Toon posts:

Gouden regels voor webdesign

Pagina: 1
Acties:
  • 65 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Voor mijn stage moet ik een kort document opstellen, waarin ik de "gouden regels voor webdesign" opnoem en beschrijf. In dit document komen bijvoorbeeld dingen te staan als "overzichtelijkheid", "iteratief" etc...

Nou ben ik al een tijdje aan het zoeken in mijn schoolboeken en op het net, maar ik kan nergens een duidelijk overzicht, van de termen die ik zoek, vinden.

Zou iemand mij misschien kunnen helpen?

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:36
Ik ben niet in de veronderstelling dat GoT bedoeld is om jou te helpen met het beantwoorden van je huiswerkvragen en het op een presenteerblaadje aan te leveren.

Tip: Zoek de nodige weblogs eens door, en volg bepaalde threads hier in W&G.
http://gathering.tweakers...5Bsearch%5D=Zoek#hitstart

[ Voor 7% gewijzigd door Willem op 23-03-2004 11:02 ]

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

Verwijderd

-Pas je design en uitstraling af op de doelgroep van ed website
-Actuele content is heel belangrijk!!

• TRON
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-05 16:20
- Hou je aan de W3C-normen,
- zorg dat je site compatibel is met zoveel mogelijk browsers,
- werk overzichtelijk en maak gebruik van css.

Leren door te strijden? Dat doe je op CTFSpel.nl. Vraag een gratis proefpakket aan t.w.v. EUR 50 (excl. BTW)

• Gompy58
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-04-2025

Gompy58

het valt wel, maar niet mee...

heb meer het idee dat je moet zoeken naar d eongeschreven regels ipv de gouden...

en ja... die staan niet in je schoolboekje.... Ga eens praten met mensen die dit werk doen en vraag naar de absolutje does & dont's....

ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime....

• drm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-06-2025

drm

f0pc0dert

TRON:
- Hou je aan de W3C-normen,
- zorg dat je site compatibel is met zoveel mogelijk browsers,
- werk overzichtelijk en maak gebruik van css.
Dit heeft natuurlijk geen barst met ontwerp te maken, maar met implementatie.
Gompy58:
Ga eens praten met mensen die dit werk doen en vraag naar de absolutje does & dont's..
Nou ben ik in de veronderstelling dat dit topic daar een poging toe is.

Slide »»

Probeer eens specifieker te zijn met je vraag. Formuleer bijvoorbeeld eens een paar gerichte vragen waar je meer over wilt weten, want op deze manier gewoon een huiswerkvraag neerkwakken
[list=a]• zitten we niet op te wachten
• werkt niet, en ben jij dus niks geholpen

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:53
Dit is mogelijk ook interessant voor je: http://www.w3.org/TR/WCAG10/
W3C heeft btw genoeg (beargumenteerde) info on-line over hoe "het zou moeten". Zij het dat ze niet te diep ingaan op design.

Regeren is vooruitschuiven

Verwijderd

T-MOB schreef op 23 maart 2004 @ 11:11:
Dit is mogelijk ook interessant voor je: http://www.w3.org/TR/WCAG10/
W3C heeft btw genoeg (beargumenteerde) info on-line over hoe "het zou moeten". Zij het dat ze niet te diep ingaan op design.
dit zijn de laatste: http://www.w3.org/TR/2004/WD-WCAG20-20040311/
waarbij http://www.w3.org/TR/2004...40311/#accessible-content een stuk over design is.
happy reading!

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2004 11:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
Mijn excuses, ik heb mijn vraag niet duidelijk genoeg geformuleerd.

Het desbetreffende document is bedoelt voor een klant van het stagebedrijf, die d.m.v. een beheersysteem zelf de mogelijkheid heeft om content toe te voegen aan zijn site. Het document moet als een soort van checklist fungeren. Hij kan hem er dan bij pakken als hij content gaat toevoegen en alle punten als het ware nalopen en afvinken.

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-05 18:53

Bosmonster

*zucht*

Ik snap het idee niet dat je een document moet samenstellen voor een opleiding, maar dat je de oplossing zelf niet eens weet. Vage opleiding lijkt het me dan :?

Natuurlijk kunnen we discussieren over wat je eigen stellingen zijn en of mensen het daar mee eens zijn.. dat zou al heel wat meer opschieten dan het letterlijk aan ons te vragen...

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:10

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Verwijderd schreef op 23 maart 2004 @ 11:39:
Mijn excuses, ik heb mijn vraag niet duidelijk genoeg geformuleerd.

Het desbetreffende document is bedoelt voor een klant van het stagebedrijf, die d.m.v. een beheersysteem zelf de mogelijkheid heeft om content toe te voegen aan zijn site. Het document moet als een soort van checklist fungeren. Hij kan hem er dan bij pakken als hij content gaat toevoegen en alle punten als het ware nalopen en afvinken.
Dus het moet een aantal praktische tips zijn?

- Voor de leesbaarheid op het scherm is het het beste om geen regels langer dan 80 tekens te maken, en alinea's nooit langer dan 10 regels.

- uniform taalgebruik, spreek de bezoeker bijvoorbeeld niet afwisselend aan met u/je, het lijkt misschien een beetje overbodig, maar wordt toch nog vaak fout gedaan.

