[WC] CPU wordt te warm (IHS removed)

Pagina: 1
Acties:
  • 150 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Av3ng3rtje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09-12 15:17
Hallo,

Ik de IHS van me Pentium 4 verwijdert. Toen heb ik de processor weer terug geplaatst, artic silver 5 er op en vervolgens de swiftech MCW5000 er weer op gedaan. Vervolgens heb ik de computer aangezet en ben ik gaan kijken wat de tempratuur van de processor is in de bios (ABIT IC7-MAX3), de tempratuur was maarliefst 85 graden celsius !!

Ik heb toen me Swiftech MCW5000 weer gedemonteert en gekeken of hij wel goed contact maakte. Dit was wel het geval , want de koelpasta die ik op me core heb gesmeert zit aan het koelblok dus hij maakt wel degelijk contact.

Wanneer ik me IHS er weer tussen stop met koelpasta wordt me cpu ~ 40 graden celsius.

Ik snap eigenlijk niet waarom me cpu zo warm wordt zonder IHS.. Wie heeft er een mogelijk oplossing ? :)

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-12 12:16

Mojo

The Power Within

Stomme vraag hoor, maare.. Loopt er wel gewoon water door je blok heen enzo?

Wel vreemd dat je zo een hoge temp hebt. Heb je er niet te veel koelpaste tussen gedaan?

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:32
Heb je je core wel goed gepolished ?

• Av3ng3rtje
Mojo schreef op 23 maart 2004 @ 18:25:
Stomme vraag hoor, maare.. Loopt er wel gewoon water door je blok heen enzo?

Wel vreemd dat je zo een hoge temp hebt. Heb je er niet te veel koelpaste tussen gedaan?
Er loopt water door me koelblok. Ik heb er eerst een flitterdun laagje koelpasta op gedaan en vervolgens de normale dossering (cpu's blijven dan gewoon goed op tempratuur) die ik er meestal op kwak..

[ Voor 42% gewijzigd door Av3ng3rtje op 23-03-2004 18:30 ]

• Av3ng3rtje
418O2 schreef op 23 maart 2004 @ 18:28:
Uhm ik heb de Heatspreader er af gehaald , al ga je dan de CORE polijsten heb je stukjes processor aan je schuurpapier zitten.. Lijkt me niet zo strak plan...

Verwijderd

Ik zie voor de vuist weg 2 mogelijkheden.

1 de heatspreader doet z'n werk goed en verdeeld de warmte goed over je koelblok zodat je koelblok goed (beter) kan koelen.

2 door het ontbreken van de materiaaldikte van de heatspreader zit je koelblok niet strak genoeg op je core waardoor de warmte niet optimaal word afgevoerd.

Let wel, ik heb zelf geen ervaring met heatspreaders.

• Syzzer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:08

Syzzer

Prutser

Av3ng3rtje schreef op 23 maart 2004 @ 18:28:
[...]

Er loopt water door me koelblok. Ik heb er eerst een flitterdun laagje koelpasta op gedaan en vervolgens de normale dossering (cpu's blijven dan gewoon goed op tempratuur) die ik er meestal op kwak..
Hoe zit die heatsink bevestigd? ALs je op het waterblok duwd, daalt je CPU temp dan?

• Av3ng3rtje
Verwijderd schreef op 23 maart 2004 @ 18:41:
Ik zie voor de vuist weg 2 mogelijkheden.

1 de heatspreader doet z'n werk goed en verdeeld de warmte goed over je koelblok zodat je koelblok goed (beter) kan koelen.

2 door het ontbreken van de materiaaldikte van de heatspreader zit je koelblok niet strak genoeg op je core waardoor de warmte niet optimaal word afgevoerd.

Let wel, ik heb zelf geen ervaring met heatspreaders.
Als ik me koelblok er afhaal en schoonmaak (koelpasta er vanaf haal) zie ik een lichte afdruk van de core in het koper staan. Lijkt me dus stug dat ie geen goed contact maakt.

Ik heb ditzelfde koelblok ook wel eens op een AMD 2100 @ 2300 mhz getest icm een ASUS A7V8X en toen werd de CPU niet warmer als 30 C stressed/idle. Een AMD 2100 heeft ook geen heatspreader. Een AMD 2100 maakt natuurlijk wel minder warmte dan een Pentium 4, maar al zou de AMD 2100 net zo warm worden als een Pentium 4 zal de tempratuur denk moeilijk boven de 40 graden celsius komen.

• Av3ng3rtje
Syzzer schreef op 23 maart 2004 @ 18:42:
[...]

