Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Mistery-cable Chieftec HPC-360-202 voeding?

Pagina: 1
Acties:
  • 59 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Beste Allemaal,

ik heb sinds een tijdje een matrix bigtower met 360W voeding, maar er is één kabeltje die ik niet thuis kan brengen.

vanuit de voeding komt een 2-polig kabeltje met gele en zwarte draad die aan een casefan-plugje zitten (3-pins) de middelste pin is hiervan onbenut.

Nou d8 ik dat deze kabel was voor de ventilator van de voeding en dus plugde ik deze kabel op mijn mobo waar een speciale fanconnector is voor powerfan.

Alleen hier reageerde die niet op.

VRAAG???

Wie weet waar dit misterieuze kabeltje voor dient....

Greetz, Jerry

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 12:06

Ankh

|true

die is inderdaad voor je voeding koeler. Meestal zijn deze geregeld maar bij jou dus niet :) maar bij elke voeding zit hij er wel bij :)

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:15

AcouSE

Swedish Chef

Die kabel geeft het RPM van de fan in je voeding door. Kijk maar eens in je bios (of met bijv. MBM) of je het signaal doorkrijgt.

[edit] En je voedingfan regelt zichzelf, dat doet mijn Chieftec ook. Die aansluiting is dus alleen voor het "bewaken" van de RPM.

[ Voor 35% gewijzigd door AcouSE op 23-03-2004 10:22 ]

Verwijderd

heb dezelfde kast. en uiterraard dezelfde voeding.

Heb een P4P800 mobo met silent control en dit werkt echt super als je je voeding connector dan op ut mobo aansluit. als ie niks staat te doen of ik gewoon aant internetten/textverwerken ben dan is ie fluisterstil! en als ik ga gamen of videoediten dan gaat ie weer wat harder draaien, net als mn CPU.

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-11 18:21
AcouSE schreef op 23 maart 2004 @ 10:21:
Die kabel geeft het RPM van de fan in je voeding door. Kijk maar eens in je bios (of met bijv. MBM) of je het signaal doorkrijgt.

[edit] En je voedingfan regelt zichzelf, dat doet mijn Chieftec ook. Die aansluiting is dus alleen voor het "bewaken" van de RPM.
dat dacht ik dus ook... alleen toen ik m aansloot kwam dr ineens rook uit mn mobo 8)7 en ik ben dr nooit achter gekomen waardoor dat kwam

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de suggesties.

Zoals alle nederlanders las ik mijn mobo-manual gewoon te laat.
Alhoewel de connector wel op mijn mobo aanwezig is wordt die in mijn mobo (ASUS K8V Deluxe) gewoon niet ondersteunt / gebruikt. nogal logisch dat die dan niets weer geeft in PC-brobe. Op mijn voeding staat trouwens ook: ''with PFC''. in mijn beste engels zal dit Power Fan Control betekenen.

Kortom: w8ten totdat er een nieuwe bios-versie uitkomt die het wel ondersteunt

Greetz Jerry

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
PFC staat voor Power Faction Correction, uitleg gecopy-paste van www.casejunkies.com

De X-Alien beschikt over Active PFC, oftewel Active Power Faction Correction. Hierdoor wordt het rendement van de voeding verbeterd. Een voeding zonder PFC heeft een power frequentie ratio van ongeveer 0,5 tot 0,6 waardoor er een verlies geleden kan worden van 40 tot 50 procent. Deze Levicom X-Alien voldoet aan de Europese richtlijnen waardoor in het meest ongunstigste verhaal slecht 5 procent van het geleverde vermogen verloren kan gaan. Dit wordt bewerkstelligd door het plaatsen van een condensator die parallel aan de belasting wordt geplaatst. Eventueel kunnen er meerdere condensatoren parallel geschakeld worden met de belasting om het effect van lekkende inductie stroom, waardoor de uitgangsstromen beperkt worden, geheel weg te halen. (Bedankt B_B)

Weet je dat ook weer :)

Instagram / YouTube

• klaasvs31
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23-09 19:10
Ik heb een chieftec dragon kast met dezelfde voeding, alleen ik heb niet dat kabeltje van de fan eraan hangen..... Dat is pas een "mistery"....

