[msn messenger] uitschakelen op netwerk *

Pagina: 1
Acties:

• dimane
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 28-10 09:58
ik zit hier op mijn stage en we hebben hier een netwerk met 60 computers en 2 domain controllers 2 3com switches en 1 3com firewall.
op de servers staat windows 2000 server.
niemand van het netwerk mag msn gebruiken. kun je niet op een of andere manier msn disablen, zodat je em zelfs niet op kan starten?
als ik msn wil disablen dan moet ik poorten dichtgooien ofzo?
ik weet dat je bij de active directory msn kunt disablen maar dat werkt niet helemaal want als ik dan achter een cleint pc ga zitten en ik download msn dan werkt dat nog gewoon.
dus kun je niet ervoor zorgen dat je zelfs niet met iemand kan chatten of is dit onmogelijk?

• pasta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-01 14:16

pasta

Ondertitel

In de hosts file van de client kan je messenger.msn.com 127.0.0.1 zetten. Hierdoor zullen ze waarschijnlijk niet kunnen connecten naar MSN. Als je helemaal met niemand wil chatten, moet je ook hetzelfde doen voor de servers van ICQ/AIM/Y!/Jabber etc etc etc. Dus dat is lichtelijk onmogelijk. De echte creatievelingen verzinnen toch wel wat anders. ;)
edit:
[quote]blizt schreef op 23 maart 2004 @ 10:54:
Kan je niet gewoon het downloaden van alle .exe's blokkeren?
Dit hadden we ook gedaan bji mij op "mijn" stage....[/quote]
Volgens mij kan MSN ook geïnstalleerd worden door middel van een .MSI, of je maakt een ingepakte mirror etc etc

[ Voor 33% gewijzigd door pasta op 23-03-2004 10:55 ]

Signature

• blizt
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 29-09 13:11

blizt

Wannabe-geek

Dit hadden we ook gedaan bji mij op "mijn" stage....

United we stand, and divided we fall

Verwijderd

msn kun je ook als zip downloaden op genoeg plekken dus dat is ook redelijk onzinnig

• uniquorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

uniquorn

Wat blijft komt nooit terug

IM filter van Surfcontrol werkt erg goed hier, zo goed zelfs dat het wel toelaten van msn (op IP basis) niet werkt en dat dus niemand MSN gebruiken kan....
dit pakket kan ook verschillende share netwerken blokkeren

It's just a donkey

• Sumuhtsop
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik neem aan dat alle PC's op een domein inloggen (domain controllers). Gebruik gewoon 1 policy voor alle PC's en zet daar in o.a MSN dicht. Als ze inloggen dus die specifieke instellingen krijgen van je domain controller. Alle PC's et zelfde.

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:30

Haan

dotnetter

Je kan ook msn gebruiken via websites. Bijvoorbeeld hier
Is dat ook te blokkeren, of wordt dat moeilijker?

Kater? Eerst water, de rest komt later

• dimane
en is dat freeware of kan ik ergens een demotje downen?

• Gompy58
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-04 23:23

Gompy58

het valt wel, maar niet mee...

blizt schreef op 23 maart 2004 @ 10:54:
Dit hadden we ook gedaan bji mij op "mijn" stage....
zou jij je daardoor laten tegen houden ?
Mail ik um van thuis ff naar mijn werk met vage extensie, of gewoon als msn.pdf ;)

edit, spatje was sneller....

[ Voor 8% gewijzigd door Gompy58 op 23-03-2004 11:01 ]

ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime....

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Je kan toch gewoon de poorten van MSN etc. blokkeren in je firewall? :?
Als je wil weten welke poorten dat zijn:

Kijk in de firewall naar uitgaand verkeer...
Zoek bij google naar '[IM-programma] ports'...

Zou genoeg info moeten kunnen geven IMO en misschien dat er in de SA- of NT-FAQ wat staat over poorten van IM-programma's

• TRON
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-11 12:50
De enige manier om de online-MSNs ook te verbieden is ze stuk voor stuk gaan toevoegen aan een blocklist.

