[SCSI] windows ziet harde schijven niet

Pagina: 1
Acties:

• Charango
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-03 18:26
Ik heb een Adaptec 2940UW SCSI-controller in mijn computer gezet en daarop twee harde schijven (Quantum Atlas V) aangesloten. De SCSI-kaart werd gelijk gezien door windows (ik gebruik 2000 en ME), het SCSI-configuratieprogramma dat tijdens het opstarten verschijnt vindt beide schijven op de juiste IDs (6 en 12, ingesteld via jumpers), ik heb ze inmiddels low-level-geformatteerd. Aan het eind van de kabel zit een terminator.

Windows ziet de schijven echter niet; ze worden niet weergegeven in "my computer" en ook niet in de device manager.

Ik heb van de Adaptec-site de meest recente drivers geïnstalleerd, dat loste het probleem in elk geval niet op. Ik kan nog een bios-flash proberen, maar heb geen diskette-drive bij de hand en bovendien lijkt daar een zeker risico aan verbonden te zijn; het kan mis gaan en er schijnt een verschil te zijn tussen OEM- en retailversies, terwijl ik niet weet welke versie ik heb.

Heeft iemand nog een suggestie om mijn schijven aan de praat te krijgen zonder bios-flash, of kom ik daar niet onderuit?

• Jabba
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09-10-2025

Jabba

Firkan

Zie je toevallig wel iets via Disk Management?

• Charango
Jabba schreef op 23 maart 2004 @ 12:51:
Zie je toevallig wel iets via Disk Management?
Sorry, vergeten te zeggen:
Nee, ik zie ook niks via Disk Management.

Verwijderd

Bij XP lukt 't zo:
Windows opnieuw installeren met de XP opstart CD, nadat de boot op gang is driver diskettes van de SCSI schijven er in, vinger bij F6 houden zodat als Windows dat meldt, je aan kunt geven dat je driver diskettes wilt installeren.
Is dezelfde manier om raid te installeren.
Lukt natuurlijk niet als je Bios ze ook al niet ziet ... :>

Bij 98 had ik met raid geen problemen, moest wel de diskettes even gebruiken bij "nieuwe hardware" .... en zelf uit de lijst kiezen ....

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2004 12:59 . Reden: Oeps, vergeten dat 't geen XP was. ]

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Charango schreef op 23 maart 2004 @ 12:49:
Ik heb een Adaptec 2940UW SCSI-controller in mijn computer gezet en daarop twee harde schijven (Quantum Atlas V) aangesloten. De SCSI-kaart werd gelijk gezien door windows (ik gebruik 2000 en ME), het SCSI-configuratieprogramma dat tijdens het opstarten verschijnt vindt beide schijven op de juiste IDs (6 en 12, ingesteld via jumpers), ik heb ze inmiddels low-level-geformatteerd. Aan het eind van de kabel zit een terminator.

Windows ziet de schijven echter niet; ze worden niet weergegeven in "my computer" en ook niet in de device manager.

Ik heb van de Adaptec-site de meest recente drivers geïnstalleerd, dat loste het probleem in elk geval niet op. Ik kan nog een bios-flash proberen, maar heb geen diskette-drive bij de hand en bovendien lijkt daar een zeker risico aan verbonden te zijn; het kan mis gaan en er schijnt een verschil te zijn tussen OEM- en retailversies, terwijl ik niet weet welke versie ik heb.

Heeft iemand nog een suggestie om mijn schijven aan de praat te krijgen zonder bios-flash, of kom ik daar niet onderuit?
Staan id 6 en 12 niet ge-exclude van de bios scan? Dus krijg je ook wat te zien in de trent van: (bij booten)

press ctrl-A for adaptec scsi select utility
ID 6 atlas V 40
ID 12 Atlas V 40

Spinnen de schijven gewoon op?

specs

• Charango
gladiool schreef op 23 maart 2004 @ 13:07:
[...]

