[DIY] "zweeds concern" principe subkast?

Pagina: 1
Acties:

• @baddon
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:45
Als ik mijn woofer en versterker binnenheb wil ik een kast eromheen gaan bouwen...Nu heb ik hier gelezen dat schroeven na verloop van tijd toch kuiltjes gaan vormen; gevolg is dat de hele zooi weer opnieuw geschuurd kan gaan worden. Aangezien dit mijn eerste kast wordt wil ik hem weer uit elkaar kunnen halen om bracing/demping aan te kunnen passen. Nu dacht ik aan de manier van monteren van kasten dat gebruikt wordt bij een "zweeds concern":

Je draait een speciale schroef in de plank op het vlak waar de andere plank op moet komen. Deze schroef valt in een gat van de andere plank met een ijzeren cillinder erin. Deze kun je dan muurvast aandraaien.
Moeilijk uit te leggen als je de naam er niet van weet 8)7

Als je nu ook nog een dun schuimrubber bandje over het aanrakingsvlak legt, lijkt me dit luchtdicht. Het enige probleem is dat daar waar die cillinder zit je MDF plaat een stuk dunner wordt.....

Iemand dit ooit geprobeerd?

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-07 18:42

JT

VETAK y0

Ja, met een Leenbakker bureau :P Maar na verloop van tijd kan daar speling in komen.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

Je kan wel gewoon Ikea zeggen hoor :P. Maaruh, waarom lijm je het niet gewoon?

Verwijderd

Je moet gewoon lijmen en schroeven. Daarna gebruik je vloeibaar mdf. vervolgens schuren, met lakplamuur afplamuren. Daarna grondverven, schuren, plamuren, grondverven schuren. Dan afspuiten met zoveel spuitbussen als nodig zijn voor een egaal resultaat. Je kunt ook je kast fineren, dan kun je zeker gewoon schroeven gebruiken. Maar als je perse niet wilt schroeven kun je ook met deuvels en lijm werken en lijmklemmen of sjorbanden.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2004 12:52 ]

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-07 05:15
De Ikea constructie zal mogelijk gaan meetrillen, het zit nooit zo stevig vast als een schroef en/of lijm. Je kan het effect misschien wel wat verminderen voor wat rubber ertussen te doen.
Maar als je af en toe je kast open haalt dan volstaan schroeven ook gewoon. Ook Ikea spul moet je niet tig keer hergebruiken, dan gaat het ook kapot. :)

Senile! Senile Oekaki

• @baddon
Ik wil proberen niet te lijmen om zo nog aanpassingen te kunnen doen aan mn eerste sub kastje :P

LOL walter vloeibaar plamuur das wel geinig, als in een mal maken en je subkast met vloeibaar plamuur gieten. Of is het niet zo vloeibaar. Maarja dan gaat ie helemaal niet meer open 8)7

[ Voor 50% gewijzigd door @baddon op 23-03-2004 13:15 ]

• Shutdown98
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:59
Abaddon1 schreef op 23 maart 2004 @ 13:08:
Ik wil proberen niet te lijmen om zo nog aanpassingen te kunnen doen aan mn eerste sub kastje :P
Is het woofer gat en evt de subamp gat aan de achterzijde niet genoeg om demping aan te passen? Of wil je na die tijd ook de bracing nog aanpassen?

Mischien kun je de onderzijde alleen (luchtdicht) vastschroeven en als je uitgetweaked bent de boel definitief lijmen en afschilderen...

Verwijderd

dan verkloot je het hout. Vloeibaar mdf is geen kopje thee hoor? Het is een beetje zanderig. Het wordt keihard en is heerlijk overschuurbaar en het zakt niet in. Ik zou idd het woofergat en ampgat gebruiken voor je bitumen/demping tweaks.

• @baddon
ok bedankt allemaal. Ikea mounting is toch niet zo'n goed plan hoor ik. Dan inderdaad maar plakken, gat voor de shiva is toch groot genoeg >:)

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Ik moet binnenkort ook maar eens met de kasten voor mijn shiva's gaan beginnen, ik ga gewoon weer MDF lijmen dat gaat best.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik heb mijn ontwerp al getekend in een 3D programma, maar laatst kwam mijn plateamp dus binnen van Conrad en was ik vergeten dat die niet gesloten is. Moet ik daarvoor dan een aparte kamer maken? Ik ga trouwens alles lijmen en uiteindelijk afweren in matzwart (lak)

Voor de bevestiging van de woofer en de versterker ga ik een soort inslagboutjes gebruiken. Die sla je vanachter in een voorgeboord gat zodat je daarna niet meer in het hout schroeft maar in metaal met schroefdraad. Kun je de woofer een aantal keer montere/demonteren voor de demping etc.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

• Shutdown98
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:59
Als je conrad plate amp niet luchtdicht is dan moet je een aparte ruimte maken. Het mooist is een schuine wand, dat zorgt er dan ook voor dat er geen staande golven ontstaan.

Verwijderd

Als je veel wilt gaan experimenteren met demping/bracing kun je je woofer beter monteren met inslag moeren en bouten (M5). Zo kun je zonder veel problemen de woofer er telkens weer uithalen en inzetten, bij gewone schroeven raakt n.l. het MDF 'vermoeid' en houden de schroeven niet meer en moet je nieuwe gaten maken.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:17

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Of je lijmt alles op een zijde na die je schroeft. Als je slim bent de onderkant dus.
Vallen die plamuurplekjes ook niet op :)

Wise enough to play the fool

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Shutdown98 schreef op 23 maart 2004 @ 15:11:
Als je conrad plate amp niet luchtdicht is dan moet je een aparte ruimte maken. Het mooist is een schuine wand, dat zorgt er dan ook voor dat er geen staande golven ontstaan.
De amp zelf is wel luchtdicht, maar de elektronica kun je zien enzo. Moet ik er dan perse een aparte kamer voor maken? Mijn hele ontwerp moet dan weer veranderd worden en de kast wordt dan echt veel groter.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:43

voodooless

Sound is no voodoo!

kiddyl schreef op 25 maart 2004 @ 14:07:
[...]

De amp zelf is wel luchtdicht, maar de elektronica kun je zien enzo. Moet ik er dan perse een aparte kamer voor maken? Mijn hele ontwerp moet dan weer veranderd worden en de kast wordt dan echt veel groter.
Als de elektronika gewoon zichtbaar is, dus zonder hardplastic kast eromheen moet je een apparte kamer maken. Lekken geeft vervelende bijgeluiden, vooral als het lekt door de aansluitterminals en de potmeters! De Detonation modules hebben bijvoorbeeld wel een eigen luchtdichte, harde behuizing. Je kunt die dus gewoon inbouwen zonder extra kast, ideaal!

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 04-08 15:28

Indoubt

Always be indoubt until sure

De 150w@4ohm conrad heeft een kunstof kap, de 300w@4ohm(die geen 300w is hoor) heeft geen kap.

Een shiva? en dan Ikea style verbindingen maken? Ik denk dat je kastje dat geen 3 nummertjes uithoud. Voor dit soort woofers moet je kast echt heel solide zijn. 22mm is minimum en de wand waar de shiva in zit liever nog dikker.

• @baddon
Is dat vloeibare MDF niet beter als houtlijm? Dus gewoon vloeibare mdf tussen de delen: kun je beter opschuren lijkt me...

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:43

voodooless

Sound is no voodoo!

Nee vloeibaar MDF is alleen voor het opvullen, het lijmt verder niets. Dus lijmen met houtlijm of contructielijm, en dan afwerken met vloeibaar MDF

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Pagina: 1