Toon posts:

[Discussie] VIA EPIA N Nano-ITX mobo van 12x12cm

Pagina: 1
Acties:
  • 172 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Dit http://www.via.com.tw/en/...ibrary/PR040319Nanode.jsp moederbord wil toch elke casemodder hebben ?

Het moederbord heeft een afmeting van 12 bij 12 centimeter. Haalt snelheden van 1 GHZ zonder koeling. Heeft een geintegreerde netwerkkaart/audio en video.

Dit is toch het ultieme moederbord voor MP3 en DIVX projecten ?

Zijn er al mensen die dit moederbord hebben ?

Afbeelding: http://www.zdnet.nl/images/nw0403/040322_nanoitx.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2004 11:37 ]

Verwijderd

er moet zo te zien laptop geheugen in... hij ziet er wel heel erg leuk uit

• flipje81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-07 15:15
Mm heb net ff gekeken..tja is weer iets kleiner (nou ja iets) dan zijn voorgangers. Maar goed dit soort bordjes worden al lang gemaakt zelfs op 3,5 ich drivebay formaat! Maar dat was tot nu toe altijd voor industriele toepassingen en dus een beetje prijzig voor de gewone consument. Behalve het kleinere formaat lijkt het mij dat dit bordje niet echt veel toevoegd..tenzij het ding op 1 supply voltage werkt .. net zoals b.v. de meeste thin client mobo's..dan zou het natuurlijk ideaal zijn voor mobiele toepassingen.
Ik heb hierover echter nog niks kunnen vinden omdat op de via site de tech specs niet bereikbaar zijn.

• Khaine
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:09

Khaine

Python liefhebber

flipje81 schreef op 23 maart 2004 @ 11:39:
Maar dat was tot nu toe altijd voor industriele toepassingen en dus een beetje prijzig voor de gewone consument.
Nu nog steeds hoor . Beetje normaal epia bord is al 129 euro en naar schatting begint deze boven de 200 :S

edit:

@filpje81

http://www.mini-itx.com/

[ Voor 10% gewijzigd door Khaine op 23-03-2004 13:18 ]

Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?

• -Skyhawk-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Even pic in beeldbrengen.
(Vind zelf makelijker als het direct in het topic staat ipv link). :)

Dit is hem dus.
Afbeeldingslocatie: http://www.zdnet.nl/images/nw0403/040322_nanoitx.jpg

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
leuk :S

Check je mail ff

[ Voor 76% gewijzigd door AcouSE op 23-03-2004 21:16 ]

• cdoens
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-08 16:12

cdoens

Peugeot-gek

Wat zitten er toch een grote connectoren op dat mobootje :) (Gezichtsbedrog...)

Zit de CPU nou "embedded"? M.a.w. Je kan dus nooit upgraden (behalve RAM)???
Dat lijkt me dan weer niks. Dan maar iets groter en voorbereid op de nabije toekomst,.

Ford Focus SW, Peugeot 106 Rallye (work-in-progress)

Verwijderd

cdoens schreef op 23 maart 2004 @ 14:38:
Wat zitten er toch een grote connectoren op dat mobootje :) (Gezichtsbedrog...)

Zit de CPU nou "embedded"? M.a.w. Je kan dus nooit upgraden (behalve RAM)???
Dat lijkt me dan weer niks. Dan maar iets groter en voorbereid op de nabije toekomst,.
Dat zeg jij :)

Er zullen vast wel genoeg consumenten en producenten die dit product erg aantrekkelijk vinden omdat dat mobotje super klein is.

Toepassingen zoals Thin Clients of misschien in de nabije toekomst een micro laptop :)

• flipje81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-07 15:15
flipje vraagt zich nog steeds af hoe dat ding gevoed wordt.

Bij de weg: 200 eurotjes voor een complete pc noem ik niet echt duur (ook al is ie wat lager in de prestaties)

Verwijderd

flipje81 schreef op 23 maart 2004 @ 14:46:
flipje vraagt zich nog steeds af hoe dat ding gevoed wordt.

