[Debian] KDM start niet op bij boot

Pagina: 1
Acties:

• Warbringer
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 21-02 12:58
Hoi allemaal, ik heb een probleempje op mijn debian machine.

Na een upgrade naar testing ben ik een aantal problemen tegen gekomen..
1 ervan was dat dhclient3 geen leases meer oppikte. Een kleine downgrade naar rc-9 heeft dit opgelost.
2e probleem was dat debconf in kde zijn dialogen wou openen, maar kdm/kde was niet actief dus ging dit ook fout.
Dit heb ik maar op dialog gezet en dan zijn we daar ook vanaf..

status
Debian 3-rc2 testing
kernel 2.6.4
kde 3.2 (ge-apt van download.kde.org)

het laatste probleem is het volgende:
Toen mijn systeem nog stable/woody draaide, was er geen probleem met KDM. Op het moment dat mijn systeem klaar was met de dist-upgrade en ik bovenstaande problemen had opgelost rebootte ik verwachtte ik KDM.

Ik dacht dat het probleem van debconf ervoor zorgde dat KDM niet op wou starten, ik kreeg namelijk een melding over Qt.pm (onderdeel van een perl library). Ik heb toen debconf opnieuw geconfigged en nu dus voor dialog.

Als ik nu mijn PC boot dan krijg ik heel even het grijze achtergrondscherm van X met daarop mijn mousepointer. Dat blijft een paar seconden staan en dan klapt hij terug naar console 1.

Daar krijg ik gewoon een login prompt.
Als ik hier inlog als user (niet als root) en ik typ dan startx dan boot KDE gewoon meteen door en kan ik op zich alles. Ik typ dit alles vanuit firefox onder kde 3.2.

Wat ik geprobeerd heb
Na een search op GoT kreeg ik 2 topics terug van gentoo gebruikers met ongeveer hetzelfde probleem. Bij hun lag het in de rc.conf maar die is er onder debian niet.

Dit zijn de 2 topics:
[rml][ Gentoo] KDM wil niet starten tijdens booten[/rml]
(gentoo) kdm start niet bij booten

In alle /etc/rcX.d staan symlinks naar /etc/init.d/ dus ook van S99kdm naar kdm.
elke runlevel gebruikt dezelfde kdm file om kdm te starten.

Ik heb kdm via apt eruit geschopt en weer terug erin. Dit werkt allemaal goed. Kdm zelf zegt dat hij goed opstart en al, maar als ik kijk op console 7 dan zit er niks behalve een knipperende cursor.

Zoeken op google is vrij lastig, aangezien je op de woorden "Debian kdm can't start" ontzettend veel soorten verschillende problemen te pakken kan hebben en omdat ik geen specifieke foutmelding ergens vandaan kan toveren wordt het nog lastiger.

Ik weet eigenlijk niet goed waar ik moet gaan zoeken, behalve var/log.
In /var/log/kdm.log vind ik de melding : kdmgreet: cannot connect to X server :0

Dit doet me dus denken dat in de bootup er niet geconnect mag worden naar de X server. Net alsof KDM geen superuser priveleges heeft.

Ik verwacht dat er ergens xhost +localhost ofzo bij moet ? maar verder dan dit kom ik niet.

Iemand die me op het goede spoor kan zetten?

I want to live forever, so far.. so good.

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:00

vliegnerd

Nintendo fan.

Start de X server wel?

Zie /var/log/XFree86.0.log

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

• Warbringer
vliegnerd schreef op 23 maart 2004 @ 14:56:
Start de X server wel?

Zie /var/log/XFree86.0.log
X zelf doet het op zich wel. In de betreffende log file staat nergens iets over een fatal error.
http://members.chello.nl/l.crielaars/XFree86.0.log

Het gaat hier om het laatste gedeelte..
KDE zelf start ook wel op, ik hoef alleen maar startx in te typen in een console en KDE begint te ratelen.

