Toon posts:

C: Formatteren, D: laten staan OS veranderen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo daar, ik wil mijn C: partitie formatteren en D: behouden, ik weet alleen niet hoe dat moet. Ik draai onder xp-pro.

Ik kan niet in DOS komen en via de installatie-cd (windows 8 in 1) kan ik alleen maar een volledige partitie verwijderen. Als ik dat doe wordt partitie D:, partitie C: en met mijn computerverstand lijkt me dat geen handige stap. Nadat ik windows xp volledig heb verwijderd wil ik windows 2000 installeren. Dus het enige dat ik wil is formatteren, niet opnieuw installeren.

Weet iemand mij te vertellen hoe ik dit aan kan pakken?

• vyruz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-07-2018

vyruz

ik heb geen ondertitel :P

heb je toevallig partition magic?
daarmee kan je makkelijk formatteren doormiddel van floppy's
en hoef je ook niet je partitie te verwijderen.

Workstation specs
Server specs
Founder of www.kieftsoft.nl/forum

Verwijderd

Topicstarter
helaas, ik heb t geprobeerd te downloaden, maar daar is geen beginnen aan met mijn snelheid

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:55

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Bootflop met FDISK doet het wel. Daarna ziet de installatie-CD van Windows 2000 die partitie wel. Succes.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• Dirickteur
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:10
www.bootdisk.com
dat is heel simpel: opstartdiskette maken voor Windows 98 ofzo met CD-ondersteuning, even formatteren en opnieuw installeren.

Kan je trouwens tijdens de installatie van 2000 niet automatisch een partitie formatteren? Is bij XP iig wel zo

[ Voor 31% gewijzigd door Dirickteur op 23-03-2004 16:30 ]

• vyruz

vyruz

en als je nou eens boot van de win2k cd
met de installatie kan je namelijk ook aangeven dat je op de c partitie wil gaan installeren.
en dan komt er later een optie om te formatteren.

Workstation specs
Server specs

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:55

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

vyruz schreef op 23 maart 2004 @ 16:30:
en als je nou eens boot van de win2k cd
met de installatie kan je namelijk ook aangeven dat je op de c partitie wil gaan installeren.
en dan komt er later een optie om te formatteren.
Dat werkt (in mijn ervaring) een stuk beter als C: leeg is (paar keer W2K opnieuw geïnstalleerd).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Verwijderd

Topicstarter
ok ik red me wel zo denk ik :D

bedankt!

Verwijderd

Windows 8 in 1 hahaha jaja :P

Is niet helemaal legaal, want dit is een dvd, hoewel hij verdomd echt lijkt.

• vyruz

vyruz

Mr. Liu schreef op 23 maart 2004 @ 16:31:
[...]

Dat werkt (in mijn ervaring) een stuk beter als C: leeg is (paar keer W2K opnieuw geïnstalleerd).
hmmmzzz appart ik heb er anders nog nooit problemen mee gehad, heb zelf ook 2k en installeer ook redelijk vaak opnieuw.
maar ja misschien een idee

Workstation specs
Server specs

• Remus
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15-08-2021
Verwijderd schreef op 23 maart 2004 @ 16:19:.... kan ik alleen maar een volledige partitie verwijderen. Als ik dat doe wordt partitie D:, partitie C: en met mijn computerverstand lijkt me dat geen handige stap. Nadat ik windows xp volledig heb verwijderd wil ik windows 2000 installeren. Dus het enige dat ik wil is formatteren, niet opnieuw installeren.
Als je opstart vanaf de Windows 2000 installatie CD, dan kan je gewoon de C partitie verwijderen en vervolgens weer aanmaken, dan blijft de D partitie de D partitie. Ik heb dit zelf al vaak genoeg gedaan en weet dus dat dat werkt.

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-05 11:00
@Mr. Liu
Inderdaad niet echt logisch nee...
Als je tijdens de installatie van Windows 2000 èn Windows XP zegt dat je op een bepaalde partitie wil installeren en daarna kiest om die partitie te formatteren dan is ie zo leeg als het maar zijn kan als de daadwerkelijke Windows-install begint. Volgens mij gewoon een leesfoutje tijdens de installatie.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:53

lier

MikroTik nerd

Het is gelukkig totaal niet nodig om de partitie te verwijderen.

Wat je (volgens mij) wil is de C partitie formatteren en dit kan zonder problemen tijdens de installatie door de installer uitgevoerd worden !

[ Voor 5% gewijzigd door lier op 23-03-2004 16:40 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

Verwijderd

Topicstarter
Ja het is gelukt, bedankt

• stratje
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06-01 18:15
tot zover had ik hetzelfde probleem, ik probeer het oude OS eraf te gooien en XP home erop te zetten (NTFS-schijf, C-partitie van 3,5 GB). Het probleem is ik na een paar stappen aangeef de installatie op C uit te laten voeren ik de waarschuwing krijg dat 2 operating systems op 1 partitie niet goed werken. Aldus krijg ik niet de vraag of ik de C-partitie kan formatteren. Een windows 98 opstartdiskette werkt echter ook niet want na het commando "format C:" te hebben ingetikt krijg ik de melding dat dit niet wordt ondersteund door de diskette.
Ik ga nu proberen een andere opstart-diskette te maken, maar misschien heeft iemand recent via een installatie geformateerd die mij kan vertellen hoe ik via de windows xp cd-rom kan formatteren?

• stratje
het is gelukt met behulp van partition magic. Het was echter niet mijn bedoeling het met behulp van dit programma te doen.
Normaler wijze zou tijdens de installatie de optie moeten verschijnen om het systeem te formatteren (bij xp professional tenminste). Ook bij normale home-editions komt er waarschijnlijk een format-optie, mijn versie is echter een upgrade-versie (je hebt dus een ander OS nodig die als een soort licensie werkt.
Nouja, misschien heeft iemand nog iets aan deze informatie, de meeste zaken die ik lees gaat men ervan uit dat er geformatteerd kan worden en er wordt meestal in een halve zin gezegd hoe het moet. Niet echt handig als die optie niet verschijnt :p

• _Erikje_
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-08 13:52

_Erikje_

Tweaker in Spanje

Je kan toch tijdens de nieuwe installatie van windows XP de partitie verwijderen/opnieuw formatteren.
Dat moet ook gewoon werken..

• stratje
Klopt, maar nadat ik eerst met partition magic de c-schijf geformatteerd had. Daarvoor kreeg ik alleen de optie om XP home over 2000 te plaatsen, ik kreeg geen formatteer melding (tenzij die nà die melding zou moeten komen, maar dan zouden de dingen die er staan niet kloppen).

Verwijderd

Wat is dit vanavond, avond van de domme. Misschien pak je XP installatie CD en lees je ff goed de installatie stappen.

• stratje
heb ik gedaan, er staat:
"Nieuwe installaties en upgrades worden grotendeels op dezelfde manier uitgevoerd. Alleen de beschikbare opties verschillen. Bij een nieuwe installatie kunt u bijvoorbeeld speciale opties configureren, het bestandssysteem converteren en een nieuwe partitie maken voor de installatie van Windows XP."
Geen informatie over formatteer-opties als er al een OS geinstalleerd is.

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-08 17:14
Duh-een nieuwe partitie aanmaken levert je een nieuwe C schijf op, die dan ook geformatteerd wordt.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Pagina: 1