[solderen] welke temperatuur nu echt

Pagina: 1
Acties:
  • 18.062 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 80331

Topicstarter
ik heb met een collega van mij een discussie gehad over op welke temp onze weller soldeer en desoldeer stations nou moeten staan.
ben al een tijdje aan het zoeken geweest. maar nergens staat van dit is nou officieel de beste temperatuur om te solderen. ik heb hem meestal rond de 400 graden staan. en mn collega op 350-360 graden. dus wat is de echte soldeer temperatuur ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:46
standaard (weller puntje 7) is 700 graden F = 371 Graden C

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
en een puntje 2 (desoldeer punt)?

[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 80331 op 23-03-2004 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Bestaan die ?

ik bedoelde de punten die weller in hun magnastats gebruikt, daar bepaald de punt automatisch de temperatuur.
En voor electronica gebruik je normaal een puntje - 7 waarbij die 7 voor 7000F = 3710C staat, voor het zware werk gebruik je een puntje 8 = 8000F = 4260C

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-05 17:36

TheBorg

Resistance is futile.

Hangt er sterk vanaf wat ik soldeer. Voor dikke kabels 400 graden of meer, en voor SMD ga ik soms terug naar 260-280. Maar op welke temeratuur MOET hij staan? Als de tin mooi vloeit was de temperatuur toch goed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
puntje 2 bestaat staat tenminste aan de zijkant van de punt

wij solderen meestal elektronica... bijna geen smd spul.. volgens mij is bij iedereen meer de persoonlijke voorkeur voor hoehoog te temperatuur staat.

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 80331 op 23-03-2004 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:33

Super_ik

haklust!

voor gewoon standaart spul op een print ik hem altijd op 360, en vele met mij als k zo om mij heen kijk hier
voor dikke kabels te vertinne of ergens aan vast te solderen meestal wat warmen, zo rond de 380-400
:)

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:28
mijn soldeerbout gaat maar tot 350, dus heb um altijd op 350, gaat altijd wel goed

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elgringo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05 07:41
maximaal gewoon, hoe sneller het klaar is hoe beter (maximaal is 400)

[ Voor 15% gewijzigd door elgringo op 23-03-2004 19:10 ]

if broken it is, fix it you should

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:33

Super_ik

haklust!

elgringo schreef op 23 maart 2004 @ 19:10:
als je tin te heet stookt 'werkt' t nie goed meer.

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accident
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-01-2024

Accident

's Happen

Volgens mij was de temp +/- 315 a 325 celsius en als je werkstuk (meer koper...) groter is moet je wattage omhoog en niet je temp.

[ Voor 7% gewijzigd door Accident op 23-03-2004 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Super_ik schreef op 23 maart 2004 @ 19:28:
[...]

als je tin te heet stookt 'werkt' t nie goed meer.
klopt, dan verbrandt de flux te snel

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qbix
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22-04 20:33
waarom zet de fabrikant het niet gewoon op de verpaking :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
elgringo schreef op 23 maart 2004 @ 19:10:
ik kan de stations opstoken tot 450.. zowel soldeer als desoldeer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcFer
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03-05 17:41
Ik soldeer altijd op 360 graden, als ik hoger ga kom ik in de rode zone van mijn bout :P
Bij gevoelige componenten (IC enz) stook ik hem vaak rond de 280 graden. Hij kan tot 490 graden.

[ Voor 38% gewijzigd door PcFer op 23-03-2004 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83757

Ik soldeer altijd op 240-260°C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

Ik zit tussen de 300 en 360 voor electronica. 360 tot 400 voor kabels ed. 390 tot 450 voor zware kabels of zwaar desolderen

Electronics development

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 102582

Anoniem: 80331 schreef op 23 maart 2004 @ 18:33:
puntje 2 bestaat staat tenminste aan de zijkant van de punt

wij solderen meestal elektronica... bijna geen smd spul.. volgens mij is bij iedereen meer de persoonlijke voorkeur voor hoehoog te temperatuur staat.
sinds wanneer is SMD geen electronica ? 8)7

Verder is de temperatuur afhankelijk met welke temp je IC's, tranistoren etc gesoldeerd mogen worden. Te heet solderen kan er voor zorgen dat onderdelen smelten of stuk gaan door de temperatuur. Als je temperatuur te laag is en je je componenten te lang moet verhitten is dit ook niet goed .