Bij de weg: 200 eurotjes voor een complete pc noem ik niet echt duur (ook al is ie wat lager in de prestaties)
Daar zeg je het al: een voeding moet er nog bij, evenals RAM en een HD, wordt ie toch nog heel wat duurder dan 200 euro 8)7

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

voeding gaat denk via die witte connectors bovenaan, dr zit ok nog een CF slot op geloof ik dus IPV HDD is dat ook een leuke optie.
kleiner kunnen ze eigenlijk niet maar gaan, want dan heb je geen 4 bevestigings gaten meer :P ;)

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Remy

I usually get 100% accuracy

Als het ding in een Nanode zit, ziet het er zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/i.dsp/1080035912.jpg

Zie FP-nieuws over de Nanode hier. Leuk spul wel, en 12 bij 12 cm is een heel aardig maatje :)

LinkedIn
Instagram

Verwijderd

volgens de specs heeft het moederbord een "nano-ATX" connector.
In de nanode zal wel een voeding zitten zoals de andere epia-kasten ook vaak hebben (dc-dc converter 220v-> 12v -> ATX).

• Rum
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-03 13:06

Rum

Ik vind t niet echt bijzonder! Er zijn vele SBC (single board computers) die 3,5"formaat zijn! ff n voorbeeld opgezocht!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-08 10:06

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Rum schreef op 23 maart 2004 @ 15:35:
Ik vind t niet echt bijzonder! Er zijn vele SBC (single board computers) die 3,5"formaat zijn! ff n voorbeeld opgezocht!
Ja maar niet elke heeft zulke gigantisch uitgebreide multimedia mogelijkheden.

Verwijderd

kleiner bestaat wel
op www.mini-itx.com staan wat foto`s van een oranje kubusje van +- 6x6x6 cm.
Wat zijn specs zijn weet ik niet.

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:22
Hier staan de specs van dat oranje dingetje:

http://www.i4u.com/japanreleases/tcube.htm

ff naar beneden scrollen. Het is gewoon een soort pda die je op pc randapperatuur aan kunt sluiten.

Afbeeldingslocatie: http://www.mini-itx.com/news/images/story0312-04.jpg

http://axrotterdam.blogspot.nl

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:24
het scheint dat de nano-itx niet uitkomt als los mobo, maar alleen wordt geleverd in een compleet systeem. En dat is mooi knudde, want zo'n klein mobootje vraagt om erg leuke en orginele casemods

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• CARman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-06 21:34
Rum schreef op 23 maart 2004 @ 15:35:
Sja, en dan kom je op de pagina ( of liever gezegd de pdf ) en dan blijkt het kleinste bordje een 1 GHz VIA C3 te zijn, met bordafmetingen van 102 bij 140 mm. Die benaming van 3,5" Embedded CPU bord, is dus niet bepaald correct. En in gebouwde versie is hij zelfs 280 bij 100 bij 154 mm volgens die info.

En gezien het 'nieuwe' VIA ITX-bordje 120 bij 120 mm meet, is er kwa oppervlak geen verschil. Alleen is hij zoals het er nu uitziet in zijn geheel nog kleiner gebouwd.

Asrock Extreme9, AMD9590, Kraken X61, 32GB

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-07 20:55

FastBunny

Give it the Works !

Geen koelblokje op de cpu? En de northbride en southbridge zijn groter dan heel de cpu :D.
Als het zonder koeling kan is dat erg makkelijk natuurlijk voor kleine stille kastjes. En het nadeel van laptop geheugen, ach aan 128mb heb je voor normaal gebruik genoeg in zo'n ding, en dat is nog wel te betalen.

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• reinhrst
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
PASware schreef op 23 maart 2004 @ 19:22:
het scheint dat de nano-itx niet uitkomt als los mobo, maar alleen wordt geleverd in een compleet systeem. En dat is mooi knudde, want zo'n klein mobootje vraagt om erg leuke en orginele casemods
Nou - dat wordt dus de goedkoopste computer met nano-itx kopen en de kast eromheen slopen.......

