| Hardware | |
| Server: | Compaq Proliant ML350 |
| Processor: | Pentium III 733 MHz |
| Geheugen: | 1280 MB ECC PC133 |
| NIC: | HP NC3161 10/100 |
| Controller: | Compaq Integrated Dual Channel Wide Ultra2 SCSI |
| Disks: | Compaq BB00912301 (7200 rpm 9.1 GB Ultra2 SCSI) |
| Compaq BB00913466 (7200 rpm 9.2 GB Ultra2 SCSI) | |
| Software | |
| OS: | MS Windows 2000 Server SP4 |
| Appz: | MS Exchange 2000 SP3 |
| Symantec AntiVirus/Filtering for Exchange 2000 | |
Probleem
Wanneer gebruikers overdag in Outlook een mailtje aanklikken waar een attachment aan zitr dan zien ze steeds vaker het schermpje waarin gevraagd wordt om even te wacht op Outlook. Bezig de gevraagde gegevens van de server op te halen oid. (zul je net zien, ik kan hem nu even niet reproduceren
Dit gebeurt met name bij attachments van > 3 MB maar ook steeds vaker bij andere acties.
Onderzoek
Om te onderzoeken wat het probleem kon zijn heb ik Troubleshooting Exchange 2000 Performance gebruikt. Zo heb ik met de Performance-monitor o.a gemeten:
| Disk Transfers/sec (_Total) | Gemiddeld 120-160 |
| Avg. Disk Queue Length (0 C:) | Gemiddeld 1,5 tot 2,5 |
| Avg. Disk Queue Length (1 D:) | Gemiddeld 0,6 tot 1,2 |
Van de eerste waarde zegt MS dat hij niet boven de 50 uit zou mogen komen, anders kan de schijf de bottleneck zijn. Ook de bij andere 2 waarden staat de streep bijna continu bovenin de grafiek.
Omdat ik nog wel eens wat hoor over performanceproblemen met Symantec AV heb ik een tijdje Filemon gedraait op de volgende processen:
- cqmghost.exe
- Rtvscan.exe
- SMSESJM.exe
- SMSESp.exe
- SMSESp.exe
Nu weet ik niet precies hoe ik het gevondene moet interpreteren, als ik de tijd van alle records per proces optel dan komt dit er uit:
| cqmghost.exe | 0,25297475 |
| Rtvscan.exe | 0,01013426 |
| SMSESJM.exe | 19,52320538 |
| SMSESp.exe | 5,49772223 |
| STORE.exe | 65,0098117 |
Oplossing
Nu probeer ik de vinger op de zere plek te leggen maar dat is nog niet zo makkelijk. Uit de meetgegevens maak ik op dat de doorvoersnelheid van de schijven niet hoog genoeg is zodat de software op de hardware staat te wachten.
Nu kan ik natuurlijk 2 extra Ultra SCSI2 schijven bijplaatsen en een RAID controller. Dan kan ik RAID 0 draaien en ben ik voor pakweg € 500,- klaar.
Maar...
Het probleem is alleen dat ik niet zeker weet of dit de beste oplossing is, wie zegt me dat ik na deze investering geen problemen meer heb?
Zou het misschien beter zijn om de hele server te vervangen door een nieuwe? Dat kost me pakweg € 5000,- maar dan kan ik weer een tijdje vooruit?
Of meet ik verkeerd en trek ik de verkeerde conclusie? Graag jullie advies.