Hoe zit die heatsink bevestigd? ALs je op het waterblok duwd, daalt je CPU temp dan?
Als ik flink op me CPU blok druk daalt me CPU temp naar 39 graden celsius. Ik ga denk maar een nieuw koelblok orderen, want ik wil wel draaien zonder IHS :)

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-12 09:39
je kan ook proberen je cpublok er strakker op te draaien, bespaart je de kosten van een nieuw blok

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

• Av3ng3rtje
M1lamb3r schreef op 23 maart 2004 @ 18:54:
je kan ook proberen je cpublok er strakker op te draaien, bespaart je de kosten van een nieuw blok
Dat is het probleem:

Afbeeldingslocatie: http://www.swiftnets.com/assets/images/products/MCW5000/IntelP4install.jpg

Je kan hem er niet straker opdraaien

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Dan gooi je toch een cent (of zo iets) onder die klemmen? (wel ff vast lijmen)

Huur mij in als freelance SEO consultant!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:03
CrashOne schreef op 23 maart 2004 @ 19:11:
Dan gooi je toch een cent (of zo iets) onder die klemmen? (wel ff vast lijmen)
Hahaa. De tweaker spirit leeft nog :Y)
idd, steek er iets tussen wat bij benadering even dik is als de heatspreader die je eraf gehaald hebt.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Patrlck
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-12 11:09
Kan je met die swiftech gevallen geen schroefjes er doorheen douwen?? Ik zie toch gaatjes aan de zijkant van het blok?? Je hebt toch ook gewoon 4 gaatjes rondom je socket..

Anders zou ik een constructie maken bovenop dat blok zodat ie wel door die 4 gaten zou kunnen, als dat met die cent tussen je clipjes niet werkt ;)

• Av3ng3rtje
ben nu een cent aan het opschuren zal zo ff kijken of dat goed werkt :P

• Kakaroto
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-12 22:15
418O2 schreef op 23 maart 2004 @ 18:28:
Heb jij wel eens een core gezien int echt? :P

• 418O2
Kakaroto schreef op 23 maart 2004 @ 20:17:
[...]

Heb jij wel eens een core gezien int echt? :P
Je begrijpt toch wat ik bedoel of niet ?

Verwijderd

je bedoelt de heatspreader, maar die heeft ie al removed (dat bedoel je toch ? :P )

ow en zonder IHS moet ie gewoon goed koelen, mits je goed contact hebt :P en dat lukt idd niet met die standaart klemmen, dus ff ergens mee fixen ja :) (alleen volgens mij is er geen echte winst tov met IHS, dus waarom heb je dat ding er nou afgehaald ? :X )

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2004 20:56 ]

• 418O2
Verwijderd schreef op 23 maart 2004 @ 20:55:
je bedoelt de heatspreader, maar die heeft ie al removed (dat bedoel je toch ? :P )

ow en zonder IHS moet ie gewoon goed koelen, mits je goed contact hebt :P en dat lukt idd niet met die standaart klemmen, dus ff ergens mee fixen ja :) (alleen volgens mij is er geen echte winst tov met IHS, dus waarom heb je dat ding er nou afgehaald ? :X )
Erm daar doelde ik op.. Er zit toch iets onder je IHS ? dat is toch je core ? Of iig iets dat je moet vlakmaken, ik zoek het topic ff op

Verwijderd

418O2 schreef op 23 maart 2004 @ 20:57:
[...]

Erm daar doelde ik op.. Er zit toch iets onder je IHS ? dat is toch je core ? Of iig iets dat je moet vlakmaken, ik zoek het topic ff op
je IHS = integrated heat spreader

daaronder zit de core .. nou kan je die theoretisch gezien wel schuren, maar de kans dat dat fout gaat ie 99% volgens mij :+ (bij een socket A cpu moet je ook de core niet gaan lappen :P )

• 418O2
Er was een topic over de eersten die de ihs verwijderden en die hebben toch echt de core gelapt :+

//edit

geloof dat ik me vergis, heatsink gelapped...

Maar is het wel effen onder je ihs ?

[ Voor 34% gewijzigd door 418O2 op 23-03-2004 21:09 ]

Verwijderd

mjah er zijn idd ook mensen geweest die die IHS gelapped hebben (en hem er dus gewoon op hebben laten zitten)

volgens mij heeft BioBlade dit laatst nog gedaan :)

http://www.overclockers.com/tips1087/index04.asp

http://www.monster-hardwa...ontent&pa=showpage&pid=81

dat is dus zonder IHS :P

Verwijderd

418O2 schreef op 23 maart 2004 @ 21:07:
Er was een topic over de eersten die de ihs verwijderden en die hebben toch echt de core gelapt :+

//edit

geloof dat ik me vergis, heatsink gelapped...

Maar is het wel effen onder je ihs ?
Heb je eigenlijk wel enig idee waarover je praat? :X

@TS:

Die temps kunnen haast niet kloppen, het kan bijna niet anders of die temps gaan omlaag, zoals je het beschrijft zit het contact wel goed.