Leren door te strijden? Dat doe je op CTFSpel.nl. Vraag een gratis proefpakket aan t.w.v. EUR 50 (excl. BTW)

• uniquorn
  • Nu online

uniquorn

Wat blijft komt nooit terug

dimane schreef op 23 maart 2004 @ 10:59:
en is dat freeware of kan ik ergens een demotje downen?
is een 30 dagen demo van te vinden.

http://www.surfcontrol.com/products/im/

deze houd echter geen web-based msn tegen, hiervoor is een simpel web-filter voldoende (gewoon zelf zoeken naar sites die dat aanbieden en die blokkeren)

[ Voor 6% gewijzigd door uniquorn op 23-03-2004 11:08 . Reden: url toegevoergd ]

It's just a donkey

• CNS
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-11 20:14

CNS

2 Manieren om Messenger te verwijderen:

1.
Start / Run
Geef het volgende commando: RunDll32 advpack.dll,LaunchINFSection %windir%\INF\msmsgs.inf,BLC.Remove

2.
Edit \Windows\Inf\sysoc.inf file
Verwijder "hide" uit de volgende regel:
msmsgs=msgrocm.dll,OcEntry,msmsgs.inf,hide,7

Nu kan je met add/remove programs Messenger verwijderen.

Je kan de mensen dusdanig rechten geven dat ze geen software op de client mogen installeren.

That should do the trick.

• dimane
dat ze nix meer mogen installeren dat is weer "te" want dan krijg je weer andere problemen

Verwijderd

Of gewoon http://passport.hotmail.* blocken, dan ben je gelijk van de hotmail gebruikers af ;)

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

CNS schreef op 23 maart 2004 @ 11:04:
2 Manieren om Messenger te verwijderen:

1.
Start / Run
Geef het volgende commando: RunDll32 advpack.dll,LaunchINFSection %windir%\INF\msmsgs.inf,BLC.Remove

2.
Edit \Windows\Inf\sysoc.inf file
Verwijder "hide" uit de volgende regel:
msmsgs=msgrocm.dll,OcEntry,msmsgs.inf,hide,7

Nu kan je met add/remove programs Messenger verwijderen.

Je kan de mensen dusdanig rechten geven dat ze geen software op de client mogen installeren.

That should do the trick.
Mja, als je de topic even leest, dan lees je dat het niet om verwijderen gaat, maar om het uit te schakelen... Wat IMO het beste werkt, door poorten in de / een firewall / NAT te blokkeren
dimane schreef op 23 maart 2004 @ 11:07:
dat ze nix meer mogen installeren dat is weer "te" want dan krijg je weer andere problemen
Wat is er 'te' aan? :? Als je (als systeembeheer zijnde) continuïteit wilt, dan is dat juist heel verstandig, om ze die rechten niet te geven, want je leverd een systeem bij een bedrijf as-is en als er dan aan een PC wordt gekloot, buiten jouw weten om, en het werkt opeens niet, dan komen de gebruikers wel bij jou, als systeembeheerder zijnde vragen waarom het niet werkt ;)

Maar dat is eigenlijk niet iets om in dit topic te bespreken, nu dus wee on-topic ;)
TRON schreef op 23 maart 2004 @ 11:03:
De enige manier om de online-MSNs ook te verbieden is ze stuk voor stuk gaan toevoegen aan een blocklist.
Die webbased MSN Messengers bedoel je? Die gaan allemaal met dezelfde poort hoor als MSN zelf... Die poort(en) blocken en je bent klaar zoals al vaak gezegd is en wordt... ;)

[ Voor 45% gewijzigd door CH4OS op 23-03-2004 11:14 ]

• CNS
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-11 20:14

CNS

dimane schreef op 23 maart 2004 @ 11:07:
Oh. En hoezo dat??
Mensen mogen niet zomaar allerlei software installeren vind ik.
Je zit met licenties, virussen en noem maar op.
Mensen installeren er lekker op los en dan "Mijn pc werkt niet meer"
Als mensen software moeten hebben dan vragen ze dat maar aan en dan bepaald iemand of het kan of niet en installeerd het. Wordt ook alles mooi geregistreerd.

@ GJ-tje: Als je het verwijderd kan je het ook niet meer inschakelen. Gaan mensen ook geen tijd verdoen om het weer aan de gang te krijgen.

