vaag probleem internettoegang vanaf netwerk

Pagina: 1
Acties:

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-08 07:13
Ik heb een zeer vaag probleem en daarom post ik hem hier en niet in Network Troubleshooting. als een mod hier anders over denkt vind ik me topic wel weer in NS terug ;)

goed. een korte omschrijving: we hebben hier een klein netwerkje (25 pc's win2k/winXP, 3 servers (NT/2k) en een simpel ADSL routertje)

de workstations hebben verbinding met internet door direct naar de router te verbinden (gateway).

tot zover niets spannends en niets exotisch.

het probleem is dat de workstations elk om beurten ongeveer een half uur per dag even geen websites op kunnen vragen (ping/ftp/mail/whatever werkt wel gewoon) dus geen HTTP verkeer. de andere workstations kunnen dan wel gewoon websites opvragen. bijna alle workstations hebben hier last van. natuurlijk is dit heel irritant foutzoeken.

nou zijn er hier een paar mensen van een extern bedrijf aan het experimenteren geweest met IP-telefonie en hebben daarom op een van de servers 'QoS Admission Control' geinstalleerd (Quality of Service). ik heb het idee dat het sinds die installatie mis gaat. nu heb ik de QoS service al gestopt, maar geen veranderingen. zou dit hiermee te maken kunnen hebben? vind het vreemd omdat al het internet verkeer direct naar de router gaat en dus niet eerst via die server.

ik heb echt geen idee waar ik dit kan gaan zoeken.. lijkt me ook geen probleem bij de ISP (immers: het is steeds 1 workstation die vreemd doet en alleen HTTP)

iemand suggesties?

[ Voor 9% gewijzigd door FragDaddy op 23-03-2004 16:47 ]

Have a wheelie good weekend!

Verwijderd

Iets meer info plz:

- Merk/type router?
- Router is default gateway? (denk het wel, maar vdz)
- Wat is de DNS-instelling? (op de clients)
- Zijn het altijd alle werkstations die geen verkeer meer hebben, of is het één voor één?

• mkools24
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-05-2021
Nee dat ligt zeker niet aan QoS.
Ik denk dat de processor van je routertje aan het koken is door het
vele aantal gebruikers wat erop zit te netten ;)

Maar het zou idd handig zijn als je wat meer info gaf.

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-08 07:13
Verwijderd schreef op 24 maart 2004 @ 00:32:
Iets meer info plz:

- Merk/type router?
- Router is default gateway? (denk het wel, maar vdz)
- Wat is de DNS-instelling? (op de clients)
- Zijn het altijd alle werkstations die geen verkeer meer hebben, of is het één voor één?
-merk router: BIPAC-741 'Billion ADSL Firewall Router with USB and 4port 10/100m switch' (http://www.billion.com/communication/html/xdsl/741.htm)
-Router is idd default gateway
-DNS => rechtstreeks naar ISP DNS. maar ik kan dus wel altijd DNS lookup doen.
-nee. het is steeds één voor één. steeds kan een andere machine een halfuur geen websites op vragen
Ik denk dat de processor van je routertje aan het koken is door het
vele aantal gebruikers wat erop zit te netten
daar heb ik ook al aan gedacht, maar ik heb niet echt het idee dat er echt veel geinternet wordt. het is ook een probleem dat stug elke dag terug blijft komen.

we hebben wel een tijdje geleden een snelheidsverhoging gehad: 4096/640 zou die router dat niet meer pikken ofzo? lijkt me ook sterk.

het is net of ie besluit om steeds van een ander workstation een halfuur HTTP pakketjes te 'droppen'

zoals gezegd: ik loop een beetje vast. het is ook niet echt een optie om gewoon een krachtige router te kopen en hopen dat ie werkt.

ik had echt gehoopt dat het in die QoS zou zitten.

[ Voor 32% gewijzigd door FragDaddy op 24-03-2004 09:00 ]

Have a wheelie good weekend!

Verwijderd

Raar vraagje mischien, maar zit er geen user-limiet op die router?