Claude

Verwijderd

FastBunny schreef op 23 maart 2004 @ 20:09:
Geen koelblokje op de cpu? En de northbride en southbridge zijn groter dan heel de cpu :D.
Als het zonder koeling kan is dat erg makkelijk natuurlijk voor kleine stille kastjes. En het nadeel van laptop geheugen, ach aan 128mb heb je voor normaal gebruik genoeg in zo'n ding, en dat is nog wel te betalen.
Een AMD cpu core is ook kleiner dan een nforce northbridge :/ (+1 behulpzaam)

Verwijderd

Ik ga er even vanuit dat er PC2100 SO-DIMM ingaat. Dan is 256 MB ook nog wel te betalen. Een reepje van Dane-Elec kost ongeveer 50 euro.

• Gaius
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
12 x 12 cm?

Past precies een 120mm Fan op dus. :P
En overklokken die hap.

Maar vroegah, 2 jaar geleden zo'n beetje, kreeg ik een GPS-ontvanger in mn handjes gedrukt om wat mee te spelen, en daar zat ook een 'complete' pc in. Weliswaar slechts een 300MHz maar dat bordje was dan ook smaller dan 12 cm. Stond gewoon dos op trouwens.
Ding was trouwens ook een mooie handenwarm-houder: 300MHz cpu, luchtdicht afgesloten. :P

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-08 08:40

AcouSE

Swedish Chef

[CME] -> [PMG]

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Er zit even geen koeler op om te laten zien dat er echt een VIA chip onder zit.

Ik weet niet hoe het met de laatste hardware is, maar GF2 beeldkaarten staat ook op de chip wat het is, hoewel het normaal onder de koeler zit en je het helemaal niet kan lezen.

Hij ziet er wel interressant uit, hoewel ik niet verwacht dat hij vloeiend DIVX af kan spelen. (heeft niet echt noemenswaardige beeldkaart)

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Titel opgeleukt :)

• reinhrst
  • Niet online
Ik heb op het moment 2 EPIA mini-ITX bordjes (eentje heb ik zelf gesloopt, van de ander heeft het netwerk vanaf het begin kuren vertoond), maar mijn ervaring is dat een 1GHz C3 (EDEN) processor ongeveer even snel is als een 500MHz PIII. Dit is voldoende om DivX af te spelen en zelfs MPEG-II (al zij het in een wat mindere kwaliteit). Echter het schalen van het afgespeelde naar full-screen had nog wel wat problemen, aangezien VIA heel lang weigerde om Linux-drivers uit te brengen voor de chipset (ik geloof dat we tegenwoordig ge-reversed-engineerde windows-drivers gebruiken).

Ik heb in elk geval voor mijn DivX box (MII-EDEN 600) een losse grafische kaart erbij gehaald in het ene PCI slot, maar ik denk niet dat dit nog nodig is op 1GHz.

Overigens vind ik het slecht dat ze er niet een behoorlijke geluidschip opgooien: AC97 s*ckt, zeker als je digital out gebruikt, omdat ie alles met de botte bijl methode gaat resampelen naar 48kHz.

Claude

• Treenaks
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:07
500MHz maar?

Mijn 1 GHZ Nehemiah is stukken sneller dan mijn 600MHz Intel -- en die nieuwe C3 op de Nano-ITX gaan nog sneller zijn ivm de snellere chipset (400 ipv 266MHz, en on-die cryptoprocessor :))

En met de hardware MPEG-decoder kost DVD kijken helemaal geen CPU-tijd meer :)

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:22
Kan je gewoon een dvd-speler modden zodat hij dvd divx en mpeg2 draait met zo'n klein bordje. Moet je weet zo'n bootable divx maken want met winxp prutsen op je tv is kloten.

Ik krijg ineens nog meer ideen!
-Zo'n mobo gewoon in mijn 17 " crt bouwen..
-draagbare pc maken
-zon pc in je auto inbouwen, kan dan mp3 cd dvd maar ook routeplanner doen.
-zo'n pc in/onder je toetsenbord bouwen.