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
Misschien zitten oude config files in de weg, --purge hem een en installeer hem dan opnieuw. Je zou ook even in je .xsession-errors en in de logfile van kdm kunnen kijken.

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

• Warbringer
sebas schreef op 23 maart 2004 @ 15:25:
Misschien zitten oude config files in de weg, --purge hem een en installeer hem dan opnieuw. Je zou ook even in je .xsession-errors en in de logfile van kdm kunnen kijken.
KDM purgen bedoel je?
hierboven heb ik trouwens ook staan
In /var/log/kdm.log vind ik de melding : kdmgreet: cannot connect to X server :0
Ik denk dat dit iets met priveleges te maken heeft?

• Warbringer
KDM gepurged, daarna apt-get install kdm menu gedaan.
Daarna nog steeds hetzelfde probleem..

Xlib: connection to "0:0" refused by server
kdmgreet: cannot connect to X server :0

Google'en op deze melding geeft veel GDM problemen waarbij met Xhost en Xauth gewerkt wordt.
Helaas zijn veel die aangedragen oplossingen gnome-specifiek en dus niet van toepassing op KDE.

• silentsnake
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-02 04:29
Ik heb ook zo een soort probleem gehad met FreeBSD. Ik kreeg daar ook dezelfde foutmelding als jij nou aangeeft met KDM. Ik heb een data switch zodat ik 2 pc's met 1 monitor/toetsebord/muis kan besturen. Als ik rustig op m'n andere PC bezig was en ik wachte totdat KDM starte kwam hij dus op dezeldfde foutmelding als jij nou hebt. Wat bleek nou, X wil geen verbindingen accepteren als ie geen monitor aanhangt ofzo. Als ik netjes op de 1ste PC bleef en wachte totdat KDM starte werkte het wel. Aangezien ik niet uit jou verhaal kan halen of er altijd een monitor of niet aanhangt, dacht ik dat het misschien wel handig was om dit te delen met je.

Succes

[ Voor 2% gewijzigd door silentsnake op 24-03-2004 14:53 . Reden: woordje vergeten :X ]

• Warbringer
silentsnake schreef op 24 maart 2004 @ 13:41:
Ik heb ook zo een soort probleem gehad met FreeBSD. Ik kreeg daar ook dezelfde foutmelding als jij nou aangeeft met KDM. Ik heb een data switch zodat ik 2 pc's met 1 monitor/toetsebord/muis kan besturen. Als ik rustig op m'n andere PC bezig was en ik wachte totdat KDM starte kwam hij dus op dezeldfde foutmelding als jij nou hebt. Wat bleek nou, X wil geen verbindingen accepteren als ie geen monitor aanhangt ofzo. Als ik netjes op de 1ste PC bleef en wachte totdat KDM starte werkte het wel. Aangezien ik uit jou verhaal kan halen of er altijd een monitor of niet aanhangt, dacht ik dat het misschien wel handig was om dit te delen met je.

Succes
Thnx voor de reactie.
Het is een desktop PC met een 15 inch TFT eraan. Deze zit er eigenlijk altijd aan vast. Ik heb hier voorheen wel een kvm switch gebruikt maar dit gaf nooit problemen. Ook niet toen ik hem los koppelde, dit probleem is gekomen bij het upgraden van stable -> unstable/testing.

• Warbringer
Uiteindelijk heb ik ge-dist-upgrade naar unstable.
KDE 3.2.1 geinstalleerd en deze startte wel op met KDM.

Enige probleem was dat na het inloggen bij KDM ik alleen een Konsole van KDE zelf kreeg.
Maar ff in menuutje instellen dat KDE geboot moest worden en nu werkt het weer zoals het hoort!

Waar het precies aan lag is mij nog steeds een vraagteken...? Maar misschien is dit toch wel handig voor het nageslacht, als iemand dit probleem nog een keer meemaakt...

Pagina: 1