Toon posts:

Vraag nummer 2873463245 over netwerk....

Pagina: 1
Acties:
  • 115 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga het alom bekende netwerk van 2 pc's met internet-sharing aanleggen en wil dus 2 pc's aan elkaar linken met een crosslink kabel...

MAAR!! nu heb ik op webwereld gelezen dat een crosslink kabel niet langer dan 1,5 meter mag zijn. Is dit waar en zal ik dan toch een HUB moeten aanschaffen of kunnen crosslink kabels wel langer zijn dan 1,5 meter (in mijn geval 5 meter)?

(Lang verhaal om iets simpels te vragen, ik weet het!)

Verwijderd

Ik weet niet precies hoe lang die kabels mogen zijn maar 5 meter haalt het makkelijk. Ik geloof dat zoiets tot 20 meter haalt...

• Marcel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 26-08 13:56
Ik heb een netwerkje met twee pc's: twee machines met elk een el cheapo realtek kaartje erin en een 5 meter lange crosskabel. No problem! In de winkel waar ik dat spul kocht kon ik die kabels iig tot 20 meter lengte kopen.

• Jorma
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Jorma

@ internet

Er zat hier eerst 10 meter tussen. Maakt geen moer uit.

WW moet je niet geloven joh! :)

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-08 00:08

Jag

Je moet eens weten....26 meter. En één advies, koop een normale (lange) kabel, en een los crosslink stukje, dan kan je kabel ook nog in een hub stoppen als je een keer een paar vrienden uitnodigt.
Jag

Verwijderd

Topicstarter
Hee, bedankt allemaal! Ik vond het al een heel raar verhaal over die cross-link kabel...

Ik heb zelf nog gewone utp liggen dus ik koop inderdaad even zo'n cross-linkpatchbkabel...

• TumbleCow
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-07 10:32

TumbleCow

Waarschijnlijkheids elastiekje

utp kan zelfs 100m worden geloof ik, dat crosslink maakt nix uit...
alleen coax begint moeilijk te doen bij 30 m..

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 30-08 13:42
Als je een lange UTP kabel wil, kan je ook het volgende doen:

Omdat lange crosslink kabels vaak duur zijn:

Koop een normale UTP kabels van (bijna) de juiste lengte. Koop vervolgens een zo kort (=goedkoop) mogelijke crosslink kabel.

Verbind beide kabels met elkaar via een ISDN koppel stuk van de PTT (primafoon) voor nog geen 5 gulden :)

Ik heb 25 meter UTP + 1.5 meter crosslink samengevoegd tot 1 kabel. Goedkoop, lang en crosslink :)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Verwijderd

pffft...

Met coax kun je tot ongeveer 300 meter zonder repeaters. Met UTP/STP/FTP tot 150 meter officieel. Maakt niet uit of het cross-link of niet is.
En als je nog langer wilt, dan zet je er gewoon een repeatertje tussen...

• Jorma
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Jorma

@ internet

Dunne coax kan tot +/- 200 meter, en max. 30 machines per kabelsegment. Dikke coax mag max 500 meter lang zijn.

+/- 100m voor twisted pairs, of max 150 meter bij een cat 5 kabel. De maximale lengte vanaf een hub mag 'maar' 100 meter bedragen.
Pagina: 1