[ Voor 41% gewijzigd door Dekaasboer op 24-03-2004 10:25 ]

http://axrotterdam.blogspot.nl

Verwijderd

Dekaasboer schreef op 24 maart 2004 @ 10:21:
Kan je gewoon een dvd-speler modden zodat hij dvd divx en mpeg2 draait met zo'n klein bordje. Moet je weet zo'n bootable divx maken want met winxp prutsen op je tv is kloten.

Ik krijg ineens nog meer ideen!
-Zo'n mobo gewoon in mijn 17 " crt bouwen..
-draagbare pc maken
-zon pc in je auto inbouwen, kan dan mp3 cd dvd maar ook routeplanner doen.
-zo'n pc in/onder je toetsenbord bouwen.
mini storage server ! (een soort van 'Personal SAN' oftewel een PSAN)
Hoeveel schijven kan je eigenlijk aan zo'n boardje hangen?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2004 10:32 ]

• reinhrst
  • Niet online
Verwijderd schreef op 24 maart 2004 @ 10:31:
[...]

mini storage server ! (een soort van 'Personal SAN' oftewel een PSAN)
Hoeveel schijven kan je eigenlijk aan zo'n boardje hangen?
De Mini-ITX heeft 1 IDE bus, voor 2 schijven dus. Je kan natuurlijk een hele zooi aan USB/FireWire hangen. Maareh - als je meer dan 3 schijven in je compu hangt zou ik ze wel actief koelen (heeft me 4 80 Gigs gekost voordat ik op dat idee kwam), bovendien moet je ze nog ergens kwijtkunnen ook. Ook moet je dan een behoorlijke voeding hebben. En als we eenmaal zo ver zijn, hoezo zou je dan niet een gewoon moederboard kopen, waar je eventueel later nog een raid-controler in kan gooien.....

Claude

• miw
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-02 13:02

miw

reinhrst schreef op 24 maart 2004 @ 12:31:
[...]

De Mini-ITX heeft 1 IDE bus....
Plus een SATA connector voor nog een HDD.

• reinhrst
  • Niet online
suntsu schreef op 24 maart 2004 @ 12:45:
[...]

Plus een SATA connector voor nog een HDD.
De Mini-ITX niet. Ik heb het even nagezocht:

Alle Mini-ITX hebben 2x133-100-66 ATA behalve de Epia V (1x 133-100-66 Ata) en de Epia (1x 100-66 ATA). Geen van deze boards heeft SATA
De Nano-ITX-jes (of EPIA N) hebben 2x 133-100-66 ATA (goed zoeken, ik zie 'm ook niet op de foto, maar volgens de specs hebben ze er twee) en 1x SATA.

Claude

• reinhrst
  • Niet online
Dubblepost...

waarom lijken quote en edit knopjes toch zoveel op elkaar ......

[ Voor 92% gewijzigd door reinhrst op 24-03-2004 14:18 ]

Claude

Verwijderd

Dit soort kleine boardjes bestaan al langer:
Kijk bijvoorbeeld op http://www.micropower.nl/ echter zijn deze bedoelt voor industriele toepassingen en hebben die dus geen multimedia aan boord.

Voor zo ver ik gelezen heb komen hier complete PC's maar ook moederborden voor uit die in ieder geval via http://www.mini-itx.com/ te krijgen zijn.

De VIA C3 1 ghz is krachtig genoeg om full-screen hoge kwaliteit Div-X, xvid, MPEG-2 af te spelen, net zoals de C3 933 (hoewel daar de software iets nauwer komt). Ook de 800 mhz versie kon dit, maar vaak niet op de beste kwaliteit en de software moest helemaal goed staan.

De CPU wordt gekoeld op dezelfde manier als de C3 933 en dus door een klein koperen blokje met een klein fannetje erop, waarschijnlijk trekken ze de koeling van de CPU en de NB samen onder 1 koelblok gezien de 3 kleine mountinggaatjes rond die 2.

Dit moederbord is helemaal gebouwd om zo klein mogelijk te zijn, als je hier dus een 3.5" hdd aan hangt is dat gewoon zonder, veel beter kun je een CF kaart gebruikt van bijvoorbeeld 256mb en daar een Windows Embedded voor destilleren. Je zou ook Linux kunnen gebruiken of BeOS, maar driver support is minimaal (je moet het met geconverte drivers doen) en multimedia toepassingen zijn toch meer voor Windows.

