Toon posts:

Vastlopende pc, maar waarom?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal, ik ben nieuw op dit forum, dus alvast mijn exucses als ik dit verkeerd post, maar het leek me de logische plek.
En meteen ook een probleempje om over te peinzen:

Ik heb een pc die ik zo'n 3 jaar geleden zelf heb samengesteld en in elkaar gezet. Hij deed het altijd prima en superstabiel tot voor kort. Hij loopt steeds na ongeveer een kwartier na het opstarten vast, waarna alle activiteit stopt. Ik dacht eerst dat het aan windows lag, om de laatste keer dat ik deze er vers op had gezet nogal een tijd geleden was, en ik bovendien vaak met software van dubieuze bron aanmodder. Maar bij het formatteren via de winxp prof cd, liep hij alsnog bij 78% compleet vast. Na opnieuw opstarten gaf hij de error bij het booten van de win XP cd "error loading operating system". Vervolgens probeerde ik nog wat in de bios te kijken, maar ook hierin liep hij na een 10 minuten vast...Wat zou er aan de hand/kapot kunnen zijn??

Ik heb mijn harde schijf aan een vriend meegegeven die thuis bij hem checked of het daar ook gebeurt. Verder kwam bij het openmaken van de kast aan het licht dat de proccesorfan nogal los zat, en toen ik m aanraakte brokkelde het plastic zo'n beetje uit elkaar (gevolg van de hitte?).
Ik ga morgen een nieuwe fan kopen, en ik hoop dat mijn vriend dan weet wat de status van mijn harde schijf is...

In ieder geval... Klinkt dit iemand bekend? Iemand een idee wat het waarschijnlijk is?
Bij voorbaat dank _/-\o_

Dit is mijn configuratie btw:

ADM athlonxp 1600, MSI k7t Turbo, 40 Gyg Quantum Fireball 7200 (met cooler), Geforce 2 mx400 en een 256 mbeetjes aan sdram (die oude, geen ddr).

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Dat klinkt nogal naar een koelingsprobleem. Zodra een onderdeel (CPU?) te heet wordt crasht je PC gewoon, het wordt heet zodra het een tijdje aan staat.
Aangezien je problemen had met je CPU fan raad ik aan deze te vervangen door een goede en de temps hiervan in de gaten te houden. ;)

🌞🍃

Verwijderd

Topicstarter
Ok alvast bedankt! Ik dacht dat het nog wel ff handig was om te melden; hij valt niet uit, maar hij blijft gewoon op het huidige beeld stilstaan... compleet vast... :/

Verwijderd

Okeej, dat is het beruchte MSI bord, met de rotte elco's, schroef je kist eens open en check of je condensatoren / elco's niet bol staan :)

Verwijderd

Topicstarter
aaay, ik ben niet zo'n enorme techy... k weet nog wel wat condensatoren zijn... maar bol staan? :? En bij welke moet ik dat dan controleren / welke staan daar bekend om (plaats op het moederbord?)...

Bedankt trouwens!

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:23
Condensatoren zijn die cilinder achtige dingen op je moederbord. Als deze aan de bovenkant niet plat is maar bol staat of lekt zou dat wel eens het probleem kunnen zijn:

Elco:
Afbeeldingslocatie: http://images.google.nl/images?q=tbn:iWlknuIjbZ0J:www.rcmodels.net/odin/odin1d/odin12.jpg

tvw

Verwijderd

Topicstarter
hmmm... ookal had ik mn mobo nog niet gechecked, ik was toch wel bijna zeker dat het die elco's zouden zijn... maar ja, na vanochtend kijken valt dat dan weer mee/tegen. Ze zagen er allemaal nog perfect uit en ik kon ook nergens vloeistofvlekken vinden...
Back to square 1 dus... de koeling

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:23
Ga in je BIOS naar PCHEALTH. Laar hem daar staan tot hij vastloopt en kijk hoe heet de CPU dan is.

tvw

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-05 14:47

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Inderdaad. Bij oververhittin ghoeft je Pc ook niet uit te vallen. Vastloper is daar ook een verschijnsel van. Had ik ook met een oude 486 die helemaal volgebouwd was. Geheugen werd te heet en daarom liep de pc vast. Keoling op het geheugen gezet, (fan) en alles draaide weer als een zonnetje. :P

My guess is: the heat ;)

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

• K-Jay
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:34

K-Jay

Klaas Jan

Ik wil niet heel vervelend zijn, maar heb je dit:
Door het toenemende aantal topics over problemen met vastlopers en het opstarten heeft BalusC een uitgebreide faq geschreven met heel wat punten die je kunt proberen om het op te lossen. De betreffende faq is te vinden @ Technische PMG FAQ: Hangen en Opstartproblemen. Mocht je hierna nog niet uitkomen, open dan wel een goed topic!
al gelezen?

Beter remmen=sneller racen: loadcellmod

Pagina: 1