[ Voor 37% gewijzigd door CNS op 23-03-2004 11:14 ]

• RSpliet
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-11 15:44

RSpliet

*blink*

En voor MSN/Windows Messenger is dat poortje 1863

Schaadt het niet, dan baat het niet

• dimane
thnx voor alle reply's

ik kan denk wel weer vooruit ff een beetje testen en dan moet et wel lukke

Verwijderd

Als je zon dingen doet gaan aleen de personen die er iets van kennek er mee kunnen kloten ( want die vinden wel iets ) . Maar bij die personen is het risico ook minder dat ze iets verkeerd doen ...

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

CNS schreef op 23 maart 2004 @ 11:11:
[...]
@ GJ-tje: Als je het verwijderd kan je het ook niet meer inschakelen. Gaan mensen ook geen tijd verdoen om het weer aan de gang te krijgen.
Deïnstalleren != uitschakelen, je kan het immers altijd nog installeren dan ;)

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:58
S3v3n_0f_n1n3 schreef op 23 maart 2004 @ 11:11:
En voor MSN/Windows Messenger is dat poortje 1863
dit heb ik geprobeert bij ons op de zaak, en ik kreeg direct 5 telefoontjes na een kwartiertje.

MSN deed het bij mij ook niet meer, dus DE oplossing voor de standaard MSN client!

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• WPN
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 25-11 00:34

WPN

porten blocken helpt niet, msn gaat dan gewoon zoeken naar een vrije port....(meestal http port)

hier op mn werk hadden we toen de hele IP reeks van msn messenger waar die naar connect geblocked... maar toen konden we dus ook niet meer bij technet komen... dat was dus niet de bedoeling....

kan je niet een policy instellen dat mensen zelf geen programma's mogen installeren?

Als ik denk zoals ik dacht, dan doe ik zoals ik deed, als ik doe zoals ik deed, dan denk ik zoals ik dacht! Cogito Ergo Sum

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:52

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Grolsch schreef op 23 maart 2004 @ 11:33:
[...]

dit heb ik geprobeert bij ons op de zaak, en ik kreeg direct 5 telefoontjes na een kwartiertje.

MSN deed het bij mij ook niet meer, dus DE oplossing voor de standaard MSN client!
Dat zal betekenen dat je ergens een goeie NAT en proxy aan hebt staan ook dan...voor zover ik weet kan ik hier op mijn werk ook MSN'en, via de prody, maar daar loopt alles intern naar poort 8080 - en bij mijn weten kan MSN ook via HTTP connecten enzo. Maar het valt idd te proberen als je die poort dicht zet. If it works, it works :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:58
The_Eagle schreef op 23 maart 2004 @ 11:38:
[...]

Dat zal betekenen dat je ergens een goeie NAT en proxy aan hebt staan ook dan...voor zover ik weet kan ik hier op mijn werk ook MSN'en, via de prody, maar daar loopt alles intern naar poort 8080 - en bij mijn weten kan MSN ook via HTTP connecten enzo. Maar het valt idd te proberen als je die poort dicht zet. If it works, it works :)
ik heb geen proxy of iets moeilijk, gewoon een "rule" aangemaakt in onze firewall waarbij al het verkeer op de desbetreffende poort geblokkeerd word.

MSN geeft dan een foutmelding en komt niet meer online!

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ik denk dat dit prima in Beveiliging & Virussen past dus verplaats het die kant op met een kleine edit om de titel af te maken :)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Evos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:01
Blokkeer nexus.passport.com

Het blokkeren van de msn host(s) is het meest betrouwbare, voor software oplossing op de client zelf zijn altijd weer workarounds...of je moet dat al zo gaan bemoeilijken met Zen of dergelijken
En ja soms moet je je gewoon bij dingen neerleggen..

[ Voor 4% gewijzigd door Evos op 24-03-2004 18:48 ]

• Vissie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-11 09:37

Vissie

...mine, mine, mine

ik heb geen proxy of iets moeilijk, gewoon een "rule" aangemaakt in onze firewall waarbij al het verkeer op de desbetreffende poort geblokkeerd word.

MSN geeft dan een foutmelding en komt niet meer online!
Je kunt via msn nog steeds via een andere port van de router/firewall verbinding maken... Dit helpt dus niet!
Pagina: 1