik ook om al onze servers, switches en routers te monitoren en te rapporteren.

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:10
DGTL_Magician schreef op 23 maart 2004 @ 20:35:
[...]

www.nagios.org
Een gigantisch mooi Open Source monitoring programma. Gebruik ik ook om al onze servers, switches en routers te monitoren en te rapporteren.
Probleem is juist het monitoren van het simpelweg monitoren van het up zijn van een device middels een ping met Nagios niet goed kan, alsmede een goede resolutie voor de metingen (je wilt tenslotte weten dat iets down is voordat je gebruikers aan de lijn hebt :P ). Dit komt vziw met versie 2.0, die er nog niet is (is nog alpha).

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Verwijderd

hostmonitor (www.ks-soft.net) kan wat je wilt. het pakket kan zowieso erg veel :).

overigens nog een stuk goedkoper ook en zeer goede service bij probs (gisteren liep ik tegen een probleempje aan, vandaag een update :)).

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2004 17:35 ]

• DGTL_Magician
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-01 15:53

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

ijdod schreef op 24 maart 2004 @ 16:21:
[...]

Probleem is juist het monitoren van het simpelweg monitoren van het up zijn van een device middels een ping met Nagios niet goed kan, alsmede een goede resolutie voor de metingen (je wilt tenslotte weten dat iets down is voordat je gebruikers aan de lijn hebt :P ). Dit komt vziw met versie 2.0, die er nog niet is (is nog alpha).
Waarom kan dat niet goed? Als je een host definitie aanmaakt dan heb je een host up/down meting die je notificaties geeft of ie bereikbaar is of niet. Als je dan een ping service aanmaakt voor zo'n host meet die de performance van een ping. Nagios kan prima simpelweg monitoren of het up/down is.

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:10
DGTL_Magician schreef op 24 maart 2004 @ 21:09:
[...]

Waarom kan dat niet goed? Als je een host definitie aanmaakt dan heb je een host up/down meting die je notificaties geeft of ie bereikbaar is of niet. Als je dan een ping service aanmaakt voor zo'n host meet die de performance van een ping. Nagios kan prima simpelweg monitoren of het up/down is.
Probleem zat het in de details. Voor ons was onder andere van belang, dat de meet en meld resolutie dusdanig was, dat als er van bv de helpdesk vragen komen over eventuele storingen, dat een blik op de tool ons dat antwoord zou moeten geven, als niet al rapportage vanuit die tool zou hebben plaatsgevonden. Door de manier waarop Nagios in elkaar steekt, duurde dit voor ons te lang.

Die ping service is een plakband/paperclip oplossing om een feature te realiseren waar Nagios niet voor gebouwd is. Het is niet voor niets dat de gewenste functionaliteit hoog op de wensenlijst voor 2.0 stond (de zgn passive hosts). We gebruiken Nagios overigens wel degelijk; ons Sun machinepark wordt er door in de gaten gehouden. Overigens wordt het op IP/interface niveau aanwezig zijn van die machines ook niet door Nagios gedaan, om dezelfde redenen.

Anyway, om het nog enigszins on topic te houden: WhatsUp Gold kan de door de TS gewenste rapportage leveren; hoewel je vrij diep moet graven.

[ Voor 9% gewijzigd door ijdod op 25-03-2004 00:18 ]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Verwijderd

Topicstarter
Ok.. hartstikke bedankt!
www.ks-soft.net is volgens mij precies wat we zoeken, krijg bijna tranen in m'n ogen :)
Ik ga ook nog even kijken naar WhatsUp Gold..

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:43

_Arthur

blub

Verwijderd schreef op 25 maart 2004 @ 11:03:
Ok.. hartstikke bedankt!
www.ks-soft.net is volgens mij precies wat we zoeken, krijg bijna tranen in m'n ogen :)
Ik ga ook nog even kijken naar WhatsUp Gold..
WhatsUp Gold ben ik niet kapot van. Wijzelf gebruiken ActiveXperts Network Monitor : http://www.activexperts.com/activmonitor/

• declan001
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22-01-2023
big brother www.bb4.com is wel een mooie, gebruik ik zelf ook.
moet alleen wel op unix/linux draaien

chance favors the prepared mind

• Robert
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-02 09:11

Robert

You have your answer..

Een zeer fijn programma zonder extra frutsels is Mon: http://www.kernel.org/software/mon/

Draait gewoon als daemon onder linux, heeft enorm veel plugins voor services, en heeft me nog nooit in de steek gelaten. Lekker eenvoudig doch uitgebreid te configgen ook.

edit: zie net dat het ook moet rapporteren per maand; dat heb ik nooit nodig gehad eigenlijk, maar misschien is er wel een plugin voor, en anders moet het een zeer kleine moeite zijn om deze zelf te schrijven :)

[ Voor 42% gewijzigd door Robert op 29-03-2004 20:28 ]

Just 'cause I'm paranoid doesn't mean they're not after me | The only operating system that does what you want: LFS

Pagina: 1