Staan id 6 en 12 niet ge-exclude van de bios scan? Dus krijg je ook wat te zien in de trent van: (bij booten)

press ctrl-A for adaptec scsi select utility
ID 6 atlas V 40
ID 12 Atlas V 40

Spinnen de schijven gewoon op?
Ik krijg zoiets te zien bij het opstarten, de schijven spinnen ook op en het is ook gelukt via ctrl-A de schijven te formatteren.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Verder alle adaptec bios settings nagelopen? Heb je een andere kabel en terminator om te proberen, en/of een heel andere schijf? Gewoon om uit te sluiten.

Wat voor schijven zijn het? Retail schijven, of OEM, dus compaq ed?

specs

• Charango
gladiool schreef op 23 maart 2004 @ 13:25:
Verder alle adaptec bios settings nagelopen? Heb je een andere kabel en terminator om te proberen, en/of een heel andere schijf? Gewoon om uit te sluiten.
In het adaptec-bios heb ik een aantal dingen veranderd en teruggezet naar de default-stand, van een aantal termen snap ik te weinig om er op te hopen dat er iets verbetert als ik ze verander (zoals plug and play scam support, multiple lun support, bios support for int13 instructions).
Wat voor schijven zijn het? Retail schijven, of OEM, dus compaq ed?
Het zijn gevonden schijven uit een naamloze kast, ook op de schijven staat verder geen merk, dus ik gok op OEM.

voor het geval het iemand op een spoor kan zetten hier nog enkele bios-instelilngen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
host adapter scsi id               7
scsi parity checking               enabled
host adapter scsi termination      automatic
boot target id                     0
initiate negotiation               yes
maximum sync transfer rate         40.0
enable disconnection               yes
initiate wide negotiation          yes
plug and play scam support         enabled
host adapter bios                  enabled
multiple lun support               disabled
bios support for bootable cd-rom   enabled
bios support for int13 extensions  enabled
support for ultra scsi speed       enabled

• wezep
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-03 15:30
De Altas V schijven zijn in principe U160 schijven. Normaal zou dit gewoon moeten werken, maar misschien wil in jou geval het jumpertje force SE uitkomst bieden.

Verwijderd

de schijven hebben toch wel PC-compatible firmware, en niet bijvoorbeeld voor een Apple ofzo?
bijvoorbeeld een grafische kaart voor Apple-systemen werkt ook niet in pc's.

ofwel: in wat voor systeem zijn die schijven in gebruik geweest?

• Charango
wezep schreef op 24 maart 2004 @ 07:46:
De Altas V schijven zijn in principe U160 schijven. Normaal zou dit gewoon moeten werken, maar misschien wil in jou geval het jumpertje force SE uitkomst bieden.
Net geprobeerd, maar helaas zonder resultaat
Verwijderd schreef op 24 maart 2004 @ 10:45:
ofwel: in wat voor systeem zijn die schijven in gebruik geweest?
Ze komen in elk geval uit een Pentium I-systeem. Wat daar voor besturingssysteem op heeft gedraaid weet ik niet. IDE-schijven zaten er in elk geval niet in.

Ik heb inmiddels een diskette-drive uit mijn andere computer gehaald, ik denk dat ik toch maar het adaptec-bios ga proberen te flashen.

[ Voor 46% gewijzigd door Charango op 24-03-2004 11:08 ]

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
Ik vind het een rare ID configuratie, je zou beter iets in de trant van ID 0 & 1 kunnen gebruiken (om die problemen uit te sluiten).

• Charango
Lennieboy83 schreef op 24 maart 2004 @ 18:24:
Ik vind het een rare ID configuratie, je zou beter iets in de trant van ID 0 & 1 kunnen gebruiken (om die problemen uit te sluiten).
Ik heb ze nu op 1 en 2 staan (had jumpertjes nodig voor wezeps suggestie), maar zonder resultaat.
Pagina: 1