Toon posts:

Hoe pak ik partitie-probleem aan

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik zou graag jullie mening hebben over het indelen van partities op een HD.
Ik heb een harde schijf van 80 GB.
Ik wil een partitie voor XP (8 GB), een partitie voor XP64 bit (8 GB), een partitie (24 GB) waar alle programma's geïnstalleerd worden (doen of niet?), en een partitie (40 GB) waar ik al mijn persoonlijke files op wil zetten zoals mp3's, word-files, excel-files, jpg's enz.

Dus in totaal een 4-tal partities. Nu zou ik vanuit de eerste partitie toegang moeten hebben tot partitie 3 (programma's) en partitie 4 (privé-bestanden). En ik zou vanuit partitie 2 toegang moeten hebben tot partitie 3 (programma's) en partitie 4 (privé-bestanden).

Nu vraag ik me af of dat mogelijk is aangezien windows op primaire partities geïnstalleerd moet worden. Nu kan ik de 1ste of 2de partitie actief zetten, maar wat doe ik dan verder met partitie 3 én 4 die ook toegankelijk moeten zijn voor de partities 1 en 2?
Het programma dat ik zou gebruiken is Partition Magic 8 + bootmagic.

Alle tips en andere suggesties zijn welkom.

• SysRq
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:25
:? Ik zie het probleem nog niet? Niet-primaire partities zijn ook gewoon te zien toch?

/edit oftewel: gewoon aan de slag gaan, want het werkt ;)

[ Voor 27% gewijzigd door SysRq op 23-03-2004 13:18 ]

-

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-09 10:35
Yep; moet gewoon werken.. Maar let wel op de schijf aanduidingen in windows als je echt je programma's op de 3e partitie wilt installeren; wat ik je niet echt aanraad.. 2 Os'en die naar 1 Program Files folder wijzen is vragen om problemen mbt references ed..

Pvouput live

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Qua snelheid zit het zo (in zijn algemeenheid):

-De hoogste doorvoer krijg je aan het begin van de schijf.
-Het beste voor de accestime is om al je data als 1 blok bij elkaar te hebben, omdat dan de kop van de hardisk dan het minst hoeft te bewegen.

Dus het beste is om al je data voor aan je hardisk te hebben staat, zonder gaten er tussen.

Nu is dat natuurlijk vaak niet practisch, en helemaal niet met 2 OS'en.

Dus zorg iig voor 2 partities voor je OS'en. Ik zou dan programma's niet een aparte partitie geven, maar bij je OS partitie houden. Dit omdat deze de meest gebruikte data is, en die wil je dus bij elkaar hebben staan. Prive bestanden kun je wel op een aparte partitie zetten, het liefts zo dicht mogenlijk bij de meest gebruikte OS partitie. je pagefile dan ook gewoon op de desbetreffende OS partitie houden natuurlijk.

[ Voor 7% gewijzigd door maratropa op 23-03-2004 13:24 ]

specs

Verwijderd

Topicstarter
Dus als ik het goed begrijp: 2 primaire partities voor de OS-en en 2 extended partities voor de programma's en de privé data.

• maratropa
  • Niet online
Nee, (als je iig op mij reageerde) als je je programma's op andere partities dan je OS'en gaat zetten vormt er zich een gat tussen deze data, die de meeste gebruikte data op je schijf is. Die wil je dus samen op 1 partitie hebben. Dus uiteindelijk 3 partities

1-Windows 32 bit met programma's
2-Windows 64 bit met programma's
3-Data files mp3's doc's etc.

Welk OS ga je het meeste gebruiken?

specs

Verwijderd

Maak van die 8GB XP 32-bit eerst 7.9GB want anders boot die tweede XP niet meer omdat ie voorbij de boot grens ligt.

Verwijderd

Topicstarter
Ik vermoed dat ik XP64 meest zal gebruiken. Maar er zijn nog wat problemen ivm stabiliteit en drivers.
Kan ik die 8 GB kloof niet "omzeilen"? Als al mijn software ook nog eens op die 8 GB zal moeten, dan vrees ik dat die 8 GB weinig zal zijn of het ik het verkeerd op?
Die gewone XP dient maar indien er teveel problemen zouden zijn met de XP64 zodat ik makkelijk kan overstappen.