De beste temp is dus mede afhankelijk van je soort componenten, soort printplaat, grote van je soldeereilandjes op de print, en je soldeer punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 102582 schreef op 24 maart 2004 @ 02:18:
[...]
sinds wanneer is SMD geen electronica ? 8)7
tuurlijk is smd elektronica maar wij solderen meestal gewoon "oudewetse" componenten

maar met 260 graden solderen, hoe lang moet je dan wel niet stoken om bv een flinke diode of brugcell goed te solderen zonder dat het tin los om de component zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 103226

ik heb m gewoon op 380 met een 80 watt wmd-3 station... niks aan de hand...
vroeger heb je als t goed is op school geleerd dat je IC's moet solderen volgens de methode 1-3-5-7-9-11-13-2-4-6-8-10-12-14 (14 pins IC welliswaar)

voordeel is aan een 80 watt bout dat deze niet afkoelt als je op een groot aardvlak moet solderen oid, in combi met de hoge temp kan je snel mooie goede solderingen maken...

mahjah...tis net als je mp3 speler...jij hebt m t liefst op volume 10 en ik op 6...
wat je zelf t prettigste vind werken...

overigens wat eerder gezegd is over t verbranden van je flux... als je dus "traag" soldeert is t handig om de temp te droppen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 102582

Anoniem: 80331 schreef op 24 maart 2004 @ 17:56:
[...]

tuurlijk is smd elektronica maar wij solderen meestal gewoon "oudewetse" componenten

maar met 260 graden solderen, hoe lang moet je dan wel niet stoken om bv een flinke diode of brugcell goed te solderen zonder dat het tin los om de component zit
het is een beetje een kwestie van ervaring, maar een goede soldering kan je maken met 3 seconden, en dat zit het goed gevloeid en betrouwbaar. IK heb mijn bout eigenlijk nooit veel warmer dan 300 graden als ik ic's en kleine componenten soldeer. grote schakelaars en connectoren soldeer ik vaak iets warmer of ik pak een 35watt boutje er bij dat niet temparatuur geregeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 40904

Hallo!

Ik heb een vraagje aan mensen die kunnen solderen:

Ik heb een Iriver MP3 speler waarvan het play/stop knopje is overleden. Op de Iriver support site heb ik gezocht naar reparatie mogelijkheden en dit schijnt praktisch onmogelijk te zijn. (Kan wel maar kost tien procent minder dan de nieuwprijs, maw je kunt met een beetje korting een nieuwe kopen... mooie reparatieservice)

Het schijnt dat het middels solderen vrij makkelijk te repareren is!

Is er iemand die dit (wellicht tegen betaling) zou kunnen doen? Op de Iriver site heb ik een paar mensen gevonden die dit ook gedaan hebben en een soort beschrijving hebben gepost:

http://www.iriver.com/com...&field=1&p_name=&p_group=

Kan iemand dit voor mij doen? Mijn muziek is me heel dierbaar! Alvast bedankt voor de reacties!
Modbreak:Dit is een discussietopic, geen 'kick hier oude topics als contactrubriek' ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 44568 op 11-11-2004 04:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcFer
  • Laatst online: 03-05 17:41
Ik denk dat je hier beter een nieuw topic voor had kunnen openen. Kun je misschien ook een foto maken van de soldering? Dan kunnen wij inschatten wat voor klusje het gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 40904

Sja nieuw topic.. als er weinig tot geen reacties komen zal ik dat doen..

Kan geen foto maken helaas, ik heb geen schroevendraaier die klein genoeg is.. het is een klein 256MB mp3 spelertje..

edit: kan het ook nu doen :) nieuw topic openen

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 40904 op 10-11-2004 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caipirinha
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

caipirinha

The boy from brazil

250° is normaal bij lood tin soldeer, bij loodvrij soldeer met koper kun je 300° aanhouden maar tot 350° is wel praktisch, 400° of hoger is tamelijk absurd , voor grote vlakken moet je gewoon een bout met meer power gebruiken of voorverwarmen op een omgekeerd strijkijzer in de workmate :)

No self-respecting engineer should have to close a game to run a circuit simulation.

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:36

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Voor normale soldeerklussen rond de 350. Voor massavlakken maximaal 400. Voor SMD rond de 300 maximaal andere komen de eilandjes los.

Bedenk wel dat temperatuur niet alles is. Je punt moet er ook geschikt voor zijn. Een massavlak proberen met een dunne punt is totaal zinloos, en je bakt een smd eilandje sneller stuk met een megadikke punt.

• Pino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:50
Anoniem: 40904 schreef op 10 november 2004 @ 22:14:
Hallo!

Ik heb een vraagje aan mensen die kunnen solderen:

Ik heb een Iriver MP3 speler waarvan het play/stop knopje is overleden. Op de Iriver support site heb ik gezocht naar reparatie mogelijkheden en dit schijnt praktisch onmogelijk te zijn. (Kan wel maar kost tien procent minder dan de nieuwprijs, maw je kunt met een beetje korting een nieuwe kopen... mooie reparatieservice)

Het schijnt dat het middels solderen vrij makkelijk te repareren is!

Is er iemand die dit (wellicht tegen betaling) zou kunnen doen? Op de Iriver site heb ik een paar mensen gevonden die dit ook gedaan hebben en een soort beschrijving hebben gepost:

http://www.iriver.com/com...&field=1&p_name=&p_group=

Kan iemand dit voor mij doen? Mijn muziek is me heel dierbaar! Alvast bedankt voor de reacties!
GoT is geen plaats om dit soort dingen te vragen. Als je nu zelf wilt leren hoe je dat moet oplossen, dan kun je dat rustig vragen. Als je het wilt laten doen, zoek gewoon een winkel.

Als het zo makkelijk te doen is, waarom probeer je het dan niet gewoon? Heb je zelf ook weer wat nieuws geleerd toch?