Zijn er misschien nog meer mensen die dat kabeltje ook niet hebben???

• Pakjebakmeel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-11 15:14
ik heppum gewoon hoor. Heb je hem 2e hands ofzoow? Misschien is er in geknipt :P

• Rac-On
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
ik heb zelfde case/voeding, maar het kabeltje niet. Het is wel een nieuwe kast van de Mycom, maar ik moet zeggen dat het kabeltje me ook niet zo boeid. Het enige wat ie doet is er voor zorgen dat je de rpm van je voedingsfan uit kan lezen

doet niet aan icons, usertitels of signatures

• Fox2
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-06 19:47

Fox2

Spanning!

Ik moet zeggen dat ik de uitleg over Power Factor Correction niet erg helder vind (het is ook een vrij abstract onderwerp). Hier wordt het misschien wat duidelijker uitgelegd.

Computers zijn (behoorlijk) inductieve belastingen. Dit houdt in dat de (wissel)stroom door het netsnoer niet gelijk loopt met de (wissel)spanning op het snoer, ze zijn uit fase. Om onder deze omstandigheden toch dezelfde hoeveelheid nuttige energie te krijgen, moet de stroomsterkte hoger zijn dan bij een resistieve belasting met hetzelfde vermogen. Deze hogere totale stroomsterkte is te zien in het blauwe grafiekje.

Ik zeg totale stroomsterkte, omdat de stroom in twee delen is opgesplitst: een actief en een reactief deel. Het reactieve deel doet niets zinnigs, terwijl het actieve deel daadwerkelijk gebruikt kan worden om je PC te laten draaien.

Nou komt de gein: particulieren in Nederland betalen alleen maar voor het actieve deel, omdat dat deel daadwerkelijk gebruikt kan worden voor nuttige toepassingen. En dit actieve deel is onafhankelijk van de power factor! De energienota is dus onafhankelijk van de power factor.

Maar om dit actieve deel te leveren, moet er (in totaal) meer stroom naar je huis lopen (actief+reactief). Dit geeft natuurlijk enorme verliezen voor de energiemaatschappij: de extra stroom wordt in de hoogspanningsleidingen voor een deel omgezet in warmte en is dus verlies.

De energiemaatschappijen willen dus dolgraag dat je power factor correction toepast, zodat zij minder verliezen hebben aan reactief vermogen. Maar als particulier heb je er eigenlijk helemaal niets aan, je zult geen verschil zien op je rekening. (Dit is trouwens anders bij bedrijven, die krijgen forse toeslagen als ze met een beroerde power factor energie afnemen (= teveel reactieve energie)).

Dus: je energienota zal niet lager uitvallen door een voeding met PFC te nemen.

• Santford
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12:56

Santford

FP PowerMod
Verwijderd schreef op 23 maart 2004 @ 10:24:
heb dezelfde kast. en uiterraard dezelfde voeding.

Heb een P4P800 mobo met silent control en dit werkt echt super als je je voeding connector dan op ut mobo aansluit. als ie niks staat te doen of ik gewoon aant internetten/textverwerken ben dan is ie fluisterstil! en als ik ga gamen of videoediten dan gaat ie weer wat harder draaien, net als mn CPU.
In dit geval is de voeding niet zo stil door de silent control van je mobo, de voeding regeld zichzelf en via het gele/zwarte draadje kan je alleen maar het aantal RPM van de fan uitlezen, controleren of zoals eerder gezegd bewaken dat als ie uitvalt het opgemerkt wordt.

Verwijderd

[search=rpm draad fan]
[search=pfc power factor correction]

Geen mysteries hier en anders gewoon de fan vervangen voor een model die wel een RPM sensor aan boord heeft en die aansluiten op je mobo zoals ook in de handleiding staat :)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2004 05:33 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.