Verwijderd

De eerste 7.9 GB heb je vrij om extra bootable omgevingen op te zetten. Daar hoef je de programma's voor die omgeving niet bij te zetten als je te weinig ruimte hebt. Creeer een extra logische partitie voor je programma's die bij die omgeving hoort. Maak deze onzichtbaar voor de andere omgevingen en de schijf letters blijven dan ook altijd goed.

Zorg dat je een goede boot manager krijgt die dit hiden enz. automatisch voor je doet. Kijk eens op www.xosl.org. Dat is een gratis goede boot manager die alleen een logische partitie nodig heeft van 7 MB en die mag aan het einde van de schijf staan.

Overigens kun je windows ook vanaf een logische partitie booten als je met 3 primaire partities niet genoeg mocht hebben. Volgens MS kan dat officieel niet maar in de praktijk werkt het perfect. Eerst primair installeren, image trekken, logische partitie aanmaken, image op de logische schijf terug zetten.

• Bzzje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-06 14:55

Bzzje

Negeren is vooruitzien

gladiool schreef op 23 maart 2004 @ 13:36:
Nee, (als je iig op mij reageerde) als je je programma's op andere partities dan je OS'en gaat zetten vormt er zich een gat tussen deze data, die de meeste gebruikte data op je schijf is. Die wil je dus samen op 1 partitie hebben. Dus uiteindelijk 3 partities

1-Windows 32 bit met programma's
2-Windows 64 bit met programma's
3-Data files mp3's doc's etc.

Welk OS ga je het meeste gebruiken?
De toewijzing die XP64 geeft aan de 32 bits programfiles directory is anders dan die van XP 32 aan zijn programfiles directory.
Ik denk dan dus ook niet dat die 2 met elkaar kunnen communiceren (als je programma x op zowel xp 64 als xp wil gebruiken)

Negeren is vooruitzien

• maratropa
  • Niet online
Bzzje schreef op 23 maart 2004 @ 15:30:
[...]

De toewijzing die XP64 geeft aan de 32 bits programfiles directory is anders dan die van XP 32 aan zijn programfiles directory.
Ik denk dan dus ook niet dat die 2 met elkaar kunnen communiceren (als je programma x op zowel xp 64 als xp wil gebruiken)
ik bedoelde dat ook niet, ieder Os zijn eigen instalatie.

specs

• GeforceDDQ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-04 12:22
Verwijderd schreef op 23 maart 2004 @ 13:42:
Maak van die 8GB XP 32-bit eerst 7.9GB want anders boot die tweede XP niet meer omdat ie voorbij de boot grens ligt.
Kan je soms niet booten van een groter dan 8 Gb partitie ?
Moet je mijn windows dan maar eens komen vertellen, das een 30 GB partitie ;).

301SQN

Verwijderd

geforceddq schreef op 23 maart 2004 @ 18:08:
[...]

Kan je soms niet booten van een groter dan 8 Gb partitie ?
Moet je mijn windows dan maar eens komen vertellen, das een 30 GB partitie ;).
Lezen is ook een kunst })
Tweede XP moet voor de 8GB grens beginnen..........

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2004 13:31 ]

• GeforceDDQ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-04 12:22
Verwijderd schreef op 24 maart 2004 @ 12:41:
[...]

Lezen is ook een kunst })
Tweede XP moet voor de 8GB grens beginnen..........
Oeps :X

301SQN

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eh!

Misschien een overbodige tip..maar ik had pas een DVD in n rarfile zitten, probeerde ik uit te pakken. Mn XP partitie is iets van 7gb, met 1,5 gb vrij. Je raad het al, dvd was veel groter en kon dus niet uitgepakt worden. Werkte wel weer toen ik de TMP en Temp op de grootste partitie (met 30gb vrij ) gezet had. Misschien iets om aan te denken, of misschien krijg je dr nooit last van :)

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Pagina: 1