Toon posts:

[rh2.1es] Promise PDC20378 raid1 driver?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
linux newbie:
Ik moet hier RedHat 2.1ES installen, en ik heb een Asus PC-DL deluxe plankje, met
2x Xeon 2,8g 512k, 2g ram, 2x sata 36,7gb raptors. Ik krijg het niet voor elkaar
dat de setup de drives kan vinden, met welke driver ik dan ook probeer. De drivers
op de website werken niet en na afsnuffelen van enkele fora en google is het me
nog niet gelukt.

Er zit ook een Intel ICH5R chipset op, maar dan moet ik software raid doen, en dat lijkt me geen goed plan, alhoewel deze wel direct herkend wordt en gepartioneerd kan worden.

Ik heb de drives in Raid1 setup gepartioneerd met fdisk en ik kon hem prima formatten in fat32, en alles werkte. Maar zelfs toen kreeg ik de setup nog niet aan de gang om ermee te werken.

Heeft iemand ook Redhat draaien met een PDC20378 controller? Of kan iemand me
helpen met welke driver ik zou moeten proberen, of kan ik beter upgraden naar ES 3.0..?

• Bas!
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-11-2025
Ook hardware newbie?
Zo'n promise onboard ding si ook bios raid net als zo'n intel. Dat ding zit erop om pata raid te geven. De intel bios raid is erg goed, beter iig dan die van promise. Vaak presteert software raid beter dan bios raid omdat de support gewoon goed is en dus caching en dat soort dingen meer beter geregeld zijn. Ga dus als het even kan voor software raid in linux.

[ Voor 10% gewijzigd door Bas! op 23-03-2004 12:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
je bedoelt dat de promise 20378 ook software raid is?
dan is het handiger om de ICH5R te gebruiken dus omdat deze al standaard supported wordt door redhat...

[ Voor 79% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2004 12:27 ]

• Bas!
Yep, promise is ook software/bios raid
Maar wat ik bedoelde dat linux software raid (dus geen bios raid/driver gerelateerde zut) vaak nog beter presteert en die kan je ook nagenoeg bij boot inschakelen en ik schat in dat dat al in de redhat installatieprocedure ingesteld kan worden

Verwijderd

Topicstarter
En je zegt het zit erop om PATA raid te geven, dat zou met software raid toch sowieso geen hol uit moeten maken in linux? Dan kan je toch gewoon twee dezelfde drives net zo goed mirroring laten doen?

En als ik software raid definieer, moet ik nog een apart swap of boot schijf aanmaken?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu de disks op de ICH5R zitten in Raid1 Mirroring in zijn biosje ingesteld, als 1 disk. Redhat 2.1 ES ziet ze dan nog steeds als twee schijven, wat best raar is, maar ik nam aan dat dat klopte.

Ik heb dus net Redhat 2.1 ES installed met deze instellingen:

Disk1
RAID - 50
SWAP - 1000
RAID - 34254

Disk2
RAID - 50
SWAP - 1000
RAID - 34254

Raid array 1 - 49mb - /boot
Raid array 2 - 34254mb - /

Installatie gaat goed, en voltooid. Na reboot het probleem, de bootmanager komt niet tevoorschijn. Ik ben nu confused. Ook waarom linux niet de schijf ziet als 1 schijf terwijl die stomme controller ingesteld staat op raid1, wat heb je dan verdomme aan die raid0/1 opties in dat ding!

Wat moet ik nu doen:
1. De hdds op de ICH5R instellen als normale HDD's en met software raid de hdd's installeren
2. De hdds op de ICH5R instellen als raid1 en installeren samen met een nieuwe driver ( andere dan de intergrated driver in Redhat 2.1 ES)
3. Eventuele andere opties? Please help!

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2004 14:58 ]

• Bas!
dat linux je schijven herkent is logisch, dat linux biosraid gaat ondersteunen is minder vanzelfsprekend. Omdat het enerzijds nog niet zolang van intel bestaat, anderzijds zijn er maar weinig developers die het ook maar enigszins interessant vinden. Het is voor zover ik weet ook weer weg uit de 2.6 kernel en zat er alleen in voor promise en highpoint in de 2.4. Dat dit ging werken leek me al sterk. Intel is ook niet erg scheutig met linux support maar je zou even kunnen checken.
Hardware raid kun je partitioneren, software raid weet ik niet zeker, maar volgens mij niet.

[ Voor 19% gewijzigd door Bas! op 23-03-2004 17:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik installeer nu maar gewoon softraid op die bak met twee losse hdd's kijken wat er gebeurt want linux ondersteuning is weer beetje gare boel :o

Er is wat 3rd party ondersteuning maar ik heb geen idee hoe ik dat aan de gang moet krijgen:
http://www.ussg.iu.edu/hy...x/kernel/0311.3/0222.html
http://www.ussg.iu.edu/hy...x/kernel/0402.2/1720.html
Pagina: 1