Toon posts:

Kan een router verzadigd raken?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds een aantal weken zit ik met een bijzonder wazig probleem waar ik maar geen vat op kan krijgen.
Ik hang hier bedrijfsmatig in een klein netwerk met 2 desktops en een w.a.p. voor de laptop. Dit alles zat aangesloten op een -el cheapo- routertje (e-tech) wat best naar behoren werkte.

Probleem was echter dat ik een aantal programma's draai (zowel zakelijk als prive) die toch nog al wat verbindingen tergelijkertijd open knallen, met als effect dat enkele keren per dag mijn internet geheel verdwenen was in de hoge toverhoed van Hans Kazan (dit is de laatste stand van wat ik denk van dit probleem op dit moment). Het simpel verwijderen van de spanning op de router in combinatie met het resetten van de modem trok de boel meestal binnen een paar minuten wel recht, dus so far so good.

Nu leek het de laatste twee weken steeds erger te worden tot op het punt dat ik het zat was en de router onder mijn armen terug naar de winkel genomen heb om dat kreng te ruilen. Na veel gezeik (immers wordt je natuurlijk standaard in twijfel getrokken hedendaags) kreeg ik dan toch een andere router mee (wederom e-tech), echter een nieuwer type omdat de oude niet meer leverbaar was.

Na installatie had ik (voila!) helemaal geen internet meer en was het dus zoeken geblazen wat nu het probleem zou kunnen zijn. Na 3 uur prutsen was ik het zo beu dat ik mijn jas heb aangetrokken en gewoon nog een router ben gaan kopen omdat ik weinig zin had om uren en uren te lopen kloten. Dit maal een Linksys (Cisco systems) dus in mijn ogen erg betrouwbaar. Thuis gekomen deze proberen te installeren en (voila!) wederom geen @!#$@#$%#@ internet.

Na lang zoeken ben ik erachter gekomen dat deze bovenstaande routers problemen hebben om via mijn modem een ip adres te kunnen verkrijgen (DHCP moelijk) en moest dus mijn modem op de schop (Alcatel Speed Touch Home). Na deze getweakt te hebben tot een pro versie, waarbij de modem zelfstandig in staat is verbinding te leggen met mijn provider, en op aanraden van een aantal heren alhier, de routersettings aan te passen zodat de router zijn ipadres verkrijgt via mijn modem, leek het geheel eindelijk te werken.

Echter.......

De problemen zijn nu alleen maar erger geworden en het lijkt er nu wel op alsof deze Linksys router nog minder aan kan dan mijn eerste router en ik er dus per saldo alleen maar op achteruit ben gegaan. De leverancier en helpdesk van de router zeggen dat dit kreng makelijk honderden verbindingen aan moet kunnen, de modemleverancier wil zowieso niet helpen omdat men stelt dat dit een probleem is van de routerboer, mijn provider stelt dat mijn verbinding tot aan de meterkast goed is en daarmee zijn/haar taak gedaan is. Afijn.... het bekende kastje-muur principe.

Na het advies gekregen te hebben van mijn routerboer om dan maar alle poorten op te zetten voor heel internet omdat het misschien daar wel eens aan zou kunnen liggen ben ik het eigenlijk een beetje zat en wil ik nu wel eens voor eens en altijd uitzoeken wat nu precies het probleem zou kunnen zijn en of het uberhaupt wel aan mijn router ligt? Gisteren is hij er na inschakeling van 1 programma wat maximaal 60 poorten/verbindingen gebruikt weer uitgevlogen, terwijl dit natuurlijk totaal geen belasting is, what so ever. Vanmorgen lag mijn router er uit en moest ik hem hardwarematig resetten omdat ik er al helemaal niet meer bij kwam, etc., etc., etc.

Probleem is dat ik toch enigzins bedrijfsmatig deze verbinding nodig heb en dus ook geen tijd heb om dagen achter elkaar allerlei testen te gaan lopen doen om maar uit te vogelen wat het probleem kan zijn, en daarom dus maar hoop op andere die dit probleem herkennen.

In het kort verdenk ik mijn router er dus van dat deze niet met de situatie om kan gaan als er wat programma's draaien die meerdere verbindingen vereisen. Ik ben hier totaal niet zeker van maar momenteel is dit (voor mij) het meest logische en verklaarbaar dat de router gewoon over zijn nek gaat. Het zou natuurlijk net zo goed een combinatie router-modem kunnen zijn, echter verkoopt natuurlijk niemand nieuwe ethernetmodems, omdat iedereen deze bij zijn abbo krijgt van de provider. Als ze ze al verkopen zijn het usb versies en dat werkt natuurlijk niet met een router.....

Na dit verhaal getypt te hebben ga ik maar eens terug naar een 1-op-1 verbinding om hierna de programma's die ik nodig heb eens flink te laten pompen om zeker te zijn dat het toch mijn modem niet is, maar ben bang dat ik het antwoord wel al weet.

Iemand die eens mee kan denken wat het wellicht zou kunnen zijn? Ik heb weinig zin om een aantal keren per dag te moeten concluderen dat mijn verbinding er weer uit ligt en minuten lang te moeten prutsen om dit weer aan de praat te kunnen krijgen.

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-08 10:51

E-Vix

Nu met sneeuw!

Je hebt dus een getweakte Speedtouch Home, en daar achter een router? Is dat niet een beetje dubbelop? Als je de ST Home getweaked hebt, dan zit daar al een routerfunctie in. Dan heb je alleen dus maar een hub of een switch nodig om heel je netwerk van internet te voorzien.
Gezien je nu dus twee routers in je netwerk hebt, zou dat best wel eens je probleem kunnen zijn. Maak van je ST weer eens een normale home versie. Waarschijnlijk ben je dan zelfs van je probleem af.
Enneuh... Er zijn zat winkels waar ze ethernetmodems verkopen, en er zijn ook zat winkels waar ze ethernetmodems met ingebouwde router verkopen. Zelfs bij de Dynabyte hebben ze modems met ingebouwde router, en die kosten maar iets van € 99,-

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

Verwijderd

Topicstarter
Ik begreep juist dat de enige manier om mijn ST home aan de praat te krijgen met mijn router was om hem juist te upgraden? Of heb ik dat dan verkeerd begrepen?

Dat ik hiermee 2 routers achter elkaar heb, had ik nog niet bij stil gestaan, heb nog wel een oude switch en hub liggen, dus ga dat zeker even proberen nu.

Verwijderd

zeker een mooi verhaal,
zet de voeding van de router eens op een andere groep(stroomgroep) misschien helpt dit.
idd eff het home modem testen direct op een pc.(extra tip, nic op 10/half modus zetten anders werkt het modem niet op de pc)
btw modems worden gewoon geleverd. kijk maar eens op de website van kpn, daar hebben ze niet eens die cheap ass usb modems. als ik je een router/modem mag aanraden dan is het er een van het merk eminent daar hoor ik veel goede verhalen over.
een router kan normaal gesproken 255 connecties aan volgens de mac-list, vaak haalt hij dit niet omdat de chipset dan vaak over zijn nek gaat(de processor)

succes