Toon posts:

samba 2.2.8a upgrade naar 3.0 probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zojuist samba 3.0 geinstalleerd op Suse 9.0

Probleem is nu dat op monent dat ik een cleint lid wil maken van domein ik de volgende foutmelding krijg:

the username could not be found (dit krijg ik als ik met user root probeer lid te maken)

acces is diened (krijg ik als ik met een andere user probeer)

Iemand ook dit probleem gehad of weet iemand toevallig de oplossing?

Ik heb de user root toegevoegd aan samba door:
smbpasswd -a root en vervolgens 2maal het wachtwoord ingevuld.
code:
1
2
add user script = /usr/sbin/useradd -c machine -d /dev/null -s /bin/false  %m$
 Dit is ons add user script

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2004 08:33 ]

• usr-local-dick
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Je moet ook nog machine account aanmaken, of een script hebben wat dit voor je doet

Verwijderd

Dat hebben wij ook :) het useradd script is netjes opgenomen in de SMB.conf Toch denken we dat het hier aan ligt, waarom?

We hebben het process terug gedraait, we kregen het namelijk met samba 2.2.8 wel voor elkaar, maar zodra wij upgraden naar 3.0.x gaat het fout. Het leuke is, met 2.2.8 wordt het XP werkstation netjes lid van het Domein met als username WS005. Deze ws005 wordt dan ook netjes in de linux userlist opgenomen en in samba. Vervolgens graden we up naar 3.0.2. ( ws005 staat nog steeds in linux en samba ) en hij wordt wederom netjes lid van het domein. Als wij vervolgens de naam van ons werkstation WS006 maken, hem uit het domein halen en vervolgens weer lid willen maken; krijgen wij de fout dat we met een non valid user hem lid willen maken. ( we maken hem lid d.mv. het root account van Linux )

Dit wijst er dus op dat ons add user script niet werkt onder 3.0.x ? en wel onder 2.2.8... Wij willen juist naar 3.0.x omdat wij graag met groepen willen gaan werken en dat kan alleen bij deze versie.

edit:

Zie Startpost voor ons script

[ Voor 105% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2004 08:51 . Reden: Add :D ]

• active2
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-10-2024

active2

Google is your friend

Dat script klopt nog niet helemaal ;)

Je maakt in dit geval een machine account aan in /etc/passwd maar waar blijft ie die in smbpasswd moet ?

Je moet ook nog een regel hebben in de trant van:

smbpasswd -a username$

Ik zou er effe een scrippie van maken en die vervolgens als adduser maken :)

Google, Het mirakel van de 21e eeuw!!!!

Verwijderd

Topicstarter
Dat hoefde met 2.2.8a niet. En ff een scriptje maken is makkelijker dan gezegd.

Maar proberen het wel even.

Verwijderd

Topicstarter
Na nog eens veel zoeken is het antwoord:

add user script komt niet meer voor in samba 3.0

nu wordt gebruik gemaakt van add machine script

De rest van de regel blijft hetzelfde.

offtopic:
sorry voor deze dubbele post, maar deze post heeft betrekking op 2 topics, sorry hiervoor]

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:06

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

misschien niet helemaal het juiste topic... Maar ik draai hier ook samba icm debian... En nou had ik de vorige keer voordat ik de computer uitzette samba3.0 erop staan... Maar nu na apt-get upgrade & update, zie ik weer samba2.2 staan... Alleen heb ik de vorige keer nogal zitten kloten met updaten naar 3.0... Hoe moet je dat nou handig doen dan? Gewoon 3.0 eroverheen zetten gaat niet... Maar hoe dan wel?

Verwijderd

Topicstarter
2.2.8a hebben wij draaien en daarna hebben we gewoon 3.0 geinstalleerd, eroverheen dus. Niks verwijderd of aangepast, gewoon 3.0 instaallen.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

juist... waarom doet ie dat hier dan niet? :S
Hebben jullie het daar met webmin geinstalleerd? Of op een andere manier?

Verwijderd

We hebben gewoon de RPM's hiervoor geinstalleerd... misschien zie je iets over het hoofd?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

rpm's? ik ben nu de tar aan het installeren... Zal wel even zoeken op rpm... wat dat is..

• Berik
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-12-2023
met debian moet je, om de manier van panlat te gebruiken (die ik ook heb gedaan) "deb" i.p.v. "rpm" lezen, de .deb-files staan ook gewoon op www.samba.org
Pagina: 1