- wees spaarzaam met het gebruik van opmaak/links/afbeeldingen, gebruik ze alleen als het daadwerkelijk iets aan de inhoud toevoegd.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Verwijderd

Topicstarter
Bosmonster schreef op 23 maart 2004 @ 11:39:
Ik snap het idee niet dat je een document moet samenstellen voor een opleiding, maar dat je de oplossing zelf niet eens weet. Vage opleiding lijkt het me dan :?

Natuurlijk kunnen we discussieren over wat je eigen stellingen zijn en of mensen het daar mee eens zijn.. dat zou al heel wat meer opschieten dan het letterlijk aan ons te vragen...
Ik moet het document niet opstellen voor mijn opleiding, maar juist voor mijn stagebedrijf. Het bedrijf staat compleet los van de opleiding.

Het lijkt me een prima idee om een discussie over die "gouden regels" te voeren. Die informatie zal me zeker helpen bij het opstellen van het document.

• flexje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:52

flexje

got-father

Ik denk dat een van de belangrijkste regels is , dat je je moet houden aan het concept.

"Try not to become a man of success but rather to become a man of value..."

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Verwijderd schreef op 23 maart 2004 @ 11:53:
[...]

Ik moet het document niet opstellen voor mijn opleiding, maar juist voor mijn stagebedrijf. Het bedrijf staat compleet los van de opleiding.

Het lijkt me een prima idee om een discussie over die "gouden regels" te voeren. Die informatie zal me zeker helpen bij het opstellen van het document.
Kom dan eerst eens met je eigen bevindingen :? Want het lijkt me dat je voordat je het anderen ging vragen best zelf wel wat bedacht hebt of niet?

Verwijderd

Misschien biedt deze site hulp:

http://www.psesd.org/tech...lesteps/accesibility.html

anders probeer eens in Google te zoeken op Nielsen, netrating, accessibility, checklist

• Willems
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-05-2025
Het boek The Non Designers Design Book, geeft in principe heel mooi aan waar je op moet letten bij de vormgeving van een site. Alhoewel het niet specifiek is voor webdesign.

1566091594 (ISBN Nummer)

[ Voor 40% gewijzigd door Willems op 23-03-2004 12:31 ]

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Presentatie is zilver, content is goud.

Elk punt in je pagina moet met maximaal drie acties (muisklik, veld invullen etc.) bereikbaar zijn vanuit elk punt van je pagina.

Verwijderd

Topicstarter
Bosmonster schreef op 23 maart 2004 @ 12:11:
[...]

Kom dan eerst eens met je eigen bevindingen :? Want het lijkt me dat je voordat je het anderen ging vragen best zelf wel wat bedacht hebt of niet?
Tuurlijk heb ik er zelf over nagedacht, maar ik was gewoon op zoek naar een complete lijst.

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:13
Verwijderd schreef op 23 maart 2004 @ 12:33:
Tuurlijk heb ik er zelf over nagedacht, maar ik was gewoon op zoek naar een complete lijst.
Wat heb je zo ondertussen dan al bedacht? Lijkt me stug dat je helemaal niks hebt..

• pagani
  • Niet online
[...]

Je was dus in feite op zoek naar een complete uitwerking van je stageopdracht :?

Verwijderd

Zoek eens op Google naar Human Computer Interaction.

• pagani
  • Niet online
Verwijderd schreef op 23 maart 2004 @ 12:36:
Zoek eens op Google naar Human Computer Interaction.
Of User Interface Design :)

• T.T.
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-01 14:13

T.T.

Sowieso

Ik weet niet of je op school toegang hebt tot de Inspec database of acm.org, maar daar zijn dus echt veel papers te vinden, ook over dit onderwerp.

Voorbeeld:
Pushing reuse in hypermedia design golden rules, design patterns and constructive templates.pdf (met acm.org gevonden)
ABSTRACT
Reuse is increasingly strategic for reducing cost and
improving quality of hypermedia design and development. In
this paper, based on the design and development of a real
hypermedia application, we classify and explore different types
of reuse in hypermedia design. We show how constructive
templates constitute a practical technique for capturing the
specification of reusable structures and components and
enabling the automation of the production process. We also
discuss connections between constructive templates and design
patterns.
Of:
RMM a methodology for structured hypermedia design.pdf
Hypermedia development, especially on a commercial scale, often involves
teams of developers who need to be managed and coordinated over an extended
period of time. Formal systems development and project management techniques
are needed to ensure that the hypermedia product meets its objectives
and is completed on time and within budget. However, traditional software
industry techniques must be modified to accommodate new requirements.
enz enz, het hangt er maar vanaf wat je zoekt :)

[ Voor 98% gewijzigd door T.T. op 23-03-2004 12:44 ]

Verwijderd

Naar die documenten kun je beter niet als normatief zijnde referen (de echte spec komt pas eind 2005 uit, reken uit het aantal veranderingen). Het lijkt me beter dat het WCAG 1.0 doorleest, als het al relevant is.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 maart 2004 @ 12:43:
Het lijkt me beter dat het WCAG 1.0 doorleest, als het al relevant is.
Tuurlijk, was ook meer als aanvulling bedoeld. ;) Al stamt 1.0 wel uit 1999, dus
toch al een beetje achterhaalt, maar desalniettemin nog steeds nuttig leesvoer :P

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

[...]

Ok, dan weet ik genoeg...
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.