"If you don't know where you are going, any road will take you there"

• t!mP
  • Laatst online: 11-05 19:55

t!mP

is inflatie gevoelig

THEF_Pino schreef op 11 november 2004 @ 00:55:
[...]

GoT is geen plaats om dit soort dingen te vragen. Als je nu zelf wilt leren hoe je dat moet oplossen, dan kun je dat rustig vragen. Als je het wilt laten doen, zoek gewoon een winkel.

Als het zo makkelijk te doen is, waarom probeer je het dan niet gewoon? Heb je zelf ook weer wat nieuws geleerd toch?
Een klein verzoekje..zolang het via mail gaat en niet via got geen probleem dacht ik (no offence). Maar ik ben het met je eens als et zo gemakkelijk is dan kan je best jezelf eraan wagen. Je kent anders vast ook wel iemand die een beetje kan solderen een buurman oid.

Ik soldeer eigenlijk ook altijd rond de 350 gaat prima :). "grote" dingen desolderen doe ik meestal iets warmer.

Anoniem: 26576

De hars in de soldeer zorgt er voor dat het te solderen meteriaal niet oxideert en bevordert tevens het vloeien van de tin.
Als de temperatuur te hoog is verbrandt de hars, gaat de koperbaan oxideren en vloeit de tin niet goed. De las wordt dof en de structuur ziet er na het stollen wat bergachtig uit.
Een te hoge temperatuur geeft dus eerder kans op een slechte soldering.
Een groter oppervlak wordt niet gesoldeerd met een hogere temperatuur maar met een groter vermogen van de bout.

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:44

Haan

dotnetter

Hoe kom je achter die temperatuur dan? Ik heb hier een cheap-ass 30 W soldeerboutje liggen en daar 'speel' ik soms wat mee, maar ik heb wel last van bovenstaand verhaal. Moet je dan sneller beginnen met solderen dat die bout nog niet te heet is, of ligt het wat moeilijker..

Kater? Eerst water, de rest komt later

• lvh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-11-2022

lvh

Ik heb een analoog wellertje en ik doe 350 meestal.

Anoniem: 25752

Voor het echt grove werk heb ik de mijne op 450 Graden, 250-300 graden voor smd
maar meestal op 350 want dat werkt voor mij meestal het lekkerst. Als ik het te veel vind vloeien natuurlijk lager. Ik heb btw een ersadur A60A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosez
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-06-2022

Mosez

Watermanager

Oud topic dit, maar mijn vraag is volgens mij wel relevant. Welke temperatuur kan ik het best gebruiken voor zilversoldeer in combinatie met electronica en (dunne) bedrading?

Mooi zitten? Barcelona chair!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Jeffrey_
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Met zilversoldeer bedoel je gewoon 60/40 soldeertin?
Ik heb met verschillende (merken) soldeerstations gewerkt, en ik merk goed dat je de temperatuur niet met elkaar kunt vergelijken (ook als het vermogen hetzelfde is).
Ik soldeer elektronica altijd op 270 graden (zo is het mij ook aangeleerd), dat gaat perfect. Maar een ander soldeerstation kreeg bij 300 graden nog nieteens het tin lekker vloeiend.

Ik denk dat je het zelf moet proberen vanaf welke temperatuur de tin lekker wil vloeien, en niet hoger gaan dan dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joghert
  • Laatst online: 20-04 16:18
Nou heb ik zelf niet bijzonder veel soldeer ervaring, maar ik kan wel zeggen dat de ene bout de andere niet is. Een keer goed schoonmaken kan zelfs ook al een wereld van verschil maken.
"Analoog" werken is waarschijnlijk toch altijd een kwestie van gevoel :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• APClll
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:04

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

_Jeffrey_ schreef op zondag 14 augustus 2005 @ 05:08:
[...]
Met zilversoldeer bedoel je gewoon 60/40 soldeertin?
[...]
60/40 is juist de "oude niet meer toegestaan" mengverhouding van lood en tin.

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Jeffrey_
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
APClll schreef op zondag 14 augustus 2005 @ 18:23:
60/40 is juist de "oude niet meer toegestaan" mengverhouding van lood en tin.
Vanaf 2006 is het niet meer 'toegestaan' te verkopen voor winkels.
99% van alle elektrica hobbyisten hebben nog gewoon 60/40 soldeertin thuis liggen, slechts een paar hebben de nieuwe loodvrije soldeertin.

Maar ook bij loodvrije soldeertin is het gewoon zo dat je moet kijken bij welke temperatuur het lekker begint te vloeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-05 17:36

TheBorg

Resistance is futile.

Zilversoldeer (62% tin, 36% lood, 2% zilver) heeft een iets hogere smelttemperatuur. Voor het fijne werk zet ik mijn bout altijd op ongeveer 280 graden.

Wat me wel is opgevallen is dat als ik een Weller bout gebruik de temperatuur ongeveer 40 graden hoger moet als bij mijn eigen bout. Zal er maar net vanaf hangen waar de temperatuur gemeten word.
Pagina: 1