Toon posts:

Problemen met ATI Radeon 9200

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dag heren

Ik heb sinds niet al te lange tijd een nieuwe pc met een ATi Radeon 9200 videokaart. Echter veroorzaakt deze zo ontzettend veel ellende dat ik in alle staten ben. De eerste paar weken functioneerde de boel prima, heel af en toe liep de pc vast bij het spelen van sommige games, maar daar kon ik wel mee leven. Tegenwoordig is er geen spel meer te spelen zonder dat ik na een paar minuten de reset-knop in moet drukken: SoFII, F1 Challenge, NFS Underground, Battlefield noem het maar op...
Ik heb inmiddels de drivers geupdate via de site van ATi, alleen het probleem lijkt alleen maar erger te zijn geworden: bijna ieder spel loopt na een tijdje muurvast en de pc reageert dan nergens meer op. Ik heb uiteraard de nieuwste versie van DirectX dus dat is het probleem denk ik ook niet.

Wat ik erg raar vind is dat ik via Smartgart geen instellingen kan wijzigen, zoals AGP lezen/schrijven en de snelheid hiervan (de standaard instellen is uit/uit). Telkens wordt mij gevraagd de computer te herstarten maar altijd herstart hij weer vrolijk met de oude instellingen. Ik heb op een internetsite gevonden dat ik Fastwrite moet uitschakelen, alleen onder BIOS staat deze optie helemaal nergens en onder Smartgart kan ik er dus ook niks aan veranderen (hoewel ik vermoed dat hij al standaard is uitgeschakeld). Ik heb trouwens een Asus P4PE-X moederbord, een Pentium IV 2,4 Ghz CPU en 256MB intern geheugen...

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Ik heb al de zoekfunctie op dit forum gebruikt maar ik heb niks kunnen vinden

Verwijderd

Ik heb ook een 9200 / WinXP en had hetzelfde probleem
Waarschijnlijk is idd smartgart de boosdoener, bij mij iig wel.

Ik neem aan dat je de chipset drivers van je mobo hebt geïnstalleerd?
Check even via dxdiag of AGP texture acceleration aan staat (heet in NL iets van oppervlakteversnelling geloof ik).
Als ik de setup van de ATI drivers gebruik staat deze namelijk uit.
De truc bij mij was om de oude drivers te verwijderen en daarna de nieuwe drivers te installeren ZONDER gebruik te maken van de setup van ATI.
Dus gewoon de drivers in een folder uitpakken en via apparaatbeheer de driver updaten en verwijzen naar de bovengenoemde folder.... Op deze manier wordt smartgart namelijk niet geïnstalleerd

Verwijderd

Topicstarter
Yep er staat 'niet beschikbaar'

Ik zal eens proberen de drivers te updaten zonder Smartgart te installeren...
Bedankt

Edit: Ik kan gewoon alles van ATi er als eerst afgooien via AtiCimUm.exe, om dan vervolgens opnieuw de drivers te installeren zonder Smartgart?

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2004 20:24 ]

Verwijderd

yep

Verwijderd

Topicstarter
Het is gelukt, de drivers zijn geïnstalleerd zonder smargart. Alleen lopen de spellen nog steeds vast dus het probleem is nog niet verholpen...

Zou ik ook BIOS moeten updaten zodat ik daarmee AGP read/write kan aanzetten en fastwrite uit? Ik heb een Asus P4PE-X Moederbord en Award Modular BIOS v6.0

Verwijderd

als je naar dxdiag kijkt, staat agp oppervlakteversnelling dan nog steeds uit?

edit:

En weet je zeker dat je de chipset drivers hebt geïnstalleerd?????

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2004 21:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja

Nog steeds 'niet beschikbaar'

Verwijderd

Probeer dit dan is:

1. Download de agp drivers van je intel chipset hier

2. Verwijder alle video drivers en start opnieuw op. Zorg ervoor dat AGP in de bios aanstaat

3. Installeer vervolgens de agp drivers die je zojuist gedownload hebt en start opnieuw op

4. Download en installeer DirectX.
5. Installeer de video drivers zonder smartgart en start opnieuw op

Als het nu niet werkt weet ik het ook niet...

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2004 23:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik merk wel enige verbetering maar het probleem is nog steeds niet verholpen...

Ik denk dat ik maar naar een andere videokaart moet gaan zoeken :|
Pagina: 1