Je kan ook een 512mb kaart pakken en daar dan Windows 98 op gooien of een 1024mb kaart en Windows XP gebruiken. Wil je meer space dan is een 2.5" schijf goedkoper.

Het is nog onduidelijk hoe het zit met de power supply, maar waarschijnlijk kun je kleine printplaten kopen die erop klikken waar gewoon 12vdc in kan, stroomverbruik zal minimaal zijn.

Wil je dus een kleine PC dan zal je eerder naar de mini-itx boardjes kijken, maar moet het echt klein zijn dan pak je dit board. Wil je nog kleiner? Dan pak je een PDA, mijn Pocket PC kan prima Div-X afspelen, alleen is ondertitels zo lastig lezen op dat kleine schermpie :p

• reinhrst
  • Niet online
Verwijderd schreef op 24 maart 2004 @ 14:51:
Voor zo ver ik gelezen heb komen hier complete PC's maar ook moederborden voor uit die in ieder geval via http://www.mini-itx.com/ te krijgen zijn.
I sure hope so... Kan er nog niets over vinden..
De VIA C3 1 ghz is krachtig genoeg om full-screen hoge kwaliteit Div-X, xvid, MPEG-2 af te spelen, net zoals de C3 933 (hoewel daar de software iets nauwer komt). Ook de 800 mhz versie kon dit, maar vaak niet op de beste kwaliteit en de software moest helemaal goed staan.
De Via Site zegt hier hetvolgende over:
The Chromotion CE Video Display Engine in the VIA CN400’s UniChrome Pro IGP graphics core, provides unmatched support for intelligent video rendering techniques and flawless MPEG-4/2 digital video playback on all display types from CRT and LCD screens to standard definition TVs and HDTVs.
Lijkt er dus op dat DivX sowieso wel gaat, vraag is alleen of we linux support krijgen voor die dingetjes
De CPU wordt gekoeld op dezelfde manier als de C3 933 en dus door een klein koperen blokje met een klein fannetje erop, waarschijnlijk trekken ze de koeling van de CPU en de NB samen onder 1 koelblok gezien de 3 kleine mountinggaatjes rond die 2.
Zou best kunnen dat ze onder 1 koelblokje komen, maar de bordjes gebuiken allen EDEN processors, dus fanless (zie dit en dit bericht)
Je zou ook Linux kunnen gebruiken of BeOS, maar driver support is minimaal (je moet het met geconverte drivers doen) en multimedia toepassingen zijn toch meer voor Windows.
Linux drivers zijn er zeker wel, minimaal is overdreven alleen het loont wel de moeite om van te voren te kijken hoe de ondersteuning is. Vooral voor de grote distributies levert VIA drivers. Hoewel het een stuk makkelijker is om onder Windows te werken met multimedia kan dit zeker ook wel onder Linux, en soms zelfs sneller (wel belangrijk om net die extra procenten uit je bordje te zuigen).
Het is nog onduidelijk hoe het zit met de power supply, maar waarschijnlijk kun je kleine printplaten kopen die erop klikken waar gewoon 12vdc in kan, stroomverbruik zal minimaal zijn.
Als je zo'n bordje koopt ga je 'm toch niet in een PC gooien met een gewone voeding dus het lijkt me helemaal geen probleem dat ie een apparte Nano-ITX voeding gebruikt.
Wil je dus een kleine PC dan zal je eerder naar de mini-itx boardjes kijken, maar moet het echt klein zijn dan pak je dit board. Wil je nog kleiner? Dan pak je een PDA, mijn Pocket PC kan prima Div-X afspelen, alleen is ondertitels zo lastig lezen op dat kleine schermpie :p
Pocket PC is zeker wel interessant, zeker als je dat ding met linux helemaal naar eigen wens kan inrichten. Maar zijn er al pocket-PC's (of andere palmtops) met TV/VGA-out (ik hoef dat schermpje erop dan niet eens meer)?

Claude

Pagina: 1