Is de PC ook instabiel? Op die tempraturen zou de boel enorm onstabiel moeten worden.

Wellicht heb je iets gesloopt bij het verwijderen van de heatspreader. Om misverstanden te voorkomen: De heatspreader heet misschien wel heatspreader maar het wordt er zeker niet koeler op, je hebt 3 lagen weerstand ipv 1 waardoor de temperatuur dus altijd hoger zal zijn.

Als je CPU zo heet is dan zou je blok ook bloedheet moeten zijn, voel daar eens aan. Anders heb ik zo'n vermoeden dat die temp uitlezing gewoon niet klopt.

• Q-bone
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:36

Q-bone

Dusss...

als zijn processor heet is, is zijn koelblok juist niet heet, omdat deze niet een goed contact maakt...

bla?

• Vincentio
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 23 maart 2004 @ 21:16:
[...]

@TS:

Die temps kunnen haast niet kloppen, het kan bijna niet anders of die temps gaan omlaag, zoals je het beschrijft zit het contact wel goed.

Is de PC ook instabiel? Op die tempraturen zou de boel enorm onstabiel moeten worden.

Wellicht heb je iets gesloopt bij het verwijderen van de heatspreader. Om misverstanden te voorkomen: De heatspreader heet misschien wel heatspreader maar het wordt er zeker niet koeler op, je hebt 3 lagen weerstand ipv 1 waardoor de temperatuur dus altijd hoger zal zijn.

Als je CPU zo heet is dan zou je blok ook bloedheet moeten zijn, voel daar eens aan. Anders heb ik zo'n vermoeden dat die temp uitlezing gewoon niet klopt.
Uh Thorry, je zag dit over het hoofd denk ik:
Av3ng3rtje schreef op 23 maart 2004 @ 18:53:
[...]

Als ik flink op me CPU blok druk daalt me CPU temp naar 39 graden celsius. Ik ga denk maar een nieuw koelblok orderen, want ik wil wel draaien zonder IHS :)
Kan de beste overkomen natuurlijk. :)

• Syzzer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:08

Syzzer

Prutser

[...]

@TS:

Het contact is gewoon niet goed. Kijk maar naar de bevestiging, die gaat uit van ene Intel met IHS. Dat wordt idd creatief aan de slag gaan ;) .

• 418O2
[...]

Ik had iets in mijn hoofd over gelapt procs. En ik had iets in mijn hoofd over IHS'en verwijderen..

Ik bracht dat samen tot iemand die zijn IHS had verwijderd en daarna zijn proc had gelapped.

Maar dat was dus apart.. En ik bedoelde in de door jou gequote reactie die cpu heatsink..

Sorry dat het verkeerd over kwam

• t!mP
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-12 17:11

t!mP

is inflatie gevoelig

Nou je weet wat je moet doen, gewoon zorgen dat dat ding er strakker opkomt. Ik weet eerlijk gezegt niet precies hoe dik de IHS is, maar er komt iets meer ruimte als je het verwijdert waardoor je blok minder strak zit. Gewoon iets eronder doen zoals al is gezegd. Misschien kan je ze ook wat buigen.

off: IHS heb k wel gelapped;p maar me core toch echt net niet :+ (iedereen maakt wel es 'n foutje:P)

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-11 09:45
Av3ng3rtje schreef op 23 maart 2004 @ 18:23:
Hallo,

Ik de IHS van me Pentium 4 verwijdert. Toen heb ik de processor weer terug geplaatst, artic silver 5 er op en vervolgens de swiftech MCW5000 er weer op gedaan. Vervolgens heb ik de computer aangezet en ben ik gaan kijken wat de tempratuur van de processor is in de bios (ABIT IC7-MAX3), de tempratuur was maarliefst 85 graden celsius !!

Ik heb toen me Swiftech MCW5000 weer gedemonteert en gekeken of hij wel goed contact maakte. Dit was wel het geval , want de koelpasta die ik op me core heb gesmeert zit aan het koelblok dus hij maakt wel degelijk contact.

Wanneer ik me IHS er weer tussen stop met koelpasta wordt me cpu ~ 40 graden celsius.

Ik snap eigenlijk niet waarom me cpu zo warm wordt zonder IHS.. Wie heeft er een mogelijk oplossing ? :)
Mischien was er wel contact maar mischien niet goed genoeg maar ik heb geen idee of er nog een zwarte beugel omheen zit of zo. Ik weet wel dat bij A64 je de prom kid moest aanpassen.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• Av3ng3rtje
De tempraturen zijn nu goed 38 graden celsius idle en 44 graden celsius stressed. Ik heb me koelblok nu strakker op me core geklemt dmv de vier gaten in het koelblok. Jammer dat me procje niet harder meer gaat dan 3600 mhz :(
Pagina: 1